BirgitS
J Jansson69 skrev:
Detta senaste finns nog ingen statistik på än men det kommer längre fram, vi behöver inte se så långt tillbaka som 40år jag minns att det inte var så illa vid millennieskiftet tex..
Mannaminnet brukar inte sträcka sig 25 år tillbaks i tiden heller, som sagt.

J
BirgitS BirgitS skrev:
Mannaminnet brukar inte sträcka sig 25 år tillbaks i tiden heller, som sagt.
Ja vi behöver inte blöta detta mer då vi tycker och minns så olika men är uppvuxen i Göteborg i en av dom utsatta delarna så jag vet personligt om vad som har varit och vad som är nu, och det är stor skillnad..
Men du behöver inte hålla med det är helt ok..

BirgitS
J Jansson69 skrev:
Ja vi behöver inte blöta detta mer då vi tycker och minns så olika men är uppvuxen i Göteborg i en av dom utsatta delarna så jag vet personligt om vad som har varit och vad som är nu, och det är stor skillnad..
Men du behöver inte hålla med det är helt ok..
Skillnaden, som jag upplever det, är att jag inte litar på minnesbilder om hur något var för några årtionden sen eftersom jag vet att man inte minns allt utan det blir lätt blir ett rosenrött skimmer omkring minnen.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
J
BirgitS BirgitS skrev:
Skillnaden, som jag upplever det, är att jag inte litar på minnesbilder om hur något var för några årtionden sen eftersom jag vet att man inte minns allt utan det blir lätt blir ett rosenrött skimmer omkring minnen.
Det kanske är en ordentlig åldersskillnad mellan oss😉😆

BirgitS
J Jansson69 skrev:
Det kanske är en ordentlig åldersskillnad mellan oss😉😆
Det spelar ingen roll för det är så hjärnor fungerar, de minns inte särskilt bra det som hände för några årtionden sen. Däremot kan enstaka händelser som man blev upprörd eller fick annan större känsloyttring av etsa sig fast väldigt bra. Jag kan alltså minnas väldigt bra hur jag träffade min sambo, hur jag fick veta att Palme dog, förlossning, föräldrars död men ingen minns alla dödsfall pga. kriminalitet man har läst om i tidningarna under årtiondena.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
J
BirgitS BirgitS skrev:
Det spelar ingen roll för det är så hjärnor fungerar, de minns inte särskilt bra det som hände för några årtionden sen. Däremot kan enstaka händelser som man blev upprörd eller fick annan större känsloyttring av etsa sig fast väldigt bra. Jag kan alltså minnas väldigt bra hur jag träffade min sambo, hur jag fick veta att Palme dog, förlossning, föräldrars död men ingen minns alla dödsfall pga. kriminalitet man har läst om i tidningarna under årtiondena.
Uppenbart är att du minns fel😉

• Wow
kashieda
  • Laddar…
BirgitS
J Jansson69 skrev:
Uppenbart är att du minns fel😉
I fråga om vad?

BirgitS BirgitS skrev:
vi importerar vare sig människor eller brottslighet. De kommer hit på egen hand och av egen fri vilja.
På vilket sätt menar du att de två sakerna står emot varandra?

Naturligtvis påverkas invandringen till ett land av såväl pull- som push-faktorer.

BirgitS BirgitS skrev:
Vad har du för statistik som visar att brottsligheten i stort sjunker?
Eller menar du fortfarande dödligt våld?
I så fall har det ju inget med Tidöregeringen att göra eftersom det har minskat långt innan dess och den statistik som jag länkade till gäller tiden före 2020 och största minskningen var mellan 90-talet och 00-talet.
BirgitS BirgitS skrev:
Det har du faktiskt inte någon aning om. Det finns ingen statistik på det alls eftersom det är ett nytt fenomen.
Förstår jag dig rätt i att vi både ska se brottsligheten som en långsiktig utveckling där dagens situation på det stora hela är något som är bättre än det varit nästan någonsin och som något helt nytt som vi inte vet något om?

Det verkar ärligt talat helt förryckt eller som ett totalt förnekande.

Jag tror inte att du på något vis hjälper en diskussion där vi försöker sätta saker i sitt sammanhang och peka på att även andra tider har haft sina problem, vilket är vad jag antar att du vill.

BirgitS
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
På vilket sätt menar du att de två sakerna står emot varandra?

Naturligtvis påverkas invandringen till ett land av såväl pull- som push-faktorer.
När man importerar varor så bestämmer importören exakt hur det ska gå till etc. så är det inte med invandring. Importera kommer av det latinska ordet för "införa", men vid invandring är det ingen som inför människor. Anser du att svenskar som pluggar eller jobbar utomlands något år är exporterade, importerade, exporterade och sen importerade igen?

Som det står i SAOL:
"köpa och föra in varor till ett annat land; hämta in data från annat system el. program"
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Förstår jag dig rätt i att vi både ska se brottsligheten som en långsiktig utveckling där dagens situation på det stora hela är något som är bättre än det varit nästan någonsin och som något helt nytt som vi inte vet något om?
Nej, då missförstår du mig.

Baba_yaga Baba_yaga skrev:
Håller med dig till 100%
Ja, självklart, sen är det svårt om dom är medborgare. Men om ej, så håller jag med dig. Låt familjen veta, att har dom ej pli på sina barn så åker hela familjen ut med huvudet före.

Du o Jimmy åkesson är mina idoler 😂
Är det inte tal om att regeringen kan återta medborgarskapet.. Är väl på remiss av SD

Baba_yaga Baba_yaga skrev:
Du o Jimmy åkesson är mina idoler 😂
Är det inte tal om att regeringen kan återta medborgarskapet.. Är väl på remiss av SD
Ska ministerungar som begår brott göras statslösa? Gäller det hela familjen?

Fairlane
H hovapettson skrev:
De fega går alltid längst bak.
Fel!

Det fega kan gå längst bak, de kan också gå längst fram. Ett kategoriskt uttalande som inte stämmer

Är väl inte samma sak... Herregud
Sluta försvara och stå upp för ditt land istället
Herregud, jag är inte ens född här och jag säger vad många tycker men vågar inte säga
Inte konstigt att allt är åt helsike med Svea rike..
Kolla lite på utländska nyheter o se med egna ögon 👀 vad dom säger om Sverige,dom SKRATTAR 😂 😂 😂 och stirra dig inte blint på vad aktuellt eller tv4 nyheterna säger
Har du sett "Efterlyst" som går på tv3 på torsdagar?????????????????
"vilken planet bor du på?, som åkesson säger
Vänta bara 10 år, så kan vi se vad du tycker då!!!!
Paragraf ryttare o moralpoliser hit o dit
Han borde nog avgå, och söka vanligt kneg.
Som svar på din fråga!!!

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.