37 834 läst ·
267 svar
38k läst
267 svar
Skadegörelse till trakasserier - Vad vill du ha på taket idag?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Det gör en väldig skillnad. Att en enskild polisman väntar in förstärkning är en väldig skillnad mot en no-go-zon. Det är för övrigt inget nytt att man inväntar förstärkning.Intet skrev:
Om det finns någon no-go-zon i Sverige så är det väl enkelt att nämna en eller flera sådana?
Jag antar att ni bara slarvar ens språket igen?
PR-tjej?Intet skrev:
Jag känner en del poliser i Stockholm och de säger att det inte finns något område som de inte får in i. Det har inget ren en PR-person att göra, oavsett kön.
Jag lägger ner alla diskussioner med dig. Du vill aldrig diskutera sakligt utan försöker bara provocera fram reaktioner.
Jag har aldrig pratat om någon zon av något slag. Jag har ifrågasatt hur du kan veta att en viss kunskap inte existerar inom polismyndigheten. Eller jag påstår snarare att ingen kan veta något sådant.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Påstående jag besvarade var att det fanns no-go-zoner för polisen och det var der jag besvarade med att de inte vet om det själva.Alfredo skrev:
Du kan ju inte plocka ut en mening i ett svar, helt ignorera kontexten och sen ifrågasätta något helt annat. Eller kan, kan du såklart, men det är rätt meningslöst.
Kyrkan av idag är mån om att inte stöta sig med någon och det har i mitt tycke vattnat ut det kristna budskapet. Alla grupper ska inkluderas och inget beteende fördömas även om det går emot Bibeln. I mitt fall får det ses som ett ickeproblem då jag gått ur kyrkan för många år sedan.V vbg-1 skrev:
Redigerat:
Du kan inte på allvar skoja bort det våld vi upplever i sverige idag och hävda att det är "möjligt att 60-talet var bättre ur den aspekten" när alla myndigheter och politiska partier från vänster till höger är eniga om att vi ser våld på en nivå vi aldrig tidigare upplevt. Jag trodde ingen ens till äventyrs försökte sig på att använda den typen av argument längre, om man så var tokvänster. Nu när alla är helt eniga om problemet tvistar man ju istället om huruvida hårdare staff eller saft och bulle är rätt sätt att angripa det på.Fairlane skrev:
Personliga iakttagelser säger egentligen väldigt lite. Förmodligen var ditt internet sämre på 60-talet så du fick kanske inte information lika snabbt.
Statistik från 60-talet är rätt tunn både för dödligt våld och för våldtäkter. Det senare är dessutom väldigt svårt att jämföra med nutid, eftersom definitionen av våldtäkt skiljer sig. Om du växte upp då var du kanske dessutom ett barn? Sannolikt såg du inte heller allt då.
80- och 90-talet var iallafall inte bra år om man tittar på dödligt våld.
Det är möjligt att du har rätt att 60-talet var bättre ur den aspekten, men som sagt, en personlig iakttagelse säger ingenting.
Kom att tänka på något artikel om ett trapphus där man hade problem med ungdomar som förstörde. Dom hade högtalare med högfrekvent ljud. Hur bra det fungerar i det fria vet jag inte men här är en sådan iaf. Står iaf att 8kHz-läget inte ska användas i bostadsområden. Annars en inferno-ljudbarriär som gör att man mår illa kanske skulle kunna fungera. Dom har även stroboskåp, svårt att se i det ljuset. Även en större LED-strålkastare gör det jobbigt att se något.
https://gedigen.se/produkter/the-mosquito/
https://www.infernohome.se/
Annars har vi envarsgripande där man får hålla fast en person tills polisen kommer om fängelse finns på straffskalan. Skadegörelse så finns fängelse på straffskalan.
https://gedigen.se/produkter/the-mosquito/
https://www.infernohome.se/
Annars har vi envarsgripande där man får hålla fast en person tills polisen kommer om fängelse finns på straffskalan. Skadegörelse så finns fängelse på straffskalan.
Det var inte ett svar på frågan om hbtg och genus leder till mjäkighet.B Bitterhetsakademin skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Märkligt då att det dog fler under 80-talet av våldsdåd i förhållande till antal invånare. Det rimmar illa med att vi aldrig tidigare upplevt en sådan nivå.lärjungen skrev:
Du kan inte på allvar skoja bort det våld vi upplever i sverige idag och hävda att det är "möjligt att 60-talet var bättre ur den aspekten" när alla myndigheter och politiska partier från vänster till höger är eniga om att vi ser våld på en nivå vi aldrig tidigare upplevt. Jag trodde ingen ens till äventyrs försökte sig på att använda den typen av argument längre, om man så var tokvänster. Nu när alla är helt eniga om problemet tvistar man ju istället om huruvida hårdare staff eller saft och bulle är rätt sätt att angripa det på.
Vänster eller höger har inte så mycket med saken att göra, men jag har aldrig röstat på något av partierna som brukar klassas till vänster. Ekonomiskt är jag rätt långt höger, till skillnad från exempelvis SD, som har fört en betydligt mer vänsterorienterad politik än övriga Tidö-partierna.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 239 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 239 inlägg
Nu är det väl ingen som försöker skoja bort våldet. Men faktum kvarstår:lärjungen skrev:
Du kan inte på allvar skoja bort det våld vi upplever i sverige idag och hävda att det är "möjligt att 60-talet var bättre ur den aspekten" när alla myndigheter och politiska partier från vänster till höger är eniga om att vi ser våld på en nivå vi aldrig tidigare upplevt. Jag trodde ingen ens till äventyrs försökte sig på att använda den typen av argument längre, om man så var tokvänster. Nu när alla är helt eniga om problemet tvistar man ju istället om huruvida hårdare staff eller saft och bulle är rätt sätt att angripa det på.
Det är mindre risk att dö av dödligt våld nu än på 80-talet.
80-talet: 1,22 dödsfall pga. dödligt våld per 100 000 innevånare
10-talet: 0,98 dödsfall pga. dödligt våld per 100 000 innevånare
https://sverige.nu/statistik-dodligt-vald-i-sverige-1970-2019/
"92 personer dödades 2024 – lägsta nivån sedan 2014"
BRÅ via https://www.svt.se/nyheter/inrikes/92-personer-dodades-2024-lagsta-nivan-sedan-2014
Hur ser det ut när det kommer till att bli påverkad av dagens våld? Bilar som brinner, trappuppgångar och bostäder som sprängs/demoleras, personskador som ej har en dödlig utgång men påverkar en resten av livet? Oskyldiga som dött?BirgitS skrev:
Nu är det väl ingen som försöker skoja bort våldet. Men faktum kvarstår:
Det är mindre risk att dö av dödligt våld nu än på 80-talet.
80-talet: 1,22 dödsfall pga. dödligt våld per 100 000 innevånare
10-talet: 0,98 dödsfall pga. dödligt våld per 100 000 innevånare
[länk]
"92 personer dödades 2024 – lägsta nivån sedan 2014"
BRÅ via [länk]
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 239 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 239 inlägg
På samma sätt som påverkan av tidigare årtiondens våld väl. Varför skulle det vara annorlunda?G Ganescha skrev:
Det var oskyldiga som dog då också.