421 235 läst ·
2 859 svar
421k läst
2,9k svar
Shelly – allmänna diskussioner
Det vanligaste sättet att skapa en variabel utspänning från digitala kretsar är med PWM. Jag skulle tro att du inte behöver något filter, utan bara koppla Shellyns utgång till styringången på fläkten. Funkar det dåligt kan man komplettera med ett enkelt filter i efterhand.fatsug skrev:
Det finns även två olika 0-10V Shelly dimmers. Den gamla varianten (grå) har inte någon egen 10V matning, den nya gen3 (blå) har detta vill jag minnas. Så vilken av dessa du väljer spelar eventuellt också roll.
Tack för svar. JAg har förstått att det nog funkar att använda Shellyn för att styra fläkten, men mitt huvudproblem är att läsa av signalen från köksskåpsfläkten (som inte har någon motor). Jag har försökt läsa av denna, men får inga vettiga mätvärden (varken med min voltmätare eller med shellt addon). Det är där jag tror att jag behöver ett filter.useless skrev:
Precis, tack! Det där upptäckte jag strax efter att jag hade beställt en gen2.Walle85 skrev:
Men då har du troligen en signal där, varför inte bara dra en kabel från spisfläkten till motorn på vinden, du har ju ventilationsrör att följa...fatsug skrev:
Kanske för att:fam-lundborg skrev:
fatsug skrev:
Jag har kanske inte varit tillräckligt tydlig. Kabeln skall naturligtvis dras upp till motorn på vinden (tillsammans med kanalen) men jag vill kunna styra motorn med både vredet vid fläkten och separat med Home Assistant. Tänker mig exempelvis att jag vill kunna dra igång fläkten om CO2-nivån är för hög.fam-lundborg skrev:
Det är ju inte superviktigt men varför inte? (Om det går utan stor kostnad och onödigt mycket jobb).
Då skulle jag skippa donet i fläktkåpan och gå på en extern fjärrkontroll - Ikea rear ut Rodret, men Styrbar är kanske mer lämplig för att enkelt skapa fyra scenarior, med lång- och dubbeltryck får du ännu fler.
HA styr Shelly direkt som en dimmer, det är så jag styr min takfläkt (minus fjärrkontrollen då ‐ styr bara mot luftfuktighet i badrum)
HA styr Shelly direkt som en dimmer, det är så jag styr min takfläkt (minus fjärrkontrollen då ‐ styr bara mot luftfuktighet i badrum)
Alla bra förslag om jag inte löser det som jag vill med att läsa utsignalen. helt och hållet en WAF-fråga… jag kan visserligen också köpa mig ur problemet genom att byta kretskort och skaffa bluetoothmodul till fläkten, men det kostar några tusenlappar. På det här sättet lär jag mig något kul också. Tack för hjälpen alla! Jag återkopplar när jag byggt lågpassfilter och testat.
Om du inte vill bygga själv finns det åtskilliga pwm-till-analog moduler på amazon för någon hundralapp plus frakt. Har inte provat själv så kan inte rekommendera någon speciell.