G gurra-g skrev:
AnlÀggningen Àr
Solceller: 12 paneler, ca 5,2 kW
Batteri: 16 kWh (8+8)

Årsförbrukning: ca 12500 kW (eluppvĂ€rmd liten villa, ingen elbil)

Pris, efter grönt avdrag: ca 140 000
Tack 👍

A A Haddock skrev:
Jag har haft systemet sedan i maj och Àr Àn sÄ lÀnge nöjd. Jag har 16 kWh batteri (kommer troligtvis att utöka detta nÀsta Är) samt ödrift. Jordspett Àr nödvÀndigt vid ödrift/gateway och installeras samtidigt. Det verkar kunna vara lite olika besvÀrligt beroende pÄ markförhÄllande dÀr du bor. Jag hade tur och fick full funktion pÄ första försöket, men tydligen kan det pÄ vissa stÀllen behöva slÄs ner ett större antal spett innan det blir godkÀnd jordning, vilket sÄ klart kommer att fördyra det hela nÄgot.
Hur mycket gick allt pÄ för dig?

Fick en offert av Zoe nordic (Hiconics) pÄ 55.000 för 15kw vÀxelriktare och 15kwh batteri dÀr installation ingick. Men sen skulle ödrift gÄ pÄ 30.000 till vilket kÀndes överdrivet dyrt?

Eller det kanske Àr dÀr det ligger för ödrift?

Mvh

D Dortmunder DAB skrev:
Hur mycket gick allt pÄ för dig?

Fick en offert av Zoe nordic (Hiconics) pÄ 55.000 för 15kw vÀxelriktare och 15kwh batteri dÀr installation ingick. Men sen skulle ödrift gÄ pÄ 30.000 till vilket kÀndes överdrivet dyrt?

Eller det kanske Àr dÀr det ligger för ödrift?

Mvh
Jag betalade 20k extra för ödriften, sÄ den kostar en slant. Jag tycker Ä andra sidan att priset du fÄtt för vÀxelriktare och batterier lÄter vÀldigt bra, jag betalade en hel del mer Àn sÄ för det vill jag mena. Har inte specen tillgÀnglig just nu, men jag betalade totalt 150k för allt inklusive paneler. Dock valde jag inte den billigaste offerten.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Av nÄgon anledning kan jag inte redigera mitt svar ovan, sÄ jag gör ett tillÀgg hÀr.

Ser att du skriver 15 kWh batteri. Är det offererat tre av de gamla 5 kWh modulerna (kanske dĂ€rför priser Ă€r sĂ„ bra)? VĂ€rt att tĂ€nka pĂ„ med sigenergy Ă€r att max stapel du kan bygga Ă€r 6 enheter (tror jag). Med vĂ€xelriktare och tre stycken 5 kWh har du redan fyra enheter och har bara tvĂ„ platser kvar om du vill bygga ut. Jag skulle övervĂ€ga att be om offert pĂ„ 8 kWh batterierna alternativt de helt nya pĂ„ 9 kWh.

En annan sak som Àr vÀrd att tÀnka pÄ med sigenergy Àr att vÀlja installatör med omsorg, eftersom vissa delar av systemet fortsatt endast kan administreras av installatören. TrÄkigt att vÀlja den billigaste som gÄr i konkurs efter ett halvÄr och dÀrefter behöva krÄngla med att fÄ tag i en annan installatör som kan ta över systemet.

LÀser man pÄ Facebook gruppen för sigenergy verkar det dessutom finnas gott om klappruttna installatörer som inte klarar av att instruera kunderna i hur systemet fungerar eller göra rÀtt instÀllningar kring pris och liknande frÄn början, vilket gör att systemet kommer att jobba helt galet med köp och sÀlj.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
A A Haddock skrev:
Av nÄgon anledning kan jag inte redigera mitt svar ovan, sÄ jag gör ett tillÀgg hÀr.

Ser att du skriver 15 kWh batteri. Är det offererat tre av de gamla 5 kWh modulerna (kanske dĂ€rför priser Ă€r sĂ„ bra)? VĂ€rt att tĂ€nka pĂ„ med sigenergy Ă€r att max stapel du kan bygga Ă€r 6 enheter (tror jag). Med vĂ€xelriktare och tre stycken 5 kWh har du redan fyra enheter och har bara tvĂ„ platser kvar om du vill bygga ut. Jag skulle övervĂ€ga att be om offert pĂ„ 8 kWh batterierna alternativt de helt nya pĂ„ 9 kWh.

En annan sak som Àr vÀrd att tÀnka pÄ med sigenergy Àr att vÀlja installatör med omsorg, eftersom vissa delar av systemet fortsatt endast kan administreras av installatören. TrÄkigt att vÀlja den billigaste som gÄr i konkurs efter ett halvÄr och dÀrefter behöva krÄngla med att fÄ tag i en annan installatör som kan ta över systemet.

LÀser man pÄ Facebook gruppen för sigenergy verkar det dessutom finnas gott om klappruttna installatörer som inte klarar av att instruera kunderna i hur systemet fungerar eller göra rÀtt instÀllningar kring pris och liknande frÄn början, vilket gör att systemet kommer att jobba helt galet med köp och sÀlj.
Det var lite vÀl onödig/överflödig info frÄn min sida att jag nÀmnde offerten frÄn Zoe nordic som inte sÀljer Sigenergy utan Hiconics frÄn Midea.

I och med att de nog prisade bort sig sÄ tog de i lite mer för ödriften misstÀnker jag.

Är tveksam till att anlita dem dels för att de Ă€r okĂ€nda (inga omdömen nĂ„gonstans) och dels för att sĂ€ljaren Ă€r pushig

Fick offerter frÄn Cleansun och Takkraft ocksÄ som Àr etablerade - blir antagligen nÄgon av dem. Takkraft sÀljer Sigenergy.

Har du möjligtvis haft nÄgot strömavbrott Àn och sett om din ödrift funkar?

Har haft ett strömavbrott, nattetid nÀr det Äskade i somras sÄ jag var inte vaken. Inga tecken pÄ strömavbrott pÄ morgonen, alla klockor gick som vanligt osv.

Har sÄ klart Àven provat systemet genom att slÄ ifrÄn nÀtet manuellt med tv, nÀtverk osv igÄng och det Àr inget som mÀrks över huvud taget.

• Gilla
knightjocke och 1 till
  • Laddar…
A A Haddock skrev:
Har haft ett strömavbrott, nattetid nÀr det Äskade i somras sÄ jag var inte vaken. Inga tecken pÄ strömavbrott pÄ morgonen, alla klockor gick som vanligt osv.

Har sÄ klart Àven provat systemet genom att slÄ ifrÄn nÀtet manuellt med tv, nÀtverk osv igÄng och det Àr inget som mÀrks över huvud taget.
FÄtt offert pÄ liknade system men Àr för dÄlig insatt och mycket information att ta till sig men undrar om du Àr nöjd för övrigt och kanske samma sÀljare av systemet?VÀntar pÄ offert frÄn takkraft.

• Lista över produkter för solcellsinstallation inklusive DMEGC All Black 450W och SigenStor, frĂ„n ENWELL.
V vÀxelventil skrev:
FÄtt offert pÄ liknade system men Àr för dÄlig insatt och mycket information att ta till sig men undrar om du Àr nöjd för övrigt och kanske samma sÀljare av systemet?VÀntar pÄ offert frÄn takkraft.
Hur mÄnga kWh batterier?

Är ingen storföbrukare pĂ„ el(totalt 8000kwh/Ă„r) sĂ„ mest intresserad av ladda el-bil sĂ„ blir ingen stor anlĂ€ggning.

• SigenStor Batteri 6,0 kWh och Sigen Sensor TP-CT120 DH, text pĂ„ vit bakgrund.
Redigerat:
V vÀxelventil skrev:
Jag Àr mycket nöjd Àn sÄ lÀnge. Kommer dock med allra största sannolikhet att dubbla min batterikapacitet till nÀsta sommar i och med att det dÄ blir totalt olönsamt att sÀlja el dagtid. BÀttre dÄ att kunna lagra större delen av produktionen och anvÀnda samt sÀlja pÄ natten. Tror Àven att större batteri kommer att innebÀra mÄnga fördelar pÄ vintern, fÄr se hur det funkar den hÀr vintern till att börja med.

Jag köpte frÄn Solkraft i Viby. Lokalt företag, kundfokuserad och seriös sÀljare, samt vÀldigt vÀl insatt i hur systemet fungerar och ska anvÀndas. Inte den billigaste offerten jag fick men det diffade inga gigantiska summor offerterna emellan.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
V vÀxelventil skrev:
Är ingen storföbrukare pĂ„ el(totalt 8000kwh/Ă„r) sĂ„ mest intresserad av ladda el-bil sĂ„ blir ingen stor anlĂ€ggning.
Hoppas de informerat dig om att det gör att systemet kan ladda/ladda ur med max 3kW.

Attitudeswe
V vÀxelventil skrev:
Mellanlagra el i ett batteri med 15% energiförlust?

Elen Àr ju ÀndÄ som billigast pÄ natten halva Äret.

Hinner du inte ladda bilen bara pÄ helgen sommartid?

VÄrat laddmönster med 2500mil Àr sommartid 70% helg laddning och 30% gratis grid rewards laddning. DÄ har jag ju inga paneler förstÄss sÄ behöver inte bry mig om skatteeffekten för dom 30% som laddas vardagsnÀtter...

R Robert-san01 skrev:
Hoppas de informerat dig om att det gör att systemet kan ladda/ladda ur med max 3kW.
4 kW per batteri Àr det vÀl som gÀller, i alla fall för 8 kWh batteriet? Jag kan sÀlja 8 kW frÄn mina tvÄ batterier.

A A Haddock skrev:
4 kW per batteri Àr det vÀl som gÀller, i alla fall för 8 kWh batteriet? Jag kan sÀlja 8 kW frÄn mina tvÄ batterier.
Det Àr helt korrekt att du kan med 16kWh skicka in/ut 8kW.

Det Àr 0,5c frÄn batterierna som gÀller. SÄ ex ett 5kWh kan ge 2,5kW och ett 8kWh kan ge 4kW.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Mellanlagra el i ett batteri med 15% energiförlust?

Elen Àr ju ÀndÄ som billigast pÄ natten halva Äret.

Hinner du inte ladda bilen bara pÄ helgen sommartid?

VÄrat laddmönster med 2500mil Àr sommartid 70% helg laddning och 30% gratis grid rewards laddning. DÄ har jag ju inga paneler förstÄss sÄ behöver inte bry mig om skatteeffekten för dom 30% som laddas vardagsnÀtter...
Man fÄr fundera lite.Kanske skippa solceller och bara köra laddbox.

Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.