Ok... Hoppas det räcker då.

mexitegel skrev:
Det måste vara bättre kräm i grejorna på Gotland, visst smätter det till men så illa har det inte varit de gånger som jag gjort så. Men självfallet är det att föredra att använda mätinstrument.

Dock blir det ju likväl "spännande" om strömbrytaren bryter nollan och inte fasen... Går ju att dubbelkolla mot skyddsjord - om den finns och inte felaktigt installerad också.
Jag har en bekant som under tio minuter trodde att han förlorat synen efter en liknande kortslutning. Det var matningen till en lite större bastu.

Min poäng är att även om man tror sig veta att det "bara" är en 10A säkring så skall man inte skaffa sig dåliga vanor. En vacker dag så kortsluter man en större säkring och då blir det ljusbåge och ambulanshelikopter.

Visualisera gärna en Helly-Hansen tröja insmält i huden. Sådant har hänt.

Redigerat:
mycke_nu skrev:
Jag har en bekant som under tio minuter trodde att han förlorat synen efter en liknande kortslutning. Det var matningen till en lite större bastu.

Min poäng är att även om man tror sig veta att det "bara" är en 10A säkring så skall man inte skaffa sig dåliga vanor. En vacker dag så kortsluter man en större säkring och då blir det ljusbåge och ambulanshelikopter.

Visualisera gärna en Helly-Hansen tröja insmält i huden. Sådant har hänt.
Jag som då har en dålig ovana ställer mig frågan: När jag känner mig helt säker på att det är strömlöst, är det då bättre att ta i ledningarna och få sig en stöt än att kortsluta?

Ja det kan faktiskt vara det, OM ledningarna har högre säkring än du tror dig veta. Framförallt om man då kanske börjar med att nudda ledningarna (som man alltså är helt säker på att man brutit matningen på).

Mikael_L
När man är helt säker på att det är spänningslöst och ändå tänker börja fippla med händerna på ledningarna/plintarna eller vad det nu är så är det väl OK att prova kortsluta.
Då gäller ju frågan en chans på 1000 (, eller 100?) att dö eller en chans på ...(? hur stor kan den vara?) att man får byta lite säkringar eller annan elutrustning.

Och var det nu spänning på så finns ju även risken för en ännu allvarligare ljusbåge. I fasadmätarskåp, kraftigare avsäkrade matningar och i industri är livsfarliga ljusbågar ett reellt problem. I klent avsäkrade gruppledningar ute i bostäderna är risken dock väldigt liten.

Men jag gillar fortfarande inte tanken att testa genom att kortsluta. Det är fortfarande mycket dumt som kan ske. Att spänningsprova med avsedda instrument är både enkelt och säkert.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Ja, jag har kanske tagit lite för lätt på det hela, för det är som du säger mycke_nu när det går slentrian i det så är det då som olyckan händer.

Jag har heller aldrig satt på toppklämmor. Är det bara att skruva på dem på sladden? (det är konformade, har inga skruvar eller sådant)

Jag tolkar era svar som att jag gör rätt som kortsluter(nuddar) ledningarna vid varandra innan jag tar i dem så länge vi pratar om en normal villa och jag inte är vid centralen.
Varför jag gör detta är för att även jag är nojig när det gäller el och jag såg en elektriker göra på detta vis en gång.
Jag gör detta efter att jag tagit bort aktuell säkring och i regel mätt upp spänningslöst.
Innan jag började med denna metod så var det huvudströmbrytaren som gällde.

Vad jag förstått är det nu två lösa trådändar som ska förses med varsin toppklämma för att de ska bli isolerade (och ett doslock sen kunna sättas dit?). Det är inte raketkirurgi att fixa det utan att riskera att få en stöt, ett par tjocka arbetshandskar (eller ännu bättre, gummihandskar) minskar risken för att få sig en "kyss" om man råkar vingla under den sekund man trär på toppklämman eller om det är en kardel som spretar. Se till att man står stadigt och har full koll på var den andra sladden är när man tar den första.

Som extra säkerhet kan man ju se till att ha sällskap, för den största faran om man råkar komma åt fasen (trots handskar) är troligen att man trillar ner från stegen och slår sig. El må vara farligt, men det är stor skillnad beroende på hur man får kontakt med den. Om en oisolerad kardel råkar nudda handen när man är fullt påklädd och har skor på sig så är det inte direkt dödande (om man inte håller i jord med andra handen).

OK.. låter som det ska gå..

Om jag dessutom bryter huvudströmmen samt kollar efter spänning först så bör jag väl vara safe..

Ska se till att ha stövlar och handskar på... en munter syn lär det bli.

Har du brutit huvudströmmen så ska det ju inte vara nån fara.

Stövlar isolerar sällan bättre än ett par gympadojor så det är nog lite överdrivet. Som jag ser det så är det viktiga att man inte har nån bar hud som kan råka komma åt jord (ex. stegen) av misstag. Strumpor räcker inte riktigt för de är tunna och så fort de är lite fuktiga av svett så leder de ström bra. Men skor, långbyxor, långärmad skjorta/tröja (som går ner över midjan ordentligt) och handskar. Och sen se till att man är medveten om vad man stödjer sig mot.

Om stegen är i trä blir det såklart inte lika kinkigt, jag insåg just att jag har ju resonerat utifrån en metallstege.

Man ska ha respekt för el, men det betyder ju inte att elen attackerar om man visar rädsla:)

Varför har elektriker inte stegar i armerad plast egentligen?

Mikael_L skrev:
...
Men jag gillar fortfarande inte tanken att testa genom att kortsluta. Det är fortfarande mycket dumt som kan ske...
Instämmer av fullaste hjärta!

Och ändå förekommer det dagligen.
På jobbet hade vi en elektriker (från en installationsfirma) som nästan var som ett inventarium.
Det var alltid maskiner som skulle installeras, nya ledningar dras, ett uttag här och där och en och annan nätverkskabel.
(Han hette Göran, men kallades Guran, för han var väldigt lik den figuren i Fantomen-serierna :) )

Nåväl, efter att jag suttit och putsat på ett dokument i datorn en timme dog den plötsligt.
Bakom mig stod Guran med en skruvmejsel i ett uttag och ett fånigt leende på läpparna.
Att kortsluta var i hans värld det enklaste och bästa sättet att ta reda på vilken säkringsgrupp ett uttag tillhörde.

Jag känner elektriker, som vägrar ha något annat än trästegar, men armerad plast borde ju vara lika intressant.

På tal om att kortsluta, för att hitta rätt säkringsgrupp, så gjorde jag det för mycket länge sedan i en industri. Vi visste ej i vilken central säkringen satt, men den skulle vara på 16A. Maskinuttaget var 3 fas 500V. Kortslöt med största skruvmejseln - JÄTTESMÄLL - och jag fick bara skaftet kvar i handen. Hela uttaget fick bytas dessutom! Säkringar gick ,men de visade sig vara på 35 A!!! Efter en sådan smäll gör man inte det en gång till - det kan jag försäkra.

Redigerat:
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.