Du får bara ett kort Nej!!

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Tackar för alla svar. Jag skall undersöka ytterdelen noggrannare imorgon och se om jag kommer åt kopparrören

Jag har stängt av alla element och luften i rummet ligger nu på 17 grader någon meter från innerdelen i luftströmmen. Viss värme ger den således då det inte verkar sjunka mer nu.

Om jag sänker fläkthastigheten så verkar luften kännas något lite varmare.

Får bli till att sova med underställ i natt ;)

Har du provat att slå av spänningen till pumpen och sedan låta den starta upp på nytt, dvs inte bara slå av på fjärrkontrollen?

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
2 grader plusär ju nära idealet vad gäller verkningsgrad så nog ska pumpen utan problem värma ditt hus ensam. Förmodligen är det nån liten läcka så att köldmediet försvunnit. Reklamera!

• Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Helt klart är det något knasigt med din LLVP. Reklamera!

AndersS skrev:
Har du provat att slå av spänningen till pumpen och sedan låta den starta upp på nytt, dvs inte bara slå av på fjärrkontrollen?
Jag prövade att bryta strömmen helt som du sa. Tack för tipset. Tyvärr gav det inget resultat.

Jag har under morgonen slussats runt mellan montör, inköpsställe, tillverkare och nån annan firma verkar ha hand om reklamationer. Får se hur det går. Montören tyckte i alla fall att det var solklart reklamationsärende och var mycket nöjd med alla "tester" jag gjort.
;)

Under tiden får väl elementen jobba.

Tack för all hjälp i tråden

D09
Låter jättetokigt

Har en billig jula- llvp i garaget ( 36m2 ) som är dåligt isolerat och den löser det

Prova att sätt en längre temp t ex 18-20 och se om den reagerar med att ge tendens till värme ?

Kanske har läckt ut gas vid installationen?

plan-g skrev:
Jag prövade att bryta strömmen helt som du sa. Tack för tipset. Tyvärr gav det inget resultat.

Jag har under morgonen slussats runt mellan montör, inköpsställe, tillverkare och nån annan firma verkar ha hand om reklamationer. Får se hur det går. Montören tyckte i alla fall att det var solklart reklamationsärende och var mycket nöjd med alla "tester" jag gjort.
;)

Under tiden får väl elementen jobba.

Tack för all hjälp i tråden
Jag gillar också att jaga priser och köpa så billigt som möjligt, risken man tar är nog vid sådana
här fall att man inte har ett företag att vända sig till som tar totalansvar för hela installationen.

Hoppas dom kommer överens om vem som ska ta kostnaden för reklamationen.
Montören vill väl givetvis inte tro att det är han som har gjort fel.

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
En fundering lite relaterat till första inlägget.

Exempel :
Jag har 19 grader inne, värmer llvp mer om jag skruvar upp den på t.ex 29 grader än om jag ställer in den på 21 grader?

Det vill säga öser den på något sätt igång hårdare bara för att jag lägger högre grader eller har den ett "gör det varmare" läge den kör när inställd temp ej är uppnådd som den kör tills tempen är uppnåd, oavsett om den tempen är 3 grader bort eller 9 grader bort?

Orsaken jag frågar är för att det är svinkallt här just nu (-26) och även om vi har en ny Caldo X35 så sliter den som ett djur för att nå ändå inte nå upp till inställda 21 grader (ligger runt 19), sambon brukar då ofta säga "Du är fruktansvärt stilig och välutbildad, jag har så tur som har dig." sen efter det säger hon "Ställ in pumpen på 30 grader då så blir det varmare." men jag försöker förklara att som jag förstått det så spelar det i den situationen ingen roll mellan 21 och 30 då den ändå aldrig når upp till gradantalet, har jag rätt?

Maximum Justice Attack skrev:

Exempel :
Jag har 19 grader inne, värmer llvp mer om jag skruvar upp den på t.ex 29 grader än om jag ställer in den på 21 grader?

Det vill säga öser den på något sätt igång hårdare bara för att jag lägger högre grader eller har den ett "gör det varmare" läge den kör när inställd temp ej är uppnådd som den kör tills tempen är uppnåd, oavsett om den tempen är 3 grader bort eller 9 grader bort?

Orsaken jag frågar är för att det är svinkallt här just nu (-26) och även om vi har en ny Caldo X35 så sliter den som ett djur för att nå ändå inte nå upp till inställda 21 grader (ligger runt 19), sambon brukar då ofta säga "Du är fruktansvärt stilig och välutbildad, jag har så tur som har dig." sen efter det säger hon "Ställ in pumpen på 30 grader då så blir det varmare." men jag försöker förklara att som jag förstått det så spelar det i den situationen ingen roll mellan 21 och 30 då den ändå aldrig når upp till gradantalet, har jag rätt?
I ditt exempel med -26 klarar inte pumpen att öka tempen mera, dvs det går inte att ta ut högre energi från utomhusluften för att ge högre temperatur till inomhusdelen.

• Gilla
johannes81750
  • Laddar…

Du har drabbats av ett problem som jag uppfattar som fullständigt omöjligt att lösa, nämligen att förklara för en kvinna hur en termostat fungerar! Den som lyckas med det borde få Nobelpris i pedagogik!

• Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
mlkjhr skrev:
Du har drabbats av ett problem som jag uppfattar som fullständigt omöjligt att lösa, nämligen att förklara för en kvinna hur en termostat fungerar! Den som lyckas med det borde få Nobelpris i pedagogik!
Men hon har tyvärr rätt :(
Det här är taget från servicemanualen på min toshiba.

image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
Torill
  • Laddar…
mlkjhr skrev:
Hur menar du nu?

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Exempel :
Ju kallare det är ute desto större blir skillnaden i temperatur mellan olika delar av huset. Luftvärmepumpen kanske "tror" att den uppnått 21ºC trots att termometern i en annan del av rummet bara visar 19ºC. De gånger jag kommit hem till ett kallt hus och startat luftvärmepumpen har det varit uppenbart att det kommer mer värme ur den om man ställer den på max än om man ställer termostaten på önskad temperatur. Det kan finnas en indikation av vilket effektläge den går i. Dessutom kan fläktvarvtalet ändras. Går allt redan på max så hjälper det givetvis inte att skruva upp termostaten, men annars kan det mycket väl hjälpa. Prova så får du veta vem som har rätt.

Peter2400 skrev:
Men hon har tyvärr rätt :(
Det här är taget från servicemanualen på min toshiba.

[bild]
Men du har ju själv skrivit att du haft den ställd på 31 grader och den gav inget mer då heller? (Kunde förresten inte läsa allt vad det stod i servicemanualen men det jag kunde läsa tyckte jag handlade om skillnad mellan inställd och verklig rumstemp?)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.