76 773 läst ·
291 svar
77k läst
291 svar
Servitut på väg, men vägen blockeras – vad kan vi göra?
Det är just det jag skrev att privata vägar med statligt bidrag är väghållaren skyldig att stå för skador på andras egendom ifall det tex är potthål el dyligt.S hjulia skrev:Det stämmer inte riktigt. Även vägföreningar kan i vissa fall vara tvungna att stå för skador som uppkommer pga vägens skick, det är en av anledningarna till att vägföreningar har försäkring.
På en statsfinansierad väg ska väghållaren i vissa fall stå för skadekostnader men de brukar vara bra på att ta i med juridiskt dravel så att de slipper. Så min gissning är att det för det mesta är lättare att få ersättning från en privat väghållare än från stat/kommun.
Vad gäller hastighetsskyltar så skriver Trafikverket att det är Länsstyrelsen som fattar beslut om hastighet på enskilda vägar (alltså oberoende av om de är i helt privat regi eller vägförening)
[länk]
[bild]
Vidare skriver Länsstyrelsen att de många gånger inte ändrar de lokala trafikföreskrifterna efter synpunkter från vägföreningar och privatpersoner.
[länk]
[bild]
Vellinge kommun (och flera andra kommuner) skriver att hastighetsreglering på enskilda vägar kräver beslut i en lokal trafikföreskrift.
[länk]
[bild]
Så kort sagt säger Trafikverket, Länsstyrelsen och kommuner att bland annat hastighetsbestämmelser kräver myndighetsbeslut på enskilda vägar. Men alla instanser har tydligen fel enligt dig...
På den enskilda väg som jag bor så skickades det in en ansökan om att skylta 30km/h. Vi fick ingen begränsning då Länsstyrelsen inte ansåg att det var nödvändigt att skylta detta. Vägens skick och utförande räckte för att begränsa hastigheten.
På första delen av vägen kommer man lätt upp i 70 km/h, när den sedan blir kurvig så begränsas hastigheten naturligt. Det finns dock de som, trots avsaknad av mötesplatser, kör uppåt 50km/h på vissa sträckor. ICAs matleveranser är definitivt värst...
På första delen av vägen kommer man lätt upp i 70 km/h, när den sedan blir kurvig så begränsas hastigheten naturligt. Det finns dock de som, trots avsaknad av mötesplatser, kör uppåt 50km/h på vissa sträckor. ICAs matleveranser är definitivt värst...
Sverige i ett nötskal,kom precis hem från Grekland, gör som de skit i det. Där kan man snacka smala vägar. Lägg inte massa energi på sånt. Det är ju skräp de ställt på väge skicka ut det i skogen o kör. Det finns annat i livet som är viktigare.B Byggniclas56 skrev:Hej,
Jag och min närmsta granne har officialservitut på en enskild väg. Det är vår enda tillfart och vägen ägs av en annan granne.
Problemet är att vägägarna har börjat sätta upp egna hinder och regler. De har asfalterat en vägbula som gör att låga bilar inte kommer fram, ställt ut blomlådor som gör vägen så smal att vi ofta måste flytta dem för att ta oss fram med släp eller om en lite större bil ska igenom, och satt upp en hemmagjord 10 km/h-skylt. (Se bilderna jag lagt med.)
Jag förstår att de vill ha låg hastighet eftersom vägen passerar deras stall, och det kan jag respektera. Men det är omöjligt för oss att hålla koll på gäster, leveranser och hantverkare som kör på vägen.
Vi har försökt prata med dem flera gånger, men det är helt lönlöst. Därför undrar jag nu vart man egentligen ska vända sig – jurist, Lantmäteriet eller någon annan instans?
En detalj som kanske säger något om nivån: vi får ofta sms och telefonsamtal så fort någon kör över 10 km/h. De kräver att vi ska tala om vems bil det var – och vill till och med ha kontaktuppgifter till våra gäster så att de kan ringa dem direkt.
Det märkliga i sammanhanget är att alla blomlådor och gupp råkar vara placerade så att vägägarna själva slipper påverkas. Just nu är det mer fokus på att sätta regler än att faktiskt sköta vägen. 😀
Har någon här varit med om liknande problem? Alla tips och erfarenheter mottages tacksamt!
Ska det sprutas grus och ge bra drifting är det ju 120 som gäller, trodde poängen med glesbygd var att det var glest mellan poliserna. Be grannen skaffa getter istället, de är i alla fall roligare. Du får skaffa en folkracebil med förstärkt front o dra en morgonvända genom blomlådorna så du städar banan, sedan kan fru o andra grannen enkelt komma till jobbet snabbt o smidigt.
Eller så har ni folkvett nog att köra sakta förbi gården, ett sånt litet hinder kan omöjligt skapa problem för annat än en sänkt Lamborghini. Man bor väl inte på landet på en grusväg med motsvarande typ av bil tänker jag? Även om ni inte kan ta ansvar för hur andra kör lär det knappast varit sällantrafiken som föranledde alla dessa åtgärder av grannen? Om det inte är herr o fru själva som kör lite snabbt kanske det finns ungdomar/ unga vuxna i någon av familjerna?
Eller så har ni folkvett nog att köra sakta förbi gården, ett sånt litet hinder kan omöjligt skapa problem för annat än en sänkt Lamborghini. Man bor väl inte på landet på en grusväg med motsvarande typ av bil tänker jag? Även om ni inte kan ta ansvar för hur andra kör lär det knappast varit sällantrafiken som föranledde alla dessa åtgärder av grannen? Om det inte är herr o fru själva som kör lite snabbt kanske det finns ungdomar/ unga vuxna i någon av familjerna?
Många tyckande baserat på ensidig synvinkel…
Anta:
• att vägen såg precis likadan ut när man valde att flytta dit
• att vägen har flera kurvor som man inte kan se genom
• att vägen har krön mellan farthinder
• att djur blivit påkörda och staket nerkörda
• att sopbilar från kommunen kör enligt schema
• att snöröjning sker vid behov
• att hastigheten ansetts lämplig av alla som bor på vägen, och det är fler än tre
• att skyltarna har kommit upp på begäran av boende längs vägen som önskade en påminnelse om att det behövs köra lugnt på ovan väg
Då är det helt andra fakta än från början.
Blockera betyder förhindra eller stoppa något.
Inget verkar blockerat här.
Om man sedan önskar skydda sig själv, hästar, hundar, katter, barn, barnbarn – egna eller andras – på den egna gårdsplanen - genom att sätta upp farthinder så är väl den anledningen något helt annat än vad flera verkar tro: ”jävlas med grannarna”.
Tråkigt att se all denna hets – kalla folk för idioter, okunniga mm baserat på en text som faktiskt inte är annat än tycke från en synvinkel av någon som valt att bosätta sig längst en privat väg.
Anta:
• att hastigheten ansetts lämplig av alla som bor på vägen, och det är fler än tre
• att skyltarna har kommit upp på begäran av boende längs vägen som önskade en påminnelse om att det behövs köra lugnt på ovan väg
Blockera betyder förhindra eller stoppa något.
Inget verkar blockerat här.
Om man sedan önskar skydda sig själv, hästar, hundar, katter, barn, barnbarn – egna eller andras – på den egna gårdsplanen - genom att sätta upp farthinder så är väl den anledningen något helt annat än vad flera verkar tro: ”jävlas med grannarna”.
Tråkigt att se all denna hets – kalla folk för idioter, okunniga mm baserat på en text som faktiskt inte är annat än tycke från en synvinkel av någon som valt att bosätta sig längst en privat väg.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 294 inlägg
Och ditt var samma sak.A Attbopålandet skrev:
Nej. Låt oss inte på en massa antaganden. TS har beskrivit frågan i text och bild, och inte nog med att dina antaganden är ostyrkta, i flera fall går de på tvärs med TS uppgifter.A Attbopålandet skrev:
Ditt hypotetiska exempel tillför nog inget som ändrar den juridiska situationen i sak. Men gör det inte tråden bra krångligare om vi ska diskutera kontrafaktiska alternativa förutsättningar för situationen?A Attbopålandet skrev:Anta:
Menar du att någon av dina punkter ändrar på de juridiska förutsättningarna?
EDIT: Vi högg båda på den...
Exakt. Ta reda på vad som är problemet och lös det. Grannen har ju själv erbjudit sig att ta kontakt om ni inte (vill) gör(a) det själva.T TypRätt skrev:Ska det sprutas grus och ge bra drifting är det ju 120 som gäller, trodde poängen med glesbygd var att det var glest mellan poliserna. Be grannen skaffa getter istället, de är i alla fall roligare. Du får skaffa en folkracebil med förstärkt front o dra en morgonvända genom blomlådorna så du städar banan, sedan kan fru o andra grannen enkelt komma till jobbet snabbt o smidigt.
Är du lycklig då, när du sett till så att grannen inte kan få fram fordon till sitt hus? Hade det inte funnits något smidigare sätt att lösa det?2masR skrev:Så länge inte vägen får statligt bidrag så är det tjänande som bestämmer och har ingen skyldighet att fixa vägen till ett skick som härskanden vill ha. Det är ju dessutom så att servitutet skrevs 1942 tyckte jag TS skrev vilket innebär att bå den tiden var det häst och vagn på sin höjd. Jag har vunnit i ett sådant mål där min granne och jag hade en tvist när jag ville bygga ut mitt hus och de satte stopp för det men när servitutet tolkades visade det sig att servitutet var längs en tomtgräns bakom mitt förråd som då redan fanns vilket betydde att de hade 1m smal stig att gå eller cykla på och vips hade de ingen infart till deras fastighet mer än en gång/cykel stig och nu parkerar de ute vid den grusväg som är en vägförening och jag har byggt ut mitt hus med 200m2 i 2 plan.
Vårat servitut skrevs 1948 när fastigheten styckades av och 1948 fans om jag inte minns fel knappt 200 bilar i E län alltså Östergötland på den tiden. Så frågan är ju vad servitutet skrevs för 1942 om det var ämnat för bilväg eller kanske bara gångväg.
Om man skall ta mark- och vägägarens vy i beaktande så kan det vara relevant att hålla nere hastigheten. Det som då är intressant är exempelvis om hästar går längs vägen, om vägen används av barn som är på väg till stallet osv.
Vägen som leder fram till min lokala väg (bägge är privata vägar) går genom en hästgårds gårdplan. Där har vi (vägföreningen) satt upp vägbulor före och efter gårdsplanen. I övrigt har vi några vägbulor till på den vägen, de är placerade utifrån vart det är dålig sikt. Men detta är en fin väg med asfalt, inte tillräckligt bred för två bilar att mötas (vi har mötesplatser på den), men tillräckligt bred för att exempelvis badgästerna (vi har populär badplats i slutet av denna) gasar på till 50 km/h (eller mer) mellan vägbulorna (lite intressant är det att folk från "stan" inte förstår vad M-skylten betyder och är helt frågande till varför de skall backa när de inte har koll på att det redan kommer en bil som passerat sin mötesplats - ofta kan de inte hålla bilen på vägen när de backar heller iofs). Hursomhelst, det vi har gjort på den vägen är att sätta upp vägbulor som tvingar folk att sänka hastigheten där sikten är dålig, vi har en blå 30-skylt (max 30 km/h rekommenderas) och vi har till och med lagt till fler mötesplatser för att förenkla för "badjävlarna" (och oss, pga hur de kör bil).
Poängen är att man naturligtvis måste hjälpa markägaren att skydda sina intressen i detta fallet, men att det samtidigt skall vara rimligt. Personligen så verkligen hatar jag de där gummibulorna som lagts ut. Det går inte ens att göra över dessa i gångfart utan att det slår i bilen. Då kör jag faktiskt hellre 30 km/h över dessa. Att köra över dem med last på en släpvagn (utan att lasten på släpet slår) är en övning i att köra i slow-motion. Vanliga väl utformade vägbulor har jag inga problem alls med, men vår vägförening har fått klaga på entreprenörer som asfalterat hos oss ett par gånger då bulorna blivit alldeles för branta (höjden är inga problem, vi har sportbilar och veteranbilar som kör på vägen och höjden har ingen klagat på, brantheten gör att beroende på bilmodell så kan man tvingas gå ned till nära noll i hastighet, andra kan köra mycket snabbare).
Så, om inte konflikten är målet (för någon av de inblandade) så går det alldeles utmärkt att lösa frågan på ett rimligt sätt. Det lär dessutom bli billigare än att hålla på med lösa hinder som har en tendens att gå sönder efter ett tag.
Vägen som leder fram till min lokala väg (bägge är privata vägar) går genom en hästgårds gårdplan. Där har vi (vägföreningen) satt upp vägbulor före och efter gårdsplanen. I övrigt har vi några vägbulor till på den vägen, de är placerade utifrån vart det är dålig sikt. Men detta är en fin väg med asfalt, inte tillräckligt bred för två bilar att mötas (vi har mötesplatser på den), men tillräckligt bred för att exempelvis badgästerna (vi har populär badplats i slutet av denna) gasar på till 50 km/h (eller mer) mellan vägbulorna (lite intressant är det att folk från "stan" inte förstår vad M-skylten betyder och är helt frågande till varför de skall backa när de inte har koll på att det redan kommer en bil som passerat sin mötesplats - ofta kan de inte hålla bilen på vägen när de backar heller iofs). Hursomhelst, det vi har gjort på den vägen är att sätta upp vägbulor som tvingar folk att sänka hastigheten där sikten är dålig, vi har en blå 30-skylt (max 30 km/h rekommenderas) och vi har till och med lagt till fler mötesplatser för att förenkla för "badjävlarna" (och oss, pga hur de kör bil).
Poängen är att man naturligtvis måste hjälpa markägaren att skydda sina intressen i detta fallet, men att det samtidigt skall vara rimligt. Personligen så verkligen hatar jag de där gummibulorna som lagts ut. Det går inte ens att göra över dessa i gångfart utan att det slår i bilen. Då kör jag faktiskt hellre 30 km/h över dessa. Att köra över dem med last på en släpvagn (utan att lasten på släpet slår) är en övning i att köra i slow-motion. Vanliga väl utformade vägbulor har jag inga problem alls med, men vår vägförening har fått klaga på entreprenörer som asfalterat hos oss ett par gånger då bulorna blivit alldeles för branta (höjden är inga problem, vi har sportbilar och veteranbilar som kör på vägen och höjden har ingen klagat på, brantheten gör att beroende på bilmodell så kan man tvingas gå ned till nära noll i hastighet, andra kan köra mycket snabbare).
Så, om inte konflikten är målet (för någon av de inblandade) så går det alldeles utmärkt att lösa frågan på ett rimligt sätt. Det lär dessutom bli billigare än att hålla på med lösa hinder som har en tendens att gå sönder efter ett tag.
Som jag tolkat det så kan det i princip bara ske om:F fribygg skrev:
- Missbruk: användning av vägen som ligger utanför avtalat, t.ex. för tung kommersiell trafik på en väg som enbart avtalats handla om personbilar.
- Försummelse: Man har försummat att underhålla vägen i enlighet med servitutet.
- Ändrade förhållanden: t.ex. att fastigheten som nyttjar servitutet fått en annan anslutning till en allmän väg.
- Preskription: t.ex. man har under en längre tid inte nyttjat servitutet.