Jag har sedan flera år tillbaka haft 8,64 kWp solpaneler på taket i en villa som både förbrukar och producerar runt 9 000 kWh per år. Jag har två elbilar, men laddar de mest på jobbet. När de laddas hemma har jag en ChargeAmps Halo.

Nu är jag i slutskedet på min mångåriga dröm om att installera batteri till anläggningen. Jag har snöat in mig på Sigenergy för användning av Sigen AI (och inte hoppa på något med stödtjänste) och offerten innehåller nu Sigenergy EC 10kW och 2 st moduler á 9kWh.

Befintlig växelriktare till solpanelerna är en SMA Sunny Tripower 8.0 och jag är helt inne på att byta ut den och dra om solkablarna för att koppla in dem direkt i Sigenergyn. Nedan är min situationsplan:

A = Solpaneler
B = Befintlig placering av växelriktare (SMA) - på fasaden
C = Fasadmätarskå, samt: innanför i garaget tilltänkt placering av batterierna
D = Marksten (solkablar komer dras i markrör)
E = Tvättstuga med VP (Nibe F730)

1776589509633.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu till mina frågor:
  1. Bör jag dra med en 4-ledarkabel mellan hus och garage för ev. framtida sammankoppling av Sigenergy och VP (SG Ready? Som jag förstod det idag så stödjer bara Sigenergy inkoppling av 2 ledare och kan bara skicka "normal drift" och "blockera", men inte "lågpris" och "boost", men vem vet, i framtiden kanske de stödjer det? Idag har jag värmepumpen uppkopplad till Nibe MyUplink och styr på elpris därigenom.
  2. Bör jag byta ut min elmätare som idag sitter på VP till en Shelly som Sigenergy kör för att få in data till Sigen AI?
  3. Vad ska jag göra på position B (gamla växelriktaren). Ska jag dra upp elkabeln i takfoten och koppla ur den ur elcentralen, eller ska jag sätta dit ett trefas-uttag? (Jag har hittills inte haft behov av ett trefasuttag, och skulle jag ha det så är det väl inte på baksidan jag skulle ha det?)
Finns det andra saker jag bör tänka på?

K
1, se till att det är förberett så att du i framtiden kan dra en datakabel. Med rör alltså. Man vet inte vad som händer på teknikfronten. Dumt och låsa in sig. Men du framtidssäkrar ju med 4 istället för tilltänkta 2 trådar vilket är bra. Kabeln i sig är inte de dyra.

Men det kan i framtiden bli IP-baserade lösningar i framtiden och så räcker det med att de är på samma nätverk, och då är behovet av specialkablar noll.

2, att ha all data i samma gränssnitt ser jag som en fördel. Blir lättare att se om allt fungerar och hur det går finansiellt. Så behöver du byta så gör det, inga stora pengar?

3, Kanske är fullt med ett uttag på väggen? Om du inte ser behovet. Sätta en dosa som matchar fasadens färg där eller ett vanligt 230, det har du mer nytta av. Och lämna två faser oanvända. Beroende på vad det sitter för säkring i centralen kan den behöva bytas. Eller om du behöver platsen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.