71 533 läst ·
83 svar
72k läst
83 svar
Ska vår nya luftvärmepump värma såhär j*kla dåligt?
När den låter annorlunda, borde den avfrosta. Gasen har nog läckt ut.
Prova och skifta några gången mellan värme och kyla. Hjälper inte det så är det mest troligt lite gas. Hjälpte mina föräldrar med samma problem. Där var det ventilen som hade hängt sig. Den släppte och värmer bra igen.
Prova och skifta några gången mellan värme och kyla. Hjälper inte det så är det mest troligt lite gas. Hjälpte mina föräldrar med samma problem. Där var det ventilen som hade hängt sig. Den släppte och värmer bra igen.
Låt den stå på kyla ett litet tag och mät om den blåser kallt (en termometer vid utblåset är bra så ser du temperaturen).
När du kör på kyla så frostar den av om de skulle vara något sådant bekymmer (varmt inne kallt ute samt kallt inne varmt ute).
Enligt hur du beskriver att den beter sig med jämna mellanrum så borde den försöka frosta av.
Antagligen så är det för lite gas i systemet och om systemet är tätt kontrollerar installatören snabbt och om det inte är en läcka inne i enheterna så åtgärdar installatören eventuellt läckage.
Jag hade kontaktat installatören inte tillverkaren utan tillverkaren kontaktar man om det är konstaterat att det är fel på enheterna.
Anläggningen är så pass ny att det inte borde vara några bekymmer och man kontrollerar att anläggningen är tät vid installation så frågan är varför det skulle saknas gas.
Kolla med försäkringsbolaget de kanske täcker kostnader som tillkommer så det inte drar iväg (tyckte jag hörde att försäkringsbolagen klagade på att många montörer kryddar priserna för inte så länge sedan så de borde kunna täcka en del).
Har den någonsin fungerat som den ska?
Själv har jag en Fuji LECAN som ska klara -30 enligt produktbladen men då det är första vintern med den så hoppas jag på lite mer kyla så jag får testa den ordentligt men än har den klarat förväntningarna.
När du kör på kyla så frostar den av om de skulle vara något sådant bekymmer (varmt inne kallt ute samt kallt inne varmt ute).
Enligt hur du beskriver att den beter sig med jämna mellanrum så borde den försöka frosta av.
Antagligen så är det för lite gas i systemet och om systemet är tätt kontrollerar installatören snabbt och om det inte är en läcka inne i enheterna så åtgärdar installatören eventuellt läckage.
Jag hade kontaktat installatören inte tillverkaren utan tillverkaren kontaktar man om det är konstaterat att det är fel på enheterna.
Anläggningen är så pass ny att det inte borde vara några bekymmer och man kontrollerar att anläggningen är tät vid installation så frågan är varför det skulle saknas gas.
Kolla med försäkringsbolaget de kanske täcker kostnader som tillkommer så det inte drar iväg (tyckte jag hörde att försäkringsbolagen klagade på att många montörer kryddar priserna för inte så länge sedan så de borde kunna täcka en del).
Själv har jag en Fuji LECAN som ska klara -30 enligt produktbladen men då det är första vintern med den så hoppas jag på lite mer kyla så jag får testa den ordentligt men än har den klarat förväntningarna.
Stort tack för svaret.123abc skrev:Låt den stå på kyla ett litet tag och mät om den blåser kallt (en termometer vid utblåset är bra så ser du temperaturen).
Prövar kyla nu. Kan då konstatera att inte heller detta fungerar optimalt då det inte blir kallt.
Ska köra på ett tag och se om det löser sig.
Ja frågan är ju varför det skulle vara vrist på köldmedium helt plötsligt?
Till saken hör att vi renoverat en del och haft en del byggdamm i luften (egentligen inge större mängder då vi ju bott här som vanligt). Undra om innerdelen kan vara igensatt? Kan det få följden att den slutar värma?
Jag hade min nuvarande fläkt i garaget som byggfläkt i källaren under byggperioden och den borde ha stendött dåplan-g skrev:Stort tack för svaret.
Prövar kyla nu. Kan då konstatera att inte heller detta fungerar optimalt då det inte blir kallt.
Ska köra på ett tag och se om det löser sig.
Ja frågan är ju varför det skulle vara vrist på köldmedium helt plötsligt?
Till saken hör att vi renoverat en del och haft en del byggdamm i luften (egentligen inge större mängder då vi ju bott här som vanligt). Undra om innerdelen kan vara igensatt? Kan det få följden att den slutar värma?
Men kolla filtret.
Gissar på brist på gas eller i kortet
Min pump hade när man läste om den en bugg dvs man kunde inte ställa den på t ex 14 grader den orkade inte utan började närma sig nollan men satte man den på frostskydd ( 5+ ) så var det inga problem. Fattade aldrig det där men kör 99 % frostskydd i garaget. Förutom som nu när jag mekar med bilen. Nu är det varmt o gott där också 😇
Jag har tyckt ett tag att min luftvärmepump värmde lite dåligt. Det blev stor skillnad mellan inställd temperatur och rumstemperatur. Jag rengjorde filtren och blåste rent lamellerna med tryckluft. Efter detta var det sämre än någonsin. Det visade sig att jag råkat trycka igen en av vingarna som styr luftflödet. När den åter vinklats ut värmde pumpen bra igen. Så visst spelar damm roll även om en tilltryckt vinge spelar större roll.plan-g skrev:
Klart att du ska göra rent filtret om du haft byggdamm där, filtret bör man göra rent minst en gång om året i oavsett.
Ett igensatt filter kan påverka effekten mycket och byggdamm kan leta sig in lite överallt.
Det brukar även följa med ett nytt filter så du borde även ha ett i reserv liggandes men man brukar rengöra filtret.
Ett igensatt filter kan påverka effekten mycket och byggdamm kan leta sig in lite överallt.
Det brukar även följa med ett nytt filter så du borde även ha ett i reserv liggandes men man brukar rengöra filtret.
Filtrena har jag redan rengjort som det står tidigare i tråden. Det var ganska mycket damm i dom.123abc skrev:Klart att du ska göra rent filtret om du haft byggdamm där, filtret bör man göra rent minst en gång om året i oavsett.
Frågan är bara om det kan ha letat sig förbi filtrena och in i själva pumpen som kan vara igensatt?
Jag har nu bokat in ett besök från firman som installerade. Hitttar dom inget fel på insallationen så får jag betala 1800kr....
Några ytterligare tips om hur jag själv kan undersöka vad som är fel?
Om jag tittar på utedelen så ser jag ingen is någonstans överhuvudtaget och har nog aldrig gjort. Är det normalt? Var hittar man vanligtvis is?
Kan man dra någon slutsats av eventuell isbildning?
Ett av kopparrören vid utedelen blir rejält varmt. Såpass varmt att det är svårt att hålla fingret på det. Är det normalt? Tyder det på att pumpen fungerar eller inte fungerar?
Jag ser eller känner ingen olja kring kopplingarna på ytterdelen. Kan det vara gasbrist ändå?
Hojta gärna till om ni ser något uppenbart onormalt på bilderna nedan som är tagna precis efter att jag stängt av maskinen efter en lägre tids drift.
Kan man dra någon slutsats av eventuell isbildning?
Ett av kopparrören vid utedelen blir rejält varmt. Såpass varmt att det är svårt att hålla fingret på det. Är det normalt? Tyder det på att pumpen fungerar eller inte fungerar?
Jag ser eller känner ingen olja kring kopplingarna på ytterdelen. Kan det vara gasbrist ändå?
Hojta gärna till om ni ser något uppenbart onormalt på bilderna nedan som är tagna precis efter att jag stängt av maskinen efter en lägre tids drift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ja, det ska vara så normalt. Det röret går in i huset och värmen lämnas av i innerdelen. Det andra röret får då samma temperatur (ungefär) som du har inne.plan-g skrev:
Nu kan man börja misstänka strypventilen i pumpen (säger jag som amatör.) Köldmediet som kommer i retur från innerdelen passerar nämligen förbi en ventil där trycket faller och temperaturen likaså. Därefter passerar mediet via förångaren i utedelen och tar upp värme. Förångaren ska då bli täckt av frost men inte totalt nedisad. Om det är fel på ventilen sker inte den här strypningen och då fungerar inte systemet eftersom mediet inte blir kallt nog.
Okej! Tackar. Ska kika innan avfrostning.
Som det är nu så kör pumpen ungefär 25 minuter, sen "vilar" den ca 13 minuter. Detta upprepas hela tiden trots att det är kallt inomhus så tar den pauser på ca 13 minuter var 25e minut.
Är det avfrostning den gör så ofta som var 25e minut eller varför pausar den hela tiden?
Som det är nu så kör pumpen ungefär 25 minuter, sen "vilar" den ca 13 minuter. Detta upprepas hela tiden trots att det är kallt inomhus så tar den pauser på ca 13 minuter var 25e minut.
Är det avfrostning den gör så ofta som var 25e minut eller varför pausar den hela tiden?
En frisk pump borde snarare gå 1-2 timmar och sedan avfrosta 5-10 minuter. Hur just den här modellen gör vet jag inte, men det låter ju som att det är något annat som händer.
Men hur var det, har pumpen någonsin fungerat och levererat värme till huset?
Men hur var det, har pumpen någonsin fungerat och levererat värme till huset?
Tackar för de fina svaren!
Då kan det väl knappast vara avfrostning den sysslar med så ofta.
Kan det vara så att den vägrar dra igång fläkten eftersom den ändå inte fått upp värmen i innerdelen tro?
Jag hoppas verkligen installationsfirman löser detta.
Då kan det väl knappast vara avfrostning den sysslar med så ofta.
Kan det vara så att den vägrar dra igång fläkten eftersom den ändå inte fått upp värmen i innerdelen tro?
Jag hoppas verkligen installationsfirman löser detta.