75 502 läst ·
291 svar
76k läst
291 svar
Servitut på väg, men vägen blockeras – vad kan vi göra?
Är du är medveten om att:Mekstr skrev:
1. Det finns en annan fastighet som använder vägen (förutom tjänande).
2. Det finns annan trafik än gäster. T ex sopbil, budbilar, andra transporter etc. Till bägge nämnda fastigheter.
jo dock är det lite så att om sopbilen och personbil med stor husvagn eller släp efter ska komma igenom så krävs oftast såpass mycket plats att blomlådor utan fartbulor måste så långt isär att det med bara personbilen går att hålla vettig fart.Nötegårdsgubben skrev:
Fast då avsäger du dig möjligheten att få det offentligas stöd. Jag skulle också flytta på saker som helt hindrade mig, men i TS fall har vi främst en uppsättning hinder som stör, men intd omöjliggör, passage.
Ett utmärkt tillfälle att låta rätssystemets kvarnar mala. I det här fallet pratar vi också om relativt snabba kvarnar – det tar veckor, inte månader eller år.
Det här är alltså ditt alternativ, som inte går att tolkas som att du finner det lämpligt att svara med egna olagligheter som drabbar grannen.
Så kommer man hem med sin nya lånade släpvagn och inte kommer igenom så hindras man ju rätten att färdas och hindren flyttas tills det går att komma igenom utan problem. har svårt att tro att nån kommer lyssna på en polisanmälan eller åtal för hinderflyttning och att man använder sin rätt att färdas på vägen till sin fastighet och att det någonsin skulle leda till fällande dom. självklart kan några bilder på vad man möts av och att man flyttar undan så man kommer fram vara bra bevismaterial
hästgårdsfolket har inte rätt att kräva att folk åker 10 kmh med nån egenhändigt uppsatt skylt utan bara att folk kör så dom kan stanna vid ev hinder och inte kör på nåt. vägen ska vara framkomlig även med lastbil och med bil med stort släp efter och upprätthålls inte den plats som krävs så får man väl fundera om man ska anmäla för handräckning eller om man bara flyttar skiten varje gång dom står för thight.
Finns det två hus med trafik innanför så kommer det ju finnas rätt många som retar sig på fjantet och inte vara så solklart vem som "råkat" tippa ner blomlådor och skit i diket för fri framkomlighet. utan kameror som ju inte är lovligt på vägen som folk färdas på så lär det bli svårt att bevisa vem som tippat blomlådorna i diket var och varannan natt eller kör skiten på tippen så det inte går att lägga tillbaka men då lär man såklart se till att ingen kan bevisa vem.. ett tips är väl då att det sker i samband med sopbilen besök så kan man spekulera och skylla på varandra tills hästgården blir gråhåriga😂
kombineras med en anmälan om olovlig skyltning till kommunen
ja sista skylten innan du svänger in på vägen gäller så det kan vara 50 eller 70 över gårdsplanen så fartgräns finns men den är inte 10 kmh
men det är nog större chans med vårdslöshet i trafik än fortkörning på smävägar då polisen sällan har fartkontroller inne på såna här smävägar
men det är nog större chans med vårdslöshet i trafik än fortkörning på smävägar då polisen sällan har fartkontroller inne på såna här smävägar
Räcker ju att de har kameror för att själva få reda på vem som är skyldig. Sen frågar de dig ifall det var du som tippade blomlådorna. Du nekar ju såklart. Men efter det vet de att du är en lögnare som man aldrig kan lita på. Efter ett tag så vet hela byn det.P polaris78 skrev:
Antingen så går kamerorna sönder först eller får lite skit på linsen eller så ser man till att inte vara identifieringsbar via kameror.. en huvtröja med huvan uppe och ett par solbrillor lite beroende på avstånd såklart ,så är ju det klart.. misstänker man att det filmas på en sån väg som går vidare så är kameran olovlig och bör anmälas, man får bara filma sin gård där det inte är väg som går vidare altså får inte vägen filmas eftersom den är trafikerad av andra fastigheters gästerL lbgu skrev:
folk som håller på likt denna hästgård brukar ha fler fiender "på byn" då man brukar ha en förmåga att skaffa fler ovänner än vänner med liknande beteende
Du har kanske läst men du har uppenbarligen inte förstått. Annars får du gärna citera den del av Vägmärkesförordningen som stipulerar att det är olika regler som gäller för enskilda vägar beroende på om de får bidrag eller inte.2 2masR skrev:Ja jag har läst och och förstått det. Det som inte de andra förstår att det är skillnad på allmän väg, privat väg med statligt bidrag och privat väg de flesta bör lära sig skillnaden. Det finns däremot ingen som kan bötfällas för fortkörning på privat väg men man kan få böter för vårdslöshet i trafik.
Det du hänvisar till ovan gäller allmän väg och privat väg med statsbidrag
Återigen, om en väg får bidrag eller inte spelar ingen roll. Hur den ägs spelar heller ingen roll. Samma regler gäller och det krävs en trafikföreskrift för en hastighetsbegränsning och för att sätta upp hastighetsskyltar (utöver rekommenderad hastighet, blå skyltar).
Ingen med lite förstånd lär väl placera kameran synlig, så du lär vara lyckligt ovetande om att du blir filmadP polaris78 skrev:Antingen så går kamerorna sönder först eller får lite skit på linsen eller så ser man till att inte vara identifieringsbar via kameror.. en huvtröja med huvan uppe och ett par solbrillor lite beroende på avstånd såklart ,så är ju det klart.. misstänker man att det filmas på en sån väg som går vidare så är kameran olovlig och bör anmälas, man får bara filma sin gård där det inte är väg som går vidare altså får inte vägen filmas eftersom den är trafikerad av andra fastigheters gäster
Antar att du vill förbjuda motorcyklar också. Hög olycksfrekvens och hög andel nöjesåkning. Är det verkligen så vanligt med hästolyckor i trafiken, låter som något du hittat på. Antar att en häst varit dum och sparkat dig någon gång.P polaris78 skrev:Hästen idag är en nöjes sysselsättning till 99% eller nåt sånt men har kvar sina rättigheter att få framföras överallt utan att ens ha en åldersgräns eller egentligen inga krav alls sen hästen var det enda färdmedlet.
En reglering skulle behövas.. som utgår från dagens verklighet där nästan ingen använder häst för annat än nöjes"åkning" eftersom det missbrukas och skapar onödiga olyckor och ansvarsbilden blir helt skev när vissa av hästfolket inte förstår att ta eget ansvar för sin säkerhet
För att få köra motorcykel så krävs ålder och körkort och försäkring som täcker motpart i olyckor och kostnader för detta faller på gruppen som kör motorcykel.L lbgu skrev:
För häst folket är det mest rättigheter som baseras på historia som inte är verklighet idag. Stor skillnad och vi ser väl idag allt mer att övriga trafikanter är less på hästfolkets tro att hela Sverige är nån jäkla lekbana för "havremoppar" hästar..
Ska du får det jämförbart så ska vem som helst oavsett ålder och inget körkort få åka crosshoj hur man vill ,vart som helst. När sim helst. Inga lysen inga begränsningar..För det är kraven på framföra häst idag...
Se om perspektivet förstås bättre med den jämförelsen..