434 240 läst ·
2 992 svar
434k läst
3,0k svar
Shelly – allmänna diskussioner
Men som jag fattar ontech så kan en 9015 i eluttaget till frysen med en sladdtemp inkopplad lösa detta problem, jag ska ju ändå skaffa en 9060 till värmedelen i huset så jag tänker att det inte är speciellt besvärligt eller tänker jag fel?Hannuse skrev:
Jag är väl så att jag vill ha allt i ett system, med en app att hålla reda på, och konfigurera.
Just säkringsövervakning är inte så enkelt att lösa i Homey som jag använder, man får snickra en egen lösning helt enkelt.
En "puck" som tappar spänningen får ett "fryst" värde i systemet, och blir inte kontaktbar, och då vet man ju inte varför, eftersom man inte har någon data från den, så det är inte säkert att den är spänningslös.
Däremot är temperaturövervakning väldigt enkelt att lösa.
Så, jag har jobbat på det sättet.
Just säkringsövervakning är inte så enkelt att lösa i Homey som jag använder, man får snickra en egen lösning helt enkelt.
En "puck" som tappar spänningen får ett "fryst" värde i systemet, och blir inte kontaktbar, och då vet man ju inte varför, eftersom man inte har någon data från den, så det är inte säkert att den är spänningslös.
Ok då förstår jag. Jag har idag allt möjligt ex.vis eufy larm, shellypuckar och även en plejdpuck i attefallshuset, seriekopplade brandvarnare i nedis, UniFi osv osv så jag har väldigt gott om olika system😋 så ett till som kan varna mig genom sms är ingen belastning (tror jag).Hannuse skrev:
Jag är väl så att jag vill ha allt i ett system, med en app att hålla reda på, och konfigurera.
Hemma i lgh har jag bara shellypuckar och ikealampor som jag ”sköter via Apple hemappen och visst är det bekvämt men har ingen lust att börja om i stugan så jag försöker komplettera med så enkla saker jag kan så min käre son slipper arbete i onödan.
Ok.Bono_R skrev:
Ok då förstår jag. Jag har idag allt möjligt ex.vis eufy larm, shellypuckar och även en plejdpuck i attefallshuset, seriekopplade brandvarnare i nedis, UniFi osv osv så jag har väldigt gott om olika system😋 så ett till som kan varna mig genom sms är ingen belastning (tror jag).
Hemma i lgh har jag bara shellypuckar och ikealampor som jag ”sköter via Apple hemappen och visst är det bekvämt men har ingen lust att börja om i stugan så jag försöker komplettera med så enkla saker jag kan så min käre son slipper arbete i onödan.
Men det blir en hyfsat kostsam lösning för att övervaka EN säkring tänker jag?
I alla fall om du tänker lösa det med YOYO eller Ontech.
Men det kanske finns andra lösningar som ger den finessen?
Och förlåt alla, jag vet inte riktigt varför detta hamnade i shellytråden, jag har ju lagt upp en egen tråd för mina bekymmer. Trasig huvudsäkring
Vi kan väl fortsätta diskussionen i tråden Trasig huvudsäkring för jag är tacksam öppen för förslagHannuse skrev:
Är 4G mer stabilt så kör på det då. HA kopplat via ett 4G-modem.Bono_R skrev:
Oj vad många förslag. Tackar. Jag vill ha enkla lösningar på mina ”problem. Så som vi har det idag i sommarhuset är det ett antal shellypuckar som sköter om våra lampor och vår sikompryl som fixar värmen, det är främst denna jag vill byta samt även ha koll på frysens gruppsäkring så vi slipper komma ut till tinad mat. Utöver detta vill jag även ha koll på de tre huvudsäkringarna ifall någon trippar då pumphuset och attefallshuset har egen kabel som går direkt dit efter elmätaren, om det finns ngn lösning med ex.v en hanportsläsare som man kan komplettera med ett gsmlarm eller ngt annat som har koll på faserna och larmar via sms är detta tillräckligt. Vi har fiber som går ner med jämna mellanrum och får då meddelande via UniFi att vi inte har kontakt med routern så jag litar inte på den lösningen.
Klicka här för att svara