P polaris78 skrev:
ja sista skylten innan du svänger in på vägen gäller så det kan vara 50 eller 70 över gårdsplanen så fartgräns finns men den är inte 10 kmh

men det är nog större chans med vårdslöshet i trafik än fortkörning på smävägar då polisen sällan har fartkontroller inne på såna här smävägar
Nej! Iom att det är privat väg så är det 70 som gäller. Ett sätt att veta det är att det ofta (om vägen är tillräckligt stor) är en gul skylt med svart text som visar vart vägen går, eller så är det en mindre väg med uppenbart annat (oftast sämre) skick som man svänger in på. Men saknar en privat väg officiell hastighetsskyltning, då är det 70 som gäller.
 
  • Gilla
  • Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Jag glömde att detta naturligtvis bara gäller utanför tätbebyggt område. I tättbebyggt område är det 50 som gäller om inte den lokala ordningsstadgan säger 40 (jag vet ingen som säger 30). Vad som gäller i tättbebyggt område kan man dock inte veta, annat än genom att läsa ordningsstadgan eller genom att bevaka hastighetsskyltarna runt omkring. Men är det inte tättbebyggt område och det är 50 på vägen man kommer från, då är det fortfarande 70 på den privata vägen. Allt naturligtvis förutsättande att länsstyrelsen inte beslutat om annan hastighet.
 
  • Gilla
  • Haha
pmd och 4 till
  • Laddar…
Har man övervägt alternativet att sätta upp en riktig skyltning innan man kommer fram till gården?

Varning för häst och/eller gårdsplan. Eventuellt ihop med en rekommenderad hastighet. Med märken som ser mer seriösa ut.

Och 20 borde vara rimligare att få någon att försöka följa än 10.
Men det viktiga är ju att vara beredd till anpassning efter situationen om det är hästar, barn e.dyl. ute på gårdsplanen när man passerar.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Om nu sopbilarna kör denna vägen, har man börjat med fastighetsnära förpacknings insamling än? Fyrfacksbilen som kör där jag bor skulle inte kunna passera dessa hinder, vilket innebär att det inte blir någon hämtning. När man började med dessa bilar var man väldigt tydlig med att informera om deras höjd och bredd och att hämtning uteblir om exempelvis trädgrenar skulle röra bilen eller om det finns hinder på vägen som de inte kan passera. På mindre vägar i området har de boende tvingats flytta ut kärlen till vägens början pga för smala vägar
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
B Byggniclas56 skrev:
Hej,
Jag och min närmsta granne har officialservitut på en enskild väg. Det är vår enda tillfart och vägen ägs av en annan granne.

Problemet är att vägägarna har börjat sätta upp egna hinder och regler. De har asfalterat en vägbula som gör att låga bilar inte kommer fram, ställt ut blomlådor som gör vägen så smal att vi ofta måste flytta dem för att ta oss fram med släp eller om en lite större bil ska igenom, och satt upp en hemmagjord 10 km/h-skylt. (Se bilderna jag lagt med.)

Jag förstår att de vill ha låg hastighet eftersom vägen passerar deras stall, och det kan jag respektera. Men det är omöjligt för oss att hålla koll på gäster, leveranser och hantverkare som kör på vägen.

Vi har försökt prata med dem flera gånger, men det är helt lönlöst. Därför undrar jag nu vart man egentligen ska vända sig – jurist, Lantmäteriet eller någon annan instans?

En detalj som kanske säger något om nivån: vi får ofta sms och telefonsamtal så fort någon kör över 10 km/h. De kräver att vi ska tala om vems bil det var – och vill till och med ha kontaktuppgifter till våra gäster så att de kan ringa dem direkt.

Det märkliga i sammanhanget är att alla blomlådor och gupp råkar vara placerade så att vägägarna själva slipper påverkas. Just nu är det mer fokus på att sätta regler än att faktiskt sköta vägen. 😀

Har någon här varit med om liknande problem? Alla tips och erfarenheter mottages tacksamt!
Hej jag fick rådet att kontakta kronofogden då det är dem som håller i servitutärenden numera...efter några brevväxlingar och mail så gick de på min linje så efter 25 års nekande att använda väg blev stamfastighetens ägare byxnödig och fixa så jag kommer till stugan.
 
  • Gilla
  • Älska
fusion och 7 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nej! Iom att det är privat väg så är det 70 som gäller. Ett sätt att veta det är att det ofta (om vägen är tillräckligt stor) är en gul skylt med svart text som visar vart vägen går, eller så är det en mindre väg med uppenbart annat (oftast sämre) skick som man svänger in på. Men saknar en privat väg officiell hastighetsskyltning, då är det 70 som gäller.
70 km/h är som sagt grundhastigheten i Sverige om inget annat sägs. Det råder ofta okunskap om det
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Jag har faktiskt en gång i tiden kört på vägar som hade "fri fart", det finns fortfarande några skyltar kvar, denna finns utanför Vuollerim (där förresten Jakob Hellman och Zemya Hamilton gick i samma klass):
Vägskylt med gul och svart diagonal överstrykning vid en skogsväg, betyder "fri fart". Omgiven av tallar och gröna buskar nära Vuollerim.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skyltarna är ju inte giltiga, men lite roligt är det.

Fri fart betydde inte att man kunde köra hur snabbt man ville, utan det betydde att man skulle sätta hastigheten utefter förutsättningarna. Polisen kunde sätta dit bilister för att de kört vårdslöst, men inte för att de körde för fort.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Läs trådstarten. TS skriver
"Jag förstår att de vill ha låg hastighet eftersom vägen passerar deras stall, och det kan jag respektera. Men det är omöjligt för oss att hålla koll på gäster, leveranser och hantverkare som kör på vägen."
Så det kan mycket väl vara så att hastigheten är ett problem.
Givetvis är hög hastighet på en sån liten väg det största problemet, troligen inte de med servitut & ägaren av vägen som gasar.
Men det kan en vägförening göra något åt!
Vägförening kan besluta om hastighetsbegränsning, blomlådor som hindrar fortkörning, bom, skyltar, varna fortkörare & kan även bötfälla dessa om det skulle behövas.
Det är då enskild väg med tillstånd för allmänt nyttjande och vägförening inte Vägverket, kommunen eller någon annan som kan styra över bl.a hastigheten.
 
K kortis skrev:
70 km/h är som sagt grundhastigheten i Sverige om inget annat sägs. Det råder ofta okunskap om det
Nja som jag förklarat i mitt senaste svar är det inte alltid 70 som gäller.
Vägförening kan besluta om annan hastighet på förvaltad väg, skicka in beslutet till kommunen och få en lokal trafikförordning så det skyltas med t.ex 50.
Sen är grundhastigheten 70 men inte på alla oskyltade vägar.
Kör du genom bebyggelse och då det är skyltat med namn på mindre by/samhälle, gäller 50 även om det är på oskyltad väg ute i skogen.
 
P polaris78 skrev:
Ska du får det jämförbart så ska vem som helst oavsett ålder och inget körkort få åka crosshoj hur man vill ,vart som helst. När sim helst. Inga lysen inga begränsningar..För det är kraven på framföra häst idag...
Se om perspektivet förstås bättre med den jämförelsen..
Vem som helst får cykla utan utbildning. Det borde väl vara ett stort problem för dig. Eller gående, krävs ingen utbildning för att som gående vistas i trafikmiljön. Du skapar ett problem som knappast finns. Sker det olyckor mellan hästar och bilar så är det störst risk för hästekipaget, men du verkar paniskt rädd för att du ska åka på någon självrisk.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
N Novalill skrev:
Givetvis är hög hastighet på en sån liten väg det största problemet, troligen inte de med servitut & ägaren av vägen som gasar.
Men det kan en vägförening göra något åt!
Vägförening kan besluta om hastighetsbegränsning, blomlådor som hindrar fortkörning, bom, skyltar, varna fortkörare & kan även bötfälla dessa om det skulle behövas.
Det är då enskild väg med tillstånd för allmänt nyttjande och vägförening inte Vägverket, kommunen eller någon annan som kan styra över bl.a hastigheten.
Fast om du läst hela tråden så hade du insett att en vägförening i detta fall knappast gjort något för att försvåra biltrafik. Vägägaren som vill ha farthinder m.m. hade varit ensam mot 2 andra som uppenbarligen inte vill ha det.
 
N Novalill skrev:
kan även bötfälla dessa om det skulle behövas.
Sprid inte lögner. En vägförening kan inte bötfälla någon.

N Novalill skrev:
vägförening inte Vägverket, kommunen eller någon annan som kan styra över bl.a hastigheten.
Det är ca 15 år sedan Vägverket upphörde att existera.
 
  • Gilla
Nr20 och 4 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Vem som helst får cykla utan utbildning. Det borde väl vara ett stort problem för dig.
Cyklister som antingen saknar kunskap om trafikregler eller struntar i dessa är ett stort problem i många svenska städer. Kör runt en stund i exempelvis Uppsala eller Umeå tror jag du håller med.
 
  • Gilla
  • Älska
pmd och 5 till
  • Laddar…
N Novalill skrev:
Nja som jag förklarat i mitt senaste svar är det inte alltid 70 som gäller.
Vägförening kan besluta om annan hastighet på förvaltad väg, skicka in beslutet till kommunen och få en lokal trafikförordning så det skyltas med t.ex 50.
Sen är grundhastigheten 70 men inte på alla oskyltade vägar.
Kör du genom bebyggelse och då det är skyltat med namn på mindre by/samhälle, gäller 50 även om det är på oskyltad väg ute i skogen.
Citat ”om inget annat sägs” och är det då skyltat så sägs nog något annat.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Cyklister som antingen saknar kunskap om trafikregler eller struntar i dessa är ett stort problem i många svenska städer. Kör runt en stund i exempelvis Uppsala eller Umeå tror jag du håller med.
Just det visar ju att hästproblemet är minimalt. pacman42 borde ju då ägna sin tid till att förbjuda cyklister istället för hästar då dessa orsakar betydligt större problem i trafiken än hästar.
 
  • Gilla
TorbjornEd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.