76 775 läst ·
291 svar
77k läst
291 svar
Servitut på väg, men vägen blockeras – vad kan vi göra?
Styrelsen för en samhällighetsförening får inte göra vad som helst.L lbgu skrev:
Servitut är mycket riktigt en inskränkning av äganderätten. Äganderätten är inte absolut i Sverige. Expropriation är ett annat exempel på en inskränkning i äganderätten. Allemansrätten är ytterligare ett exempel.L lbgu skrev:
Självklart inte. Tror du verkligen jag menade det?P pmd skrev:
Men de kan bestämma rätt mycket om vägen och det är det intressanta i denna tråd.
Ger man dem nyckel till bommen så är de inte förhindrade att använda vägen.P pmd skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Självklart. Har jag påstått något annat?Nötegårdsgubben skrev:
Om du inte vet om det så finns det massor (främst sommarstugor) som är inbommade mot sin vilja (har själv några sådana vägar inom kanske 5 km). Men de kan uppenbarligen lösa dessa problem som du tror är oöverstigliga. Ofta står soptunnor/dasstunnor ute vid stora vägen eftersom vägarna är för dåliga eller att det saknas vändplats.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Ja, det tycker jag är en rimlig tolkning av vad du skrivit.L lbgu skrev:
Och du vet då att dessa har ett generellt utfartsservitut snarare än är arrendestugor med vägtillgång på vissa villkor eller fastigheter underkastade ett gemensamhetsanläggning och samfällighetsförening med en snävare rätt?L lbgu skrev:
Att något annat än det vi pratar om finns är inte bevis på att det är tillämpbart här.
Jag har inte påstått att något är oöverstigligt, jag har påstått att tjänande fastighet normalt inte får göra det du föreslår. Det är, som du säkert förstår, olika saker.L lbgu skrev:
Ja, men det är ju då något helt annat än att tjänande fastighet skulle ha rätt att försvåra deras tillträde.L lbgu skrev:
På en av vägarna med bom vet jag att de har servitut på att använda vägen. Jag känner vägägaren och det var hans far som styckade av 4 tomter längs med vägen för ca. 50 år sen. Bommen sattes dit för 10-15 år sen och det var lite klagande då, men de verkar ha accepterat läget. Den sattes dit för att ägaren var trött på att obehöriga använde vägen med följd att han behövde reparera den oftare än annars hade behövts. Det är kodlås så det är ju lite smidigare att hantera.Nötegårdsgubben skrev:
Om skälet är att stoppa obehörig trafik som sliter på vägen så får man sätta bom. Givetvis får man inte göra det med skälet att jävlas med någon. Ett problem med att bara sätta en skylt utan bom är att många som vill använda vägen skiter i den eller så tycker de att de är behöriga av någon anledning.Nötegårdsgubben skrev:
Bara för att det finns en bom betyder det inte att den är okej. Har bommen i ditt fall prövats rättsligt?L lbgu skrev:På en av vägarna med bom vet jag att de har servitut på att använda vägen. Jag känner vägägaren och det var hans far som styckade av 4 tomter längs med vägen för ca. 50 år sen. Bommen sattes dit för 10-15 år sen och det var lite klagande då, men de verkar ha accepterat läget. Den sattes dit för att ägaren var trött på att obehöriga använde vägen med följd att han behövde reparera den oftare än annars hade behövts. Det är kodlås så det är ju lite smidigare att hantera.
Om skälet är att stoppa obehörig trafik som sliter på vägen så får man sätta bom. Givetvis får man inte göra det med skälet att jävlas med någon. Ett problem med att bara sätta en skylt utan bom är att många som vill använda vägen skiter i den eller så tycker de att de är behöriga av någon anledning.