41 742 läst ·
87 svar
42k läst
87 svar
Sigenergy Växelriktare/batteri SigenStor
Självbyggare
· Stockholm
· 10 280 inlägg
Yes, jag kör på 2,4 GHz. Och jag ska kolla med installatören på måndag, innan jag gör nåt radikalt. Men bra att veta att det kanske också kan vara värt att först testa med en annan antenn (får isf köpa en), vilket ju är betydligt smidigare än att dra en nätverkskabel ut till garaget...R Robert-san01 skrev:
Min andra teori är att det är elmätaren från min energibolaget som inte stöder "livestreamning" av produktion/förbrukning. Men den är å andra sidan bytt för inte så länge sedan, ska dubbelkolla detta med installatören och elbolaget också.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 280 inlägg
Nja, den mätaren ser du inte i MySigen. I appen för Sigenergy ser du bara smartmätaren som är direkt kopplad till sin SigenStor växelriktare.G gurra-g skrev:Yes, jag kör på 2,4 GHz. Och jag ska kolla med installatören på måndag, innan jag gör nåt radikalt. Men bra att veta att det kanske också kan vara värt att först testa med en annan antenn (får isf köpa en), vilket ju är betydligt smidigare än att dra en nätverkskabel ut till garaget...
Min andra teori är att det är elmätaren från min energibolaget som inte stöder "livestreamning" av produktion/förbrukning. Men den är å andra sidan bytt för inte så länge sedan, ska dubbelkolla detta med installatören och elbolaget också.
Kan du lägga upp en bild av hur det ser ut i appen för Sigenergy?
Har växelriktaren varit uppkopplad mot Sigen cloud och det funkat? Hur gjordes det isf?
Du verkar ha alldeles rätt. Och det har funkat sporadiskt i appen, några sekunder då och då.R Robert-san01 skrev:
Men jag testade nu till sist att dra ut en lång nätverkskabel och satte sen själva routern i garaget. Dvs typ 3-4 meter från själva enheten. Då snurrade allt på som det skulle! Så det är trådlösa nätverket som inte når dit…
Så nu är väl frågan om man ska köpa in serös Wi-Fi-utrustning enkom för detta (inga andra Wi-Fi-problem i huset), eller om man ska försöka dra en lagom snygg nätverkskabel dit istället. Lutar kanske åt det sistnämnda som ju är en både billig och stabil lösning. Alternativt först testa med en förlängningskabel till enhetens wlan-antenn… 🤔
Självbyggare
· Stockholm
· 10 280 inlägg
Vill du/går inte att dra kabel kan en powerline länk vara ett alternativ.G gurra-g skrev:Du verkar ha alldeles rätt. Och det har funkat sporadiskt i appen, några sekunder då och då.
Men jag testade nu till sist att dra ut en lång nätverkskabel och satte sen själva routern i garaget. Dvs typ 3-4 meter från själva enheten. Då snurrade allt på som det skulle! Så det är trådlösa nätverket som inte når dit…
Så nu är väl frågan om man ska köpa in serös Wi-Fi-utrustning enkom för detta (inga andra Wi-Fi-problem i huset), eller om man ska försöka dra en lagom snygg nätverkskabel dit istället. Lutar kanske åt det sistnämnda som ju är en både billig och stabil lösning. Alternativt först testa med en förlängningskabel till enhetens wlan-antenn… 🤔
Har du bra signal med mobilen vid växelriktaren skulle jag köpa en antenn med sladd på ex Kjell & co.
Åkte iväg och köpte en repeater (TP-link RE505X Wifi-repeater AX1500), och nu verkar allt funka kanon.R Robert-san01 skrev:
Medlem
· Stockholms län
· 640 inlägg
Tittat lite på 24kWh batteri + växelriktare och det verkar ligga runt 150.000 (eller 80.000 efter grönenergi avdraget) - är ni som har installerat sigenergy nöjda?
Vill absolut ha backup funktion vid elavbrott, är det någon av er som har installerat det?
Antar att jordtag är nödvändigt - installerades det samtidigt?
Mvh
Vill absolut ha backup funktion vid elavbrott, är det någon av er som har installerat det?
Mvh
Jag är mkt nöjd såhär långt, men har bara haft min lilla anläggning igång sedan i maj.D Dortmunder DAB skrev:Tittat lite på 24kWh batteri + växelriktare och det verkar ligga runt 150.000 (eller 80.000 efter grönenergi avdraget) - är ni som har installerat sigenergy nöjda?
Mvh
Valde inte att ha med ”ö-drift”, då det inte var syftet med installationen. (Det var främst att slippa bli rånad varje månad av nätägaren… ;-) Men cool grej annars såklart.
Allt sköter sig självt, men behövde (som sagts) fixa lite bättre Wi-Fi ut i garaget, OCH kom även ihåg att ställa in i appen att det tillkommer vissa avgifter när man köper in el (överföringsavgift och moms) från nätet, så att det inte fyller och tömmer batteriet med sån el och tror att den gör det med vinst när så ej är fallet. Ibland kan det ju löna sig dock, men den mesta vinningen i nuläget är ju som sagt att få ner sina egna kostnader. Framtiden får ju visa om elpriserna går uppåt eller nedåt… jag vet ju vad jag gissar på iaf… 😉
Hej, ja det här blir ju min subjektiva uppfattning då förstås, utifrån min situation. Leverantör för min del var OTM Energi, med säte utanför Vetlanda.I Ingo65 skrev:
Funkade bra, det var trevligt och tydligt vad som skulle ske och när. Inför första mötet läste jag på lite om vad som verkade vara det mest lönsamma för min del, och det de lade fram som förslag till mig stämde väl överens med min halv-kritiska kalkyl. Dvs, ingen fantasikalkyl.
Jag kollade även upp företaget lite innan jag gick vidare och de verkar ha funnits ett tag och var inte svartlistade eller i djup skuld (vad jag kunde se). Så förhoppningsvis inga plötsliga konkurser i närtid… (Har ju hänt vissa annars)
Och de körde inte med några utländsk-talande underleverantörer eller så heller, utan med egna montörer och elektriker.
Det enda som återstår att se är ju hållbarheten på allt, vilket tiden ju får utvisa.
Ett tillägg, rörande de ekonomiska aspekterna:
Jag hade inga egentliga planer på att skaffa solceller, och det var definitivt inget jag ville låna till. Det är ju ingen ”pengamaskin”, även om batteriet definitivt ger en lite mer valmöjligheter.
Dock hade vi ganska nyligen sålt andra-bilen, för att försöka klara oss på 1 bil + elcykel istället (vilket har gått mkt bra för övrigt). Så det gjorde iaf att vi valde att finansiera större delen av installationen med hjälp av den ”slanten” (istället för att t.ex. spara den på räntekonto, amortera eller investera).
Så jag betraktar det hela som lite av en ”riskspridning” och väljer samtidigt att (ok, lite selektivt) varje månad vara glad åt den lite lägre månadskostnaden för el. 🤷🏼♂️😊
Jag hade inga egentliga planer på att skaffa solceller, och det var definitivt inget jag ville låna till. Det är ju ingen ”pengamaskin”, även om batteriet definitivt ger en lite mer valmöjligheter.
Dock hade vi ganska nyligen sålt andra-bilen, för att försöka klara oss på 1 bil + elcykel istället (vilket har gått mkt bra för övrigt). Så det gjorde iaf att vi valde att finansiera större delen av installationen med hjälp av den ”slanten” (istället för att t.ex. spara den på räntekonto, amortera eller investera).
Så jag betraktar det hela som lite av en ”riskspridning” och väljer samtidigt att (ok, lite selektivt) varje månad vara glad åt den lite lägre månadskostnaden för el. 🤷🏼♂️😊
Jag har haft systemet sedan i maj och är än så länge nöjd. Jag har 16 kWh batteri (kommer troligtvis att utöka detta nästa år) samt ödrift. Jordspett är nödvändigt vid ödrift/gateway och installeras samtidigt. Det verkar kunna vara lite olika besvärligt beroende på markförhållande där du bor. Jag hade tur och fick full funktion på första försöket, men tydligen kan det på vissa ställen behöva slås ner ett större antal spett innan det blir godkänd jordning, vilket så klart kommer att fördyra det hela något.D Dortmunder DAB skrev:Tittat lite på 24kWh batteri + växelriktare och det verkar ligga runt 150.000 (eller 80.000 efter grönenergi avdraget) - är ni som har installerat sigenergy nöjda?
Mvh