8 853 läst ·
85 svar
9k läst
85 svar
Ska sätta toppklämmor på belysningssladd, vet ej om ström är på
Ja, nu kan ni alla skratta gott åt mitt obefintliga kunnande.
Jag har tagit bort en lampa i ett (isolerat) uterum, för några dagar sen. Hade inga toppklämmor hemma, införskaffade det idag.
Problemet är att jag inte vet vad som är på/av längre på själva strömbrytaren. Det finns inget mönster i huset, vissa är uppe på/nere av och vice versa.
Ja, självklart kan jag stänga av huvudströmmen, men vi har två småttingar som sover och ett larm som jag inte riktigt vet hur det reagerar om jag nu bryter strömmen...
Nej, har inte heller någon spänningsmätare/indikator till hands...
Nån som har nåt klyftigt förslag?
/FD
Jag har tagit bort en lampa i ett (isolerat) uterum, för några dagar sen. Hade inga toppklämmor hemma, införskaffade det idag.
Problemet är att jag inte vet vad som är på/av längre på själva strömbrytaren. Det finns inget mönster i huset, vissa är uppe på/nere av och vice versa.
Ja, självklart kan jag stänga av huvudströmmen, men vi har två småttingar som sover och ett larm som jag inte riktigt vet hur det reagerar om jag nu bryter strömmen...
Nej, har inte heller någon spänningsmätare/indikator till hands...
Nån som har nåt klyftigt förslag?
/FD
Produkter som diskuteras: "spänningsmätare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Toppklämmorna är ju isolerade!!!
Koppla på.
Koppla på.
el_richard : Ansvarar du för att inte någon kardel spretar eller att TS nyser till när h*n ska passa ihop tråd med klämma? Bland det värsta "råd" som givits här !
Om TS inte vill släcka hela huset borde han åtminstone få rådet "alltid bara jobba med en hand och ha gummistövlarna på".
Ilov menade att TS måste bryta strömmen med säkringen och inte lita på den vanliga strömbrytaren.
Om TS inte vill släcka hela huset borde han åtminstone få rådet "alltid bara jobba med en hand och ha gummistövlarna på".
Ilov menade att TS måste bryta strömmen med säkringen och inte lita på den vanliga strömbrytaren.
Redigerat:
Ja ok. Ja att bryta huvudbrytaren var det jag menade.
Fanken att jag inte noterade vad som var på och av... Var kanske lite oförsiktig där när jag tog bort den gamla lysrörslampan och bara använde lampbrytaren..
Nåväl... Behöver jag vara nojjig nu över natten? När jag gjorde ingreppet så satte jag en plastkåpa över, så att sladdarna inte hänger fritt.
Fanken att jag inte noterade vad som var på och av... Var kanske lite oförsiktig där när jag tog bort den gamla lysrörslampan och bara använde lampbrytaren..
Nåväl... Behöver jag vara nojjig nu över natten? När jag gjorde ingreppet så satte jag en plastkåpa över, så att sladdarna inte hänger fritt.
Ta i den isolerade delen av den ena kabeln och lägg den skalade änden mot den(de) andra kabelns skalade ände. Blir det ingen gnista så är det ofarligt. Blir det en gnista så är det fortfarande ofarligt för då har säkringen och/eller jordfelsbrytaren löst... 
Sen sätter du bara dit toppklämmorna.
Sen sätter du bara dit toppklämmorna.
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Är detta ett seriöst råd?mexitegel skrev:
Är det inte bättre att bryta strömmen i alla fall om alternativet är att köra med slantsingling?
//Vi ses i Las Vegas
Ja, det är seriöst för män med hår på bröstet. Har man inte hår på bröstet ska man använda huvudströmbrytaren. 
Ser att jag missade att lägga till en smiley på tidigare inlägg...
Ser att jag missade att lägga till en smiley på tidigare inlägg...
Nej, du behöver inte nojja dig.Fishdoc skrev:
Och mitt tips är faktiskt inte så dumt som det kan låta. Det är ett sätt att säkerställa att det inte är ström i trådarna som man ska koppla med.
Redigerat: