BirgitS BirgitS skrev:
Som vanligt tar du ett citat i en pågående sidodiskussion om ett ämne och försöker få det citatet att handla om något annat.
Jag försöker ingenting. Jag ställde en enkel fråga till deg men det var tydligen känsligt.

BirgitS BirgitS skrev:
Stureplansmorden, lasermannen, Mattias Flinks mord, mordet på Palme och alla andra liknande fall gjorde vanligt folk rädda. Samtliga inträffade för mer än 25 år sen. Som sagt, 25 år sen det var en bil med sprängmedel i på gatan jag bodde, det gjorde mig och andra på gatan rädda.

Det varierade nog då också. Tonårsgäng har alltid varit ett möjligt våldsproblem.
Läs namnen på åtalade eller dömda nu... Lycka till med uttalet av namnen. När jag var liten hette brottslingarna Conny, Ronny, Jonny och Sonny. En och annan Hristo eller Rodrigues. Innan dessa lirare var det Tumba-Tarzan och Bildsköne Bengtsson ungefär. Sedan kom Hassan och Dragan. Nu heter alla Ali och Mohammed. Vi har alltså 40+ utländska kriminella nätverk - klaner - som är här för att begå brott. Mycket att ta, liten risk, låga straff, sköna fängelser. Det kan vi kalla attraktiv marknad!
Senaste uppskattningen (2023?): 62 000 gängkriminella. Brottsligheten går ner kraftigt bland infödda svenskar. Den brottslighet vi har är importerad till största del. Och vi har fått nya ord som felskjutning och felsprängning. Utöver balkongflicka, förnedringsrån, igelkottsfotboll, shariadomstol och barnsoldater. Ordet hora har i vissa kretsar fått helt nya betydelsen "flicka/kvinna utan huckle som kan behandlas respektlöst".
Fast med Birgit S kan inte förnuftet tala...

• Gilla
Jocke Best och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Stureplansmorden, lasermannen, Mattias Flinks mord, mordet på Palme och alla andra liknande fall gjorde vanligt folk rädda. Samtliga inträffade för mer än 25 år sen. Som sagt, 25 år sen det var en bil med sprängmedel i på gatan jag bodde, det gjorde mig och andra på gatan rädda.
Skillnaden är att de fallen du pratar om var rejält ovanliga. Inträffade väl någon gång vart 5e år eller liknande. När dessa saker skedde fyllde de tidningarna under lång tid. Nu när det är någon skjutning/sprängning så blir det någon artikel sedan är det inget nyhetsvärde längre eftersom det är så vanligt.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
BirgitS
J Jansson69 skrev:
Men det var väl mer enstaka fall på den tiden?
Det är ju just de fall jag kommer ihåg på rak arm, det innebär ju inte att de var de enda. Det är inte många fall från de senaste åren jag kommer ihåg heller med någon sorts namn eller beteckning, det är typ skolskjutningen i Örebro och pga. skriverierna i forumet även att någon adress i Farsta drabbades 2-3 gånger och några få till. Hur många kan du namnge på något sätt bara genom att själv minnas dem utan hjälp av internet?
J Jansson69 skrev:
Givetvis inte, men våldsutövarna sliter i oskyldiga i dom Morderna fallen och i många fall så saknas konsekvens tänk och då är det ytterligare svårare för en oskyldig att undvika..
Det var väl just slumpmässigt skjutande utan konsekvenstänk i fallen jag räknade upp, förutom Palme, och som oskyldiga inte kunde undvika.

BirgitS BirgitS skrev:
Stureplansmorden, lasermannen, Mattias Flinks mord, mordet på Palme och alla andra liknande fall gjorde vanligt folk rädda.
Inget av dessa fall gjorde mig det minsta rädd. Skulle en sprängladdning detonera i närheten av min bostad skulle jag däremot definitivt påverkas och känna oro/olust.

BirgitS BirgitS skrev:
Som sagt, 25 år sen det var en bil med sprängmedel i på gatan jag bodde, det gjorde mig och andra på gatan rädda.
Det förstår jag däremot.

BirgitS BirgitS skrev:
Det var väl just oskyldiga som drabbades i de fallen, liksom i många andra fall.
Huruvida Palme var oskyldig kan det nog finnas olika åsikter om... I de övriga fallen håller jag med dig.

BirgitS
H hovapettson skrev:
Brottsligheten går ner kraftigt bland infödda svenskar.
Det brukar alltid vara de sämst ställda som har högre risk för brott. Numera är det inte så många infödda svenskar i den gruppen. De sämst ställda tycker ofta att samhället skiter i dem och att samhället då förtjänar att de hämnas på det, eller att de tycker att de saknar framtidsutsikter på den smala vägen och lämnar den då för att kunna få det bra, eller andra liknande känslor. Om det dessutom kombineras med att man har varit utsatt för eller sett våld på nära håll så ökar risken markant.
H hovapettson skrev:
Den brottslighet vi har är importerad till största del.
Nej, vi importerar vare sig människor eller brottslighet. De kommer hit på egen hand och av egen fri vilja.
H hovapettson skrev:
Fast med Birgit S kan inte förnuftet tala...
Detsamma!

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
BirgitS
L lbgu skrev:
Skillnaden är att de fallen du pratar om var rejält ovanliga. Inträffade väl någon gång vart 5e år eller liknande. När dessa saker skedde fyllde de tidningarna under lång tid. Nu när det är någon skjutning/sprängning så blir det någon artikel sedan är det inget nyhetsvärde längre eftersom det är så vanligt.
Idag är polisen nog betydligt försiktigare med att uttala sig om misstänkta, vilket leder till att det finns mindre att skriva.

Men min minnesbild är att det bara var någon enstaka tidningsartikel efter varje skjutning av lasermannen och sen lite mer i samband med att man fick fast honom. Alltså rätt likartat med dagens skjutningar. Jämför man med Mattias Flink så skrevs det väl då på ungefär samma sätt som efter skolskjutningen i Örebro. Så jag är inte säker på att jag håller med dig.

BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Inget av dessa fall gjorde mig det minsta rädd.
Det beror kanske på om man bor i samma stad som där de inträffade, för då får många ju känslan av att det kunde lika gärna ha varit jag eller någon jag känner som hade blivit skjuten. Förutom de som ju verkligen känner offren.
Alfredo Alfredo skrev:
Det förstår jag däremot.
Tack. Och det var alltså långt innan dagens sprängningar och förberedelser för sprängningar. Den händelsen blev inte ens en notis i tidningarna medan det idag skrivs artiklar om många fall där man hittar misstänkta föremål och det blir avspärrningar, inrymningar etc.

Det rapporteras alltså mycket mer numera och då är det inte så konstigt att folk upplever att det har blivit mycket värre.
Alfredo Alfredo skrev:
Huruvida Palme var oskyldig kan det nog finnas olika åsikter om... I de övriga fallen håller jag med dig.
Man må tycka vad man vill om Palme men det är väl inte så många som tycker att han var så hårt kriminellt belastad att han förtjänade att dö.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Man må tycka vad man vill om Palme men det är väl inte så många som tycker att han var så hårt kriminellt belastad att han förtjänade att dö.
Jag menade mest att han inte var någon oskyldig Svensson som råkade drabbas utan med ganska hög sannolikhet en noga utvald måltavla.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
J
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju just de fall jag kommer ihåg på rak arm, det innebär ju inte att de var de enda. Det är inte många fall från de senaste åren jag kommer ihåg heller med någon sorts namn eller beteckning, det är typ skolskjutningen i Örebro och pga. skriverierna i forumet även att någon adress i Farsta drabbades 2-3 gånger och några få till. Hur många kan du namnge på något sätt bara genom att själv minnas dem utan hjälp av internet?

Det var väl just slumpmässigt skjutande utan konsekvenstänk i fallen jag räknade upp, förutom Palme, och som oskyldiga inte kunde undvika.
Fortfarande väldigt isolerade/ovanliga händelser om du jämför med vad som sker nu, kan inte förstå att du inte ser skillnad!

BirgitS BirgitS skrev:
Det brukar alltid vara de sämst ställda som har högre risk för brott. Numera är det inte så många infödda svenskar i den gruppen. De sämst ställda tycker ofta att samhället skiter i dem och att samhället då förtjänar att de hämnas på det, eller att de tycker att de saknar framtidsutsikter på den smala vägen och lämnar den då för att kunna få det bra, eller andra liknande känslor. Om det dessutom kombineras med att man har varit utsatt för eller sett våld på nära håll så ökar risken markant.

Nej, vi importerar vare sig människor eller brottslighet. De kommer hit på egen hand och av egen fri vilja.

Detsamma!
Du vet att jag vet att du vet.
Att gömma sig bakom "vi har varit naiva" osv håller inte. Dags att vakna upp, kavla upp och kamma sig. Nästan allt har gått åt fel håll för gamla Moder Svea i över 30 år. Nu ska vi ställa saker tillrätta. Ifall du sitter på arslet och ömmar för samhällsfiender så kan du göra det. De fega går alltid längst bak.

• Wow
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
J Jansson69 skrev:
Fortfarande väldigt isolerade/ovanliga händelser om du jämför med vad som sker nu, kan inte förstå att du inte ser skillnad!
Visa statistik som påvisar det då.

Annars blir det som mannaminnet och vädret, någon säger det har aldrig varit så här dålig väder en midsommar och när man kollar upp statistiken så visar det sig att det är bara 5 år sen det var en lika dålig midsommar. Eller när killarna som just hade gjort lumpen på 70-talet bara klagade på hur uselt det hade varit men efter ett år bara pratade om alla trevliga minnen de hade från lumpen. Det är så enkelt att glömma hur det faktiskt var för 30-40 år sen. Man bara minns lite grann och faller lätt in i att det var bättre förr.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
BirgitS
H hovapettson skrev:
Du vet att jag vet att du vet.
Att gömma sig bakom "vi har varit naiva" osv håller inte. Dags att vakna upp, kavla upp och kamma sig. Nästan allt har gått åt fel håll för gamla Moder Svea i över 30 år. Nu ska vi ställa saker tillrätta. Ifall du sitter på arslet och ömmar för samhällsfiender så kan du göra det. De fega går alltid längst bak.
Nej, nu vet vi ju att allt inte har gått åt fel i håll i över 30 år. Vi vet t.ex. att det dödliga våldet har minskat, alltså att färre människor dör av våld numera än för 30 år sen.

Om du ska hävda att allt har gått åt fel hål så får du visa statistik.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, nu vet vi ju att allt inte har gått åt fel i håll i över 30 år. Vi vet t.ex. att det dödliga våldet har minskat, alltså att färre människor dör av våld numera än för 30 år sen.

Om du ska hävda att allt har gått åt fel hål så får du visa statistik.
En del av de minskade dödstalen kan tillskrivas en förbättrad sjukvård, drar mig till minnes en artikel om en utländsk läkare som var här och jobbade som talade om att han här fått erfarenhet att behandla skottskador som man vanligtvis får söka sig till krigszoner för att få praktisk erfarenhet av.

J
BirgitS BirgitS skrev:
Visa statistik som påvisar det då.

Annars blir det som mannaminnet och vädret, någon säger det har aldrig varit så här dålig väder en midsommar och när man kollar upp statistiken så visar det sig att det är bara 5 år sen det var en lika dålig midsommar. Eller när killarna som just hade gjort lumpen på 70-talet bara klagade på hur uselt det hade varit men efter ett år bara pratade om alla trevliga minnen de hade från lumpen. Det är så enkelt att glömma hur det faktiskt var för 30-40 år sen. Man bara minns lite grann och faller lätt in i att det var bättre förr.
Detta senaste finns nog ingen statistik på än men det kommer längre fram, vi behöver inte se så långt tillbaka som 40år jag minns att det inte var så illa vid millennieskiftet tex..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.