23 356 läst ·
52 svar
23k läst
52 svar
Skador på kakelplattor efter badrumsrenovering
Ne absolut inte, så länge det inte är kunden som köpt något skräpmaterial själv.
Visst kan ni göra en ekonomisk uppgörelse med firman som gjort jobbet. Själva funktionen är inget fel på men det känns ju inte som ett nytt badrum. Antar att ni lagt mkt pengar på allt annat under arbete el vvs mm. Om man sedan räknar med en livslängd på +20 år så tycker jag alternativet med ett nytt lager på de gamla om vvs installationer tilllåter.
Detta borde kakelfirman stå för sålänge det inte är ngt konstigt med själva kakelmateialet.
Visst kan ni göra en ekonomisk uppgörelse med firman som gjort jobbet. Själva funktionen är inget fel på men det känns ju inte som ett nytt badrum. Antar att ni lagt mkt pengar på allt annat under arbete el vvs mm. Om man sedan räknar med en livslängd på +20 år så tycker jag alternativet med ett nytt lager på de gamla om vvs installationer tilllåter.
Detta borde kakelfirman stå för sålänge det inte är ngt konstigt med själva kakelmateialet.
Hur kan folk ens skriva att man ska acceptera resultatet eller att man ska komma överens med hantverkaren om ett avdrag på priset? Man betalar stora pengar för att göra en renovering och får ett resultat likt trådskaparen. Är det sånt man ska räkna med menar ni? Inte undra på att det finns så jädrans mycket klåpare till hantverkare.
I min värld är det där resultatet långt ifrån okej. 100 plattor som har någon form av skada och en fogning som min dotter på två år hade gjort bättre. Hade aldrig betalat en krona! Hantverkaren ska göra om och göra rätt eller stå för kostnaden om du väljer att ta in någon annan.
I min värld är det där resultatet långt ifrån okej. 100 plattor som har någon form av skada och en fogning som min dotter på två år hade gjort bättre. Hade aldrig betalat en krona! Hantverkaren ska göra om och göra rätt eller stå för kostnaden om du väljer att ta in någon annan.
Uppdatera oss om hur det går!
Har blivit erbjuden att sätta nya plattor på de befintliga. Enda problemet jag ser är att mitt badrum är 2,7kvm och det är förhållandevis korta väggar. Jag inbillar mig att det kommer bli lite konstigt med dörrfoder och annat men jag är säkert fel. Jag ska kolla när jag kommer hem ikväll. Det är ju en åtgärd som redan dykt upp som förslag här i tråden.
Firman hävdar att det är omöjligt att kratsa ur med ett bättre slutresultat. Jag frågade då om man inte bör bli informerad om detta när man blir erbjuden det som lösning. Jag är rätt säker på att jag dessutom påpekade att så länge de inte blir någon skillnad mot ett nytt badrum så accepterade jag den lösningen för den felaktiga fogfärgen. Annars hade jag givetvis aldrig tänkt tanken om jag vetat att det skulle sluta sådär.
Firman hävdar att det är omöjligt att kratsa ur med ett bättre slutresultat. Jag frågade då om man inte bör bli informerad om detta när man blir erbjuden det som lösning. Jag är rätt säker på att jag dessutom påpekade att så länge de inte blir någon skillnad mot ett nytt badrum så accepterade jag den lösningen för den felaktiga fogfärgen. Annars hade jag givetvis aldrig tänkt tanken om jag vetat att det skulle sluta sådär.
2,7 m2, är det bara toa, eller dusch också? Tvättmaskin? Golvbrunn?
Ett nytt skikt bygger någon centimeter på varje vägg.
Runt dörrar och fönster får de sala på så att det fylls ut.
Viktigt - betala inget förrän det är klart och du är nöjd.
Ett nytt skikt bygger någon centimeter på varje vägg.
Runt dörrar och fönster får de sala på så att det fylls ut.
Viktigt - betala inget förrän det är klart och du är nöjd.
Tack Sir Duke! Det är toalett, duschhörna, högskåp, toalett, spegelskåp och kommod.S Sir Duke skrev:
Har lagt in en bild
Om dem hävdar att det inte går att få ett bättre slutresultat, varför erbjuder dem då att lägga på ett lager till?S Sjodin skrev:Har blivit erbjuden att sätta nya plattor på de befintliga. Enda problemet jag ser är att mitt badrum är 2,7kvm och det är förhållandevis korta väggar. Jag inbillar mig att det kommer bli lite konstigt med dörrfoder och annat men jag är säkert fel. Jag ska kolla när jag kommer hem ikväll. Det är ju en åtgärd som redan dykt upp som förslag här i tråden.
Det blir ju dåligt det med menar dem ju. Bättre de hade stått på och sagt att bättre än såhär går inte få.
Dom syftade på att det inte gick att få ett bättre slutresultat när man skrapade ur fogen.
Det var nog inget fel på kaklingen i sig, utan problemet låg i att dom lagt fel fig som dom sedan försökte åtgärda genom att skrapa ur den gamla och lägga i ny. Vilket inte blev så bra.
Det var nog inget fel på kaklingen i sig, utan problemet låg i att dom lagt fel fig som dom sedan försökte åtgärda genom att skrapa ur den gamla och lägga i ny. Vilket inte blev så bra.
Jo, man tycker ju att de ska informera om ev. risker när man kratsar ur fog.S Sjodin skrev:Firman hävdar att det är omöjligt att kratsa ur med ett bättre slutresultat. Jag frågade då om man inte bör bli informerad om detta när man blir erbjuden det som lösning. Jag är rätt säker på att jag dessutom påpekade att så länge de inte blir någon skillnad mot ett nytt badrum så accepterade jag den lösningen för den felaktiga fogfärgen. Annars hade jag givetvis aldrig tänkt tanken om jag vetat att det skulle sluta sådär.
Hade man vetat allt själv så hade man väl inte anlitat hantverkare?
Gissningsvis var de för snabba/slarviga när de gjorde det, även om det inte blir tipptopp så är jag tämligen säker på att det hade kunnat bli mindre skador om de tagit sig den tiden.
Hej,
Jag har en firma som enbart gör våtrum åt privatpersoner i Stockholm. Vi har renoverat cirka 300 våtrum sedan 2015.
De plattor som blivit skadade, skall bytas alternativt prisavdrag.
Jag vill också påpeka att vit fog är fin, men problemet kommer med det vita silikonet som gulnar med tiden. Vi rekommenderar alla våra kunder att använda sig av grå fog, då den kräver minst underhåll.
Jag har en firma som enbart gör våtrum åt privatpersoner i Stockholm. Vi har renoverat cirka 300 våtrum sedan 2015.
Jag vill också påpeka att vit fog är fin, men problemet kommer med det vita silikonet som gulnar med tiden. Vi rekommenderar alla våra kunder att använda sig av grå fog, då den kräver minst underhåll.
Tack! Finns det någon rimlig tumregel på hur man bör resonera/räkna kring prisavdrag? I det här fallet har man inte lust att betala många kronor. Antagligen alldeles för lågt för att de i sin tur skulle tycka det känns rimligt.P Platecage skrev:Hej,
Ang silikonet som gulnar, visst är det relativt enkelt att byta ut framöver? Eller är det något särskilt man måste tänka på ang det.