Efter att ha följt en tråd om ett bedrövligt plåttaksarbete här på forumet tänkte jag att jag också kan fråga råd då jag känner mig väldigt rådvill just nu.
Jag har ju lärt mig under åren på Byggahus att man är en dum idiot om man går på omdömen eller använder offertportaler, så nu gick jag på den lokala rekommendationen.
Det handlar om ett företag som i princip har förnyat alla de platta papptaken på området och i somras var det några som gick ihop i en liten grupp, så jag hakade på.
Kommunikationen löpte väldigt dåligt, men folk kan ju vara tillfälligt stressade.
Men sen gick det tyvärr bara utför… Jag antar att den här firman nu sitter i fasen då de har expanderat bortom kontroll och skurit ned på både kvalitet och kunnig arbetskraft, för att ta så många jobb som möjligt.

Det nämndes aldrig att de inte tänkte jobba med samma plåtar som alltså sitter på alla husen på området. (Offerten nämnde inte mått på plåtarna, bara antalet meter. Och i övrigt tycker jag att det är en förändring som ett proffs skulle informera om, men, men…)

Det här är hur plåten såg ut innan renoveringen:

Tegelvägg med ny plåtinstallation överst, som visar en del av husens fasad där plåt och tegel möts, efter renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fasaden på ett hus med ett platt papptak och mörkt träpanel, där plåten längs kanten är nyrenoverad.
Skapa konto

Det mesta strulet har väl åtgärdats, men nu har jag fått en del rapporter från grannen om fuktfläckar på vår fasad. (Vi bor alltså inte permanent i det här huset.)
- Konstruktiva tips om hur läget ser ut och om hur jag kan gå vidare tas gärna emot. 🙏

Jag var rätt chockad efter arbetet hade utförts, men då regn studsade upp på den nymålade träfasaden från stuprännans botten började jag att agera.
Senare insåg jag även att plåten de satt var så smal att delar av tegelfasaden som inte var tänkta att synas nu låg blottade…

En husvägg med tegelfasad där en svart plåt är monterad på kanten, vissa sprickor syns runt plåten.

Deras lösning var att föra in ytterligare en plåt under denna.

Innan de genomförde det, fick jag den här bilden från grannen (samt en jämförelsebild på motsvarande fasad på ett annat hus bredvid, som inte hade samma fläckar).

Fasad med fuktfläckar under takkant och ovanför plåt, markerat med röd text "sep: 25". Dagbild med molnig himmel i bakgrunden.
Skapa konto

Firman avfärdade det hela med snack om tillfälliga regnvinklar.
Jag hörde mig för i områdesgruppen och fick då kontakt med en familj i samma sits. Deras upplevelse var att de efter de nya plåtarna fick in regn i gången bredvid huset.
- Detta har även skett hos min husgranne efter att den undre plåten placerades och han har varit tvungen att täta mot min fasad.

Det dröjde månader innan jag fick fakturan och jag bad regelbundet om uppdateringar från den andra familjen om hur deras diskussioner med firman gick. Tyvärr hade de väl tillräckligt att stå i och i slutet av december fick jag reda på att de och två andra hushåll hade vägrat att acceptera firmans plåtlösningar och faktiskt hade fått nya plåtar, i stil med de gamla, installerade.

Tegelväggshörn med ny plåt, omgiven av grenar utan löv, potentiella fuktfläckar synliga på fasaden.
Skapa konto

Det ser snyggt ut!
Och här är mitt hörn, för jämförelse.

Närbild på en husfasad med synliga tegelstenar och en del av ett nytt svart plåttak ovanpå.
Skapa konto

Som lite bonus också ett annat hörn på mitt hus, före och efter:

Tegelfasad med ny plåtinstallation som visar kantskarv och hörnavslutning. Problem med fukt och exponerade delar av fasaden efter renovering.
Skapa konto
Tegelväggsfasad med svart plåtkanter på hus. Missanpassning synlig med skadad tegel och plåt. Problem i byggprojekt diskuteras på forum.
Skapa konto
Närbild på ett hörn av en stenvägg där en svart plåt med synliga skruvar är monterad.
Skapa konto

Och det här också, bara för att jag är grinig.
(Firmans ägare förstod inte varför de hade gjort så här. Återkom aldrig och sa sen att jag kunde dra av 5.000kr på fakturan tills de skickar plåtslagaren.)

Närbild på ett hörn av ett tak med plåtkant och skadad yta, visar bristfällig utförande och monteringsdetaljer.
Skapa konto

Hursomhelst, här är fasaderna som grannen tycker ser fuktiga ut…

Vit tegelvägg omgiven av gröna buskar, med röd text "aug. '23" över bilden.
Skapa konto

Fasad av tegel med krysstaket och växter nedan, fototidpunkt markerad som oktober 2024.
Skapa konto
Vit tegelvägg med plåtkanter ovanpå, omgiven av vinterkvistar och växtgaller; texten "dec. 25" skriven i rött framtill.
Skapa konto

Bild på ett hus med nyligen installerade plåtar och en anteckning "dec '25" på väggen. Plåtarna verkar felmonterade enligt inläggstexten.

En annan fasad, samma dag:

Tegelfasad på ett annat hus med ventiler, texten "annat hus" skriven över bilden.
Skapa konto

Tegelvägg med svart takplåt och klätterväxtställning, med handskriven text "dec. 25" i rött. Trädet till höger är kalt.
Skapa konto
Tegelvägg med växter i förgrunden och en horisontell plåt ovanpå, noterad med "grannen dec. '25" i röd text ovanpå bilden.
Skapa konto

- Vad tycker ni? Bör jag oroa mig?
I så fall, vad kan och bör jag göra?
(Fakturan är ju alltså redan betald, vilket jag inte hade gjort om jag vetat att de andra på området hade fått igenom ett byte till andra plåtar.)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.