71 533 läst ·
83 svar
72k läst
83 svar
Ska vår nya luftvärmepump värma såhär j*kla dåligt?
Det ska nog räcka att lossa det som bilden visar, jag köpte ingen ny termistor, utan förlängde bara kablarna till den befintliga.SSSS skrev:
Om det inte är jätteviktigt för dig att rumstempen blir samma som inställd temp, så behöver du inte krångla med någon potentiometer.
Det blev mycket stabilare gång och jämnare temp efter jag flyttat givaren.
Vi satte nyligen upp en vägg i rummet där pumpen sitter, tog då en lång kabel till givaren och provade lite olika placeringar genom att provisoriskt tejpa fast givaren på väggen.
Vem fick betala kalaset och vad sa montören ?Peter2400 skrev:
Det ska nog räcka att lossa det som bilden visar, jag köpte ingen ny termistor, utan förlängde bara kablarna till den befintliga.
Om det inte är jätteviktigt för dig att rumstempen blir samma som inställd temp, så behöver du inte krångla med någon potentiometer.
Det blev mycket stabilare gång och jämnare temp efter jag flyttat givaren.
Vi satte nyligen upp en vägg i rummet där pumpen sitter, tog då en lång kabel till givaren och provade lite olika placeringar genom att provisoriskt tejpa fast givaren på väggen.
Bakom lamellerna/kylflänsen sitter en stor trumfläkt.
Det kan fastna damm i den. Då snurrar den som den ska men blåser mycket dåligt. Utedelen pumpar varmt kylmedel (det varma kopparröret) men innedelen klarar inte att leda ut värmen till rummet. Det blir samma effekt som dåligt tryck/lite gas. Vi hade samma pump med samma problem.
Ta bort munstyckena. Då kommer du åt att titta. Ta en bild och lägg upp här.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan fastna damm i den. Då snurrar den som den ska men blåser mycket dåligt. Utedelen pumpar varmt kylmedel (det varma kopparröret) men innedelen klarar inte att leda ut värmen till rummet. Det blir samma effekt som dåligt tryck/lite gas. Vi hade samma pump med samma problem.
Ta bort munstyckena. Då kommer du åt att titta. Ta en bild och lägg upp här.
Redigerat av moderator:
Jag har också "grävt" fram termostaten på min pump men har ännu inte klippt av kabeln inför förlängning. Spelar polariteten (+/-) nån roll?Peter2400 skrev:
Det svåraste med att flytta termistorn, som ser ut ungefär såhär
[bild]
är att man måste ta bort skalet på pumpen för att komma åt den.
Jag förlängde kabeln till givaren med tunn högtalarkabel, spelar ingen roll vilken kabel man tar.
Lödning och krympslang rekommenderas för att garantera bra kontakt.
Jag kalibrerade givaren genom att parallellkoppla ett lagom stort motstånd, om jag ställer pumpen på 22 grader så blir det 22 nu vilket är skönt tycker jag.
Sedan drog jag kabeln i en tunn kabelkanal, skymtas till vänster i bilden, har fungerat väldigt stabilt sedan jag fixade det här.
[bild]
[bild]
Peter2400 skrev:
[bild]
Jag förlängde kabeln till givaren med tunn högtalarkabel, spelar ingen roll vilken kabel man tar.
Jag kalibrerade givaren genom att parallellkoppla ett lagom stort motstånd, om jag ställer pumpen på 22 grader så blir det 22 nu vilket är skönt tycker jag.
Sedan drog jag kabeln i en tunn kabelkanal, skymtas till vänster i bilden, har fungerat väldigt stabilt sedan jag fixade det här.
[bild]
[bild]
Peter2400 skrev:
[bild]
[bild]
[bild]Peter2400: Jag ska flytta temp sensorn på min Panasonic innerdel . Är det termistorn som sitter i plastslangen ? Vad är koppar saken som sitter på kabeln ? Bifogar bild.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden