kashieda kashieda skrev:
Ska ministerungar som begår brott göras statslösa? Gäller det hela familjen?
Hade ju varit bra men tyvärr omöjligt. Däremot, har man kommit till Sverige från ett annat land och nyttjar vår gästvänlighet och sociala trygghet så ska man sköta sig, gör man ej det så får man efter sitt straff åka hem, är man då minderårig så åker hela familjen med. Tror absolut det skulle sätta större press på päronen som uppenbarligen inte har koll på vad deras avkommor pysslar med utanför hemmet, i så låga åldrar som ner till 12 år.

• Gilla
  • Wow
Bitterhetsakademin och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Baba_yaga Baba_yaga skrev:
Är väl inte samma sak... Herregud
Sluta försvara och stå upp för ditt land istället
Det kan man väl göra på olika sätt beroende på vad man tycker och tror?
Herregud, jag är inte ens född här och jag säger vad många tycker men vågar inte säga
Jaså? Jag tycker folk vågar sågar både det ena och det andra. Kanske ska man inte utgå ifrån att folk tycker samma som man själv men inte vågar säga det.
Inte konstigt att allt är åt helsike med Svea rike..
Är det?
Jag tycker det finns en hel del bra också
Kolla lite på utländska nyheter o se med egna ögon 👀 vad dom säger om Sverige,dom SKRATTAR 😂 😂 😂 och stirra dig inte blint på vad aktuellt eller tv4 nyheterna säger
Jaså gör den? Vilka då?
"vilken planet bor du på?, som åkesson säger
Vänta bara 10 år, så kan vi se vad du tycker då!!!!
Ja, det kan man väl göra. Betyder det att du tänker att alla kommer tycka lika då?
Paragraf ryttare o moralpoliser hit o dit
Han borde nog avgå, och söka vanligt kneg.
Som svar på din fråga!!!
Ovanstående är lite obegripligt för mig.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
När man importerar varor så bestämmer importören exakt hur det ska gå till etc.
Nej, det gör den förstås inte. Det måste finnas både ett utbud och en efterfrågan. Ingen bestämmer något exakt.

Du är uppenbarligen inte dummare än att du förstår att det är en liknelse. En liknelse fokuserad på att svensk politik är det som gjort att volymerna blivit vad de blivit i minst liks hög grad som yttre tryck.

Det kan man hålla med om eller inte, men att välja atg missförstå innebörden känns rätt fånigt.

BirgitS BirgitS skrev:
Nej, då missförstår du mig.
Det är ju svårt att argumentera emot.

• Gilla
och en till och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det brukar alltid vara de sämst ställda som har högre risk för brott. Numera är det inte så många infödda svenskar i den gruppen.
Här har du förklaringen. Vi har lyft oss ur fattigdom och minskat vår kriminalitet och förbättrat mycket i samhället. Sedan fyller vi på med nya människor som hamnar i botten av olika skäl. De är analfabeter, kan inte svenska, har inte tillräcklig utbildning och förstår inte kulturen eller något annat som hindrar dem. Det tycks vara andra generationen som skapar mest problem och de har iofs fri tillgång till ovanstående faktorer.

Import verkar vara ett tabu ord. När thailändska bärplockare luras hit, eller pakistanska mopedbud som kör ut mat, eller diskare på indiska restauranger, eller prostituerade från Nigeria kanske uttrycket stämmer. Det är deras landsmän som står för handeln. För handelsbalansens skull exporterar vi barnsoldater till Danmark och Norge.

• Gilla
Jansson69 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det brukar alltid vara de sämst ställda som har högre risk för brott. Numera är det inte så många infödda svenskar i den gruppen. De sämst ställda tycker ofta att samhället skiter i dem och att samhället då förtjänar att de hämnas på det, eller att de tycker att de saknar framtidsutsikter på den smala vägen och lämnar den då för att kunna få det bra, eller andra liknande känslor.
Kan du förklara varför det var betydligt mindre brottslighet förr när folk var fattiga på riktigt. Snackade med morsan som växte upp I en arbetarstadsdel i Göteborg med enrumslägenheter fulla med ungar och dass på gården. Inget varmvatten och ingen el. Inte heller någon väme annat än den från Antrasitkaminen.
Trots förhållanden som nu ingen lever under, var brottsliget ett okänt begrepp.
Inga lås på cyklarna.
Inga portlås.
Ingen skadegörelse.
Ingen rädsla för att gå ut på kvällar.
Den enda kriminalitet hon minns var att en alkoholist stal en grannes jacka.
BirgitS BirgitS skrev:
Om det dessutom kombineras med att man har varit utsatt för eller sett våld på nära håll så ökar risken markant.
Det kan naturligtvis påverka. Men det kan knappast vara en ursäkt för att en minotitet i samhället är en majoritet i fängelset.
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, vi importerar vare sig människor eller brottslighet. De kommer hit på egen hand och av egen fri vilja.

Detsamma!
Självklart kan vi kalla det import. Det blev ett fasligt ståhej från en av Sverigevännerna i en annan tråd när jag dristade mig till att skriva "importerar" för att inte upprepa och lite på skoj, för jag anade att någon i klungan inte skulle kunna hålla sig. Naturligtvis är det en import eftersom vi sållar ut vilka vi vill ha och vilka vi inte vill ha. En mycket aktiv handling, således.

De som kommer hit med smugglare kan knappast komma hit "på egen hand".

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
här är en länk till BRÅs (Brottsförebyggande rådet) statistik ang dödligt våld
Notera att den just nu bara sträcker fram till 2021 och börjar 1960 så det är bara drygt 80 år

https://bra.se/amnen/dodligt-vald

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Fairlane
P Pin skrev:
Här har du förklaringen. Vi har lyft oss ur fattigdom och minskat vår kriminalitet och förbättrat mycket i samhället.
Vi i form av tidigare generationer, men knappast rasisterna som sitter hemma och skriver.
P Pin skrev:
Sedan fyller vi på med nya människor som hamnar i botten av olika skäl. De är analfabeter, kan inte svenska, har inte tillräcklig utbildning och förstår inte kulturen eller något annat som hindrar dem.
Andelen analfabeter är rätt låg, ändå kommer den väldigt ofta upp snabbt. Att de inte kan språket när de kommer är oftast sant, men kanske kan de engelska och det är ändå inte tillräckligt om man kommer från Syrien eller Irak, men jättebra om man kommer från England eller USA.
P Pin skrev:
Det tycks vara andra generationen som skapar mest problem och de har iofs fri tillgång till ovanstående faktorer.
Ja, en faktor skulle jag säga är rasismen i samhället. Den är absolut inte ny, men blir synligare och synligare.

En bekant till mig kom som barn (4-5 år) med sina föräldrar från Iran. Han talar givetvis flytande svenska, har gått i svensk grundskola och gymnasium samt på universitet. Han sökte 100 jobb och blev inte kallad till en enda intervju. Han bytte förnamn till ett "svenskt" och skickade 10 ansökningar till och blev kallad på intervju på 8 och fick snabbt ett bra jobb. Den rasismen finns utbredd. Jag vet inte det är att folk tror att han inte kan svenska eller att han är analfabet.
P Pin skrev:
Import verkar vara ett tabu ord.
Inte alls. Ordet är väldigt bra när man talar om varor, för det är det som import handlar om. Den har vissa människor valt att använda det om människor som frivilligt söker sig till Sverige (varor söker sig sällan frivilligt någonstans). Det är samma människor som pratar om "folk från icke-skidåkarland" utan att räkna med länder som Danmark, Nederländerna eller Portugal" eller människor som säger "Helg seger". Det är rasister (i vissa fall nazister) som signalerar till varandra genom ordval, ett ordval jag inte tycker att man ska anamma om man inte är rasist.
P Pin skrev:
När thailändska bärplockare luras hit, eller pakistanska mopedbud som kör ut mat, eller diskare på indiska restauranger, eller prostituerade från Nigeria kanske uttrycket stämmer. Det är deras landsmän som står för handeln.
Möjligen passar ordet för slavägare, annars passar det dåligt.
P Pin skrev:
För handelsbalansens skull exporterar vi barnsoldater till Danmark och Norge.
Nej inte heller de orden är bra i sammanhanget, om man nu inte vill framstå som rasist förstås, då är det kanske väldigt bra.

• Gilla
  • Älska
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Du är uppenbarligen inte dummare än att du förstår att det är en liknelse. En liknelse fokuserad på att svensk politik är det som gjort att volymerna blivit vad de blivit i minst liks hög grad som yttre tryck.

Det kan man hålla med om eller inte, men att välja atg missförstå innebörden känns rätt fånigt.
Det är förstås att använda den liknelsen som jag protesterade mot, den används av främlingsfientliga för att indoktrinera/manipulera andra att de som har invandrat inte är bättre än varor. Se Fairlanes inlägg ovan, 232.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
BirgitS
Intet Intet skrev:
Kan du förklara varför det var betydligt mindre brottslighet förr när folk var fattiga på riktigt. Snackade med morsan som växte upp I en arbetarstadsdel i Göteborg med enrumslägenheter fulla med ungar och dass på gården. Inget varmvatten och ingen el. Inte heller någon väme annat än den från Antrasitkaminen.
Trots förhållanden som nu ingen lever under, var brottsliget ett okänt begrepp.
En persons minnen är förstås helt ovidkommande. Rättsväsendet hade fullt upp på den tiden också, för att inte tala om allt våld mot kvinnor som inte ens gick att anmäla.
Intet Intet skrev:
Det kan naturligtvis påverka. Men det kan knappast vara en ursäkt för att en minotitet i samhället är en majoritet i fängelset.
Det är inte en ursäkt utan en förklaring.

• Gilla
joran och 2 till
  • Laddar…
lärjungen
Fairlane Fairlane skrev:
Märkligt då att det dog fler under 80-talet av våldsdåd i förhållande till antal invånare. Det rimmar illa med att vi aldrig tidigare upplevt en sådan nivå.

Vänster eller höger har inte så mycket med saken att göra, men jag har aldrig röstat på något av partierna som brukar klassas till vänster. Ekonomiskt är jag rätt långt höger, till skillnad från exempelvis SD, som har fört en betydligt mer vänsterorienterad politik än övriga Tidö-partierna.
När nämnde jag specifikt "dödligt våld"? Man måste ju inte dö för att bli utsatt för våld. Jag talar om sprängningar, bilbränder, förnedringsrån, kravaller etc. Allt sådant som sker i gängmiljö har ökat och det kryper allt närmare civilsamhället. Att inte fler dör beror ju på att de som utövar våldet nu är kompletta sopor på att använda vapen. Men det du erkänner mellan raderna, och som statistiken också hävdar, är alltså att hade vi inte haft såpass hög ökning av gängkriminella de senaste 20 åren hade det dödliga våldet varit mycket mindre idag eftersom 34% av det är gängrelaterat enligt BRÅ.

Och jag kan lägga till att antalet anmälda våldsbrott 1980 enligt BRÅ var ca 60K medan antalet anmälda våldsbrott 2024 var ca 230K. Där har du den ökningen av våldsbrott jag pratar om, och en så stor ökning kan inte förklaras bort enbart med högre anmälningsbenägenhet eller ökad befolkning.

• Gilla
Ganescha och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
lärjungen lärjungen skrev:
När nämnde jag specifikt "dödligt våld"? Man måste ju inte dö för att bli utsatt för våld. Jag talar om sprängningar, bilbränder, förnedringsrån, kravaller etc. Allt sådant som sker i gängmiljö har ökat och det kryper allt närmare civilsamhället. Att inte fler dör beror ju på att de som utövar våldet nu är kompletta sopor på att använda vapen. Men det du erkänner mellan raderna, och som statistiken också hävdar, är alltså att hade vi inte haft såpass hög ökning av gängkriminella de senaste 20 åren hade det dödliga våldet varit mycket mindre idag eftersom 34% av det är gängrelaterat enligt BRÅ.
Var hittar du statistiken som visar på det du säger?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
En persons minnen är förstås helt ovidkommande.
För att det inte passar din tro!
Fråga dina föräldrar eller annan i samma generation hur det var när de var unga, så får du troligen en liknande beskrivning.
Även under sextitalet fanns inget gängvåld, för det fanns inga gäng.
Inte heller fanns det portlås, våld mot lärare, tjejer som blev kallade "hora".
Ytterdörrar låstes bara på natten.
Cyklar hade lås som vem som helst kunde öppna eller inga lås alls. Brevlådor, låsfria även de. På vår sommarstug fövarades båtmotorn i ett olåst skjul.
Bilbränder var så sällsynta att jag inte minns en enda.
De mest kriminella körde trimmad moppe och så snattades det. Någon annan brottslighet stötte jag inte på.

Summa: det fanns naturligtvis en orsak till att lås förr var av symbolisk natur om de fanns alls. Lika naturligt är det att idag låser alla allt som kan låsas.
BirgitS BirgitS skrev:
Rättsväsendet hade fullt upp på den tiden också,
Det var väl anpassat efter den tidens behov. Så vad ville du få fram med det?
BirgitS BirgitS skrev:
för att inte tala om allt våld mot kvinnor som inte ens gick att anmäla.
Ja, det fanns naturligtvis då som nu. Vad som sker innanför husets väggar är alltid svårt att bevisa.
BirgitS BirgitS skrev:
Det är inte en ursäkt utan en förklaring.
I vissa fall kanske, men långtifrån alla kriminella har varit i en krigszon. Så det är inte mycket till förklaring det heller för då skulle i princip hela Europa efter kriget bestått av gatugäng som sålde knark, rånade och mördade. Istället tog de krigsskadade en spade och började bygga upp sina länder igen.

Våra inhemska kriminella med namn som fortfarande gick att uttala blev kändisar i den tidens media, Svartenbrandt Clark Olofsson med flera och det skrevs sida på sida om deras framfart. En del gäng fanns som stal bilar och brukade mellanöl och hasch. Visst fanns brottslighet men på en annan nivå. Mycket kan förklaras med att vi levde i ett etniskt homogent samhälle och där det fortfarande fanns en utbredd social kontroll. Statistiken ger jag inte mycket för då ämnet har varit tabu och regimens grindvakter gjort allt vad de kunnat för att relativisera problemen, tänk bara på "Jerzy Snickesnacki" och hans bortförklaringar.

• Haha
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
lärjungen lärjungen skrev:
När nämnde jag specifikt "dödligt våld"? Man måste ju inte dö för att bli utsatt för våld. Jag talar om sprängningar, bilbränder, förnedringsrån, kravaller etc.
Sprängningar kan jag hålla med om.
Bilbränder = dödligt våld?
Förnedringsrån är dödligt våld till skillnad från vanliga rån?
Kravaller, Ja det har vi sett lite av när det brändes koraner. Har vi sett det förr? Av att en Ja. Jag kan på rak arm komma på Göteborgskravaller, supporterkravaller (Frans fotbollshuliganer), kravaller med nynazister etc.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Sprängningar kan jag hålla med om.
Bilbränder = dödligt våld?
Förnedringsrån är dödligt våld till skillnad från vanliga rån?
Kravaller, Ja det har vi sett lite av när det brändes koraner. Har vi sett det förr? Av att en Ja. Jag kan på rak arm komma på Göteborgskravaller, supporterkravaller (Frans fotbollshuliganer), kravaller med nynazister etc.
Förstör ni inte de gamla goda minnena från en svunnen tid. Det fanns ju inte ens gäng på 60-talet. 😆

Nu växte jag ju iofs upp på 70-talet men då fanns det gott om gäng, fler än idag där jag växte upp än i staden jag bor i nu. Jag råkade ut för mer rån och våld än mina barn har gjort. Men jag minns säkert fel och konstruerar dessa minnen i någon form av "vänsterblivenhet" som man verkar bli kallad så fort man förstår statistik eller inte är rasist.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.