43 307 läst ·
175 svar
43k läst
175 svar
Skall köpa en tomt på Kap Verde, Afrika. Hur undvika blåsningar?
Jag tycker att 1000 kr/m2 verkar dyrt för till det priset kan man köpa tomter i Sverige.
Sverige kräver bara 500kr.B Bengt Numelin skrev:
Men de flesta här som är utlänningar och har egna företag,. Sportfiskare o s v har lägre inkomst och det fungerar.
Det är den officiella summan de begär när man skaffar turistvisum.
Som resident kanske det är lägre. Jag vågar inte ge ett 100%igt svar.
Tack för svaret!G gaidin skrev:
Ja,.marken där jag köper har högre pris än t ex i mindelo.B Bengt Numelin skrev:
Det normala priset är 1200 men vi fick kompisrabatt och även trygghetsrabatt då det är enklare att sälja till européer. Inget tjafs, sena betalningar o s v. Han är glad att få pengar. Han är kusin till en vi känner som har ett hotell i närheten.
Det är en bra plätt och många vill bo där så det är väl marknaden.
Vi var och tittade på ett hus utmed huvudgatan som var till salu. Trasigt tak, huset var kanske på 50kvm, marken kanske 70. Balkarna behöver bytas, taket rivas och en påbörjad övervåning rivas.
I princip 60kvm mark med väggar och viss inredning.
Hon ville ha 60.000 euro.
Jag erbjöd 10.000, hon lade på luren. 🤣
Jag hade kunnat erbjuda 20.000 men marken jag köper nu är mycket bättre. Granne med borgmästaren och allt. 😁
Nej, det är Indiska oceanen 8 km söder om dar es Salaam centrum, 6.9 km från kigamboni färjan.B Bengt Numelin skrev:
Det där är typiskt, man måste vara med HELA TIDEN annars hittar dom på allsköns knepigheter.B Bengt Numelin skrev:
Finansinspektionen har absolut noll med valutatransaktioner å göra.I Incinerator skrev:
Inte heller behövs ”tillstånd”
Det är Riksbanken ( å numera även skatteverket ) som har en gräns på 150000 men den gäller bara rapporteringsplikt.
Min väninna ville att jag skulle resa till hennes hus i Burundi och arbetsleda eftersom jag kan mycket om bygge och kan en del franska men jag hade inte tid.D Dilato skrev:
Jag kan noll swahili men frugan är skärpt (biskopsdotter) och är dessutom tuff som attan (oftast) så det blir bra till slut.B Bengt Numelin skrev:
Jag har rättat många *fundis* = byggare/hantverkare på i princip alla plan, altifrån hur man mäter, vilka verktyg man ska använda var, till grundläggande saker hur krafter fördelas/verkar på en grind (hur ska snedsträvan sättas)
El är ett helt kapitel för sig själv, i princip ingen här vet något om vad det är och hur det fungerar och därför ser du dagligen hos *firmor* en säkring som går till två spikar i en träplatta där man sedan virar sladdarna runt spikarna kopplat till svetsen eller vinkelslipen eller vad om helst...och det funkar!
Säkerhet i gemen är inget man reflekterar över alls, och elsäkerhet finns inte på kartan.
Endast riktiga stora bolag och staten följer rgelverket..någotsånär.
Här på Kap Verde verkar de ha hyfsat bra koll på el vid nybyggen men jag har sett mycket hempul här som skulle få den mest liberala elektrikern att skrika rakt ut.
Generellt verkar det vara bra kvalitet på byggen här, jag har ännu inte hört om något hus som rasat ihop. Däremot tillåts det att bygga med obefintlig standard. Taken läcker ofta eftersom det sällan regnar, takläggning med plåt görs fel av hemmasnickare men de riktiga husen är bra.
Min första flickvän här bodde i ett hus med bara väggar och tak, inga installationer, stampat jordgolv o s v och hon tyckte hennes granne var galen som hyrde ett hus för hela 700kr/mån, hon betalade nog 300...
Generellt verkar det vara bra kvalitet på byggen här, jag har ännu inte hört om något hus som rasat ihop. Däremot tillåts det att bygga med obefintlig standard. Taken läcker ofta eftersom det sällan regnar, takläggning med plåt görs fel av hemmasnickare men de riktiga husen är bra.
Min första flickvän här bodde i ett hus med bara väggar och tak, inga installationer, stampat jordgolv o s v och hon tyckte hennes granne var galen som hyrde ett hus för hela 700kr/mån, hon betalade nog 300...