37 873 läst ·
267 svar
38k läst
267 svar
Skadegörelse till trakasserier - Vad vill du ha på taket idag?
Hej.
Aktiv läsare sedan länge. Mitt första, tyvärr tråkiga, inlägg.
För en tid sedan konfronterade jag några barn som kastade saker, bla en sparkcykel, in på min tomt, på förrådet samt på förrådstaket. Kastandet upphörde inte trots uppmaningar från min sida och jag blev tvungen att fösa iväg dem.
Min konfrontation uppskattades inte av föräldrarna. Med hjälp av barnets pappa hamnade jag på backen och det hela resulterade i polisanmälan från vardera part. Resulterade, trodde jag iaf.. Numera utsätts vi för nattliga räder där äpplen kastas mot husets fasad och plåttak. Tyvärr har det eskalerat och äppelkastningen har övergått till stenkastning.
Givetvis är allt polisanmält och jag har satt upp kameror. Mitt äldsta barn vägrar att sova ensamt, det yngsta blir väckt och själv ligger jag sömnlös om nätterna.
Någon som varit med om liknande? Vad ska jag ta mig till? Tacksam för all input.
/K
För en tid sedan konfronterade jag några barn som kastade saker, bla en sparkcykel, in på min tomt, på förrådet samt på förrådstaket. Kastandet upphörde inte trots uppmaningar från min sida och jag blev tvungen att fösa iväg dem.
Min konfrontation uppskattades inte av föräldrarna. Med hjälp av barnets pappa hamnade jag på backen och det hela resulterade i polisanmälan från vardera part. Resulterade, trodde jag iaf.. Numera utsätts vi för nattliga räder där äpplen kastas mot husets fasad och plåttak. Tyvärr har det eskalerat och äppelkastningen har övergått till stenkastning.
Givetvis är allt polisanmält och jag har satt upp kameror. Mitt äldsta barn vägrar att sova ensamt, det yngsta blir väckt och själv ligger jag sömnlös om nätterna.
Någon som varit med om liknande? Vad ska jag ta mig till? Tacksam för all input.
/K
Är det barnen som kastar då? Eller är det pappan? Om barnen är själva ute och ränner på natten hade jag nog gjort en anmälan till soc. Det verkar inte särskilt ansvarsfullt av föräldrarna.
Sen får man väl inte uppmana till något olämpligt... men om pappan är så pantad att han står och kastar äpplen och stenar på huset om natten. Då hade jag nog tagit mig en lång funderare om jag inte skulle lurpassa någonstans i trädgården en natt och safta iväg ett äpple själv mot lämplig måltavla.
Tyvärr lär sig en del bara den hårda vägen.
Sen får man väl inte uppmana till något olämpligt... men om pappan är så pantad att han står och kastar äpplen och stenar på huset om natten. Då hade jag nog tagit mig en lång funderare om jag inte skulle lurpassa någonstans i trädgården en natt och safta iväg ett äpple själv mot lämplig måltavla.
I första hand dokumentera och försök samla bevis, leder inte det till att det upphör med hjälp av det legala systemet så återstår inget annat än att ta saken i egna händer och få slut på ofredandet. Det är en sorglig utveckling men i dagen läge verkar polisen inte göra mycket.K kes079 skrev:Hej.
/K
Hej och välkommen till Byggahus!
Polisanmäl igen om det upprepas (överväg att orosanmäla ungarna om föräldrarna inte kan få dem att sluta kasta sten, är det bara frukt som kastas är ju risken att de gör illa er lite mindre än om de kastar sten)
Polisanmäl igen om det upprepas (överväg att orosanmäla ungarna om föräldrarna inte kan få dem att sluta kasta sten, är det bara frukt som kastas är ju risken att de gör illa er lite mindre än om de kastar sten)
För snabbare utryckning när det händer så be eventuell fru ringa och säga att hon tror du öppnade vapenskåpet innan du fick ut.
Inget får polisen att bli så snabb som tanken på att sätta dit en laglydig medborgare.
Inget får polisen att bli så snabb som tanken på att sätta dit en laglydig medborgare.
Har du en granne som du kan sätta upp kamera hos tillfälligt för att få bekräftat vem/vilka som kastar? Å sen kunna sträcka upp vederbörande på lämpligt sätt.
Jag antar att det är barn/ungdomar, är det vuxna är det riktigt illa.
Har en familj här i området som är illa utsatt av ungdomars trakasserier, där går nattvandrarna i området förbi huset för att försöka stävja eländet. De har varit utsatta i dryga året. Väldigt tråkigt.
Lider med er. Hoppas det löser sig.
Jag antar att det är barn/ungdomar, är det vuxna är det riktigt illa.
Har en familj här i området som är illa utsatt av ungdomars trakasserier, där går nattvandrarna i området förbi huset för att försöka stävja eländet. De har varit utsatta i dryga året. Väldigt tråkigt.
Lider med er. Hoppas det löser sig.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 021 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 021 inlägg
Ofattbart att du eller någon annan skall behöva stå ut med sådant här. Än mer ofattbart med föräldrar ( = vuxna människor) som reagerar så här omoget och oansvarigt. Det tål att upprepas - en del skulle inte få ha barn.
Ajdå, låter klibbigt. Du måste flytta eller få den att flytta. Bo dem i hus eller hyr ett boende? Gå de på bidrag etc? Driver han bolag etc försök sen rikta in dig så han blir av med försörjningen, granska inkomstuppgifter/bolags uppgifter bokslut etc.K kes079 skrev:Hej.
/K
Anmäl till soc, skatteverk, polis och allt du kan hitta belägg för, gör det bara jobbigt för dem.
Fånga du en film han kastar sten på ert hus så tro jag eventull arbetsgivare skulle gilla infon.
vad menar du med att "blev tvungen att fösa iväg dem" rörde du dom alls? kan förstå päronen om så var falletK kes079 skrev:Hej.
/K
Kränkt familjelivare?M maria01 skrev:
Hade mina ungar slängt saker på andras hus och inte ens slutat när ägaren kommer hade det varit ett tråkigt liv för telningarna en lång tid framöver.
Det krävs en by för att uppfostra ett barn..
Tyvärr så känns det som att vårt rättsamhälle är lite impotent i den här typen av incidenter. Att försöka filma och se till att dom kan identifieras. Sen polisanmäla och göra orosanmälan till socialtjänsten. En faktura på sanering och reparation av skador som uppstått. Ett annat alternativ är att komma underfund med vem som har mest våldskapital. Det är dock inte något jag rekommenderar.
Det är barnen och deras kompisar som kastar. Vill ändå tro att pappan inte ligger bakom detta. Soc var en bra idé. Tack för den idén!H HighFidelity skrev:Är det barnen som kastar då? Eller är det pappan? Om barnen är själva ute och ränner på natten hade jag nog gjort en anmälan till soc. Det verkar inte särskilt ansvarsfullt av föräldrarna.
Oavsett vem det än är som kastar så vill jag undvika att göra situationen värre. Kastar jag äpplen så får jag makadam i retur.