L lbgu skrev:
Räddningstjänsten har utrustning att klippa lås, så även om nyckelskåp saknas kommer de igenom.
Brandkåren ja. Har ambulansen det? Oavsett så tar det tid.

J JohanLun skrev:
Jag kan förstå att den som har en smal väg gåendes rätt genom sin gård vill att folk ska köra försiktigt och gärna 10km / h, speciellt om man har djur och små barn. Att ha en sådan liten vägbula eller blomlådor är väl helt ok, men att lägga stenar eller koner känns mer tveksamt. Att ha en grind så att djur inte ska rymma från gården men som kräver att förbipasserande stannar för att öppna och stänga den känns väl också OK. Om vägen är privat och obehörig trafik förekommer eller stölder är vanligt så skulle jag tycka att en bom med lås var motiverat, även om det gör det lite besvärligare att ta sig fram.

Men, om bommar eller hinder inte skulle behövas om alla respekterade att köra långsamt, 10km/h, genom gården så känns väl det som den allra bästa vägen framåt. Det kan inte kosta många sekunder i månaden att köra 50m i 10km/h. Och i många radhusområden är det precis så här, en bula, blomlådor och 10km/h. Och det går att leva med det. Ta en kopp kaffe med grannen och kör extra försiktigt istället för att bråka om detta.

Och låga bilar, vill man ha en bil som är så sänkt att den skrapar i minsta ojämnhet så får man det men också leva med besväret man får. Varken på landet eller i stan funkar det ju i praktiken. Men det ser coolt ut.
Om jag nu skall ställa mig på servitut-tjänarens sida för ett ögonblick så har jag full förståelse för att de blir förbannade då folk kör som idioter, men det innebär inte att de kan göra vad som helst.

Jag själv har placerat ut fotbollsstora stenar i vägkanten där vägen gör en 110-graders sväng runt min tomt för att få folk att sluta att gena i "diket". Men det hjälper inte när ICAs budbilar och liknande kommer, de kör istället ned stenarna i diket. Jag har tidigare testat med plogpinnar och blomkrukor också, men samma resultat där. Helst hade jag velat att vi skulle bygga en vägbula precis innan eller efter svängen, men det går inte heller då man då inte på vintern skulle kunna ta sig upp för backen som börjar i svängen. Sopbilarna var tidigare värst, men efter att jag till åkeriet berömde tjejen som kör den stora fyrfacksbilen för att hon klarar av att hålla denna på vägen, när killarna som kör de mindre bilarna inte kan hålla sig på densamma, då försvann problemet där i alla fall. Snart är det betongplintar som placeras i kanten, men då blir det skador om en bil råkar halka av på vintern, grannarna skulle inte acceptera detta...

Så är det jag gör lagligt? Ja, än så länge är det lagligt. Jag gör inga hinder på vägen, utan jag håller mig utanför vägområdet med de hinder jag placerar ut. Vägen är över 4m bred, så det är inte svårt att ta sig förbi oavsett, det är bara om man kör alldeles för fort som man behöver gena i diket...

H HenrikHuslöse skrev:
Brandkåren ja. Har ambulansen det? Oavsett så tar det tid.
Varför tror du inte ambulansen har det? Verkar ju fullständigt idiotiskt att inte ha det när det ändå inte är helt ovanligt med låsta bommar. Sen tar det givetvis lite tid. Finns massor med annat under en utryckning som tar extratid så det ligger på den nivån, men det är givetvis en tråkig bieffekt av bommarna. Lite av den anledningen som jag tycker det är bättre ifall TS står ut med de nuvarande hindren eftersom bommar är mycket värre och de blir antagligen en naturlig följd ifall de nuvarande hindren t.ex. saboteras..

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Ambulans, polis och räddningstjänst har i normalfall brandkårsnycklar.

J
om man har servitut på en väg, ger det då rätten att använda vägen till vadsomhelst, dvs budbilar, transportbilar eller om man skulle starta ett åkeri? Eller gäller det de personer som bor i fasttigheten och de som besöker den samt officiellta transporter som post och sopbil - men inte uber eats och liknande? Många vägar HAR ju en grind med kodlås, hur funkar det i praktiken om man ringer dit massor av bud? Sen misstänker jag att alla dessa "budtjänster" oftast inte finns på "landet" där dessa vägar är vanligast - fast de förekommer väl iofs i villaområden åxå. Jag tänker att transporter mm kan få räkna med att bara nå fram dit servitutsväg börjar, att brevlådor, soptunnor etc inte automatiskt måste stå på tomten utan kanske ute vid den allmänna vägen? Slambil är väl isf ett undantag man måste kunna tillåta...

pacman42 pacman42 skrev:
Ambulans, polis och räddningstjänst har i normalfall brandkårsnycklar.
Du menar nycklar som passar till vissa typer av lås? Det är ju inte samma sak som en bultsax eller en motorkap för att ta sig igenom ett slumpmässigt lås på en bom.

J JohanLun skrev:
om man har servitut på en väg, ger det då rätten att använda vägen till vadsomhelst, dvs budbilar, transportbilar eller om man skulle starta ett åkeri? Eller gäller det de personer som bor i fasttigheten och de som besöker den samt officiellta transporter som post och sopbil - men inte uber eats och liknande? Många vägar HAR ju en grind med kodlås, hur funkar det i praktiken om man ringer dit massor av bud? Sen misstänker jag att alla dessa "budtjänster" oftast inte finns på "landet" där dessa vägar är vanligast - fast de förekommer väl iofs i villaområden åxå. Jag tänker att transporter mm kan få räkna med att bara nå fram dit servitutsväg börjar, att brevlådor, soptunnor etc inte automatiskt måste stå på tomten utan kanske ute vid den allmänna vägen? Slambil är väl isf ett undantag man måste kunna tillåta...
Problemet är att många servitut är från en tid då trafiken till en fastighet var otroligt mycket mindre. Saker som slamtömning och sophämtning förekom inte, brevbäraren cyklade (eller så hämtade folk breven på postkontoret i byn). Så ett servitut att någon får använda sig av vägen som går genom gårdsplanen var inget större besvär. Nuförtiden har man med samma servitut rätt att köra en fullastad långtradare med släp i 70 km/h rätt igenom gårdsplanen.

L lbgu skrev:
Nuförtiden har man med samma servitut rätt att köra en fullastad långtradare med släp i 70 km/h rätt igenom gårdsplanen.
Den rätten hade man väl isåfall för en mansålder sedan också?

H HenrikHuslöse skrev:
Du menar nycklar som passar till vissa typer av lås? Det är ju inte samma sak som en bultsax eller en motorkap för att ta sig igenom ett slumpmässigt lås på en bom.
Som jag skrev tidigare, om ambulans eller polis måste ta sig igenom ett lås de inte får upp, då får de kalla in räddningstjänsten (det finns naturligtvis en del poliser som kan ha med sig en bultsax av olika skäl, men det ingår inte i standardutrustningen, det ingår definitivt inte i standardutrustningen i en ambulans).

Och brandkårsnycklar är nycklar som går till en liten box där nyckeln till bommen/grinden/porten finns lagrad.

pacman42 pacman42 skrev:
Som jag skrev tidigare, om ambulans eller polis måste ta sig igenom ett lås de inte får upp, då får de kalla in räddningstjänsten
Precis. Och hur lång tid tar det innan de är på plats?

H HenrikHuslöse skrev:
Precis. Och hur lång tid tar det innan de är på plats?
Det är ett definitivt ett problem att det kan ta tid. Detta lyfte jag redan tidigare i tråden. Därför måste man i praktiken med bom ha brandkårsnyckel. Eller så bryr man sig inte om att låsa den alls, de flesta man vill hålla borta kommer då inte att passera bommen. Däremot är det ytterst tveksamt att exempelvis sopåkarna accepterar en olåst bom, de kommer att kräva att sopbingarna placeras innan bommen.

pacman42 pacman42 skrev:
det ingår definitivt inte i standardutrustningen i en ambulans
Lite märkligt kan jag tycka. Rena småpengar och vem som helst klarar utan vidare att klippa ett normalt hänglås utan problem.

J
pacman42 pacman42 skrev:
Det är ett definitivt ett problem att det kan ta tid. Detta lyfte jag redan tidigare i tråden. Därför måste man i praktiken med bom ha brandkårsnyckel. Eller så bryr man sig inte om att låsa den alls, de flesta man vill hålla borta kommer då inte att passera bommen. Däremot är det ytterst tveksamt att exempelvis sopåkarna accepterar en olåst bom, de kommer att kräva att sopbingarna placeras innan bommen.
min uppfattning är att sopåkare, post osv går mot att vilja flytta ut allt så nära stor väg eller samlat som möjligt.

Sen går "nya" tjänster som utkörning av mat, varor och olika andra former av tjänster mot detta. Men det är min fråga om det är självklart att "alla" får nyttja en servitutväg?

F fribygg skrev:
Den rätten hade man väl isåfall för en mansålder sedan också?
På 40-50-talet var lastbilarna mycket mindre och när det idag kanske kommer tunga fordon relativt ofta till en stuga på landet så var det nog extremt ovanligt på den tiden. Så problemet är mycket större idag än då. Av tunga fordon är sopbilar de som är värst enligt min erfarenhet. Man kan tro att de jobbar på ackord, eller så drömmer de om att ställa upp i någon rallytävling. Lastbilar brukar ta det rätt försiktigt. Antagligen för att de är ovana att köra här och så verkar de inte gilla att grenar kan skrapa emot.

Alfredo Alfredo skrev:
Lite märkligt kan jag tycka. Rena småpengar och vem som helst klarar utan vidare att klippa ett normalt hänglås utan problem.
Om jag skall gissa så är i princip varje kilo i ambulansen väl avvägt, om du tar in en bultsax så måste något annat tas bort

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.