Ok mexitegel... Dock är den metoden inget för mig. Har faslig (no pun intended) respekt för el.

Att jag inte bröt huvudström när jag kopplade ur lampan var således idiotiskt av mig. Tur att inget hände.

Hur är det med andra taklampor, Om man bara ska koppla in dem i takuttag? Också huvudström av som gäller?

Det är ju rätt bökigt att bryta huvudströmmen i tid och otid. Enklast är att man tänder lampan man ska koppla ur och så skruvar man ur säkringen. När lampan slocknat vet man att man hittat rätt säkring.

mexitegel skrev:
Det är ju rätt bökigt att bryta huvudströmmen i tid och otid. Enklast är att man tänder lampan man ska koppla ur och så skruvar man ur säkringen. När lampan slocknat vet man att man hittat rätt säkring.
Kan kanske vara skäl att påpeka att om man har jordfelsbrytare,
så kan denna lösa ut även om säkringen är omställd till noll.

Det är lite lurigt det där, och kan komma som en överraskning.

Händer alltså om man "kortsluter" nollan mot jord eller något liknande.
En riktig elektriker får förklara :o

Det finns väl bara ett vettigt råd och det är koppla ur säkring alt bryt huvudström och MÄT med en spänningsprovare innan du sätter dit fingrarna. Det är väl grundläggande att ALLTID mäta innan man stoppar dit fingrarna.

Sen kan man ju alltid fundera över om du verkligen skall koppla själv med de knappa kunskaperna, detta är installationsarbete och du kan uppenbarligen inget om el.

Som ett brev på posten :)

mexitegel skrev:
JFB bryter när det blir kontakt mellan nollan och skyddsjorden.

Jag känner mig förföljd :D

mexitegel skrev:
Jag känner mig förföljd :D
Va?
Du är ju en ledstjärna här, så det är väl klart att många följer efter :)

mexitegel skrev:
Ta i den isolerade delen av den ena kabeln och lägg den skalade änden mot den(de) andra kabelns skalade ände. Blir det ingen gnista så är det ofarligt. Blir det en gnista så är det fortfarande ofarligt för då har säkringen och/eller jordfelsbrytaren löst... ;)

Sen sätter du bara dit toppklämmorna.
Inget lämpligt råd dessvärre.

Det blir inte en "gnista", det blir en rejäl smäll även med en 10A säkring. De gånger jag lyckats kortsluta oavsiktligt med en skruvmejsel så har det bara vara att kasta den efteråt.

Kortslut ALDRIG.

Skulle man råka göra det i mätarskåpet blir resultatet ofta en längre vistelse på brännskadeavdelning.

TS elnoja är ytterst hälsosam och befrämjande av ett långt och lyckligt liv.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Ts elnoja hade varit hälsosam om den visat sig innan skruvandet började.

Sunqans tillägg kan vi vara utan. Har du inget bättre att komma med så avstå lika gärna från sk*tinlägg. Efter tre trådar fyllda med hjälpsamma informativa inlägg så får du härmed äran att ha postat det första dryg-inlägget. Grattis.

OnT: Vi har ännu ingen JFB installerad, ska fixa det snarast. Så när elis är här kan han fixa det och lära ut lite.. Men jag kan alltså låta det vara fram tills dess?

Mikael_L
mexitegel skrev:
Ta i den isolerade delen av den ena kabeln och lägg den skalade änden mot den(de) andra kabelns skalade ände. Blir det ingen gnista så är det ofarligt. Blir det en gnista så är det fortfarande ofarligt för då har säkringen och/eller jordfelsbrytaren löst... ;)

Ungefär så gjorde jag när jag jobbade på en industri, aningens annorlunda och med en anings annat syfte, men ändå.
I vilket fall släckte det ner hela anläggningen och hade kunnat kosta bortåt en miljon i stilleståndskostnader och materialförluster. Nu lyckades vi få igång det i tid för att kraftigt begränsa skadan, så slutnotan blev nog något tiotusenkronorshäraden.
:o
Så nej, jag är ingen fan av att kortsluta saker och ting för att kolla strömlöshet eller hitta säkringar. ;)

edit:
Jag vill försvara sunqan, inte var det väl något skitinlägg. Jag tycker han har rätt i att det varit bäst att tänka efter innan.
Men nu är det som det är, så vi får försöka lösa detta ifrån denna punkt.

Själv skulle jag kollat spänning med min spänningsprovare.
Ev kan du kolla med en typ bordslampa. Kolla först att den lyser, att strömbrytaren är på osv.
Kolla sen mot dina kabeländar tills du märker att du har spänning där.
Sen letar du rätt på den säkring som släcker lampan.
Klart att koppla.

Redigerat:
Min reaktion mot sunqan beror på att jag redan skrivit att det var idiotiskt gjort. För knappast diskussionen vidare.

Min kommentar var till mycke_nus sista mening i inlägget före mitt.

mexitegel skrev:

När man tror sig vara säker på att det är strömlöst och inte har någon mätare till hands så är detta ett väldigt bra råd innan man börjar pilla med händerna.

Ok.

Är det ok att låta det vara tills elektriker kommer?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.