2
F fribygg skrev:
Har du nått exempel på att detta någon gång hänt i verkligheten? Länk? Lag med kapitel och paragraf?
Fråga en advokat vad i praktiken skulle kunna ske.

2masR skrev:
Har redan postat källa så läs mina tidigare inlägg
Du kan ju åtminstone ange i vilket vilket inlägg

• Gilla
gunnar.malmstrom och 2 till
  • Laddar…
2masR skrev:
Fråga en advokat vad i praktiken skulle kunna ske.
Hur menar du att detta hjälper TS eller svarar på min fråga?

2
R Robzon skrev:
Är du lycklig då, när du sett till så att grannen inte kan få fram fordon till sitt hus? Hade det inte funnits något smidigare sätt att lösa det?
Nä absolut inte de ville sätta stopp för mitt bygge och de fick smaka på egen medicin. Det är ju deras bekymmer inte mitt det är ju de som kunde varit smidigare jag äger marken och har rätt till min mark ingen annan!

2masR skrev:
Har redan postat källa så läs mina tidigare inlägg
Hittar inte det inlägget.

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
2
pacman42 pacman42 skrev:
Som jag tolkat det så kan det i princip bara ske om:
  • Missbruk: användning av vägen som ligger utanför avtalat, t.ex. för tung kommersiell trafik på en väg som enbart avtalats handla om personbilar.
  • Försummelse: Man har försummat att underhålla vägen i enlighet med servitutet.
  • Ändrade förhållanden: t.ex. att fastigheten som nyttjar servitutet fått en annan anslutning till en allmän väg.
  • Preskription: t.ex. man har under en längre tid inte nyttjat servitutet.
Dvs, det skall väldigt mycket till för att kunna få ett servitut ogiltigförklarat. Det är alltså i princip enbart om behovet uppenbarligen inte finns, eller om den som nyttjar servitutet kraftigt missköter
pacman42 pacman42 skrev:
Som jag tolkat det så kan det i princip bara ske om:
  • Missbruk: användning av vägen som ligger utanför avtalat, t.ex. för tung kommersiell trafik på en väg som enbart avtalats handla om personbilar.
  • Försummelse: Man har försummat att underhålla vägen i enlighet med servitutet.
  • Ändrade förhållanden: t.ex. att fastigheten som nyttjar servitutet fått en annan anslutning till en allmän väg.
  • Preskription: t.ex. man har under en längre tid inte nyttjat servitutet.
Dvs, det skall väldigt mycket till för att kunna få ett servitut ogiltigförklarat. Det är alltså i princip enbart om behovet uppenbarligen inte finns, eller om den som nyttjar servitutet kraftigt missköter sig utifrån avtalets innehåll.
a så kan det va men TS verkar inte va den smidigaste heller han verkar ju ha retat upp väghållaren. TS har ju ratt så går ju faktiskt att köra runt hindren så ser det i alla fall ut som på bild.
Ja så kan det va men TS verkar inte va den smidigaste heller han verkar ju ha retat upp väghållaren. TS har ju ratt så går ju faktiskt att köra runt hindren så ser det i alla fall ut som på bild.

2
K Kane skrev:
Hittar inte det inlägget
Då får du leta vidarare kan inte spamma tråden för att posta om och om igen

2masR skrev:
Ja så kan det va men TS verkar inte va den smidigaste heller han verkar ju ha retat upp väghållaren. TS har ju ratt så går ju faktiskt att köra runt hindren så ser det i alla fall ut som på bild.
Det kan mycket väl vara så att TS inte är den smidigaste, det kan inte uteslutas i alla fall.

Det bästa i denna typ av tvister är naturligtvis om man kan komma överens med markägaren om hur vägen skall skötas. Detta görs ofta bäst genom att hänvisa till det lagrum som finns och styra in diskussionen på att man inte vill utnyttja detta, utan att man vill komma överens vid sidan om för att hålla nere administration och kostnader.

P polaris78 skrev:
Skulle fan behövas nåt slags prov för både häst och ryttare för att få rida ute i trafiken..
Tyvärr verkar ju inte prov för att vara ute i trafiken hjälpa särskilt mycket. Visst finns det ryttare som är olämpliga i trafiken, men det går garanterat 100+ olämpliga bilister på varje olämplig ryttare.

Av egna observationer så skulle mängder med yrkesfolk få sina körkort indragna då de inte klarar av att framföra sina fordon på ett ansvarsfullt sätt på grusvägar olämpliga för hög hastighet.

Uppskattar att 90% av alla brevbärare, 50% av sopbilsförare och 50% av hemtjänstpersonal inte är mogna att ha körkort med tanke på att de ofta kör som om de vore med i en rallytävling.

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
2masR skrev:
Nä absolut inte de ville sätta stopp för mitt bygge och de fick smaka på egen medicin. Det är ju deras bekymmer inte mitt det är ju de som kunde varit smidigare jag äger marken och har rätt till min mark ingen annan!
Jag antar att deras primära mål inte var att hindra dig från att bygga, utan att bevaka den rätt de trodde sig ha till att ta sig till och från sitt hus. Nu lyckades då du, som verkar vara rätt resursstark, i domstol visa att servitutet var klart begränsat. Ok, men om jag hade varit du hade jag nog ändå försökt hitta en lösning som funkat för båda. Flytta förrådet ett par meter eller så. Nu kanske det inte fanns några rimliga sådana möjligheter - vad vet jag - men som jag ser det så har man ett ansvar som tjänande fastighet, att se till att syftet med ett servitut upprätthålls. Du kommer tillbaka till att din äganderätt är absolut, men grejen med servitut är ju just att de trumfar äganderätten och för de flesta så fanns servituten långt innan de tog över fastigheten så det är inte direkt någon ondskefull pålaga ovanifrån. Man har köpt (eller ärvt) ett hus och servitutet ingick i köpet. Gilla läget - folk måste kunna frakta grejer till och från sina hus.

• Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
Mekstr Mekstr skrev:
Kan ni inte bara se till att 10km/h hålls, respekt för omgivningen och grannar.

När ni visar det kan han säkert ta bort hindren
Hur ska de kunna se till att all övrig trafik håller 10 km/h ? Antar att de inte är trafikpoliser. 😃

2masR skrev:
Det är just det jag skrev att privata vägar med statligt bidrag är väghållaren skyldig att stå för skador på andras egendom ifall det tex är potthål el dyligt.
Du har fel. Glöm det här med statligt bidrag, väghållaren har samma rättigheter och skyldigheter oavsett.

En väghållare på en privat väg, oavsett om det är en förening, delägare eller en enskild privatperson, har ingen rätt att sätta upp egna hastighetsskyltar. Även en enskild person som äger en väg måste ansöka om lokal trafikföreskrift hos Länsstyrelsen om det är utanför tättbebyggt område (kommunen om det är innanför tättbebyggt område). Ingenstans i lagar eller förordningar hittar du rättigheten att själv besluta om lokala hastighetsbegränsningar i lokala trafikföreskrifter. Hastighetskyltar som du själv sätter upp saknar helt rättsverkan. Om du däremot ansöker hos Länsstyrelsen och de beslutar om en hastighetsbegränsning så sätter de upp skyltarna och polisen kan bötfälla fortkörare.

• Gilla
pmd och 7 till
  • Laddar…
N nissebrun skrev:
Hur ska de kunna se till att all övrig trafik håller 10 km/h ? Antar att de inte är trafikpoliser. 😃
Budbilar kan säkert vara lite svårt, men skriv in det i vägbeskrivningen. Eller lev med farthinder.

Tror ni angriper detta från fel håll. Det är någon som blivit irriterad över hur det har skötts på er sida

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mekstr Mekstr skrev:
Budbilar kan säkert vara lite svårt, men skriv in det i vägbeskrivningen. Eller lev med farthinder.

Tror ni angriper detta från fel håll. Det är någon som blivit irriterad över hur det har skötts på er sida
Precis, irritationen på bägge sidor är uppenbar. Även om man ibland kan tvingas ta till förtäckta hot för att få till en dialog så är det en dialog som behövs. Detta går inte att lösa med lagboken, för de lösningar som den har kommer inte att lösa dessa problem. Så det är bara att få till dialogen och sedan komma överens hur man skall hålla nere hastigheten och hur man skall underhålla vägen. Detta kan iofs innehålla vissa hot, som att exempelvis påtala att om vi inte kommer överens själva så kommer Lantmäteriet att besluta åt oss och det kommer då dessutom att kosta pengar. Den frasen brukar få folk att börja resonera.

• Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.