fatsug fatsug skrev:
Det kan man ju tycka, men Shellyn returnerar ett felvärde när man vrider upp fläktreglaget i maxläget. Och nu är jag ju igång med ELEKTRONIK så det är ju bara att fortsätta. 🤷‍♂️
Ok. Ja, det är ju dumt. Hade kurvan bara planat ut skulle man kunnat leva med det.
Kanske finns någon inställning i Shellyn man kan skruva på så det inte blir fel i alla fall?

useless useless skrev:
Ok. Ja, det är ju dumt. Hade kurvan bara planat ut skulle man kunnat leva med det.
Kanske finns någon inställning i Shellyn man kan skruva på så det inte blir fel i alla fall?
Det verkar tyvärr inte som det, men jag har en plan! Nu skall jag försöka mig på att löda ihop mina komponenter... Kan gå hur dåligt som helst.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tänker du ta patent på konstruktionen eller varför döljer du komponenterna? 🤔😉😂🤓

[bild]
Mini-breadboard med kablar och komponent, inklusive en resistor och kopplingsklämma, på träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Duger detta?

• Gilla
  • Älska
karlmb och 2 till
  • Laddar…
fatsug fatsug skrev:
[bild]
Duger detta?
Friskt vågat?!
Klämmor och kablar i ett DIY-elprojekt på arbetsbänk.
Skapa konto

Vackert? Nej! Funkar? Ja!

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
fatsug fatsug skrev:
Det kan man ju tycka, men Shellyn returnerar ett felvärde när man vrider upp fläktreglaget i maxläget. Och nu är jag ju igång med ELEKTRONIK så det är ju bara att fortsätta. 🤷‍♂️
Japp, Shellyn väntar sig inte överspänning.

Hej jag har en fundering om Shelly. Mitt scenario är följande.
Två ytterbelysningar som jag vill kunna tända dimmat tex 20%.
När en rörelsevakt påverkas dimma upp till 100% i en förutbesämd tid för att sen dimma ner till 20% igen.
Det ända sett jag har fått till detta på är enligt följande inkoppling se bifogad bild.
Min fråga är om jag på något sätt kan utesluta Shelly 1 pucken.
Nu bestämmer jag tidsintervallen som belysningen ska få vara tänd med Shelly 1
som helt enkelt bryter matningen till Shelly dimmern. Tycker att dimmern borde gå att programera
så den klarar detta själv men har inte lyckats.

Allt gott/Carl Henrik

• Kopplingsschema med rörelsevakt, Shelly 1, Shelly Dimmer, och ytterbelysningar; visar signal- och strömförbindelser mellan komponenter.
    Skapa konto
K
C chekstrom skrev:
Hej jag har en fundering om Shelly. Mitt scenario är följande.
Två ytterbelysningar som jag vill kunna tända dimmat tex 20%.
När en rörelsevakt påverkas dimma upp till 100% i en förutbesämd tid för att sen dimma ner till 20% igen.
Det ända sett jag har fått till detta på är enligt följande inkoppling se bifogad bild.
Min fråga är om jag på något sätt kan utesluta Shelly 1 pucken.
Nu bestämmer jag tidsintervallen som belysningen ska få vara tänd med Shelly 1
som helt enkelt bryter matningen till Shelly dimmern. Tycker att dimmern borde gå att programera
så den klarar detta själv men har inte lyckats.

Allt gott/Carl Henrik
Min första tanke är att det borde gå, men dimmer 2 är generation 1. Nyare versioner ska kunna göra det. Då kan du bygga mer avancerad logik direkt i shelly. Nu behöver du ett externt system

Ett perfekt tillfälle att skaffa Home Assistant...

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
K knightjocke skrev:
Min första tanke är att det borde gå, men dimmer 2 är generation 1. Nyare versioner ska kunna göra det. Då kan du bygga mer avancerad logik direkt i shelly. Nu behöver du ett externt system
Det var synd att jag redan köpt denna dimmer då. Men som nästa kommentar skriver får jag väl skaffa HA. Men man tycker ändå att det borde gå att lösa i Shelly

Har en Shelly1 gen1 troligen, som inte sköter sig...
Provade att starta om den för att se om det skulle ordna upp sig men fick det här felmeddelandet

Felmeddelande vid misslyckad omstart av Shelly1-enhet i inställningsmenyn för ytterbelysning.
Skapa konto

nino nino skrev:
Har en Shelly1 gen1 troligen, som inte sköter sig...
Provade att starta om den för att se om det skulle ordna upp sig men fick det här felmeddelandet
Får du tag på den med en vanlig webbläsare?

svartöra svartöra skrev:
Får du tag på den med en vanlig webbläsare?
Det provade jag aldrig, bara genom appen

Av någon anledning så gick det att reboota idag, tidigare så kunde jag inte heller så igång schemaläggningen, kom ett liknande fel då.
Nu gick det att starta om och slå igång schemat 🤔🙂

Jaja, får väl ha lite koll på den...
Styr ytterbelysningen vid entren till ena huset så bra om den funkar

nino nino skrev:
Jaja, får väl ha lite koll på den...
Har haft ett par dimmer (troligen första gröna varianten) som faktiskt pajat efter ett antal år i drift. Har hittat info på nätet som pekar i riktningen att nån kondensator troligen pajat i dom. Innan dom slutade fungera helt var det "konstig" funktion ett tag. Kanske liknade problem på g?

Det här är en Shelly1 gen1, blå puck.
Satt in den för kanske ett år sen

Får se vad som händer

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.