76 773 läst ·
291 svar
77k läst
291 svar
Servitut på väg, men vägen blockeras – vad kan vi göra?
Nu har väl TS inte uttryckt några åsikter om att rusta vägen till en autobahn...
Beroende på hur lång vägen är och vad de olika markägarna finns kanske inte andelarna blir 1/3 var utan andelstalen blir annat... det kan även finnas andra ägare inom båtnadsområdet som inte märks så mycket ännu...
Kommer man inte överens som vanligt är samfällighet rätt väg att gå... det är ju inte gratis men heller inte så dyrt som en del verkar tro...
Det är inte sökanden som får betala utan andelsägarna efter andelstal.
Men jag har också sympati för den som har vägen över tunet... folk kör som idioter.
/ATW
Beroende på hur lång vägen är och vad de olika markägarna finns kanske inte andelarna blir 1/3 var utan andelstalen blir annat... det kan även finnas andra ägare inom båtnadsområdet som inte märks så mycket ännu...
Kommer man inte överens som vanligt är samfällighet rätt väg att gå... det är ju inte gratis men heller inte så dyrt som en del verkar tro...
Det är inte sökanden som får betala utan andelsägarna efter andelstal.
Men jag har också sympati för den som har vägen över tunet... folk kör som idioter.
/ATW
Har otroligt svårt att tro på att ägaren till vägen bara sådär stör sig och ställer ut blomlådor etc. Har du verkligen visat respekt , eller har du flertalet gånger kört onödigt snabbt?
Renoverare
· Uppsala
· 2 179 inlägg
Läs trådstarten. TS skriverS Simonstahl skrev:
"Jag förstår att de vill ha låg hastighet eftersom vägen passerar deras stall, och det kan jag respektera. Men det är omöjligt för oss att hålla koll på gäster, leveranser och hantverkare som kör på vägen."
Så det kan mycket väl vara så att hastigheten är ett problem.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 294 inlägg
Varför då? Det är ju en ganska vanligt förekommande sorts tråd här, att de som bor vid en väg vill hindra/minska/förändra andras rätt att köra där.S Simonstahl skrev:
Vilken sorts respekt är det man ska visa gentemot den som vill förvägra en ens rättigheter? I mina ögon är i första hand den respektlös som försöker förvägra andra deras rättigheter.S Simonstahl skrev:
Med det sagt finns det saker som den störda grannen kan göra utanför vägområdet, som att sätta staket eller häck som skärmar av.
De har ingen som helst laglig grund. Du får sätta upp varningsskyltar. Du får sätta upp motortrafik förbjuden och viktbegränsningar. Du får inte sätta upp hastighetsskyltar.R Ray Ray skrev:
Det beror väl alldeles på hur vägen går. Ibland går småvägar dikt an mot byggnader.Nötegårdsgubben skrev:
Vilken sorts respekt är det man ska visa gentemot den som vill förvägra en ens rättigheter? I mina ögon är i första hand den respektlös som försöker förvägra andra deras rättigheter.
Med det sagt finns det saker som den störda grannen kan göra utanför vägområdet, som att sätta staket eller häck som skärmar av.
Jag kan lägga till att eventuella farthinder måste vara tydligt uppmärkta med rätt typ av skyltning om vägen är öppen att köra på. De skall dessutom utföras så att sopbilar och andra som har rätt att trafikera vägen kan ta sig förbi. Man rekommenderar därför samråd med alla de "vanliga" trafikanterna.
Den har ju ingen "kraft", det finns inget straff för att bryta mot den, det är bara en rekommendation (men många vet inte det och lyder skylten som om den vore maxhastighet vilket väl egentligen är bra, särskilt vid vägarbeten och så).Claes Sörmland skrev:
Så länge inte vägen får statligt bidrag så är det tjänande som bestämmer och har ingen skyldighet att fixa vägen till ett skick som härskanden vill ha. Det är ju dessutom så att servitutet skrevs 1942 tyckte jag TS skrev vilket innebär att bå den tiden var det häst och vagn på sin höjd. Jag har vunnit i ett sådant mål där min granne och jag hade en tvist när jag ville bygga ut mitt hus och de satte stopp för det men när servitutet tolkades visade det sig att servitutet var längs en tomtgräns bakom mitt förråd som då redan fanns vilket betydde att de hade 1m smal stig att gå eller cykla på och vips hade de ingen infart till deras fastighet mer än en gång/cykel stig och nu parkerar de ute vid den grusväg som är en vägförening och jag har byggt ut mitt hus med 200m2 i 2 plan.M martin.sveg skrev:Vilka beslut kommer tas som kan överklagas i detta fall menar du?
Vägägaren har inget att säga till om vägens skick för den delen som löper till TS (och TS:s granne). Den delen av vägen får TS och grannen sköta och underhålla. Så även om vägägaren skulle vilja hålla den vägen i ett sämre skick än TS vill går inte det. Om vägägaren är med och själv har vägen som utfartsväg den sista biten mot allmän väg så är de tre parter som förvaltar den delen; vägägaren, TS och TS:s granne. Då måste alla vara överens för den delen av vägen, men om någon trilskas kan man väl omvandla det till en föreningsförvaltad väg.
Vårat servitut skrevs 1948 när fastigheten styckades av och 1948 fans om jag inte minns fel knappt 200 bilar i E län alltså Östergötland på den tiden. Så frågan är ju vad servitutet skrevs för 1942 om det var ämnat för bilväg eller kanske bara gångväg.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 294 inlägg