Finns det FTX-system i huset?

• Gilla
Magnus_78 och 2 till
  • Laddar…
M
H Husqvarna220Ac skrev:
Att mätaren går fel är extremt ovanligt, men ändå litet luddigt med ”hyreshus”, hur är det med tvättstuga/torkrum?
Är sammanlagt 4 lgh, de tre jag hyr ut, har egna abbonemang. EN av de lägenhetena tvättar i källaren, resterande tre har tvätt i lägenheterna.

• Gilla
Andreas12345
  • Laddar…
Börja mäta upp i centralen, låter som att nåt värmer nånstans, förråd eller dyligt.

Bilplatser? Är det timer/termostatstyrda? Nån som bygglat/myglat med dessa? Ganska vanligt

M
Mina hyresgäster har inga parkeringar eller garage, jag har dock tre garage men bara jag som nyttjar dem, ingen värme eller värmare

M
M mendelsohn skrev:
Mina hyresgäster har inga parkeringar eller garage, jag har dock tre garage men bara jag som nyttjar dem, ingen värme eller värmare

Jag får jättemånga bra svar här, men de träffar lite fel.

Grejen är att det kan spela mellan 20 och 50 kwh från dag till dag, då är det nått knas, särskilt i ett hus med fjärrvärme.

• Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
Lordis fråga om FTX är viktig. Ofta finns det elektrisk tillskottsvärme i mekaniska ventilationssystem. Den är verksam dec-feb ....

• Gilla
Magnus_78
  • Laddar…
Du får köra uteslutningsmetoden, bryt en säkring åt gången av de som inte går över hyresgästernas egna elmätare.

• Gilla
Magnus_78 och 2 till
  • Laddar…
M mendelsohn skrev:
Det får mig att tänka på värme, men det finns ingen känd elvärme, jag har haft huset i 4 år och det enda jag har åt det hållet är en värmekabel i stuprännan, men det är bara några dagar om året.
Går värmekabeln igång med automatik eller är det något du slår på manuellt? Vet du vad den har för effekt? Den är klart värd att misstänka om den styrs med automatik.

M
inget jag vet något om, FTX alltså.
Har badrum osv in i murstock sen ut.
Huset är från 29

Stäng av denna värmeslinga, alt mät upp denna med strömtång.

M
H Husqvarna220Ac skrev:
Stäng av denna värmeslinga, alt mät upp denna med strömtång.

Den är avstängd hela tiden.

Någorlunda moderna elmätare brukar kunna visa momentan ström/effekt etc. Det brukar sitta en knapp på mätaren där man stegar fram olika mätvärden på displayen.
Kolla om den funktionen finns och skruva ur några säkringar i taget tills mätaren visar att förbrukningen sjunker. Sen är det bara att ringa in säkringen för den misstänkta strömtjuven.

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
R
Plocka ur säkringar, t ex. garagen några dagar och observera skillnaden.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Att mätaren går fel är extremt ovanligt, .....
Extremt ovanligt.
Innebär det att det är onödigt att själv kontrollera den?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.