fatsug fatsug skrev:
Men, sen läste jag lite mer och hittade att styrsignalen är en PWM-signal
Det vanligaste sättet att skapa en variabel utspänning från digitala kretsar är med PWM. Jag skulle tro att du inte behöver något filter, utan bara koppla Shellyns utgång till styringången på fläkten. Funkar det dåligt kan man komplettera med ett enkelt filter i efterhand.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Walle85
Det finns även två olika 0-10V Shelly dimmers. Den gamla varianten (grå) har inte någon egen 10V matning, den nya gen3 (blå) har detta vill jag minnas. Så vilken av dessa du väljer spelar eventuellt också roll.

useless useless skrev:
Det vanligaste sättet att skapa en variabel utspänning från digitala kretsar är med PWM. Jag skulle tro att du inte behöver något filter, utan bara koppla Shellyns utgång till styringången på fläkten. Funkar det dåligt kan man komplettera med ett enkelt filter i efterhand.
Tack för svar. JAg har förstått att det nog funkar att använda Shellyn för att styra fläkten, men mitt huvudproblem är att läsa av signalen från köksskåpsfläkten (som inte har någon motor). Jag har försökt läsa av denna, men får inga vettiga mätvärden (varken med min voltmätare eller med shellt addon). Det är där jag tror att jag behöver ett filter.

Walle85 Walle85 skrev:
Det finns även två olika 0-10V Shelly dimmers. Den gamla varianten (grå) har inte någon egen 10V matning, den nya gen3 (blå) har detta vill jag minnas. Så vilken av dessa du väljer spelar eventuellt också roll.
Precis, tack! Det där upptäckte jag strax efter att jag hade beställt en gen2.

• Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
fatsug fatsug skrev:
Jag har försökt läsa av denna, men får inga vettiga mätvärden (varken med min voltmätare eller med shellt addon). Det är där jag tror att jag behöver ett filter.
Vad är det du har mätt och hur?

useless useless skrev:
Vad är det du har mätt och hur?
Jag har mätt styrsignalen från köksskåpsfläkten med en vanlig multimeter. Den landar på 2-5v men väldigt instabilt. Antar att det är pga PWM med hög frekvens.

fatsug fatsug skrev:
Sorry. Otydligt av mig. Huset har otillräcklig självdragsventilation men en köksfläkt som skall bytas. Det jag kallar köksskåpsfläkten är bara en front utan motor. Själva motorn skall placeras på vinden.
Men då har du troligen en signal där, varför inte bara dra en kabel från spisfläkten till motorn på vinden, du har ju ventilationsrör att följa...

fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Men då har du troligen en signal där, varför inte bara dra en kabel från spisfläkten till motorn på vinden, du har ju ventilationsrör att följa...
Kanske för att:

fatsug fatsug skrev:
Tänkte nämligen försöka skapa ett system med förhöjd nattlig ventilation i vårt självdragsventilerade hus, och för att bibehålla funktionen av vredet på själva köksskåpsfläkten i köket så tänkte jag läsa av motsvarande styrsignal med en Shelly addon som ju skall kunna läsa en 0-10v-signal.

useless useless skrev:
Kanske för att:
Ingen motsättning där eftersom vi inte har sett någon diskussion om tidsstyrning eller annan automatik. TS har kanske tänkt att det styrs manuellt från spiskåpa.

fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Ingen motsättning där eftersom vi inte har sett någon diskussion om tidsstyrning eller annan automatik. TS har kanske tänkt att det styrs manuellt från spiskåpa.
Jag har kanske inte varit tillräckligt tydlig. Kabeln skall naturligtvis dras upp till motorn på vinden (tillsammans med kanalen) men jag vill kunna styra motorn med både vredet vid fläkten och separat med Home Assistant. Tänker mig exempelvis att jag vill kunna dra igång fläkten om CO2-nivån är för hög.
Det är ju inte superviktigt men varför inte? (Om det går utan stor kostnad och onödigt mycket jobb).

En lösning kanske är att köra med ett relä också? Då kan du ha den som standard att skötas via vredet men du kan koppla den till en egen 0-10V utgång när du vill styra själv via det.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Då skulle jag skippa donet i fläktkåpan och gå på en extern fjärrkontroll - Ikea rear ut Rodret, men Styrbar är kanske mer lämplig för att enkelt skapa fyra scenarior, med lång- och dubbeltryck får du ännu fler.

HA styr Shelly direkt som en dimmer, det är så jag styr min takfläkt (minus fjärrkontrollen då ‐ styr bara mot luftfuktighet i badrum)

Alla bra förslag om jag inte löser det som jag vill med att läsa utsignalen. helt och hållet en WAF-fråga… jag kan visserligen också köpa mig ur problemet genom att byta kretskort och skaffa bluetoothmodul till fläkten, men det kostar några tusenlappar. På det här sättet lär jag mig något kul också. Tack för hjälpen alla! Jag återkopplar när jag byggt lågpassfilter och testat.

• Gilla
Jotsat och 1 till
  • Laddar…
Om du inte vill bygga själv finns det åtskilliga pwm-till-analog moduler på amazon för någon hundralapp plus frakt. Har inte provat själv så kan inte rekommendera någon speciell.

• Gilla
fatsug och 1 till
  • Laddar…
svartöra svartöra skrev:
Om du inte vill bygga själv finns det åtskilliga pwm-till-analog moduler på amazon för någon hundralapp plus frakt. Har inte provat själv så kan inte rekommendera någon speciell.
Ha! Helt sjukt. Men det funkar faktiskt. Stabil och fin signal med mitt lilla chat-GPT-designade lågpassfilter.
Digital multimeter och kopplingsdäck med lågpassfilter på träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
BSOD och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.