I InsidersUnited skrev:
Ingen aning om Kap Verde, men sätt inte lagfarten på din fru. Hur trevlig och härlig hon än är, säg till henne att ni kan göra det om 10 år. I all välmening 👍
Det beror ju också på hur reglerna gällande ägande av fastigheter ser ut på Kap Verde. I många andra länder finns regler som säger att man inte kan äga mark som utländsk medborgare. (Eller ’icke infödd’).

• Gilla
Kent Åström2
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Vi är gifta så det blir 50/50 oavsett hur vi gör och det är det som är tanken också. Vi bygger tillsammans. Det jag äger innan har vi äktenskapsförord på.
50/50 enligt Kap Verdes lagstiftning vid en eventuell bodelning alltså? I mpnga länder kan en person som inte är medborgare aldrig äga mark.
50/50 betyder inte alltid 50/50 i andra länder när man läser det finstilta.

• Gilla
a.o.f och 2 till
  • Laddar…
I Incinerator skrev:
Vad krävs för ekonomi för att bli godkänd?
Jag tittar lite i förebyggande syfte på var jag ska pensionera mej och även om jag gillar Thailand så blir deras regler sämre och sämre för utlänningar som vill bo där som pensionärer, deras grannland i söder har just nu betydligt bättre villkor i sitt MM2H-program där man kan få 10 års visum och rätt att äga mark och annat.
100 euro per dag

• Gilla
  • Wow
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Jag har bott ett tag i båt i Kap Verde och har gift mig med en vacker kvinna härifrån.
Idag var vi och kollade på en tomt för att bygga ett hus, ligger på ett bra ställe och vi skulle verkligen vilja bo där.

1000kr/m2 är ett normalt pris här och det är det vi betalar.

Kap verde är en "stängd ekonomi" enligt min bank så jag kan inte överföra pengar till ett lokalt konto från min bank, Handelsbanken.
Så, ett konto hos Revolut, skicka pengar dit och sedan till min frus konto här. Det går ju inte betala kontant och hämta ut från bankomaten... Jag har nu skapat ett konto hos Revolut med bild på pass, körkort, mig... Men hur vet jag att jag inte blir blåst av någon scam-sida? Någon av er som har erfarenhet av Revolut?

Vad finns det för andra bränn jag kan åka på? Det är bara en tomt så det måste anslutas till vatten och el men avloppet får man läsa själv med en stor stenkista vilket är det vanliga här.
Erfarenheter kring det? Det är ju varmt här och bajset bli till vätska efter ett tag men det känns lite udda.

Tanken är att bygga ett hus på en våning och förbereda för tre våningar där vi kan hyra ut en för ett permanentboende och den andra för airbnb/korttid.

Jag söker idéer och bollplank. Jag vill ha någorlunda "svensk standard" men inget lyx. Arbetskraft är billigt här men en del material är dyrt. Vi skall bygga med sten.

Har ni goa byggjobbare och hobbyjurister lite input i detta?

Revolut? Är de ok?
Bygga hus i Afrika? Gör man det som svensk?
Hur bygger man ett stenhus utan att det rasar ihop efter en regnstorm?
Hehe. Revolut är typ en av världens största banker/kortitgivare numera. Använder det när jag reser då de har 0% växlingsavgift på vardagar. Kör Bara Kör. 👍

• Gilla
elloffo och 1 till
  • Laddar…
A Ahlsells-listpriser skrev:
Använder det när jag reser då de har 0% växlingsavgift på vardagar. Kör Bara Kör.
Du kan växla manuellt innan du åker också, så blir det 0% även om det skulle råka vara helg

S sjoelund skrev:
Du kan växla manuellt innan du åker också, så blir det 0% även om det skulle råka vara helg
Växla till vad?

Ska man köpa fastighet någonstans öht bör man sätta sig in i landets gällande jordabalk och skattesystem. Förvärvet av fastigheter varierar kraftigt och på många håll är stämpelavgifter och punktskatter på helt annan nivå än i Sverige. Mitt tips är att börja kolla med lokal advokat och/eller mäklare. Och ställ den hypotetiska frågan hur du skulle gå till väga för att SÄLJA samma fastighet istället för att köpa den. En genväg till kunskap kan vara att slå en signal till svenskt konsulat. Även om personalen säkert är beväpnad med en massa "etiska riktlinjer" brukar de kunna prata begripligt om faktiska omständigheter.

• Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Växla till vad?
växla delar av saldot på sitt revolutkonto till t ex Thai Bath. Görs lämpligen på en vardag då det är utan avgift, sen har du då en mängd Bath på ditt kort när du betalar i Thailand och slipper växlingsavgift

B bhus2021 skrev:
sen har du då en mängd Bath på ditt kort när du betalar i Thailand och slipper växlingsavgift
Blir det billigare Baht än att ta ut i bankomat på plats med exempelvis Northmill?

Sen är din lösning inte så lämplig för exempelvis mig då en väldigt stor del av mina utgifter i Thailand betalas med kontanter.

G gaidin skrev:
Jag har bott ett tag i båt i Kap Verde och har gift mig med en vacker kvinna härifrån.
Idag var vi och kollade på en tomt för att bygga ett hus, ligger på ett bra ställe och vi skulle verkligen vilja bo där.

1000kr/m2 är ett normalt pris här och det är det vi betalar.

Kap verde är en "stängd ekonomi" enligt min bank så jag kan inte överföra pengar till ett lokalt konto från min bank, Handelsbanken.
Så, ett konto hos Revolut, skicka pengar dit och sedan till min frus konto här. Det går ju inte betala kontant och hämta ut från bankomaten... Jag har nu skapat ett konto hos Revolut med bild på pass, körkort, mig... Men hur vet jag att jag inte blir blåst av någon scam-sida? Någon av er som har erfarenhet av Revolut?

Vad finns det för andra bränn jag kan åka på? Det är bara en tomt så det måste anslutas till vatten och el men avloppet får man läsa själv med en stor stenkista vilket är det vanliga här.
Erfarenheter kring det? Det är ju varmt här och bajset bli till vätska efter ett tag men det känns lite udda.

Tanken är att bygga ett hus på en våning och förbereda för tre våningar där vi kan hyra ut en för ett permanentboende och den andra för airbnb/korttid.

Jag söker idéer och bollplank. Jag vill ha någorlunda "svensk standard" men inget lyx. Arbetskraft är billigt här men en del material är dyrt. Vi skall bygga med sten.

Har ni goa byggjobbare och hobbyjurister lite input i detta?

Revolut? Är de ok?
Bygga hus i Afrika? Gör man det som svensk?
Hur bygger man ett stenhus utan att det rasar ihop efter en regnstorm?
Revolut är helt ok även Wise fungerar bra

D Dilato skrev:
Jag håller på att bygga toaletter på vår strandtomt i Tanzania, det blir en 15 m3 tank i betongblock med öppen botten och tre toaletter, 2 för hantverkare (män, kvinnor) och en i europeisk stil med sittoa och dusch för oss själva under tiden vi bygger vårt hus.
[bild]
Är det nära Tanganyikasjön? En väninna från Burundi har byggt ett hus nära den översta delen av den sjön med lokala byggare. Hon kan språken och känner många där så då är det lättare att få huset gjort som hon vill ha men trots det så hade byggmästaren planerat och byggt ett badrum som var bara 1 x 2,5 meter. Tomten är stor så det behövdes inte snålas med ytan. Han byggde sedan om som hon och jag tyckte.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
L lewe1234 skrev:
Revolut är helt ok även Wise fungerar bra
Hur skickar man med wise? Kopplar man det direkt till bankkontot? Har ingen aning om hur det fungerar. Hur lång tid tar det?

G gaidin skrev:
Hur skickar man med wise? Kopplar man det direkt till bankkontot? Har ingen aning om hur det fungerar. Hur lång tid tar det?
Fungerar på samma sätt som Revolut, Brukar ta någon dag endast

Alfredo Alfredo skrev:
Blir det billigare Baht än att ta ut i bankomat på plats med exempelvis Northmill?

Sen är din lösning inte så lämplig för exempelvis mig då en väldigt stor del av mina utgifter i Thailand betalas med kontanter.
Det är 0 kr i avgift är göra uttag (upp till en viss gräns beroende på vad du har för nivå på kontot). De tjänar pengar på att gränsen är ganska låg om man typ bor utomlands. Fungerar om man tar en weekend då och då

L lewe1234 skrev:
Fungerar på samma sätt som Revolut, Brukar ta någon dag endast
Så man skaffar ett konto hos wise, för över pengar dit och sedan därifrån till kontot här på Kap Verde?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.