75 499 läst ·
291 svar
75k läst
291 svar
Servitut på väg, men vägen blockeras – vad kan vi göra?
Fast nu pratar vi inte vägförening med statsbidrag utan privat väg utan statsbidrag.D Dublin skrev:Saxat från Trafikverket, men de kanske är ute och cyklar...
Stopplikt, väjningsplikt och högsta tillåtna hastighet är exempel på vägmärken en vägförening inte själv kan besluta om. För att få sätta upp dessa vägmärken krävs en lokal trafikföreskrift från kommunen eller länsstyrelsen.
Om Länsstyrelsen beslutar om lokal trafikföreskrift på en enskild väg utanför tättbebyggt område så är det Trafikverket som märker ut föreskriften. Det är också Trafikverket som bekostar både vägmärkena och arbetet med att sätta upp dem. Mer om detta finns att läsa i Vägmärkesförordningen VMF 2007:90
1942 var det väl helt OK att det kom en T-Ford tuffande över gårdsplanen, eller någon på cykel eller häst och vagn. 2025 har vi förändrat vår syn. Om man vill nå en permanent fred och lösning så behöver man sätta sig ned och lyssna på varandra. Ni behöver förstå deras oro och misstrivsamhet med att ha bilar köra genom gården, de behöver förstå hur lagen fungerar och vem som har rätten på sin sida.B Byggniclas56 skrev:Hej,
Jag och min närmsta granne har officialservitut på en enskild väg. Det är vår enda tillfart och vägen ägs av en annan granne.
Problemet är att vägägarna har börjat sätta upp egna hinder och regler. De har asfalterat en vägbula som gör att låga bilar inte kommer fram, ställt ut blomlådor som gör vägen så smal att vi ofta måste flytta dem för att ta oss fram med släp eller om en lite större bil ska igenom, och satt upp en hemmagjord 10 km/h-skylt. (Se bilderna jag lagt med.)
Jag förstår att de vill ha låg hastighet eftersom vägen passerar deras stall, och det kan jag respektera. Men det är omöjligt för oss att hålla koll på gäster, leveranser och hantverkare som kör på vägen.
Vi har försökt prata med dem flera gånger, men det är helt lönlöst. Därför undrar jag nu vart man egentligen ska vända sig – jurist, Lantmäteriet eller någon annan instans?
En detalj som kanske säger något om nivån: vi får ofta sms och telefonsamtal så fort någon kör över 10 km/h. De kräver att vi ska tala om vems bil det var – och vill till och med ha kontaktuppgifter till våra gäster så att de kan ringa dem direkt.
Det märkliga i sammanhanget är att alla blomlådor och gupp råkar vara placerade så att vägägarna själva slipper påverkas. Just nu är det mer fokus på att sätta regler än att faktiskt sköta vägen. 😀
Har någon här varit med om liknande problem? Alla tips och erfarenheter mottages tacksamt!
Jag vet inte hur det ser ut, men en alternativ dragning av vägen bort från gårdsplanen skulle säkert kunna vara en lösning. Naturligtvis får tjänande fastighet betala i alla fall merparten av det för att få bort trafiken från sin gårdsplan, men man kan ju som nyttjande part skjuta till en slant för att slippa problemen. Kanske hjälpa till med att röja marken etc. Ibland räcker det ju med att flytta en väg till andra sidan ladugården så får man sin personliga sfär fredad.
Möjligtvis kan markägaren få sätta upp en hastighetsskylt som gäller på gårdsplanen om den kan anses ingå i hemfridszonen. I så fall krävs inget tillstånd. Där bör man ändå vara uppmärksam på omgivningen och hålla låg hastighet.
Men övriga vägen kräver myndighetstillstånd som flera andra skrivit.
Men övriga vägen kräver myndighetstillstånd som flera andra skrivit.
ja det finns även en hel del hästfolk där bristen på förstånd och egen självbevarelsedrift lämnar en del övrigt att önska..
Skulle fan behövas nåt slags prov för både häst och ryttare för att få rida ute i trafiken..
idag är det jäkligt avslappnat för att inte använda nåt värre ord
dåligt trafiktränade hästar med lika rostiga ovana ryttare som "åker häst"
Som det är idag släpper en del lägrebegåvade personer ut sina barn i 10 års åldern på relatativt hårt trafikerade vägar med en hel del genomfart på lastbilar och berättar att ja jo hästen är jäkligt lättskrämd av lastbilarna ute på asfaltsvägen men ungarna korsar ju bara vägen eller rider bara en liten bit längs vägen...
Sen när hästen blir skrämd så är det alltid nån annans fel..
Skulle behövas ett tydligare regelverk för att få rida hur som helst , för en del rider ända in i stan och undrar varför det blir problem...
Finns såklart många som sköter sig också men antalet som har otur när dom tänker blir allt fler.. och allt högre tonläge..
Skulle fan behövas nåt slags prov för både häst och ryttare för att få rida ute i trafiken..
idag är det jäkligt avslappnat för att inte använda nåt värre ord
dåligt trafiktränade hästar med lika rostiga ovana ryttare som "åker häst"
Som det är idag släpper en del lägrebegåvade personer ut sina barn i 10 års åldern på relatativt hårt trafikerade vägar med en hel del genomfart på lastbilar och berättar att ja jo hästen är jäkligt lättskrämd av lastbilarna ute på asfaltsvägen men ungarna korsar ju bara vägen eller rider bara en liten bit längs vägen...
Sen när hästen blir skrämd så är det alltid nån annans fel..
Skulle behövas ett tydligare regelverk för att få rida hur som helst , för en del rider ända in i stan och undrar varför det blir problem...
Finns såklart många som sköter sig också men antalet som har otur när dom tänker blir allt fler.. och allt högre tonläge..
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 909 inlägg
Fast då avsäger du dig möjligheten att få det offentligas stöd. Jag skulle också flytta på saker som helt hindrade mig, men i TS fall har vi främst en uppsättning hinder som stör, men intd omöjliggör, passage.P polaris78 skrev:
Ett utmärkt tillfälle att låta rätssystemets kvarnar mala. I det här fallet pratar vi också om relativt snabba kvarnar – det tar veckor, inte månader eller år.
Det här är alltså ditt alternativ, som inte går att tolkas som att du finner det lämpligt att svara med egna olagligheter som drabbar grannen.P polaris78 skrev:
Redigerat:
Nej, hastighets skyltar får man som vägägare inte sätta upp utan ett godkännande från trafikverket.2 2masR skrev:På en privat väg gäller i grunden samma trafikregler som på andra vägar, vilket innebär:
- Om det finns en hastighetsskylt uppsatt av vägens ägare → då är det den skylten som gäller.
- Om ingen skylt finns, gäller bashastigheten, det vill säga 50 km/h inom tättbebyggt område och 70 km/h utanför tättbebyggt område, precis som på allmän väg.
Jag antar att han blev dömd för att hästen var dåligt bunden, inte för att hästen blev rädd.blackarrow skrev:
Vi är inte överens om nåt som har rört frågan och den var om man som privat ägare av väg har rätt att sätta upp en hastighetsskylt på en privat väg utan statligt bidrag vilket det är och att skylten ska följas. Om du har en annan fråga vad som är juridiskt eller inte hör inte hit och du får skapa en egen tråd med din specifika fråga och diskutera den där eller be TS att skriva och fråga här!Alfredo skrev:
Det stämmer inte riktigt. Även vägföreningar kan i vissa fall vara tvungna att stå för skador som uppkommer pga vägens skick, det är en av anledningarna till att vägföreningar har försäkring.2 2masR skrev:
På en statsfinansierad väg ska väghållaren i vissa fall stå för skadekostnader men de brukar vara bra på att ta i med juridiskt dravel så att de slipper. Så min gissning är att det för det mesta är lättare att få ersättning från en privat väghållare än från stat/kommun.
Vad gäller hastighetsskyltar så skriver Trafikverket att det är Länsstyrelsen som fattar beslut om hastighet på enskilda vägar (alltså oberoende av om de är i helt privat regi eller vägförening)
https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/trafiksakerhet/sakerhet-pa-vag/hastighetsgranser-pa-vag/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vidare skriver Länsstyrelsen att de många gånger inte ändrar de lokala trafikföreskrifterna efter synpunkter från vägföreningar och privatpersoner.
https://www.lansstyrelsen.se/stockh...ch-infrastruktur/foreskrifter-i-trafiken.html
Logga in
Skapa konto
Vellinge kommun (och flera andra kommuner) skriver att hastighetsreglering på enskilda vägar kräver beslut i en lokal trafikföreskrift.
https://vellinge.se/siteassets/boende-miljo-och-trafik/pdf/reglering-av-trafik-pa-enskilda-vagar.pdf
Logga in
Skapa konto
Så kort sagt säger Trafikverket, Länsstyrelsen och kommuner att bland annat hastighetsbestämmelser kräver myndighetsbeslut på enskilda vägar. Men alla instanser har tydligen fel enligt dig...