2 2masR skrev:
Så länge inte vägen får statligt bidrag så är det tjänande som bestämmer och har ingen skyldighet att fixa vägen till ett skick som härskanden vill ha. Det är ju dessutom så att servitutet skrevs 1942 tyckte jag TS skrev vilket innebär att bå den tiden var det häst och vagn på sin höjd. Jag har vunnit i ett sådant mål där min granne och jag hade en tvist när jag ville bygga ut mitt hus och de satte stopp för det men när servitutet tolkades visade det sig att servitutet var längs en tomtgräns bakom mitt förråd som då redan fanns vilket betydde att de hade 1m smal stig att gå eller cykla på och vips hade de ingen infart till deras fastighet mer än en gång/cykel stig och nu parkerar de ute vid den grusväg som är en vägförening och jag har byggt ut mitt hus med 200m2 i 2 plan.
Man kan inte dra några slutsatser i detta fallet baserat på ditt fall. De likheter som finns är inte relevanta i denna sakfrågan. Att servitutet är från -42 betyder dessutom inte att det är begränsad till vad som var vanligt då.

Ditt fall var ett specialfall som inte är relevant här.

• Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
2
pacman42 pacman42 skrev:
Man kan inte dra några slutsatser i detta fallet baserat på ditt fall. De likheter som finns är inte relevanta i denna sakfrågan. Att servitutet är från -42 betyder dessutom inte att det är begränsad till vad som var vanligt då.

Ditt fall var ett specialfall som inte är relevant här.
Jo det tycker jag att det är till viss del. Bara för att man har ett servitut betyder det inte att du har rätt till bil, pansarvagn eller kanske flyg i framtiden. Det kan ha varit en smal stig från början som med tiden blivit traktorväg för att dösen bli bilväg med ett relativt hög trafikering om man tolkar TS

• Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
B sjostedt.niclas skrev:
Hej,
Jag och min närmsta granne har officialservitut på en enskild väg. Det är vår enda tillfart och vägen ägs av en annan granne.

Problemet är att vägägarna har börjat sätta upp egna hinder och regler. De har asfalterat en vägbula som gör att låga bilar inte kommer fram, ställt ut blomlådor som gör vägen så smal att vi ofta måste flytta dem för att ta oss fram med släp eller om en lite större bil ska igenom, och satt upp en hemmagjord 10 km/h-skylt. (Se bilderna jag lagt med.)

Jag förstår att de vill ha låg hastighet eftersom vägen passerar deras stall, och det kan jag respektera. Men det är omöjligt för oss att hålla koll på gäster, leveranser och hantverkare som kör på vägen.

Vi har försökt prata med dem flera gånger, men det är helt lönlöst. Därför undrar jag nu vart man egentligen ska vända sig – jurist, Lantmäteriet eller någon annan instans?

En detalj som kanske säger något om nivån: vi får ofta sms och telefonsamtal så fort någon kör över 10 km/h. De kräver att vi ska tala om vems bil det var – och vill till och med ha kontaktuppgifter till våra gäster så att de kan ringa dem direkt.

Det märkliga i sammanhanget är att alla blomlådor och gupp råkar vara placerade så att vägägarna själva slipper påverkas. Just nu är det mer fokus på att sätta regler än att faktiskt sköta vägen. 😀

Har någon här varit med om liknande problem? Alla tips och erfarenheter mottages tacksamt!
Normalt sett så gäller servitut för personbilar ska kunna ta sig fram. Ofta så står det t.o.m. hur bred vägen ska vara, vårt fall tre meter brett. Så det är onekligen knepigt med större åkdon.
Kan förstå att din granne ev irriterar sig på ett evigt restaurerande med lastbilar och släp ien aldrig sinande ström. Finns det något slut på leveranserna och hantverkare som du refererar till? I så fall så underrätta grannen så han ser ” ljuset i tunneln ”.

2 2masR skrev:
Jo det tycker jag att det är till viss del. Bara för att man har ett servitut betyder det inte att du har rätt till bil, pansarvagn eller kanske flyg i framtiden. Det kan ha varit en smal stig från början som med tiden blivit traktorväg för att dösen bli bilväg med ett relativt hög trafikering om man tolkar TS
Fast nu vet vi ju hur det är, eftersom TS skrivit det i inlägg #5.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
2
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast nu vet vi ju hur det är, eftersom TS skrivit det i inlägg #5.
Jo det må så vara men det kan forfarande ha varit ämnat för häst och vagn eller kanske traktor. Dessutom skrev några att det är 70km/h som gäller och att man inte får sätta upp egna skyltar med hastighetsbegränsning vilken man visst får om det är en privat väg utan statligt stöd. Markägaren får till och med sätta upp en bom och ge TS nyckel till den det är heller inget TS kan stoppa.

2 2masR skrev:
Markägaren får till och med sätta upp en bom och ge TS nyckel till den det är heller inget TS kan stoppa.
Nej, det får hen inte. Sluta gissa.

Claes förklarade detta bra tidigare i tråden.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag är inte så säker på att en bom skulle vara OK. Det beror på omständigheterna. En bom för att tjänande fastighet vill jävlas med härskande fastighet är t ex utesluten.

Det finns praxis i målet Servitutet och grindarna NJA 2018 s. 200. HDs domskäl förklarar:

[bild]

[länk]

• Gilla
Urban R och 6 till
  • Laddar…
Vilken sorts respekt är det man ska visa gentemot den som vill förvägra en ens rättigheter? I mina ögon är i första hand den respektlös som försöker förvägra andra deras rättigheter.
Tyvärr är rättigheten att köra 70 km/h på den vägen. Skulle jag bo så och någon idiot körde 70 km/h där så skulle jag anse det respektlöst av fartdåren. Har du sett bilderna på vägen? Men du vill kämpa för att någon ska kunna få köra 70 där, helt otroligt....

• Gilla
rakt09 och 1 till
  • Laddar…
2
Nej, det får hen inte. Sluta gissa.

Claes förklarade detta bra tidigare i tråden.
Där sår inget om att en bom är ej tillåtet. Så nä sluta gissa du

L lbgu skrev:
Men du vill kämpa för att någon ska kunna få köra 70 där, helt otroligt....
Det är ingen i tråden som påstått att man ska köra 70 där. Fakta är dock att 70 är den gällande hastighetsbegränsningen.

• Gilla
TRJBerg och 6 till
  • Laddar…
2
Alfredo Alfredo skrev:
Det är ingen i tråden som påstått att man ska köra 70 där. Fakta är dock att 70 är den gällande hastighetsbegränsningen.
Det är inte fakta utan ett påhitt

2 2masR skrev:
Ja alla förordningar kan väl sägas vara påhitt av regeringen.

Text från trafikförordningen om hastighetsbegränsningar inom och utom tättbebyggt område.

• Gilla
Dowser4711 och 12 till
  • Laddar…
2
2 2masR skrev:
På en privat väg gäller i grunden samma trafikregler som på andra vägar, vilket innebär:
  • Om det finns en hastighetsskylt uppsatt av vägens ägare → då är det den skylten som gäller.
  • Om ingen skylt finns, gäller bashastigheten, det vill säga 50 km/h inom tättbebyggt område och 70 km/h utanför tättbebyggt område, precis som på allmän väg.

• Gilla
ylven
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Tyvärr är rättigheten att köra 70 km/h på den vägen. Skulle jag bo så och någon idiot körde 70 km/h där så skulle jag anse det respektlöst av fartdåren. Har du sett bilderna på vägen? Men du vill kämpa för att någon ska kunna få köra 70 där, helt otroligt....
Min poäng är förstås inte att man ska köra 70 på vägen ifråga, utan att drt primärt är den som nu satt upp hindren som gjort fel.

Hur fort någon kört och om det eventuellt varit vårdslöst eller oansvarigt vet jag lika lite som du. Att den som försöker hindra andra från att nyttja sitt servitut gör fel vet vi förmodligen också båda.

• Gilla
SnyggPer och 3 till
  • Laddar…
2
Alfredo Alfredo skrev:
Ja alla förordningar kan väl sägas vara påhitt av regeringen.

[bild]
Nu är det ju en privat väg och ägaren har satt upp skylt 10 km/h

2 2masR skrev:
Nu är det ju en privat väg och ägaren har satt upp skylt 10 km/h
Den skylten saknar juridisk verkan.

• Gilla
ylven och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.