Alfredo Alfredo skrev:
Det är ingen i tråden som påstått att man ska köra 70 där. Fakta är dock att 70 är den gällande hastighetsbegränsningen.
Den jag svarade ansåg det respektlöst av vägägaren att förvägra andra trafikanter deras rättigheter. Rättigheten är just att köra 70 km/h där. Därav mitt svar.

L lbgu skrev:
Rättigheten är just att köra 70 km/h där. Därav mitt svar.
Nej det är ingen rättighet. Det är antagligen vårdslöshet i trafik att köra 70 på den vägen. Det torde dock inte vara fortkörning.

• Gilla
pmd och 13 till
  • Laddar…
2
2masR skrev:
Nu är det ju en privat väg och ägaren har satt upp skylt 10 km/h
Alfredo Alfredo skrev:
Den skylten saknar juridisk verkan.
Nä absolut inte!

På en privat väg gäller i grunden samma trafikregler som på andra vägar, vilket innebär:
  • Om det finns en hastighetsskylt uppsatt av vägens ägare → då är det den skylten som gäller.
  • Om ingen skylt finns, gäller bashastigheten, det vill säga 50 km/h inom tättbebyggt område och 70 km/h utanför tättbebyggt område, precis som på allmän väg.

Claes Sörmland
2masR skrev:
På en privat väg gäller i grunden samma trafikregler som på andra vägar, vilket innebär:
  • Om det finns en hastighetsskylt uppsatt av vägens ägare → då är det den skylten som gäller.
Vad menar du med "den skylten som gäller"? Vad händer om jag åker in på din enskilda väg och struntar i din skylt som du har satt upp med en hastighet?

• Gilla
Dowser4711 och 8 till
  • Laddar…
2masR skrev:
Om det finns en hastighetsskylt uppsatt av vägens ägare → då är det den skylten som gäller.
Om du menar att man kan straffas för fortkörning om man bryter mot en hemmasnickrad hittepåskylt får du gärna ge en källa till det.

• Gilla
Dowser4711 och 9 till
  • Laddar…
P
Jag hade kört hårt med att min rätt till väg innefattar även sopbilen . Div leverans med budbilar osv även bilen min med husvagn/ släpvagn skall kunna passera ev blomlådor och andra farthinder. Saknas tillräcklig plats för blomlåda är ivägen och flyttas för fri väg... jag har rätt att åka där..
Hoppar skiten tillbaka ut ivägen så kommet undanflytt av hinder ske med allt mindre hänsyn eftersom hänsyn mot mig är obefintlig.

Ang telefon samtal och trams så hade jag blockat idioterna i telefon för tänker inte lyssna på gnäll att nån gäst eller budbilschaufför åkt för fort.. Det skiter jag fullständig i och tänker inte sitta och dela ut kontakt uppgifter.. jag har annat att göra.

Deras fartskylt om 10kmh är olaglig att sätta upp och har noll betydelse blå fartskylt kan sättas upp men är en rekommendation.. INTE ett krav att följa..

Dom kan anse att folk kör för fort men det är polisen som sköter såna saker

Visst är det tröttsamt om folk kör som idioter men dom där hästägarna i det här fallet verkar ha fått totalt spader..känner tyvärr igen beteendet och tyvärr brukar det inte funka med andra kinden till heller utan i vissa lägen så lär man försöka få saker att funka..

Att idioter har en dålig dag så bör man såklart försöka att inte eskalera och snacka en annan dag, men när det ständigt är samma problem då kommer iaf mitt tålamod ta slut

Nej jag skulle inte vänta på handräckning från kronofogde för att det står en blomlåda på vägen .som inte kan passeras.. den är ett hinder det flyttas ur vägen så jag kommer fram. Samma om det vore en vägbom.. eller ett nedblåst träd över vägen. Jag gör mig fri väg.
Vill puckot ringa polisen så låt han göra det och ring själv och förklara att han försöker hindra ens rätt att passera och är hotfull ,om han nu är det. Och att jag har bråttom till apoteket efter min medicin eller annat nödläge mer eller mindre verkligt men svårt att bevisa att det inte var så..

Att som hästägare djävlas med sin omgivning och tro att man inte själv kan råka ut för allt möjligt skit... Ja då är det nog dags att inse att "skiten kommer träffa fläkten" en vacker dag ..

• Gilla
-MH- och 5 till
  • Laddar…
2
Alfredo Alfredo skrev:
Om du menar att man kan straffas för fortkörning om man bryter mot en hemmasnickrad hittepåskylt får du gärna ge en källa till det.
Det du säger nu har jag aldrig påstått. Men däremot påstår jag detta:

Trafikförordningen (1998:1276), 10 kap. 1 §

som säger att en kommun eller annan väghållare får meddela lokala trafikföreskrifter för sin väg.

”Kommunen får meddela lokala trafikföreskrifter för väg eller del av väg som kommunen är väghållare för.

För andra vägar än kommunala får väghållningsmyndigheten meddela lokala trafikföreskrifter…”

Detta innebär alltså att väghållaren (dvs. ägaren till en privat väg) har möjlighet att själv besluta om en lokal trafikföreskrift, exempelvis en hastighetsbegränsning på sin väg – under förutsättning att föreskriften registreras hos länsstyrelsen.

Claes Sörmland
En myndighet är en organisation som ingår i den offentliga förvaltningen eller rättskipningen. En privatperson är inte en myndighet. Så nej, en privatperson är ingen väghållningsmyndighet.

• Gilla
ylven och 14 till
  • Laddar…
2
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad menar du med "den skylten som gäller"? Vad händer om jag åker in på din enskilda väg och struntar i din skylt som du har satt upp med en hastighet?
Testa! Och jag lovar att du kommer ångra det. Ett potthål eller dylikt på privat väg får du stå för dina egna skador. Ett potthål eller dylikt på stats finansierad väg får väghållaren stå för skadorna.

P
2masR skrev:

som säger att en kommun eller annan väghållare får meddela lokala trafikföreskrifter för sin väg.

”Kommunen får meddela lokala trafikföreskrifter för väg eller del av väg som kommunen är väghållare för.

För andra vägar än kommunala får väghållningsmyndigheten meddela lokala trafikföreskrifter…”

Detta innebär alltså att väghållaren (dvs. ägaren till en privat väg) har möjlighet att själv besluta om en lokal trafikföreskrift, exempelvis en hastighetsbegränsning på sin väg – under förutsättning att föreskriften registreras hos länsstyrelsen.
Nej
Det enda du får skylta på eget bevåg utan godkännande av kommun /länsstyrelse som kan skapa en lokal trafikföreskrift ...är att förbjuda motortrafik men du får inte påverka servituträtt med din skyltning så dom som har mark innanför kommer du inte kunna ta av den rätten. Utan det blir då .tillägstavla om behörig trafik är det vanligaste

• Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
2masR skrev:
Det du säger nu har jag aldrig påstått.
Vi har en bild på en hemmasnickrad skylt och jag tolkade dig som du ansåg att den hade juridisk verkan och att man kunde straffas om man bröt mot den.

Jag skrev:
Alfredo Alfredo skrev:
Den skylten saknar juridisk verkan.
Och du svarade:
2masR skrev:
Om det finns en hastighetsskylt uppsatt av vägens ägare → då är det den skylten som gäller.
Jag tycker min tolkning av ditt påstående är rätt rimlig.

• Gilla
remrag och 12 till
  • Laddar…
2
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En myndighet är en organisation som ingår i den offentliga förvaltningen eller rättskipningen. En privatperson är inte en myndighet. Så nej, en privatperson är ingen väghållningsmyndighet.
Det vore ett nöje att möta dig i olika rättstvister i tingsrätten hoppas du då har gott om pengar för det blir dyrt varje gång. 😂😂😂😂 helt ärligt väx upp.

• Haha
  • Arg
  • Gilla
Dowser4711 och 8 till
  • Laddar…
2masR skrev:
Testa! Och jag lovar att du kommer ångra det. Ett potthål eller dylikt på privat väg får du stå för dina egna skador. Ett potthål eller dylikt på stats finansierad väg får väghållaren stå för skadorna.
2masR skrev:

Saxat från Trafikverket, men de kanske är ute och cyklar...
Stopplikt, väjningsplikt och högsta tillåtna hastighet är exempel på vägmärken en vägförening inte själv kan besluta om. För att få sätta upp dessa vägmärken krävs en lokal trafikföreskrift från kommunen eller länsstyrelsen.

Om Länsstyrelsen beslutar om lokal trafikföreskrift på en enskild väg utanför tättbebyggt område så är det Trafikverket som märker ut föreskriften. Det är också Trafikverket som bekostar både vägmärkena och arbetet med att sätta upp dem. Mer om detta finns att läsa i Vägmärkesförordningen VMF 2007:90

• Gilla
  • Älska
ylven och 21 till
  • Laddar…
2
Alfredo Alfredo skrev:
Vi har en bild på en hemmasnickrad skylt och jag tolkade dig som du ansåg att den hade juridisk verkan och att man kunde straffas om man bröt mot den.

Jag skrev:
Och du svarade:
Jag tycker min tolkning av ditt påstående är rätt rimlig.
Ja man har ju rätt att ta dit polis det är ju de som sen bötfäller.

• Haha
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
2masR skrev:
Så ingen som helst konsekvens då. Din skylt betyder inget.

• Gilla
remrag och 15 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.