6 687 läst ·
53 svar
7k läst
53 svar
Sjuk brist på kisel verkar det som
Renoverare
· Stockholm
· 20 260 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 692 inlägg
Ah, det är sånt som stökar med.
Det blir som sagt intressant vad detta innebär för industrin som sedan i sin tur nyttjar detta.
(Undrar hur många förfrågningar jag kommer ha på byte av obsoleta kretsar jag kommer få
)
Det blir som sagt intressant vad detta innebär för industrin som sedan i sin tur nyttjar detta.
(Undrar hur många förfrågningar jag kommer ha på byte av obsoleta kretsar jag kommer få
Renoverare
· Stockholm
· 20 260 inlägg
Less is moreIsakare skrev:
Lite roligt det här med 7nm processen osv. Någon satte en AMD och Intel under luppen, och inga mått kunde härledas till 7 respektive 14nm
Renoverare
· Stockholm
· 20 260 inlägg
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 845 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 845 inlägg
Är inte nm-måttet relaterat till litografin de använder? Måste väl inte ha ett direkt samband med hur breda gates en krets har, bara vad som är minsta möjliga?
Redan på Athlon-tiden gnällde Intel om AMDs påståenden om minsta transistorbredd, men då var det tvärtom. Intel sa att AMD egentligen hade mindre litografi än de påstod och det var därför de var snabbare och presterade bättre. Var med i en news-group som Intel hade, men den stängde de ner när Intel inte hängde med längre. Synd eftersom man ibland fick svar av duktiga medarbetare på Intel. Nu har ju AMD kört om igen, med besked. Gemensam nämnare är väl Jim Keller?
Redan på Athlon-tiden gnällde Intel om AMDs påståenden om minsta transistorbredd, men då var det tvärtom. Intel sa att AMD egentligen hade mindre litografi än de påstod och det var därför de var snabbare och presterade bättre. Var med i en news-group som Intel hade, men den stängde de ner när Intel inte hängde med längre. Synd eftersom man ibland fick svar av duktiga medarbetare på Intel. Nu har ju AMD kört om igen, med besked. Gemensam nämnare är väl Jim Keller?
Renoverare
· Stockholm
· 20 260 inlägg
K Kane skrev:
Ja, lite vagt...AndersMalmgren skrev:
AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 260 inlägg
Lite roligt sist jag hade AMD var första Athlon 64, jag kör röda laget de gånger de är bäst helt enkelt. Men helvete vad instabilt AMD är jämfört Intel. Hade problem som fan på Athlon 64 tiden. Och haft problem som fan med Ryzen.MultiMan skrev:
Är inte nm-måttet relaterat till litografin de använder? Måste väl inte ha ett direkt samband med hur breda gates en krets har, bara vad som är minsta möjliga?
Zen 1 (1800x) den kunde inte gå över 2600 mhz eller liknande på mina 3200 cl14 minnen G.Skill AMD certade. allmänt instabil tycker jag den var också
Zen+ (2700x) denna nådde 2900 mhz på minnena. Inte lika instabilt.
Zen 2 (3950x) denna nådde 3200 mhz. Dock instabil som fan, startade inte med jämna mellanrum och en vacker dag startade inte datorn alls. Bytte ut mitt x370 mobo till ett x570 mobo, samma sak. Fick ny prolle på RMA. Fungerade. Men det var npgot problem med latency på dena modell. Microstutter i VR och spel.
Zen 3 (5950x) allt verkar fungera. Inget microstutter osv. Och den har bättre single core perf än Intel vilket är en bonus.
edit: Körde röda laget en gång på GPU, Radeon1950 xtx. Aldrig mer, ush vilka kassa drivar osv. Kört nividia sedan dess.