Fick idag E15 samt att kransymbolen till vänster lyser.
Började med att lossa vid Aqua stoppen (innan jag hittade denna tråd ) för tänkte att det kanske var tätt i silen där. Rensade bort nåt sandkorn och blåste rent. Monterade ihop och provkörde tomme. Gick bra. Meddelade sambon att problemet var löst!
I med lite smutsdisk å körde ett program.
När jag kollade till den efter ca 90min så var det samma kod och kransymbol igen .
Sen hittade jag hit.
Hur kommer man åt utrymmet där det kan tänkas ha läckt ut vatten?
Behöver man häkta av luckan och isåfall hur?
Varför lyser kransymbolen?
Kör till 95% 70gr och variospeed.
Hinner inte ta tag i detta än på några dar.
Kan det tänkas komma vatten i nåt det inte ska om jag låter det vara några dar?
Syns inget läckage under maskin i alla fall..

• Gilla
Replik
  • Laddar…
Jag har en Siemens och jag fick lossa frontpanelen, detta för att komma åt ett par skruvar som håller den nedre plåten ovanför golvet.
Därefter bort med isolering och sen ser man in under maskinen. Kolla om du har vatten där för det som händer är att en plastflottör reagerar på vattenläckage.
Det ligger en skyddsplåt under maskinen så de rinner inte på golvet.
Återkom efter det så kan jag guida vidare.

• Gilla
TomasErik och 2 till
  • Laddar…
A
Det är alltid flottören som sätter felkod E15 och i de allra flesta fallen är det vatten som lyft den.

Kransymbolen lyser för att de flesta inte ser E:15 och/eller förstår vad det är.

det är lättare att ta av ytterluckan om man vill lossa de två skruvarna som håller sockeln och inte minst för att titta in efteråt för att härleda läckaget.

sen står det kiloton av erfarenheter på forumet gällande detta E15-fel.
Bara att välja och vraka.

Det vanligaste är nog packningen mellan brunnen och diskutrymmet.
många försöker att försiktigt spänna de 4 skruvarna som håller brunnen på plats med de flesta åker på att montera

• Gilla
jordraketen
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Jag har en Siemens och jag fick lossa frontpanelen, detta för att komma åt ett par skruvar som håller den nedre plåten ovanför golvet.
Därefter bort med isolering och sen ser man in under maskinen. Kolla om du har vatten där för det som händer är att en plastflottör reagerar på vattenläckage.
Det ligger en skyddsplåt under maskinen så de rinner inte på golvet.
Återkom efter det så kan jag guida vidare.
Hur tar jag dän frontpanelen? Är det bara en ”täckplåt” och inte skälva luckan med kablar och fjädrar??

• Gilla
Svart tall
  • Laddar…
A
om du tänker på ytterluckan så sitter det torx20 på insidan 6st.
har du helintegrerad maskin med täcklucka av trä som resten av köket måste den bort först. 2-6 skruvar från insidan beroende på snickare

tänker du å andra sidan på sockeln längst mot golvet
så kan du ha en vit skiva av plast med fyra pluttar på framsidan, den är bara att dra rätt ut.
innanför denna sitter luckan till maskinutrymmet, den sitter med 2 torx 20 i överkant. samt hakad högst upp och längst ned.

• Gilla
jordraketen
  • Laddar…
Fick lite tid över nu så ska försöka kolla på det. Även beställt packningsatsen så hoppas den kommer innan påsk!
Nån youtube film visade att det kunde vara skit i nån kanal på en plastbehållare på vänster sida om maskinen.
Eller det har inte med detta att göra?

• Gilla
npason
  • Laddar…
A
du kan ju kolla men oftast har den lilla skiten ingen praktiskt betydelse.

men här ser du ett alternativt sätt...
om inte annat ser man ju tydligt vad man gör

Redigerat av moderator:
J jordraketen skrev:
Fick lite tid över nu så ska försöka kolla på det. Även beställt packningsatsen så hoppas den kommer innan påsk!
Nån youtube film visade att det kunde vara skit i nån kanal på en plastbehållare på vänster sida om maskinen.
Eller det har inte med detta att göra?
Det är den gamla plattformen, aktuell fram till 2009 ca. (Om det är nivåhuset som du tänker på alltså)

Var en del gult vatten där i botten. Kan man få ut flottören och göra rent under den? Känns som den skulle kunna ”klägga fast” där annars. Var ju inte gott om plats där under direkt..

A
tror inte du vill göra den operationen då man behöver dela maskinen för att komma åt.
torka bara ut så räcker det
sen försök att se om det är nått mer gult högre upp typ runt kanten till brunnen

På min gick de lätt att lossa flottören, den sitter med två plastsnäppen och sen ut med kontakten så är den borta och du kan torka upp under. Jag hade också gult vatten under flottören.

Om felet inte är att det läcker runt brunnen, var ska man då leta?
Har dragit åt dom 4 skruvarna runt brunnen inne i maskin typ något 1/8varv. Kan jag köra en maskin med smutsdisk å se om det håller tätt utan att återmontera plåtarna?
Är det bättre att köra typ eco programmet på 50gr tills jag fått i den nya packningen?

Själva läckaget är bara nån droppe per körning så de är inte så akut. Att dra åt skruvarna fungerade inte för mig utan det var först när den extra packningen kom på plats som det blev helt tätt igen.
Att Bosch tagit fram en sådan här eftermarknadslösning tyder på att det är ett kännt problem på bosch/siemens maskiner.

• Gilla
jordraketen
  • Laddar…
Fick loss flottören enkelt och torkade rent. Kan tänka mej att det hade kunnat klabba fast där när det torkat.
Kört en maskin nu och det gick bra.
Såg att det kommer nån droppe då och då ifrån brunnskanten. Så får komplettera med packning där när den kommer.
Stort tack för hjälpen ni som svarat.
Det är ju kul att reparera saker när man har sån feedback!!

• Gilla
Luddas99
  • Laddar…
Det var trixigt att få packningen på plats. Jag trodde jag monterat rätt men då läckte det som bara den först, fick öppna igen och peta den på plats sen blev de bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.