37 834 läst ·
267 svar
38k läst
267 svar
Skadegörelse till trakasserier - Vad vill du ha på taket idag?
Inte där jag växte upp I utkanten av centrala Göteborg.G gaidin skrev:
Jag blev aldrig rånad och hörde inte talas om några heller.G gaidin skrev:
Vi växte upp på olika platser och olika tider.G gaidin skrev:
Och statestik är vad man vill att det skall vara. Den som tror att statestik är sanningen kommer att bli väldigt besviken väldigt många gånger.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 239 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 239 inlägg
Nej, därför att enstaka personer inte är signifikanta när det gäller det stora hela, och det är just det stora hela som man behöver kunna för att kunna jämföra olika tidsperioder. Annars blir det bara utbyte av anekdoter.Intet skrev:
För att det inte passar din tro!
Fråga dina föräldrar eller annan i samma generation hur det var när de var unga, så får du troligen en liknande beskrivning.
Även under sextitalet fanns inget gängvåld, för det fanns inga gäng.
Inte heller fanns det portlås, våld mot lärare, tjejer som blev kallade "hora".
Ytterdörrar låstes bara på natten.
Cyklar hade lås som vem som helst kunde öppna eller inga lås alls. Brevlådor, låsfria även de. På vår sommarstug fövarades båtmotorn i ett olåst skjul.
Bilbränder var så sällsynta att jag inte minns en enda.
De mest kriminella körde trimmad moppe och så snattades det. Någon annan brottslighet stötte jag inte på.
Känner ingen längre som är en generation äldre än vad jag är.
Jag växte upp ungefär 1 mil söder om Göteborg under 60/70-talet, ett område som på 60-talet gick från landsbygd med enstaka villor till förort med villor och 3-våningslängor. Det fanns ett gäng som hängde vid korvkiosken kring 1970. Där vi bodde först längst in på en återvändsgata med villor runt om var nog ytterdörren bara låst nattetid. Men när vi sen flyttade till större kring 1970, men närmare genomfartsvägar så skulle ytterdörren vara låst jämnt, och naturligtvis låste vi alltid våra cyklar vid skolan.
Även om just ordet hora inte användes så fanns det ju gott om andra uttryck som användes för att förnedra tjejer.
Det gällde verkligen inte bara inom husets väggar utan det var våldtäkter utomhus som var totalt meningslösa att anmäla om flickan/kvinnan inte var helt sönderslagen. När jag började skolan och skulle gå dit själv så fick jag höra många varningar om att jag skulle akta mig för "fula gubbar". Så pedofili och våldtäkt var inte okänt och helt klart något som flickor varnades för tidigt.Intet skrev:
Det räcker ju med att växa upp med en pappa är våldsam, för att han har PTSD, för att killar lätt ska ta till våld när de blir arga, frustrerade etc.'Intet skrev:
I vissa fall kanske, men långtifrån alla kriminella har varit i en krigszon. Så det är inte mycket till förklaring det heller för då skulle i princip hela Europa efter kriget bestått av gatugäng som sålde knark, rånade och mördade. Istället tog de krigsskadade en spade och började bygga upp sina länder igen.
Det var gott om krigsskadade i Europa som var våldsamma och aldrig kunde göra någon större nytta i samhället.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Jamen så. Jag känner ingen som blivit skjuten, ingen som fått en bomb spräng vid sin bostad eller liknande och statistik är ju vad man vill att det ska vara (stämmer det inte med ens egna erfarenheter så räknas det inte), så jag tror inte det har hänt alls.Intet skrev:
Vid närmare eftertanke tror jag inte någon har dött i trafiken på väldigt många år heller, det är bara några som vill det med sin statistik och det är ju inte sanningen...
Larva dig inte. Att missförstå har blivit din spetskompetens när du läser det du ogillar.Fairlane skrev:
Jamen så. Jag känner ingen som blivit skjuten, ingen som fått en bomb spräng vid sin bostad eller liknande och statistik är ju vad man vill att det ska vara (stämmer det inte med ens egna erfarenheter så räknas det inte), så jag tror inte det har hänt alls.
Vid närmare eftertanke tror jag inte någon har dött i trafiken på väldigt många år heller, det är bara några som vill det med sin statistik och det är ju inte sanningen...
Att en minoritet utanför murarna är en majoritet innanför, är inte en slump.
Hu går det för TS.
Har gangstergänget ledsnat?
Varför hakar du upp dig på dödligt våld gång på gång? Jag anser att den generella ökningen av våldet är problemet, inte bara det dödliga våldet. Det anmälda våldet har ökat från 60 tusen på 80-talet till 230tusen på 20-talet. Det är min poäng.Fairlane skrev:
Sprängningar kan jag hålla med om.
Bilbränder = dödligt våld?
Förnedringsrån är dödligt våld till skillnad från vanliga rån?
Kravaller, Ja det har vi sett lite av när det brändes koraner. Har vi sett det förr? Av att en Ja. Jag kan på rak arm komma på Göteborgskravaller, supporterkravaller (Frans fotbollshuliganer), kravaller med nynazister etc.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Vilken del missförstod jag? Du skrev "Och statestik är vad man vill att det skall vara." och så byggde du dina resonemang kring egna erfarenheter.Intet skrev:
Du blir gång på gång på gång missförstådd i det du skriver, inte bara av mig. Kanske är det inte mottagaren som är problemet i kommunikationen?
Att det är en överrepresentation av personer med utländsk bakgrund i fängelse har jag aldrig förnekar. Om det är en majoritet vet jag inte.Intet skrev:
Problemet jag har med rasister som uttalar sig generellt är att det låter som att en majoritet av invandrare är kriminella. För inte alltför länge sen fick vi här på forumet läsa att endast 10% jobbade och gjorde rätt för sig. När man synade påståendet så var det inte viktigt med procentsiffran, men man kan ju fråga sig varför man valde 10% om det inte var viktigt, istället för 80%.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Därför att du skrev "dödligt våld" båda gångerna.lärjungen skrev:
Om du menar något annat än det du skriver så kan du väl inte förvänta dig att alla ska förstå det?
BRÅs hemsida. Mer specifikt här: https://bra.se/statistik/statistik-om-rattsvasendet/anmalda-brottBirgitS skrev:
Där kan man se att brott mot person (såsom mord, misshandel, ofredande, sexualbrott enligt BRÅs egen definition i dokumentet "begrepp och definitioner 2024" https://bra.se/download/18.45e4b8e1...291524/2024_Begrepp-och-definitioner-2024.pdf ) utgjorde 21% av alla anmälda brott år 2024. Det anmäldes totalt 1 489 319 brott det året. Därav var alltså hela 312 756 stycken såkallade "brott mot person". Om vi drar av de 50 170 som var målsäganden för ofredande det året (som inte alltid behöver röra sig om direkta våldsbrott) landar vi på 262 586 stycken anmälda brott.
För att få statistik från 80-talet måste man ladda ned denna Excel-fil: https://bra.se/download/18.7fd8fd90191e4ea274f4778/1727270586829/10La_anm_fr1950.xls
Där kan man se att för hela 80-talet, alltså en period på tio år, kommer vi upp i 336 302 såkallade "brott mot liv och hälsa" som det kallades på den tiden. Under de första åtta åren på 80-talet anmäldes närmare 254 000 brott mot liv och hälsa. Vi var alltså under det enskilda året 2024 uppe i lika många anmälda brott av den karaktären, som vi var under de första åtta åren på 1980-talet. Det är en väsentlig skillnad anser jag.
Naturligtvis inte.G gaidin skrev:
Jag kan koka ihop det till att det inre fanns några portlås. För att de inte behövdes. Det är inget personligt minne.
Ja sprängningarna verkar slå i taket i alla fall:Alfredo skrev:
”2025 har redan slagit rekord – i sprängningar.
Trots att det är två månader kvar av året har redan 159 explosioner skett runt om i landet, visar Aftonbladets genomgång.
– Så ska det inte vara i fredstid i ett välfärdsland, säger kriminologen Sven Granath.”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/LMvKjP/en-explosion-varannan-dag-2025-har-slagit-rekordet