H heimlaga skrev:
Det är värt att veta att man har funnit ekonomiska kontakter mellan Paludans gäng och regimen i Ryssland.

I klartext betyder det att Paludan&co med mycket stor sannolikhet är betalda provokatörer i rysk tjänst. Avlönade för att skapa kaos och hindra Sveriges Natomedlemskap.

Jag tycker inte att ryska hybridoperationer riktigt hör hemma i den här diskussionen.
Om det stämmer är det intressanta och uppseendeväckande uppgifter. Finns närmare uppgifter som kan bevisa detta är det något som bör komma fram i ljuset. Det har väl spekulerats men inte kunnat bevisas, i det infekterade läget som råder har beskyllningar slängts till höger och vänster men det har varit tunnsått med hårda bevis.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
J
B Bitterhetsakademin skrev:
Det är också viktigt att värna yttrandefriheten, särskilt de obekväma och kontroversiella åsikterna behöver värnas. Gränsen för vad som ska tillåtas ska vara generös och det är ingen rättighet att slippa känna sig kränkt. Självklart ska rena hot och uppmaningar till våld inte tillåtas men Paludan har som utbildad advokat hållit sig inom lagens råmärken.
Religionsfrihet och yttrandefrihet är viktiga. Men det är inte en religionsrättighet - detta tror jag många misstar detta för. Att om jag tror på en religion så har jag en rättighet att leva efter denna religions tolkningar sålänge det är inom lagens råmärken och jag inte stör andra.

Dessa friheter gör att kommande från andra religioner tillåts att fortsätta utöva dessa religioner sålänge de håller sig inom svensk lagstiftning.

Men det ger också att någon annan kan välja att tro på något annat eller att berätta en annan historia där figurer kan sättas i andra kontexter. Dvs om jag vill berätta historien där Jesus är homosexuell eller någon annan gud avbildas som elefant, hund, katt eller vad det nu kan vara, så är jag fri att göra det. Om jag inte var det så skulle ju den som ville tex tro på Hanuman inte ha rätt att göra det.

Likaså är det väl i min fulla rätt att trycka, modifiera eller elda upp / slänga religösa skrifter eller symboler så länge det inte leder till nedskräpning eller upphovsrättsbrott. Givetvis är det synd om man eldar upp fina antika böcker. Eller slår sönder fina elgitarrer. Eller kör racing med klassiska historiska veteranbilar så de går sönder. Men det är ju ändå en frihet vi har. Vissa saker är skyddade, tex kan jag inte elda upp ett k-märkt hus. Jag tror faktiskt inte jag kan elda upp en vanlig 70-talsvilla heller.

För mig är det provocerande och verkar dra tittare när Youtubers köper fina bilar eller andra saker och bara har sönder dem. Men det går ju inte att göra så mycket åt. För någon som är troende är det säkert än mer provocerande om man avbildar gudar felaktigt eller eldar religösa symboler. Men i ett fritt land är detta något man måste acceptera att leva med.

Om man bara kan acceptera att just en religiös tro är tillåten så är därav min slutsats att man bör överväga att flytta till ett land som har just den religionen som tvingande.

För mig är inget av detta rasistiskt. Att tro på en viss gud eller ett visst fotbollslag har inget med hudfärg att göra. Felet här är att man blandar rasism med sympatier med religion eller tolkningar av hur vi kan bete oss i samhället. Jag skiter i om stenkastaren är svart eller vit, om det är pga religion eller fotboll stenen kastas. Inget är accepterbart och jag anser att jag kan fördöma den organisation eller sammanslutning som berättigar den typen av beteende. Likaså om det är klaner eller gäng. Sen att klanerna tex till största del kan ha samma ursprung är ju en bisak. Det är inte ursprunget som är problemet. Det är klanen eller hur man väljer att integreras i samhället. Om man sluter upp och misshandlar sina grannar är något fel.

Så. Är det rasistiskt att ogilla IS eller Black Army? Jag tycker inte det.

• Gilla
och en till och 8 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
vad menar du med att "blev tvungen att fösa iväg dem" rörde du dom alls? kan förstå päronen om så var fallet
Det finns något som heter rätt till nödvärn och självförsvar.
Om din reaktion på att ohängda och våldsamma ungar kastar sparkcykel, sten och äpplen är att försvara ligister mot den som föser iväg dem (märk väl: föser iväg dem, inte kastar saker tillbaka) så förstår man varför ungar beter sig som de gör ibland.
Ungar som vet att föräldrarna har folkvett och inte försvarar kriminella handlingar för att de begås av deras egna telningar utför inte kriminella handlingar.
Soc ska kopplas in och undersöka målsmännens lämplighet när saker som detta händer. Våldsamma barn får visst avvisas med det våld som behövs för att freda egna barn och sig själv. Dvs om barnen går frivilligt så säger man åt dem. Om de fortsätter kasta har man rätt att ta tag i dem och dra bort dem från tomten eller om inte akut fara för personskada föreligger så kan man istället invänta polisens ankomst. Man ringer alltså polisen så att anmälan upprättas och soc får signal via polisen att de har ett jobb att göra. 👏

• Gilla
  • Haha
Rooney och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, men vem tror att Paludan valde sina områden för att folk skulle lyssna?
Han vill inte säga något. Han vill bara visa hur lättprovocerade och våldsamma muslimer är och det går ju precis som han tänkt sig för det är ju mängder med folk som blir helt skogstokiga varje gång han sätter igång sina auktioner.
Om de vore smarta så skulle de bara strunta i honom för om han inte fick några reaktioner så skulle han bara provat en eller två gånger. Nu ger de honom vatten på sin kvarn och han triumferar när folk går till handgripligheter.
Man kan ju också verkligen fundera på varför folk som flytt till Sverige blir skogstokiga över att sekulära lagar och yttrandefrihet råder här. Är det inte därför de kommit?
Har de verkligen kommit hit för att återskapa landet de flytt ifrån? De borde ju inse att då kommer det gamla landets problem att återskapas också.

• Gilla
Intet och 5 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Sätt upp kameror. Kom överens med grannar om att de fotograferar genom fönstret och gör nogranna anteckningar men inte ingriper direkt. Samla bevis. Samla bevis. Samla bevis. Och polisanmäl!

Överlämna gärna ett brev där du påtalar problemen till ligisternas föräldrar inför vittnen. Då finns det bevis för att föräldrarna till ligisterna medvetet låter det fortgå.

Sånt här tar aldrig slut. Ligister med föräldrastöd blir bara värre. Det kan gå precis hur långt som helst. Det enda som biter på dem är när det blir för besvärligt eller för farligt för dem själva eller när de hamnar inlåsta på någon anstalt. Av sig själva slutar de aldrig någonsin. Varefter de växer blir det bara grövre.

Det kan gå precis hur långt som helst när ligister har föräldrastöd.
Jag minns min egen barndom på 80-90-talet där det hade blivit satt i system att jag skulle ha stryk och min cykel saboteras så fort jag rörde mig ensam i byn. Jag var ganska stark men vad hjälpte det när de var många. Poliser och myndigheter tog det inte på allvar. Ligisternas föräldrar kunde ju alltid vittna på att deras barn inte hade gjort någonting. Så fort jag hade slagit ut någon tand eller slagit en bula i skallen på någon för att själv överleva kom de dragande med skadeståndskrav som vi naturligtvis vägrade att betala. När de ställdes inför bevis på vad deras barn hade förorsakat drog de tillbaka sina krav. Allt medan misshandeln fortsatte.

Lärarna i skolan ställde sig också på ligisternas sida. Jag minns att de tog in mig på enskilda samtal om och om igen och förklarade för mig att mobbning innebär att verkställa Guds uppdrag. Att det är den som blir mobbad som har förbrutit sig mot Gud varefter Gud straffar genom mobbning. Att mammas svåra reumatiska värk och min mobbning var bevis på att hela min familj hade syndat mot Gud och att det därför var deras skyldighet som lärare att delta i verkställandet av Guds straff.

Till slut blev det så illa att jag inte kunde fara någonstans utan att ha en yxa på pakethållaren. Farsgubben ringde runt till ligisternas föräldrar och förklarade läget. Jag tror han hade vittnen med som lyssnade. Han sade att nu är det så alla att pojken måste ha yxan med och ingenting annat hjälper och han känner mig så pass väl att han vet att jag både vågar och kan hugga om det behövs. Att det här har pågått så länge och finns så starka bevis att pappa kommer att ställa upp allt han kan med juridisk hjälp åt mig när det har skett.
Han informerade polisen om att det här kommer med stor sannolikhet att sluta illa.

Det var en pojke som naturligtvis skulle pröva lyckan men han var tydligen beredd och hoppade så snabbt undan att yxhugget missade med några centimeter. Annars skulle han knappast ha två armar i dag.
Sedan blev det betydligt lugnare. Jag kunde börja leva som en normal människa. Bli lämnad i fred och lämna andra i fred. Ätminstone hemma i byn.
Några gamla gubbar i byn tog tag i det hela med hårdhandskarna och satte pli på både de förvuxna snorungarna och deras snorvalpar till barn.
Jag kom till högstadiet där rektorn tog tag i det hela med hårdhandskarna.

Nu är ju inte ni i samma situation men jag vill att du skall förstå hur viktigt det är att stå på sig på ett sätt som biter. Mobbare och ligister är fega men de njuter av att se på maktlös vrede. Därför skall man inte ge dem det de vill ha men ge dem det de är rädda för.

Mina mobbare har nästan alla antingen flyttat från byn utom någon som har ändrat sig och blivit till folk. Någon har till och med bett om förlåtelse. Jag bor kvar. Byn har förändrats totalt. Vi vann!

Vill bara tillägga att det här sannolikt är orsaken till att jag är litet klumpig och burdus till sättet. I den åldern när andra lär sig vara socialt välanpassade lärde jag mig överleva.
Vaaa? Var I hela friden gick du i skolan? Det kan väl inte på allvar funnits lärare i plural som på 80/90 talet i Sverige förklarade att reumatism och mobbing är Guds straff och att mobb-offret förtjänar Guds vrede? Du skämtar med oss va? Sverige var lika sekulärt som nu på 80-talet och skolan var statlig och sekulariserad. Eller gick du i någon religiös friskola i Knutby måhända? Det låter inte klokt! 😱😳

• Haha
Intet
  • Laddar…
J
B Eva Larsson5 skrev:
Man kan ju också verkligen fundera på varför folk som flytt till Sverige blir skogstokiga över att sekulära lagar och yttrandefrihet råder här. Är det inte därför de kommit?
Har de verkligen kommit hit för att återskapa landet de flytt ifrån? De borde ju inse att då kommer det gamla landets problem att återskapas också.
Verkligen klok kommentar.
Man tycker att man skulle värna detta extra mycket om man sett hur det ser ut när frihet saknas. Men jag misstänker att de som VERKLIGEN flytt från krig och upplevt det som barn eller vuxna inte gör på detta sättet. Det är nog de som är födda här men inte integrerats som får detta problem.

Jag kan reflektera att många verkar väldigt "lättstötta". Frågan är om en annan metod för att stävja detta behövs? Kanske förväntas TS att agera på ett annat sätt än han gjorde?

När jag var liten gjorde man väl också hyss ibland, som jag minns det så om något komms på så fick man gå med föräldrarna och be om ursäkt, ponera att man skulle kastat ett ruttet äpple in på grannhuset. För nog hände sådana saker, jag var rätt städad men visst gjorde man nåt tokigt då och då. Men fick man skämmas så gjorde man ju inte om det. Men undrar hur min rättvisekompass funkat om istället mina föräldrar och ev släktingar och syskon gått och slagit grannen på käften istället för att jag skulle bett om ursäkt?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
N nagelhoff skrev:
Känner igen din situation. För 4 år upplevde jag en liknande situation.
Jag var i huset med min sambo och barn när jag hörde dunk i vägen? Tittar ut och ett gäng ungar på mellan 7-9 år stå och kastar äpplen på husväggen och fönster. Jag går ut och säger åt dem och dem springer iväg. 20 minuter senare är dem tillbaka och kastar igen.. jag säger till ingen, återigen springer dem. 20-30 minuter senare är dem där igen, denna gång springer jag efter och får tag i en kille, jag tar honom i armen, och säger nu går vi ner och pratar med din förälder! Jag hinner 100 meter så kommer hans pappa springande (dem andra barnen har sprungit hem och sagt att en elak man har tagit deras bror/kusin) jag blir verbalt attackerat av pappan, om va fan jag håller på med! Jag försöker förklara vad hans ungar håller på med, att kasta äpplen mot fönster och liknande, men han är fullständigt likgiltig, och skrattar bort det, sen kommer hela släkten och skriker åt mig. Det blir en polisanmälan mot mig för misshandel ! - jag har tagit pojken i armen.. jag gör en motanmälan för skadegörelse. Allt det leder till förhör hos polisen, och slutar i tingsrätten, där jag blir frikänd, overklagas till hovrätten, där jag döms för ringa misshandlad.
Kontentan är att det räcker att du rör en av förövarna! Och denna säger att det gjorde ont, så åker du ditt!
Jag fick betala 30000kr till Brottsofferfonden. Det krav dem hade mot mig för smärta läggs ner efter dem inte kunde bevisa eller hade fysiska bevis att det gjorde ont( dem var hos vårdcentralen för att dokumentera att jag hade tagit barnet hårt i armen, men inget syntes (för jag hade inte tagit ett hårt grepp.. jag tog barnet i armen på samma sätt som jag ville om det var mitt barn som gjorde nått dem inte fick..)) så dem fick inte en krona.

Så fungerar svensk rättvisa, och jag förstår nu varför skolan går åt helvete.

Så mitt råd, dokumentera och anmäl, gör inget själv.
Problemet var nog att du inte bara släpade ut ungen från tomten utan släpade den vidare i armen efter att du avlägsnat den så att faran var över. Om du bara avlägsnat personen från tomten och sedan släppt hade du nog inte kunnat dömas. Men eftersom hotet var över och du fortsatt hålla så kanske det bedömdes som onödigt. Jag spekulerar nu men så är det med annat nödvärn. Om jag slår någon som håller stryptag på en annan så är det ok men om jag fortsätter slå efter att den släppt så är det mer våld än nöden kräver.

Fairlane
B Eva Larsson5 skrev:
Han vill inte säga något. Han vill bara visa hur lättprovocerade och våldsamma muslimer är och det går ju precis som han tänkt sig för det är ju mängder med folk som blir helt skogstokiga varje gång han sätter igång sina auktioner.
Helt enig
B Eva Larsson5 skrev:
Om de vore smarta så skulle de bara strunta i honom för om han inte fick några reaktioner så skulle han bara provat en eller två gånger. Nu ger de honom vatten på sin kvarn och han triumferar när folk går till handgripligheter.
Ja, jag är enig även här, men vill då tillägga att de allra flesta muslimer gjorde precis det som du efterfrågade.
Det är som fotbollssupportrar, de allra flesta ignorerar en provokatör, men några klarar inte av det.
Ungefär samma effekt får man hos många som inte gillar fotboll, de tror att alla, eller många beter sig så, när det i själva verket är en liten minoritet. Det är såklart ingen ursäkt, de som missköter sig förtjänar att straffas, de som inte gör det förtjänar det inte.
B Eva Larsson5 skrev:
Jag tror många helt enkelt velat komma ur en dålig situation. De allra flesta låter sig som sagt inte provoceras heller, men jag tror inte vi har något som vi kan relatera till som vi känner för på samma sätt.
B Eva Larsson5 skrev:
Nej, de vill nog inte återskapa landet de flytt från, verkligen inte. Däremot kanske de vill att man visar de respekt, i ordets riktiga betydelse, inte i betydelsen rädsla. Sen kan man nog vara rätt på det klara att många av de som var värst på dessa upplopp inte bryr sig särskilt mycket om religionen, om ens något. Det är bara ett svepskäl för att få bete sig illa, på samma sätt som vissa "fotbollssupportrar" gör.

• Gilla
Byggastallochbo och 3 till
  • Laddar…
K kes079 skrev:
Hej.
Aktiv läsare sedan länge. Mitt första, tyvärr tråkiga, inlägg.

För en tid sedan konfronterade jag några barn som kastade saker, bla en sparkcykel, in på min tomt, på förrådet samt på förrådstaket. Kastandet upphörde inte trots uppmaningar från min sida och jag blev tvungen att fösa iväg dem.

Min konfrontation uppskattades inte av föräldrarna. Med hjälp av barnets pappa hamnade jag på backen och det hela resulterade i polisanmälan från vardera part. Resulterade, trodde jag iaf.. Numera utsätts vi för nattliga räder där äpplen kastas mot husets fasad och plåttak. Tyvärr har det eskalerat och äppelkastningen har övergått till stenkastning.

Givetvis är allt polisanmält och jag har satt upp kameror. Mitt äldsta barn vägrar att sova ensamt, det yngsta blir väckt och själv ligger jag sömnlös om nätterna.

Någon som varit med om liknande? Vad ska jag ta mig till? Tacksam för all input.

/K
Hahahahahaha ... slit ut lite. Köp gudis och förhandla med barnen... Du kommer aldrig att ha problem igen.😋👍😎

• Wow
Byggastallochbo
  • Laddar…
K&B K&B skrev:
Hahahahahaha ... slit ut lite. Köp gudis och förhandla med barnen... Du kommer aldrig att ha problem igen.😋👍😎
Välkommen till forumet!

Menar du att terroristerna skall belönas för sina brott? Kanske några flaskor Wiskey/buntar cat till föräldrarna också?

När de små entreprenörerna kommer tillbaka för nästa förhandling. Skall TS ekipera de små liven med märkeskläder istället för att betala med godis som beskyddspengar Och kanske några bilar till föräldrarna för att slippa bli nedslagen igen. Smart idé!

"Slit ut lite". Vad betyder det?

Ditt råd var det naivaste (hittills).

• Gilla
Byggastallochbo och 8 till
  • Laddar…
E Em_A skrev:
Kom och tänka på den här tråden när jag läste Aftonbladet innan.
[länk]
Det blir steg 3.

1 sten.
2 hästhuvud.
3 granater.

Men allt detta undviks med en påse godis.😃

• Arg
Byggastallochbo
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det känner inte polisen till så du kanske ska tipsa dem...
Hur kan du veta vilka kunskaper som existerar inom en organisation av polisens storlek? För mig verkar det helt orimligt att någon skulle kunna veta detta.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hur kan du veta vilka kunskaper som existerar inom en organisation av polisens storlek? För mig verkar det helt orimligt att någon skulle kunna veta detta.
Det vet naturligtvis Fairline (Sunliner). Men eftersom det inte stämmer överens med den gammelsvenska världsåskådni gen, är det enklast att blunda.
Självklart finns det massor av områden dit två ensamma poliser inte beger sig.
I Hjällbo (gbg) satte lokalbefolkningen upp vägspärrar för atthindra obehöriga från att åka in i den fd. arbetarstadsdelen.
Callahan skulle inte tvekat. Men Carlsson?😁

Fairlane
Intet Intet skrev:
Det vet naturligtvis Fairline (Sunliner). Men eftersom det inte stämmer överens med den gammelsvenska världsåskådni gen, är det enklast att blunda.
Självklart finns det massor av områden dit två ensamma poliser inte beger sig.
I Hjällbo (gbg) satte lokalbefolkningen upp vägspärrar för atthindra obehöriga från att åka in i den fd. arbetarstadsdelen.
Callahan skulle inte tvekat. Men Carlsson?😁
Jo, men jag vet skillnaden mellan Polisen och en polis...

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.