13th Marine 13th Marine skrev:
Det låter mer udda, PSU kör ju inget speciellt högteknologiskt.
Bitcoin-mining brukar äta många PSU:er... Går ju varmt och stackars elektrolyterna tar slut snabbare.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Det låter mer udda, PSU kör ju inget speciellt högteknologiskt.
Jo fast kvalites mosfets är också bristvara

edit: Det är främst tex Seasonic och de andra bra modellerna det är brist på
 
Ah, det är sånt som stökar med.

Det blir som sagt intressant vad detta innebär för industrin som sedan i sin tur nyttjar detta.

(Undrar hur många förfrågningar jag kommer ha på byte av obsoleta kretsar jag kommer få :thinking::sweat:)
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Skulle fått en ny firmabil i oktober, vi vet fortfarande inte när den kommer, brist på elektronikkomponenter är svaret på frågan.
OT. Första chipet som kom i slutet på 50 talet hade 5 transistorer.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
engs
Beställt ipad i jobbet i höstas nån gång, från Dustin och de brukar vara toksnabba.
Har fått minst ett dussin mail om framflyttad leveranstid.
 
Isakare Isakare skrev:
Skulle fått en ny firmabil i oktober, vi vet fortfarande inte när den kommer, brist på elektronikkomponenter är svaret på frågan.
OT. Första chipet som kom i slutet på 50 talet hade 5 transistorer.
Less is more :D På KTH fick vi göra lite egna diskreta kretsar det motsvarade väl också ungefär si sådär 5 transistorer :D

Lite roligt det här med 7nm processen osv. Någon satte en AMD och Intel under luppen, och inga mått kunde härledas till 7 respektive 14nm :P
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
engs engs skrev:
Beställt ipad i jobbet i höstas nån gång, från Dustin och de brukar vara toksnabba.
Har fått minst ett dussin mail om framflyttad leveranstid.
Det är ju lite Apples fel detta med deras M1 chip som alla applefanboys vill ha och de använder TSMC :P
 
MultiMan
Är inte nm-måttet relaterat till litografin de använder? Måste väl inte ha ett direkt samband med hur breda gates en krets har, bara vad som är minsta möjliga?

Redan på Athlon-tiden gnällde Intel om AMDs påståenden om minsta transistorbredd, men då var det tvärtom. Intel sa att AMD egentligen hade mindre litografi än de påstod och det var därför de var snabbare och presterade bättre. Var med i en news-group som Intel hade, men den stängde de ner när Intel inte hängde med längre. Synd eftersom man ibland fick svar av duktiga medarbetare på Intel. Nu har ju AMD kört om igen, med besked. Gemensam nämnare är väl Jim Keller?
 
Anders243 Anders243 skrev:
Dock så har SMICs problem (en kinesisk Foundry) gjort att kunder flyttat över tillverkning till t.ex. TSMC, som ytterliggare spätt på kapacitetsproblemet där.
SMIC är väl bara på 14 nm än?
 
A
Kan bristen på GPU bero på att tillverkarna själva använder dom till AI-maskiner, självkörande bilar och annat, och att marginalerna där är större än till spelare?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
edit: hmm man kanske inte ser så bra, Made in china. jag gissar på waffern är gjord på annat ort men monteringen sker i Kina
Det står "Diffused in USA" och "Diffused in Taiwan" på den så den är bara sammansatt i Kina. Finns ingen 7 nm process i Kina.
 
K Kane skrev:
Det står "Diffused in USA" och "Diffused in Taiwan" på den så den är bara sammansatt i Kina. Finns ingen 7 nm process i Kina.
Exakt det jag skriver ju haha
 
K Kane skrev:
SMIC är väl bara på 14 nm än?
Ja, så är det nog. Jag har dålig koll på SMIC. (Mer än att deras problem puffat över projekt/kunder till 16nm och liknande processer hos TSMC)
 
K Kane skrev:
Det står "Diffused in USA" och "Diffused in Taiwan" på den så den är bara sammansatt i Kina. Finns ingen 7 nm process i Kina.
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Exakt det jag skriver ju haha
Ja, lite vagt...
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
edit: hmm man kanske inte ser så bra, Made in china. jag gissar på waffern är gjord på annat ort men monteringen sker i Kina
 
  • Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Är inte nm-måttet relaterat till litografin de använder? Måste väl inte ha ett direkt samband med hur breda gates en krets har, bara vad som är minsta möjliga?

Redan på Athlon-tiden gnällde Intel om AMDs påståenden om minsta transistorbredd, men då var det tvärtom. Intel sa att AMD egentligen hade mindre litografi än de påstod och det var därför de var snabbare och presterade bättre. Var med i en news-group som Intel hade, men den stängde de ner när Intel inte hängde med längre. Synd eftersom man ibland fick svar av duktiga medarbetare på Intel. Nu har ju AMD kört om igen, med besked. Gemensam nämnare är väl Jim Keller?
Lite roligt sist jag hade AMD var första Athlon 64, jag kör röda laget de gånger de är bäst helt enkelt. Men helvete vad instabilt AMD är jämfört Intel. Hade problem som fan på Athlon 64 tiden. Och haft problem som fan med Ryzen.

Zen 1 (1800x) den kunde inte gå över 2600 mhz eller liknande på mina 3200 cl14 minnen G.Skill AMD certade. allmänt instabil tycker jag den var också

Zen+ (2700x) denna nådde 2900 mhz på minnena. Inte lika instabilt.

Zen 2 (3950x) denna nådde 3200 mhz. Dock instabil som fan, startade inte med jämna mellanrum och en vacker dag startade inte datorn alls. Bytte ut mitt x370 mobo till ett x570 mobo, samma sak. Fick ny prolle på RMA. Fungerade. Men det var npgot problem med latency på dena modell. Microstutter i VR och spel.

Zen 3 (5950x) allt verkar fungera. Inget microstutter osv. Och den har bättre single core perf än Intel vilket är en bonus.

edit: Körde röda laget en gång på GPU, Radeon1950 xtx. Aldrig mer, ush vilka kassa drivar osv. Kört nividia sedan dess.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.