8 853 läst ·
85 svar
9k läst
85 svar
Ska sätta toppklämmor på belysningssladd, vet ej om ström är på
Mm... Jag tror att ledarna är för klena.. Har sett bilder på torixklämmor där man sätter ihop flera tunnare kablar och då funkar det, typ:Nerre skrev:De lödda topparna borde inte försvåra det, du kanske inte vrider tillräckligt mycket? Eller är det klenare ledare än 1,5-kvadrat? Jag har ingen koll på hur klena ledare Torix klarar... Har du provat att ta en sladd (som inte är ansluten till nåt alltså) och skruva på en Torix? Då kan du ju enklare se hur det går.
Jag har inte använt Torix så mycket men vill minnas att det brukar krävas några varv innan man känner att den tagit.
men det vill jag ju verkligen inte göra här..
eller skala dubbelt så långt och gör en hårnålskrök, så blir den dubbelt så tjock !?
Googlade lite och de ska klara från 0,5 kvadrat, så det borde inte vara något problem med dimensionen.
Kan det vara så enkelt att det är fel typ av ledning? Mångkarderlig och därför för mjuk så den bara snurrar med när du vrider Torixen?
Kan det vara så enkelt att det är fel typ av ledning? Mångkarderlig och därför för mjuk så den bara snurrar med när du vrider Torixen?
Rätt kul att två trådar som ska isoleras har mynnat ut i en sex sidor lång tråd. Jag gillar inte torix kopplingsklämmor utan skulle hellre använda vanliga toppklämmor där man sticker in kabeln i ett litet hål. Wago har bra men de från Biltema eller Jula duger. Så länge man använder två olika toppklämmor känns detta bombsäkert.
Fast de där klämmorna funkar väl inte heller med mjuk mångkarderlig tråd?
Vi är nog rätt många i tråden som tagit för givet att det är FK, men med tanke på att de är förtennta så ökar ju misstankarna att den som gjort installationen använt nån annan typ av kabel.
Vi är nog rätt många i tråden som tagit för givet att det är FK, men med tanke på att de är förtennta så ökar ju misstankarna att den som gjort installationen använt nån annan typ av kabel.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Skall vi inte blanda in lite elektromagnetisk strålning och asbest också 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden