75 500 läst ·
291 svar
76k läst
291 svar
Servitut på väg, men vägen blockeras – vad kan vi göra?
Man kan inte dra några slutsatser i detta fallet baserat på ditt fall. De likheter som finns är inte relevanta i denna sakfrågan. Att servitutet är från -42 betyder dessutom inte att det är begränsad till vad som var vanligt då.2 2masR skrev:Så länge inte vägen får statligt bidrag så är det tjänande som bestämmer och har ingen skyldighet att fixa vägen till ett skick som härskanden vill ha. Det är ju dessutom så att servitutet skrevs 1942 tyckte jag TS skrev vilket innebär att bå den tiden var det häst och vagn på sin höjd. Jag har vunnit i ett sådant mål där min granne och jag hade en tvist när jag ville bygga ut mitt hus och de satte stopp för det men när servitutet tolkades visade det sig att servitutet var längs en tomtgräns bakom mitt förråd som då redan fanns vilket betydde att de hade 1m smal stig att gå eller cykla på och vips hade de ingen infart till deras fastighet mer än en gång/cykel stig och nu parkerar de ute vid den grusväg som är en vägförening och jag har byggt ut mitt hus med 200m2 i 2 plan.
Ditt fall var ett specialfall som inte är relevant här.
Jo det tycker jag att det är till viss del. Bara för att man har ett servitut betyder det inte att du har rätt till bil, pansarvagn eller kanske flyg i framtiden. Det kan ha varit en smal stig från början som med tiden blivit traktorväg för att dösen bli bilväg med ett relativt hög trafikering om man tolkar TSpacman42 skrev:
Normalt sett så gäller servitut för personbilar ska kunna ta sig fram. Ofta så står det t.o.m. hur bred vägen ska vara, vårt fall tre meter brett. Så det är onekligen knepigt med större åkdon.B sjostedt.niclas skrev:Hej,
Jag och min närmsta granne har officialservitut på en enskild väg. Det är vår enda tillfart och vägen ägs av en annan granne.
Problemet är att vägägarna har börjat sätta upp egna hinder och regler. De har asfalterat en vägbula som gör att låga bilar inte kommer fram, ställt ut blomlådor som gör vägen så smal att vi ofta måste flytta dem för att ta oss fram med släp eller om en lite större bil ska igenom, och satt upp en hemmagjord 10 km/h-skylt. (Se bilderna jag lagt med.)
Jag förstår att de vill ha låg hastighet eftersom vägen passerar deras stall, och det kan jag respektera. Men det är omöjligt för oss att hålla koll på gäster, leveranser och hantverkare som kör på vägen.
Vi har försökt prata med dem flera gånger, men det är helt lönlöst. Därför undrar jag nu vart man egentligen ska vända sig – jurist, Lantmäteriet eller någon annan instans?
En detalj som kanske säger något om nivån: vi får ofta sms och telefonsamtal så fort någon kör över 10 km/h. De kräver att vi ska tala om vems bil det var – och vill till och med ha kontaktuppgifter till våra gäster så att de kan ringa dem direkt.
Det märkliga i sammanhanget är att alla blomlådor och gupp råkar vara placerade så att vägägarna själva slipper påverkas. Just nu är det mer fokus på att sätta regler än att faktiskt sköta vägen. 😀
Har någon här varit med om liknande problem? Alla tips och erfarenheter mottages tacksamt!
Kan förstå att din granne ev irriterar sig på ett evigt restaurerande med lastbilar och släp ien aldrig sinande ström. Finns det något slut på leveranserna och hantverkare som du refererar till? I så fall så underrätta grannen så han ser ” ljuset i tunneln ”.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 912 inlägg
Fast nu vet vi ju hur det är, eftersom TS skrivit det i inlägg #5.2 2masR skrev:Jo det tycker jag att det är till viss del. Bara för att man har ett servitut betyder det inte att du har rätt till bil, pansarvagn eller kanske flyg i framtiden. Det kan ha varit en smal stig från början som med tiden blivit traktorväg för att dösen bli bilväg med ett relativt hög trafikering om man tolkar TS
Jo det må så vara men det kan forfarande ha varit ämnat för häst och vagn eller kanske traktor. Dessutom skrev några att det är 70km/h som gäller och att man inte får sätta upp egna skyltar med hastighetsbegränsning vilken man visst får om det är en privat väg utan statligt stöd. Markägaren får till och med sätta upp en bom och ge TS nyckel till den det är heller inget TS kan stoppa.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· 21 912 inlägg
Nej, det får hen inte. Sluta gissa.2 2masR skrev:
Claes förklarade detta bra tidigare i tråden.
Claes Sörmland skrev:
Tyvärr är rättigheten att köra 70 km/h på den vägen. Skulle jag bo så och någon idiot körde 70 km/h där så skulle jag anse det respektlöst av fartdåren. Har du sett bilderna på vägen? Men du vill kämpa för att någon ska kunna få köra 70 där, helt otroligt....Nötegårdsgubben skrev:
På en privat väg gäller i grunden samma trafikregler som på andra vägar, vilket innebär:2 2masR skrev:
- Om det finns en hastighetsskylt uppsatt av vägens ägare → då är det den skylten som gäller.
- Om ingen skylt finns, gäller bashastigheten, det vill säga 50 km/h inom tättbebyggt område och 70 km/h utanför tättbebyggt område, precis som på allmän väg.
Skogsägare
· 21 912 inlägg
Min poäng är förstås inte att man ska köra 70 på vägen ifråga, utan att drt primärt är den som nu satt upp hindren som gjort fel.L lbgu skrev:
Hur fort någon kört och om det eventuellt varit vårdslöst eller oansvarigt vet jag lika lite som du. Att den som försöker hindra andra från att nyttja sitt servitut gör fel vet vi förmodligen också båda.