71 533 läst ·
83 svar
72k läst
83 svar
Ska vår nya luftvärmepump värma såhär j*kla dåligt?
Jag har bara gjort ett inlägg i den här tråden, och där nämnde jag inget om att ha pumpen inställd på 31 grader.mlkjhr skrev:
Men en modern luftvärmepump beter sig inte alls som en vanlig termostat, den reglerar effekt och varvtal på fläkt och kompressor bla. efter värmebehovet, och det bestäms utifrån skillnaden mellan vald rumstemp och faktisk temp.
Då min pump är kopplad med effektmätare så kan jag lätt kolla att det stämmer också.
Nu har vi pumpen ställd på 24*, innetempen är mellan 23-24,6* och utetemp 2*, pumpen drar just nu 540W.
Om jag höjer tempen till 32* så kämpar den betydligt hårdare och drar drygt 2kW.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag har nu reklamerat men hamnat i rättså konstig sits emellan 2 företag.
- Electroworld där jag köpte pumpen skickar en reparationsfirma hit om några veckor. Om det visar sig att det var fel på installationen så får jag själv bekosta detta besök med en serviceavgift.
- Kylslaget som jag köpte installationstjänsten av erbjöd sig att komma hit och titta, men om det visar sig att det är själva pumpen som det är fel på så får jag själv bekosta en serviceavgift på 1800kr. De vägrar dessutom betala för en eventuell reparation gjord av Elgigantens partnerfirma om det är fel på installationen. Kylslaget tycker att det är mitt eget fel som har snålat och handlat pump och installation på olika ställen.
Och här sitter jag o fryser och vet inte hur jag ska göra. Jag vill ju inte betala för detta. Jag har ju fem års garanti på grejorna och den är bara ett par månader gammal. Någon som har ett tips här? :x
- Electroworld där jag köpte pumpen skickar en reparationsfirma hit om några veckor. Om det visar sig att det var fel på installationen så får jag själv bekosta detta besök med en serviceavgift.
- Kylslaget som jag köpte installationstjänsten av erbjöd sig att komma hit och titta, men om det visar sig att det är själva pumpen som det är fel på så får jag själv bekosta en serviceavgift på 1800kr. De vägrar dessutom betala för en eventuell reparation gjord av Elgigantens partnerfirma om det är fel på installationen. Kylslaget tycker att det är mitt eget fel som har snålat och handlat pump och installation på olika ställen.
Och här sitter jag o fryser och vet inte hur jag ska göra. Jag vill ju inte betala för detta. Jag har ju fem års garanti på grejorna och den är bara ett par månader gammal. Någon som har ett tips här? :x
Som vanligt så skyller installatör och leverantör på varann och ingen vill ta ansvaret...
Ingen ide om hur du skall lösa det, men om ingen felkod syns på VPn så torde det ju vara ett installationsfel? gasläckage och gasen/vätskan är slut kanske så testa med installatören.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 534 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 534 inlägg
Jasså? Jag ser inte att vare sig installatör eller leverantör skyller på varandra, jag ser däremot att dom gör klart för kunden att dom inte tar ansvar för det dom inte är ansvariga för. Kan inte du säga vem som ska ta ansvaret här enligt dig och motivera det?Ropia skrev:
Jo, du har garanti men i detta fallet har du köpt två tjänster/produkter som samverkar, luftvärmepump respektive installation av luftvärmepump. Då hamnar du i en situation att du själv blir ansvarig för helheten, vilket innebär att du kan drabbas av kostnader om ringer efter fel företag vid garantiåtgärd eller annan serviceåtgärd.
Det du nu behöver göra är att fastställa var felet finns genom felsökning på plats. Då du valt en delad leverans så är du själv ansvarig för att göra rätt val där respektive part tar sitt ansvar, precis som installationsfirman beskriver.
Personligen hade jag börjat med installationsfirman. Och för varje dag som gått och går kommer dina elkostnader att öka så snart har du ändå fått betala xxx kronor, så det bästa är att snabbt få det åtgärdat.
Du får kallt räkna med att drabbas av en serviceavgift utifrån hur du valde att köpa in din värmelösning,
Det du nu behöver göra är att fastställa var felet finns genom felsökning på plats. Då du valt en delad leverans så är du själv ansvarig för att göra rätt val där respektive part tar sitt ansvar, precis som installationsfirman beskriver.
Personligen hade jag börjat med installationsfirman. Och för varje dag som gått och går kommer dina elkostnader att öka så snart har du ändå fått betala xxx kronor, så det bästa är att snabbt få det åtgärdat.
Du får kallt räkna med att drabbas av en serviceavgift utifrån hur du valde att köpa in din värmelösning,
Man skulle givetvis önska sig att båda företagen var lite mer hjälpsamma med att ta reda på vem som gjort fel. I princip har de ju rätt. Ingen av företagen är skyldig att ta en kostnad för något de inte är ansvariga för. Men uppenbarligen är något fel, och man tycker att de kunde prata med varandra. Det bästa rådet är dessvärre att en annan gång fråga i förväg vad som händer i en sådan här situation.
Sorry, jag blandade ihop dig och TS. Men du jämför inte riktigt samma sak, din pump ligger ju när du har den ställd på 24 bara och upprätthåller redan uppnådd temp (23-24,6 som du skriver). Frågan är om den ger mer när du ställer den på 32 än om du ställer den på 28? Det är ju det som är själva kruxet med termostatproblematiken. Nu ska jag inte påstå att det inte kan vara så, det är säkert som du skriver just för värmepumpar men generellt så är det ingen vits att skruva upp termostater ytterligare om värmekällan inte orkar komma upp i inställd temperatur och det är det som (de flesta) kvinnor har svårt att inse.Peter2400 skrev:Jag har bara gjort ett inlägg i den här tråden, och där nämnde jag inget om att ha pumpen inställd på 31 grader.
Men en modern luftvärmepump beter sig inte alls som en vanlig termostat, den reglerar effekt och varvtal på fläkt och kompressor bla. efter värmebehovet, och det bestäms utifrån skillnaden mellan vald rumstemp och faktisk temp.
Då min pump är kopplad med effektmätare så kan jag lätt kolla att det stämmer också.
Nu har vi pumpen ställd på 24*, innetempen är mellan 23-24,6* och utetemp 2*, pumpen drar just nu 540W.
Om jag höjer tempen till 32* så kämpar den betydligt hårdare och drar drygt 2kW.
Hur som helst så tycker jag som flera andra att största chansen till felet ligger i installationen.
Redigerat:
Tänk att problem med att förstå hur termostater fungerar är relaterat till dubbla x-kromosomer. Vilken tur att det finns de med en y-kromosom som kan lösa problemen som ibland uppstår, och att kunskapen ärvs ned från far till son och är inbäddad i den manliga genetiken. Hallelulja!
Som sagt, handlar om två företag och två "tjänster".. Och i ditt fall har de ju tyvärr inget med varandra att göra - oavsett dina garantier :/ .. Dålig jämförelse..men det är ju som att köpa smör på Ica och bröd på Coop och sedan om brödet möglar..försöka byta det på Ica.. det går ju inte dessvärre!
MEN, jag skulle helt klart ta dit nån (börja med den sidan som troligast är problemet) och är det den..så är det ju inga problem, då löser det ju sig direkt. är det "andra sidan" som måste komma.. så skulle jag fråga, i god anda, om de inte tycker att ni iaf minst kan dela på den där uppkomna serviceavgiften..som trots allt uppkommit i samband med "deras fel".. Om de inte går med på det..så är det väl bara att bita i det sura äpplet så att säga (för värmen vill man ju ha!) ..
Olyckligt att du skulle få problem med maskinen dock, surt när man köper nya grejer..
Lycka till med allt !
Med vänlig hälsning, Sandra
MEN, jag skulle helt klart ta dit nån (börja med den sidan som troligast är problemet) och är det den..så är det ju inga problem, då löser det ju sig direkt. är det "andra sidan" som måste komma.. så skulle jag fråga, i god anda, om de inte tycker att ni iaf minst kan dela på den där uppkomna serviceavgiften..som trots allt uppkommit i samband med "deras fel".. Om de inte går med på det..så är det väl bara att bita i det sura äpplet så att säga (för värmen vill man ju ha!) ..
Olyckligt att du skulle få problem med maskinen dock, surt när man köper nya grejer..
Lycka till med allt !
Med vänlig hälsning, Sandra
Detta kanske är smart ja. Jag måste nu snarast ta hit någon av firmorna. Installationsfirman tar 1800kr och elgigantens firma som har hand om pumpen tar "betydligt mer", så jag kanske väljer installationsfirman ändå.öringen skrev:
Finns det något sätt jag själv kan försöka "ställa diagnos" på?
Känna på kopparrören utomhus nämnde nån? Ett verkar varmt.
Knappt nån is kring maskinen.
Viss värme ger den, dock alldeles för lite.
Inga övriga feltecken förutom dålig värme.
Filter rengjorda.
Är brist på köldmedium sannolikt?
Detta är något som processorn i pumpen styr. Skillnaden mellan är och bör värde. Större skillnad ju snabbare vill den miska detta värde. På en inverterpump så betyder det att stor skillnad mycket effekt, liten skillnad liten effekt. På en On/Off pump gör det ingen större skillnad då den går med max hela tiden. Jag har en pump som hela tiden går med en effekt av minst 10%. Värmen blir mycket jämnare och man slipper stora skillnader i innetemp.mlkjhr skrev:Sorry, jag blandade ihop dig och TS. Men du jämför inte riktigt samma sak, din pump ligger ju när du har den ställd på 24 bara och upprätthåller redan uppnådd temp (23-24,6 som du skriver). Frågan är om den ger mer när du ställer den på 32 än om du ställer den på 28? Det är ju det som är själva kruxet med termostatproblematiken. Nu ska jag inte påstå att det inte kan vara så, det är säkert som du skriver just för värmepumpar men generellt så är det ingen vits att skruva upp termostater ytterligare om värmekällan inte orkar komma upp i inställd temperatur och det är det som (de flesta) kvinnor har svårt att inse.
Hur som helst så tycker jag som flera andra att största chansen till felet ligger i installationen.
Avfrostar den? Expansionsventilen kanske har hängt sig? Prova att köra den först på kyla och sedan på värme. Lite köldmedium brukar isa igen utedelen.plan-g skrev:Detta kanske är smart ja. Jag måste nu snarast ta hit någon av firmorna. Installationsfirman tar 1800kr och elgigantens firma som har hand om pumpen tar "betydligt mer", så jag kanske väljer installationsfirman ändå.
Finns det något sätt jag själv kan försöka "ställa diagnos" på?
Känna på kopparrören utomhus nämnde nån? Ett verkar varmt.
Knappt nån is kring maskinen.
Viss värme ger den, dock alldeles för lite.
Inga övriga feltecken förutom dålig värme.
Filter rengjorda.
Är brist på köldmedium sannolikt?
Tack för svar. Ursäkta okunskapen men hur vet jag om den avfrostar?peternicklas skrev:
Något för den i alla fall för den tar långa pauser då den låter annorlunda.
Prövar nu kyl-läget som du sa. Verkar inte funka heller för speciellt kallt blir det inte i utblåsluften.