95 448 läst ·
158 svar
95k läst
158 svar
Servitut på brunn – ger detta grannen exklusiv rätt eller får vi också
Som flera här skrivit så står det på mina sidor på lantmäteriet vilka servitut som gäller fastigheten. Du kan öven beställa hem äldre servitut för några kronor.
Det ska även stå i köpekontraktet.
Ett servitut gäller för all framtid och oerhört svårt att häva och kräver i princip att både härskande och tjänande fastighet vill häva avtalet om man inte kan uppvisa betydande anledning som att vattnet inte räcker till er bägge och att härskande fastighets behov kraftigt förändrats. Att härskande fastighet har kommunalt vatten är knappast tillräckligt skäl.
Dock spelar det mindre roll vem som anlagt brunnen eller byggt huset tidigare, har man sålt så upphör ägandet. Men servitutet gör att härskande får lov att använda brunnen med de villkor som står i servitutet.
Har själv gått igenom detta förra året.
Det ska även stå i köpekontraktet.
Ett servitut gäller för all framtid och oerhört svårt att häva och kräver i princip att både härskande och tjänande fastighet vill häva avtalet om man inte kan uppvisa betydande anledning som att vattnet inte räcker till er bägge och att härskande fastighets behov kraftigt förändrats. Att härskande fastighet har kommunalt vatten är knappast tillräckligt skäl.
Dock spelar det mindre roll vem som anlagt brunnen eller byggt huset tidigare, har man sålt så upphör ägandet. Men servitutet gör att härskande får lov att använda brunnen med de villkor som står i servitutet.
Har själv gått igenom detta förra året.
Det är bekvämt när man bara öppnar kranen och får närmas obegränsat med vatten.J j-o75 skrev:
Riktigt trevligt om hus och brunn ligger med höjdskillnad stor nog för självtryck.
Då kan man tappa vatten (och spola) även utan el.
Om man tömmer en grävd brunn genom stort vattenuttag så finns risken att ytvatten rinner till och missfärgar eller t.o.m. gör vattnet okänligt.
Jag öppnade också kranen men glömde bort tiden när jag skulle fyllda mina acctankar.
Vattnet såg inte så gott ut efteråt, missfärgat och grumligt.
Filtrerade vattnet i flera månader efteråt.
Tack för alla inspel – uppskattar engagemanget! 😊
För att vi inte ska drunkna i diskussioner om poolfyllning och vattenkemi (den idén är som sagt redan skrotad), så håller vi oss gärna till trådens kärnfråga. Poolsnack får ni mer än gärna fortsätta i en separat tråd – jag lovar att läsa den också.
Jag har nu pratat med Lantmäteriet (LM) och fått bekräftat, av två olika handläggare, att de inte gör juridiska tolkningar av servitut eller avtal. De är en inskrivningsmyndighet och granskar bara att dokumenten uppfyller formella krav när de registreras. För juridisk tolkning behöver man vända sig till jurist, vilket jag också gjort för en second opinion.
Jag ställde även en mer generell fråga till LM om vad som gäller när man köper en fastighet där det finns fastighetstillbehör som brunn, väg m.m., och fick bekräftat att dessa följer med till den nya ägaren om de ingår i förrättningen.
Angående att 12:4 fortfarande står som "last" på servitutet i "Min Fastighet" fick jag två möjliga förklaringar:
Baserat på det och servitutets ordalydelse är läget följande:
För att vi inte ska drunkna i diskussioner om poolfyllning och vattenkemi (den idén är som sagt redan skrotad), så håller vi oss gärna till trådens kärnfråga. Poolsnack får ni mer än gärna fortsätta i en separat tråd – jag lovar att läsa den också.
Jag har nu pratat med Lantmäteriet (LM) och fått bekräftat, av två olika handläggare, att de inte gör juridiska tolkningar av servitut eller avtal. De är en inskrivningsmyndighet och granskar bara att dokumenten uppfyller formella krav när de registreras. För juridisk tolkning behöver man vända sig till jurist, vilket jag också gjort för en second opinion.
Jag ställde även en mer generell fråga till LM om vad som gäller när man köper en fastighet där det finns fastighetstillbehör som brunn, väg m.m., och fick bekräftat att dessa följer med till den nya ägaren om de ingår i förrättningen.
Angående att 12:4 fortfarande står som "last" på servitutet i "Min Fastighet" fick jag två möjliga förklaringar:
- Att det helt enkelt inte blivit uppdaterat (ovanligt men kan hända).
- Att servitutets ledning faktiskt sträcker sig in på 12:4:s mark – vilket stämmer i vårt fall, då ledningen från brunnen passerar en smal remsa av 12:4:s tomt innan den fortsätter vidare.
- Brunnen är vår fastighetstillbehör.
- Vi har last avseende brunn och ledning på vår mark.
- 12:4 har last för den del av ledningen som går på hans mark.
- 12:33 har förmån (nyttjanderätt) men inte ensamrätt.
Jag skulle betala och göra jobbet som krävs för att få servitutet hävt. Resonemang enligt följande:Gonjer skrev:
Vi köpte vår tomt år 2019 för att bygga nytt hus. Efter lite vändor och pandemiförseningar kom vi fram till att vi behövde köpa loss en liten marksnutt på ca 123 kvm från en större markägare i området för att få bygga vårt hus som vi önskade.
Den lilla marken utgjorde en gammal gång, ca 2–3 meter bred, som ledde ner till en liten plätt. På den plätten står det en gammal grävd brunn. När brunnen grävdes vet vi inte exakt, men troligtvis någon gång mellan 1930- och 1950-talet.
När vi köpte marken (som tidigare tillhörde fastighet [REDACTED 12:4]) så skrevs den över på oss 12:22 och vi fick även ta över ett befintligt servitut på brunnen.
Situationen idag
Nu några år senare, när huset och trädgården är färdiga, tänkte vi nyttja brunnen för att vattna våra rabatter m.m. Vi köpte en enklare Gardena-automatpump och kopplade in den.
Efter bara en dag dök vår granne på 12:33 (som är den som har servitut på brunnen) upp, rejält irriterad, och började gorma vid tomtgränsen. Han hävdade bestämt att vi absolut inte får använda brunnen, då den enligt honom är hans egendom.
Jag hävdar att eftersom vi äger marken där brunnen står så får vi nyttja den, så länge vi inte hindrar honom från att använda brunnen enligt servitutet.
Vi frågade vad han använder brunnen till, men fick bara till svar:
Vi vet att han har kommunalt vatten och avlopp, så nyttjandet av brunnen känns mer som en gammal hävd från hans sida.
Servitutsavtalet
För att undvika missförstånd och dålig grannsämja begärde jag ut servitutet som registrerades 1976. Efter 1 dygn och 5 kr till Riksarkivet fick vi det digitalt.
Här är den ordagranna texten, med personnamn, platsnamn och kommun anonymiserade:
Min tolkning och fråga till er
Min tolkning är:
Jag har även skicka detta till Lantmäteriet för att få ett mer officiellt utlåtande att visa grannen.
- Servitutet ger grannen rätt att ta vatten ur brunnen, dra vattenledning, och underhålla både ledning och brunn.
- Det finns inget i texten som säger att rätten är exklusiv.
- Eftersom vi äger marken och brunnen står på vår tomt 12:22, borde vi också ha rätt att använda den, så länge vi inte hindrar grannen att nyttja den.
Fråga:
- Håller ni med om denna tolkning, eller finns det något i avtalet som skulle kunna tolkas som att grannen har ensamrätt till brunnen?
- Behöver vi säkerställa att det finns vatten i brunnen? T.ex. om vi skulle tömma brunnen då ev. pool fylls på?
- Och om det är som jag tror – hur hanterar man bäst en granne som tvärvägrar acceptera att vi också kan använda brunnen?
Som svar på frågan, ja det är en äldre herre.
* Det anses (korrekt) att ett servitut gärna orsakar tvister och problem - det sänker värdet på fastigheten
* Om grannen säljer riskerar ni att få en ännu mer besvärlig person att hantera
Jag tror att ni relativt enkelt kan få servitutet upphävt enbart med motiveringen att det inte längre behövs iom det kommunala vattnet.
Redigerat:
Håller helt med här. Grannsämja är lätt när alla håller sig på sin egen mark. Servitut är något nödvändigt ont som behövs i vissa fall. Behövs det inte ska det bort.D DrDengrot skrev:Jag skulle betala och göra jobbet som krävs för att få servitutet hävt. Resonemang enligt följande:
* Det anses (korrekt) att ett servitut gärna orsakar tvister och problem - det sänker värdet på fastigheten
* Om grannen säljer riskerar ni att få en ännu mer vederbörlig person att hantera
Jag tror att ni relativt enkelt kan få servitutet upphävt enbart med motiveringen att det inte längre behövs iom det kommunala vattnet.
Bara för att stänga en öppen fråga: Har brunnen någonsin varit ansluten/nyttjats av fastigheten 12:4? För som sagt går det ju att bygga saker på annans mark utan att äganderätten påverkas av att fastigheten säljs. En privat brygga som någon fått lägga på din tomt skulle inte automatiskt byta ägare bara för att du säljer, det vore orimligt.Gonjer skrev:
- Att servitutets ledning faktiskt sträcker sig in på 12:4:s mark – vilket stämmer i vårt fall, då ledningen från brunnen passerar en smal remsa av 12:4:s tomt innan den fortsätter vidare.
Jag har inte fått något som styrker grannens påstående om att brunnen skulle vara hans, och han har inte kunnat visa vare sig dokumentation eller attribut som pekar på äganderätt. Vill han driva saken juridiskt är han fri att göra det, men min plan är att försöka ta en lugn dialog med honom nu i helgen och presentera både LM:s svar och den generella bedömning jag fått både här men även av andra.
ps. Min erfarenhet av jurister och LM är att båda är tvärsäkra tills det visar sig att de svarat fel. Och då brukar de säga att man formulerade frågan fel...
Verkar förnuftigt och jag hade inte lagt mer energi i frågan om inte grannen går vidare juridiskt. Min erfarenhet är att om man som första samtal börjar gapa om diverse rättigheter så är det väldigt sällan man har rätt.Gonjer skrev:
Jag har inte fått något som styrker grannens påstående om att brunnen skulle vara hans, och han har inte kunnat visa vare sig dokumentation eller attribut som pekar på äganderätt. Vill han driva saken juridiskt är han fri att göra det, men min plan är att försöka ta en lugn dialog med honom nu i helgen och presentera både LM:s svar och den generella bedömning jag fått både här men även av andra.
Inte eftersom den delen av diskussionen handlar om emotionell uppfattning om ägarskap hos grannen, dvs någon föreslog att det hela beror på att grannen var den som grävde brunnen.F FGLIN skrev:
Men oavsett har det ingen som helst bäring gällande det juridiska.
Jag tror inte du kan argumentera så juridiskt. Fylla sin pool gör man dessutom en gång och inget som pågår kontinuerligt. I det senare fallet skrev jag i min post att det kanske skulle kunna räknas som någon form av sabotage. Samtidigt är brunnen knappast kritisk för grannen då denne har kommunalt vatten. Så vad som moraliskt är ok enligt dig eller någon annan, är inte vad som efterfrågas.L lbgu skrev:Nu skrev TS om att fylla poolen från brunnen. Har någon ett servitut på att använda en brunn (observera att den enda som verkar ha använt brunnen tidigare är grannen) så tycker jag nog man bryter mot servitutet ifall man själv tar vatten därifrån och det får den effekten att brunnen sinar i ett läge där servitutsägaren inte ändrat på sin förbrukning. Skulle det alltid vara ok att ta så mycket vatten man ville så blev ju servitutet i princip värdelöst ifall brunnsägaren inte vill ge vatten till grannen, så på något sätt måste ju servitutsägaren vara prioriterad i ett läge där vattnet inte räcker till båda.
TS skriver ju tydligt att grannens brev inte överensstämmer med den information han har eller vad som står på Lantmäteriet. Samtidigt är det väl lite udda att ha servitut på sin egen brunn även om den står på ofri grund??T ToRy skrev:
Precis. Äger man brunnen då skriver man väl något annat avtal än servitut? Blir det inte arrende eller något sånt? I alla fall i min värld även om jag är okunnig.elpaco skrev:
Kan omöjligt tänka mig att det skulle hålla på något sätt. Möjligen kanske grannen skulle ha rätt att göra brunnen djupare för större kapacitet kanske, men jag vet inte om det skulle hålla heller, i alla fall inte enligt det avtal som är upplagt här.L lbgu skrev:Nu skrev TS om att fylla poolen från brunnen. Har någon ett servitut på att använda en brunn (observera att den enda som verkar ha använt brunnen tidigare är grannen) så tycker jag nog man bryter mot servitutet ifall man själv tar vatten därifrån och det får den effekten att brunnen sinar i ett läge där servitutsägaren inte ändrat på sin förbrukning. Skulle det alltid vara ok att ta så mycket vatten man ville så blev ju servitutet i princip värdelöst ifall brunnsägaren inte vill ge vatten till grannen, så på något sätt måste ju servitutsägaren vara prioriterad i ett läge där vattnet inte räcker till båda.