BirgitS BirgitS skrev:
På samma sätt som påverkan av tidigare årtiondens våld väl. Varför skulle det vara annorlunda?
Det var oskyldiga som dog då också.
Ah, okej, har dock bara hört från media hur många fler oskyldiga som blir drabbade med dagens sprängningar och våld än tidigare årtionden. Vilket jag själv känner att så är fallet om man tittar tillbaka årtionden. Men hade naturligtvis varit toppen med statistik även på det.

BirgitS
G Ganescha skrev:
Ah, okej, har dock bara hört från media hur många fler oskyldiga som blir drabbade med dagens sprängningar och våld än tidigare årtionden. Vilket jag själv känner att så är fallet om man tittar tillbaka årtionden. Men hade naturligtvis varit toppen med statistik även på det.
Det finns ju knappast någon statistisk över hur många som råkar befinna sig i den trappuppgång som sprängs och hur de personerna påverkas av det och under hur lång tid etc.

För ungefär 25 år sen upptäcktes det en bil med något explosivt i på gatan där vi bodde då, lugnt område med olika typer av ägda småhus och en del bostadsrätter, gatan stängdes av under några timmar och man fick inte vara i rummen med fönster mot gatan pga. explosionsrisken. Jag kände det väldigt otryggt där under 3 dagar men sen så kändes det som vanligt igen. Jag var säkert inte ensam om att känna på det sättet. Men det skrevs inget om det alls i tidningarna. Så jag tycker ju inte att det är någon skillnad mot hur det är idag, mer än att det rapporteras mycket mer nu och att folk därför tror att det är värre nu än förr.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
  • Gilla
Bitterhetsakademin och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Menar du att statistiken nedan bara beror på hårdare straff och ett "duktigare" rättsväsende och inte alls på ökad brottslighet?

[bild]

[länk]
Hela denna utvikning började med att lärjungen skrev "att vi ser våld på en nivå vi aldrig tidigare upplevt", vilket då motbevisades med statistik. Jag ser att du tror på statistiken, så då håller du väl med om att lärjungens påstående var fel?

Statistiken du visar är tydlig, fler påbörjade en fängelsevistelse 2024 än 2023 och 2015, men säger inget om våldet faktiskt.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Statistiken du visar är tydlig, fler påbörjade en fängelsevistelse 2024 än 2023 och 2015, men säger inget om våldet faktiskt.
Det behöver inte ens säga något om brottsligheten utan min fråga var om den ansågs ha ökat eller ej. Exakt vad lärjungen skrev har jag inte koll på och kan därför inte kommentera.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fler i fängelse och brottsligheten sjunker. Tidö regeringen levererar. Nu ska vi bara se till att dessa 13-åriga småskitar till förorts gangstrar får sitta i Estländskt fängelse, gärna i resten av deras miserabla liv.

• Gilla
Baba_yaga och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Menar du att statistiken nedan bara beror på hårdare straff och ett "duktigare" rättsväsende och inte alls på ökad brottslighet?

[bild]

[länk]
Jag anser att man verkligen inte kan ta antalet som sätts i fängelse som intäkt för att dödligt våld, och hur det påverkar andra, har ökat.
Som vanligt tar du ett citat i en pågående sidodiskussion om ett ämne och försöker få det citatet att handla om något annat.

BirgitS
G Ganescha skrev:
Fler i fängelse och brottsligheten sjunker. Tidö regeringen levererar. Nu ska vi bara se till att dessa 13-åriga småskitar till förorts gangstrar får sitta i Estländskt fängelse, gärna i resten av deras miserabla liv.
Vad har du för statistik som visar att brottsligheten i stort sjunker?
Eller menar du fortfarande dödligt våld?
I så fall har det ju inget med Tidöregeringen att göra eftersom det har minskat långt innan dess och den statistik som jag länkade till gäller tiden före 2020 och största minskningen var mellan 90-talet och 00-talet.

Antalet som polisen sätter fast för planering av skjutningar och sprängningar ökar i år, så man vet väl inte om antalet önskade och planerade skjutningar och sprängningar har ändrats och i så fall i vilken riktning.

Är du gjord av pengar eftersom du tycker att det är jättebra att så många som möjligt sitter i fängelse under hela livet?
Det är ju dyrt att ha folk i fängelser, det kostar pengar och staten får inte in någon skatt.

BirgitS BirgitS skrev:
Vad har du för statistik som visar att brottsligheten i stort sjunker?
Eller menar du fortfarande dödligt våld?
I så fall har det ju inget med Tidöregeringen att göra eftersom det har minskat långt innan dess och den statistik som jag länkade till gäller tiden före 2020 och största minskningen var mellan 90-talet och 00-talet.

Antalet som polisen sätter fast för planering av skjutningar och sprängningar ökar i år, så man vet väl inte om antalet önskade och planerade skjutningar och sprängningar har ändrats och i så fall i vilken riktning.

Är du gjord av pengar eftersom du tycker att det är jättebra att så många som möjligt sitter i fängelse under hela livet?
Det är ju dyrt att ha folk i fängelser, det kostar pengar och staten får inte in någon skatt.
Vi kan i sådana fall outsourca fängelserna till lågkostnadsländer samt öka utvisningarna av kriminella utan svenskt medborgarskap för samtliga brott som ger fängelse. De flesta av gängmedlemmarna kommer inte att bli några skattebetalande mönstermedborgare. Då det gäller klanbaserad brottslighet är förmodligen det enda medlet att komma till rätta med problematiken kollektiva bestraffningar. I Danmark kan hela familjen vräkas om en begått brott, jag är medveten om att det är i strid med gällande rättspraxis men nya tider kräver nya lösningar.

• Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Egentligen är det väl inte antalet fall av dödligt våld som det handlar om. Det som är det stora problemet idag är att våldet drabbar 'oskyldiga' i mycket större omfattning än förr. Idag är det en risk att bo i en trappuppgång där någon annan boende kanske har en avlägsen släkting som någon är sur på.

Våld av typen två fyllon som slåss och en sticker kniven i den andre är givetvis tragisk, men det är inte den typen av våld som gör 'vanligt' folk rädda.

Så det är snarare typen av våld som har ändrats. Idag är risken att som utomstående råka illa ut betydligt större än förr. Att som vuxen säga till några ungdomar som busar var knappast förenligt med livsfara för säg 50 år sedan.

• Gilla
Pin och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
B Bitterhetsakademin skrev:
De flesta av de gängmedlemmarna kommer inte att bli några skattebetalande mönstermedborgare.
Det har du faktiskt inte någon aning om. Det finns ingen statistik på det alls eftersom det är ett nytt fenomen.

Högstadieelever, som anser att de inte har några framtidsutsikter utan upplever att de bara har valet att dö eller döda, kan mycket väl gå att omvända om de upplever att deras livssituation kan förändras till det bättre. Däremot att sätta dem i fängelse, eller i flera av dagens alternativ, är ju att utbilda dem i brott.
B Bitterhetsakademin skrev:
I Danmark kan hela familjen vräkas om en begått brott, jag är medveten om att det är i strid med gällande rättspraxis men nya tider kräver nya lösningar.
Det sker väl i Sverige också numera, men jag förstår inte nyttan av det när det gäller en familj som lever helt lagligt förutom en tonåring som har spårat ur. Det ökar ju bara risken för att de andra barnen börjar avsky det svenska samhället, tappar livsmodet och blir kriminella.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
BirgitS
L lbgu skrev:
Våld av typen två fyllon som slåss och en sticker kniven i den andre är givetvis tragisk, men det är inte den typen av våld som gör 'vanligt' folk rädda.
Stureplansmorden, lasermannen, Mattias Flinks mord, mordet på Palme och alla andra liknande fall gjorde vanligt folk rädda. Samtliga inträffade för mer än 25 år sen. Som sagt, 25 år sen det var en bil med sprängmedel i på gatan jag bodde, det gjorde mig och andra på gatan rädda.
L lbgu skrev:
Att som vuxen säga till några ungdomar som busar var knappast förenligt med livsfara för säg 50 år sedan.
Det varierade nog då också. Tonårsgäng har alltid varit ett möjligt våldsproblem.

J
BirgitS BirgitS skrev:
Stureplansmorden, lasermannen, Mattias Flinks mord, mordet på Palme och alla andra liknande fall gjorde vanligt folk rädda. Samtliga inträffade för mer än 25 år sen. Som sagt, 25 år sen det var en bil med sprängmedel i på gatan jag bodde, det gjorde mig och andra på gatan rädda.
Du jämställer väl inte ovanstående mord och våld med dagen sprängningar och skjutningar där den oskyldige ständigt drabbas?

• Wow
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
J Jansson69 skrev:
Du jämställer väl inte ovanstående mord och våld med dagen sprängningar och skjutningar där den oskyldige ständigt drabbas?
Det var väl just oskyldiga som drabbades i de fallen, liksom i många andra fall.
Det är verkligen inte bara helt oskyldiga som drabbas vid alla skjutningar de senaste åren.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
J
BirgitS BirgitS skrev:
Det var väl just oskyldiga som drabbades i de fallen, liksom i många andra fall.
Men det var väl mer enstaka fall på den tiden?
BirgitS BirgitS skrev:
Det är verkligen inte bara helt oskyldiga som drabbas vid alla skjutningar de senaste åren.
Givetvis inte, men våldsutövarna sliter i oskyldiga i dom Morderna fallen och i många fall så saknas konsekvens tänk och då är det ytterligare svårare för en oskyldig att undvika..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.