Claes Sörmland
Vi kan ju ta det här med vem som får sätta upp vilka vägmärken och vilket straff man får om man rockar loss med egna vägmärken man inte har rätt att sätta upp. Det regleras i vägmärkesförordningen. Ja i korthet så kan man dömas till böter och kronofogden tar bort det olovliga vägmärket:

Textutdrag från vägmärkesförordningen om ansvar och böter för olovlig skyltuppsättning.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...mling/vagmarkesforordning-200790_sfs-2007-90/

Böter är alltså vad trådens markägare riskerar för att ha satt upp en olovlig skylt om en hastighetsbegränsning på 10 km/tim. Det är 8 kap. 4 § som markägaren har överträtt.

• Gilla
Dowser4711 och 9 till
  • Laddar…
R
B Byggniclas56 skrev:
Hej,
Jag och min närmsta granne har officialservitut på en enskild väg. Det är vår enda tillfart och vägen ägs av en annan granne.

Problemet är att vägägarna har börjat sätta upp egna hinder och regler. De har asfalterat en vägbula som gör att låga bilar inte kommer fram, ställt ut blomlådor som gör vägen så smal att vi ofta måste flytta dem för att ta oss fram med släp eller om en lite större bil ska igenom, och satt upp en hemmagjord 10 km/h-skylt. (Se bilderna jag lagt med.)

Jag förstår att de vill ha låg hastighet eftersom vägen passerar deras stall, och det kan jag respektera. Men det är omöjligt för oss att hålla koll på gäster, leveranser och hantverkare som kör på vägen.

Vi har försökt prata med dem flera gånger, men det är helt lönlöst. Därför undrar jag nu vart man egentligen ska vända sig – jurist, Lantmäteriet eller någon annan instans?

En detalj som kanske säger något om nivån: vi får ofta sms och telefonsamtal så fort någon kör över 10 km/h. De kräver att vi ska tala om vems bil det var – och vill till och med ha kontaktuppgifter till våra gäster så att de kan ringa dem direkt.

Det märkliga i sammanhanget är att alla blomlådor och gupp råkar vara placerade så att vägägarna själva slipper påverkas. Just nu är det mer fokus på att sätta regler än att faktiskt sköta vägen. 😀

Har någon här varit med om liknande problem? Alla tips och erfarenheter mottages tacksamt!
Måste en brandbil fram så är snart skräpet borta, eller för den delen en vresig sopåkare.

Förresten, gatstenen som ligger vid vägbulan för att smala av passagen är garanterat olaglig. Det är ett trafikhinder som inte är utmärkt. Även vägbulan bredvid kan sägas vara olagligt då den enbart är markerad på ena sidan. Om man nu skall vara petig...

...men vem är jag att gnälla, jag har lagt stenar i vägkanten för att tvinga bilar och lastbilar att hålla sig på vägen (de genar och kör sönder diket annars). Plogpinnar fungerade inte, de kördes ned. Samma med blomkrukor. Men lagom stora stenar fungerar okej faktiskt. Ett par är nedpressade i gruset iofs, men det är jag bara som ett tecken på att de var för små...

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
B Byggniclas56 skrev:
Hej,
Jag och min närmsta granne har officialservitut på en enskild väg. Det är vår enda tillfart och vägen ägs av en annan granne.

Problemet är att vägägarna har börjat sätta upp egna hinder och regler. De har asfalterat en vägbula som gör att låga bilar inte kommer fram, ställt ut blomlådor som gör vägen så smal att vi ofta måste flytta dem för att ta oss fram med släp eller om en lite större bil ska igenom, och satt upp en hemmagjord 10 km/h-skylt. (Se bilderna jag lagt med.)

Jag förstår att de vill ha låg hastighet eftersom vägen passerar deras stall, och det kan jag respektera. Men det är omöjligt för oss att hålla koll på gäster, leveranser och hantverkare som kör på vägen.

Vi har försökt prata med dem flera gånger, men det är helt lönlöst. Därför undrar jag nu vart man egentligen ska vända sig – jurist, Lantmäteriet eller någon annan instans?

En detalj som kanske säger något om nivån: vi får ofta sms och telefonsamtal så fort någon kör över 10 km/h. De kräver att vi ska tala om vems bil det var – och vill till och med ha kontaktuppgifter till våra gäster så att de kan ringa dem direkt.

Det märkliga i sammanhanget är att alla blomlådor och gupp råkar vara placerade så att vägägarna själva slipper påverkas. Just nu är det mer fokus på att sätta regler än att faktiskt sköta vägen. 😀

Har någon här varit med om liknande problem? Alla tips och erfarenheter mottages tacksamt!
Slå sönder dom där blomlådorna och säg till dom en gång för alla att inte ringa i tid och otid. Ni måste lära er att sätta gränser verkar det som.

• Gilla
Lajmen och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Mekstr Mekstr skrev:
Kan ni inte bara se till att 10km/h hålls, respekt för omgivningen och grannar.

När ni visar det kan han säkert ta bort hindren
Dum kommentar. Ska TS anställa någonslags ordningsvakt som bevakar vägen 27/7?

TRJBerg TRJBerg skrev:
Ska TS anställa någonslags ordningsvakt som bevakar vägen 27/7?
Ja, den dagen kan han väl ändå ta ansvar för.

• Haha
  • Gilla
-MH- och 15 till
  • Laddar…
2
M martin.sveg skrev:
Du har fel. Glöm det här med statligt bidrag, väghållaren har samma rättigheter och skyldigheter oavsett.

En väghållare på en privat väg, oavsett om det är en förening, delägare eller en enskild privatperson, har ingen rätt att sätta upp egna hastighetsskyltar. Även en enskild person som äger en väg måste ansöka om lokal trafikföreskrift hos Länsstyrelsen om det är utanför tättbebyggt område (kommunen om det är innanför tättbebyggt område). Ingenstans i lagar eller förordningar hittar du rättigheten att själv besluta om lokala hastighetsbegränsningar i lokala trafikföreskrifter. Hastighetskyltar som du själv sätter upp saknar helt rättsverkan. Om du däremot ansöker hos Länsstyrelsen och de beslutar om en hastighetsbegränsning så sätter de upp skyltarna och polisen kan bötfälla fortkörare.
Nä och du har inte rätt att sätta upp vilka gardiner du vill eller vilka sängkläder som ska bäddas med än mindre vad du ska ha på dig. Om det är så så har du rätt annars tycker jag du ska läsa på lite!

P
L lbgu skrev:
Tyvärr verkar ju inte prov för att vara ute i trafiken hjälpa särskilt mycket. Visst finns det ryttare som är olämpliga i trafiken, men det går garanterat 100+ olämpliga bilister på varje olämplig ryttare.

Av egna observationer så skulle mängder med yrkesfolk få sina körkort indragna då de inte klarar av att framföra sina fordon på ett ansvarsfullt sätt på grusvägar olämpliga för hög hastighet.

Uppskattar att 90% av alla brevbärare, 50% av sopbilsförare och 50% av hemtjänstpersonal inte är mogna att ha körkort med tanke på att de ofta kör som om de vore med i en rallytävling.
Hästen idag är en nöjes sysselsättning till 99% eller nåt sånt men har kvar sina rättigheter att få framföras överallt utan att ens ha en åldersgräns eller egentligen inga krav alls sen hästen var det enda färdmedlet.
En reglering skulle behövas.. som utgår från dagens verklighet där nästan ingen använder häst för annat än nöjes"åkning" eftersom det missbrukas och skapar onödiga olyckor och ansvarsbilden blir helt skev när vissa av hästfolket inte förstår att ta eget ansvar för sin säkerhet

• Gilla
BiggeTheKing och 2 till
  • Laddar…
Jag hade bränt rakt över dem där blomlådorna med mitt stora släp. Vilka jäkla nötter till grannar.

• Gilla
  • Älska
Agge571 och 1 till
  • Laddar…
Att sätta upp hastighetsbulor, bommar eller andra fysiska hinder kan anses vara ett otillåtet intrång om det försvårar nyttjandet av vägen. Även om syftet är att sänka hastigheten, kan det kräva samtycke från de som har servitut.

Om vägrar ta bort dem:
1. Dokumentera, ta bilder och notera datum
2. Meddela markägaren skriftligt (brev eller mail) där du hänvisar till servitutet och förklarar varför hindren är otillåtna. Be om skriftligt svar inom en viss tid.

Om markägaren fortfarande vägrar:
- Lantmäteriet kan pröva om åtgärden strider mot servitutet och besluta om ändring eller borttagning
- Tingsrätten kan pröva frågan som en civilrättslig tvist och besluta om att hindren ska tas bort, ibland med vite

B Byggniclas56 skrev:
Men menar du att jag och min granne har rätt att underhålla vägen?
Just nu är den i dåligt skick men vägägaren har sagt nej till att vi skulle slänga på ett lass grus.
Ja, ni har rätt att underhålla vägen utan markägarens tillstånd, så grusning är tillåtet.
Så länge ni inte genomför åtgärder som väsentligt förändrar vägens karaktär eller läge. Vill man göra större förändringar, som t ex asfaltera, så kan man vända sig till Lantmäteriet.

• Gilla
-MH-
  • Laddar…
2 2masR skrev:
Nä och du har inte rätt att sätta upp vilka gardiner du vill eller vilka sängkläder som ska bäddas med än mindre vad du ska ha på dig. Om det är så så har du rätt annars tycker jag du ska läsa på lite!
Du har fått regelverket förklarat för dig tydligt och bra av flera skribenter. Har du läst Vägmärkesförordningen?

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...mling/vagmarkesforordning-200790_sfs-2007-90/

• Gilla
Dowser4711 och 7 till
  • Laddar…
M martin.sveg skrev:
Vilka beslut kommer tas som kan överklagas i detta fall menar du?

Vägägaren har inget att säga till om vägens skick för den delen som löper till TS (och TS:s granne). Den delen av vägen får TS och grannen sköta och underhålla. Så även om vägägaren skulle vilja hålla den vägen i ett sämre skick än TS vill går inte det. Om vägägaren är med och själv har vägen som utfartsväg den sista biten mot allmän väg så är de tre parter som förvaltar den delen; vägägaren, TS och TS:s granne. Då måste alla vara överens för den delen av vägen, men om någon trilskas kan man väl omvandla det till en föreningsförvaltad väg.
Att bilda en vägförening är fruktansvärt dyrt.
Bara att få in el ta bort väg kosta i vårt fall över hundratusen.

K Kane skrev:
Hittar inte det inlägget.
Inte jag heller

2
M martin.sveg skrev:
Du har fått regelverket förklarat för dig tydligt och bra av flera skribenter. Har du läst Vägmärkesförordningen?

[länk]
Ja jag har läst och och förstått det. Det som inte de andra förstår att det är skillnad på allmän väg, privat väg med statligt bidrag och privat väg de flesta bör lära sig skillnaden. Det finns däremot ingen som kan bötfällas för fortkörning på privat väg men man kan få böter för vårdslöshet i trafik.
Det du hänvisar till ovan gäller allmän väg och privat väg med statsbidrag

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.