G gaidin skrev:
Så man skaffar ett konto hos wise, för över pengar dit och sedan därifrån till kontot här på Kap Verde?
Du kan koppla ett kort och betala med kort också på både Revolut och Wise

G gaidin skrev:
100 euro per dag
Det är mycket mer än vad jag klarar mig på i Sverige.

Jag tycker att 1000 kr/m2 verkar dyrt för till det priset kan man köpa tomter i Sverige.

B Bengt Numelin skrev:
Det är mycket mer än vad jag klarar mig på i Sverige.
Sverige kräver bara 500kr.
Men de flesta här som är utlänningar och har egna företag,. Sportfiskare o s v har lägre inkomst och det fungerar.
Det är den officiella summan de begär när man skaffar turistvisum.

Som resident kanske det är lägre. Jag vågar inte ge ett 100%igt svar.

• Gilla
Stefan B.
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Sverige kräver bara 500kr.
Men de flesta här som är utlänningar och har egna företag,. Sportfiskare o s v har lägre inkomst och det fungerar.
Det är den officiella summan de begär när man skaffar turistvisum.

Som resident kanske det är lägre. Jag vågar inte ge ett 100%igt svar.
Tack för svaret!

• Gilla
gaidin
  • Laddar…
B Bengt Numelin skrev:
Jag tycker att 1000 kr/m2 verkar dyrt för till det priset kan man köpa tomter i Sverige.
Ja,.marken där jag köper har högre pris än t ex i mindelo.

Det normala priset är 1200 men vi fick kompisrabatt och även trygghetsrabatt då det är enklare att sälja till européer. Inget tjafs, sena betalningar o s v. Han är glad att få pengar. Han är kusin till en vi känner som har ett hotell i närheten.
Det är en bra plätt och många vill bo där så det är väl marknaden.

Vi var och tittade på ett hus utmed huvudgatan som var till salu. Trasigt tak, huset var kanske på 50kvm, marken kanske 70. Balkarna behöver bytas, taket rivas och en påbörjad övervåning rivas.
I princip 60kvm mark med väggar och viss inredning.
Hon ville ha 60.000 euro.
Jag erbjöd 10.000, hon lade på luren. 🤣
Jag hade kunnat erbjuda 20.000 men marken jag köper nu är mycket bättre. Granne med borgmästaren och allt. 😁

• Gilla
swagmeikster21 och 7 till
  • Laddar…
B Bengt Numelin skrev:
Är det nära Tanganyikasjön
Nej, det är Indiska oceanen 8 km söder om dar es Salaam centrum, 6.9 km från kigamboni färjan.
B Bengt Numelin skrev:
trots det så hade byggmästaren planerat och byggt ett badrum som var bara 1 x 2,5 meter
Det där är typiskt, man måste vara med HELA TIDEN annars hittar dom på allsköns knepigheter.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
B Bengt Numelin skrev:
Där jag har hus i Filippinerna kan en attraktiv tomt kosta upp till 10000kr/m2🤷🏻‍♂️

I Incinerator skrev:
Du får överföra mera om du har tillstånd från jag har för mej att det är finansinspektionen men det ska din bank kunna svara på.
Finansinspektionen har absolut noll med valutatransaktioner å göra.

Inte heller behövs ”tillstånd”

Det är Riksbanken ( å numera även skatteverket ) som har en gräns på 150000 men den gäller bara rapporteringsplikt.

• Gilla
Stefan B. och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Nej, det är Indiska oceanen 8 km söder om dar es Salaam centrum, 6.9 km från kigamboni färjan.

Det där är typiskt, man måste vara med HELA TIDEN annars hittar dom på allsköns knepigheter.
Min väninna ville att jag skulle resa till hennes hus i Burundi och arbetsleda eftersom jag kan mycket om bygge och kan en del franska men jag hade inte tid.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
B Bengt Numelin skrev:
Min väninna ville att jag skulle resa till hennes hus i Burundi och arbetsleda eftersom jag kan mycket om bygge och kan en del franska men jag hade inte tid.
Jag kan noll swahili men frugan är skärpt (biskopsdotter) och är dessutom tuff som attan (oftast) så det blir bra till slut.
Jag har rättat många *fundis* = byggare/hantverkare på i princip alla plan, altifrån hur man mäter, vilka verktyg man ska använda var, till grundläggande saker hur krafter fördelas/verkar på en grind (hur ska snedsträvan sättas)

El är ett helt kapitel för sig själv, i princip ingen här vet något om vad det är och hur det fungerar och därför ser du dagligen hos *firmor* en säkring som går till två spikar i en träplatta där man sedan virar sladdarna runt spikarna kopplat till svetsen eller vinkelslipen eller vad om helst...och det funkar!

Säkerhet i gemen är inget man reflekterar över alls, och elsäkerhet finns inte på kartan.
Endast riktiga stora bolag och staten följer rgelverket..någotsånär.

• Wow
  • Haha
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Här på Kap Verde verkar de ha hyfsat bra koll på el vid nybyggen men jag har sett mycket hempul här som skulle få den mest liberala elektrikern att skrika rakt ut.

Generellt verkar det vara bra kvalitet på byggen här, jag har ännu inte hört om något hus som rasat ihop. Däremot tillåts det att bygga med obefintlig standard. Taken läcker ofta eftersom det sällan regnar, takläggning med plåt görs fel av hemmasnickare men de riktiga husen är bra.

Min första flickvän här bodde i ett hus med bara väggar och tak, inga installationer, stampat jordgolv o s v och hon tyckte hennes granne var galen som hyrde ett hus för hela 700kr/mån, hon betalade nog 300...

• Wow
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Härligt att äta frukt som är gödd med mänsklig avföring. Jag misstänker att våra bananträd, papaya och passionsfrukt kommer att smaka gott på samma gödsel.
😁
Vänta tills du får veta vad bönderna håller på med där ute på åkrarna..

• Haha
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Härligt att äta frukt som är gödd med mänsklig avföring. Jag misstänker att våra bananträd, papaya och passionsfrukt kommer att smaka gott på samma gödsel.
😁
svenska bönder gör det med tömde min trekammarbrunn med hjälp av en bonde

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
M maria01 skrev:
svenska bönder gör det med tömde min trekammarbrunn med hjälp av en bonde
Inget fel i det

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.