Startar en ny tråd om detta då det inte verkar finnas någon sådan publicerad.
Jag har just beställt en anläggning med en Solis växelriktare och 16kW batterier för många pengar. Samtidigt läser man om att natriumjonbatterierna lurar runt hörnet. Dessa är betydligt billigare att tillverka, använder inga sällsynta jordartsmetaller, är explosions- och brandsäkra och klarar såväl kyla som värme mycket bättre är litiumjonbatterierna. Enda större nackdelen idag är att energitätheten är lägre så batterierna blir större. Sämre i en bil men mindre kritiskt i ett hus. Idag är dom dyra men kommer massproduktionen igång kommer dessa troligen helt att dominera på solenergimarknaden och ha helt andra priser per kW än vi ser idag.
Jag undrar nu om dessa batterier kommer att kunna användas i min anläggning - som komplement eller som ersättning - om jag avser att bygga ut den om 5-10 år eller om man åker på en ny (dyr) växelriktare? Ställde frågan till företaget men de hade av förklarliga skäl ingen koll på natriumjonbatterier men man säger att man inte behöver använda de litiumjonbatterier som jag köper nu om jag vill utöka senare, den ska klara även andra fabrikat.
För att kunna svara på den här frågan behöver man nog vara rätt insatt i tekniken runt dessa båda batterityper och hur man laddar dem, annars blir det bara killgissningar. Om båda har samma spänning på cellerna så tycker en lekman att det borde gå att anpassa anläggningarna även till andra batterityper eller är det så olika tekniker man laddar med att detta inte går?
Det finns säkert någon här som har läst på ordentligt i ämnet och kan räta ut några frågetecken, finns nog fler som är intresserade av denna fråga.