Gonjer Gonjer skrev:
Ytterligare bakgrund
Dagen efter grannen uttryckt sitt missnöje över häcken kring sitt missnöje att vi nyttjat "hans" brunn så kom han med ett brev och räckte över det fysiskt och sa "bara så vi är överens".

Jag skummade snabbt igenom brevet och tolkade det fortsatt som att vi har rätt att nyttja vårt eget fastighetstillbehör. Jag bemötte grannen med den informationen och sa att om han har servitutet så kan vi gemensamt sätta oss ner och gå igenom vad som gäller. Han gick och hämtade den fysiska kopian från när det registrerades på LM, 1976, och då belyste jag för honom att här finns det inget som styrker det du skriver i brevet eller din hävd om att det är din egendom och att vi inte får nyttja brunnen. När jag försökte förklara termerna Last, Tjänande, Härskande så fick jag känslan av att han försökte pudla något. Efter lite mummel och tankegång från hans sida så sa att det hade inte varit några konstigheter om vi hade frågat om vi fick nyttja hans brunn.

Jag bemötte det med att jag tar på mig att kontakta både kommun och LM för att få klarhet i detta då han var inte intresserad av det, antingen för att han inte orkar (ålder) eller för att han eventuellt insåg att han kanske har fel. Oavsett nu står vi här idag med en lite halvdålig relation med grannen där vi försökt att vara så tillmötesgående och sakliga som möjligt.

Grannens brev
Rubrik: Angående brunnen på er fastighet
Datum: 2025-08-10

Vad servitutet faktiskt säger

Servitutet är från 1958 (LM registrerades 1976) och registrerat som:

Detta är ett så kallat avtalsservitut. I juridikspråket kallas den fastighet som ger rättigheten för tjänande fastighet (last), och den som får nyttjanderätten för härskande fastighet (förmån). Det betyder inte att den härskande fastigheten har ensamrätt – det betyder att den har en rättighet som följer fastigheten oavsett ägare. Fullt förståeligt om det misstolkas, Juridiksvenska är underbart.

Markägaren (tjänande fastighet) behåller äganderätten till brunnen om den inte uttryckligen avtalats bort. I det här fallet finns inget i varken lantmäteriförrättningen eller köpekontraktet som undantar brunnen som fastighetstillbehör.

Varför grannens påstående inte stämmer
Grannens tolkning – att vi måste ha hans uttryckliga tillstånd för att använda brunnen – saknar stöd i både servitutets formulering och gällande rätt. Som ägare till fastigheten där brunnen står har vi rätt att använda den så länge vi inte hindrar honom från att utöva sin servitutsrätt.

Det grannen påstår är i princip att servitutet skulle ge honom exklusiv rätt – något som inte framgår av avtalet.

Frågetecken kring 12:4
En sak som förbryllar mig är att det i Lantmäteriets “Min Fastighet” står att även 12:4 är “last” i samma servitut. Det skulle i teorin kunna tyda på att brunnen historiskt har legat delvis inom 12:4 eller att flera fastigheter har varit tjänande. Det kan vara värt att reda ut med 12:4:s ägare, men inget i köpeavtalet eller förrättningshandlingarna antyder att vi inte skulle äga brunnen i sin helhet idag.

Detta står registrerat på Lantmäteriet under "Min Fastighet".
Rättsförhållande: Last
Rättighetstyp: Avtalsservitut
Akt: ***********
Beskrivning: Brunn mm

Förmån​

12:33

Last​

12:4, 12:22

Åtgärder​

Berörkrets ändrad, Fastighetsreglering
Datum 2021-10-05

Om pool och större vattenuttag
Alla verkar överens om att både fylla och tömma en pool i brunnen är en dålig idé, så den tanken lägger vi ner. Vår plan är i endast bevattning, särskilt vid bevattningsförbud.

Min ståndpunkt
Brunnen är vår, servitutet ger grannen nyttjanderätt men inte ensamrätt. Vi får använda brunnen, han får använda brunnen, och vi får inte hindra varandra. Det är i mina ögon ganska enkelt.

Jag har skickat dessa frågor och historik både till kommunen och Lantmäteriet. Deras svarstider ger lite att önska, tillsvidare får tråden utgöra någon form av vägledning.
En fråga. Har tomten med brunnen inkorpererats i er, dvs har tomtgänsen flyttat så "brunnstomten" numera har samma tomtbeteckning som er alltså 12:22? I så fall kanske serviutet blivit ogiltet eftesom brunnen nu ligger på en annan fastighet.

M Megaforce skrev:
Om det är ett officialservitut ja, men ett avtalsservitut följer bara om det finns angivet i köpekontraktet. Det gamla avtalsservitutet från 1976 är upprättat mellan ägare och inte fastighet så därför måste det uppdateras vid ägarbyte.
Nej det räcker med att köparen känner till eller borde ha känt till avtalets existens, i detta räknas att det är inskrivet, det ingår i köparens undersökningsplikt att ta del av vilka servitut som är inskrivna hos lantmäteriet.

• Gilla
Aser
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Varför skulle kapaciteten spela roll? Grannens servitut innebär väl inte att han har företräde till vattnet? Om TS aktivt skulle se till att brunnen alltid var tom kan man kanske hävda att han obstruerat grannen från att använda servitutet, men om de bägge belastar brunnen till dess fulla kapacitet så kan det knappast vara fel av TS.
Nu skrev TS om att fylla poolen från brunnen. Har någon ett servitut på att använda en brunn (observera att den enda som verkar ha använt brunnen tidigare är grannen) så tycker jag nog man bryter mot servitutet ifall man själv tar vatten därifrån och det får den effekten att brunnen sinar i ett läge där servitutsägaren inte ändrat på sin förbrukning. Skulle det alltid vara ok att ta så mycket vatten man ville så blev ju servitutet i princip värdelöst ifall brunnsägaren inte vill ge vatten till grannen, så på något sätt måste ju servitutsägaren vara prioriterad i ett läge där vattnet inte räcker till båda.

• Gilla
sommarlängtan
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Nu skrev TS om att fylla poolen från brunnen. Har någon ett servitut på att använda en brunn (observera att den enda som verkar ha använt brunnen tidigare är grannen) så tycker jag nog man bryter mot servitutet ifall man själv tar vatten därifrån och det får den effekten att brunnen sinar i ett läge där servitutsägaren inte ändrat på sin förbrukning. Skulle det alltid vara ok att ta så mycket vatten man ville så blev ju servitutet i princip värdelöst ifall brunnsägaren inte vill ge vatten till grannen, så på något sätt måste ju servitutsägaren vara prioriterad i ett läge där vattnet inte räcker till båda.
Vad händer om TS gräver en egen brunn precis bredvid den andra och tar ut allt vatten den vägen?
Grannen har ju alltid vatten ändå via den kommunala anslutningen....

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Vad händer om TS gräver en egen brunn precis bredvid den andra och tar ut allt vatten den vägen?
Grannen har ju alltid vatten ändå via den kommunala anslutningen....
Det går säkert alltid att obstruera servitut ifall man verkligen vill. Antagligen enklare att hälla i lite diesel i brunnen i smyg. TS var ju själv inne på att fylla brunnen med gammalt poolvatten.

Angående kommunalt vatten så har det väl redan skrivits några gånger i tråden varför det kan ha stort värde att inte enbart beroende av kommunalt vatten. T.ex. odling under tider med bevattningsförbud. Jag odlar en hel del själv och skulle jag inte ha tillgång till annat än kommunalt vatten så hade i princip allt dött denna sommar eftersom det råder bevattningsförbud. (Sen hade jag personligen värderat mina odlingar högre än oron för att få vattnet avstängt eller vad straffet är. Att samtidigt kommunen kan vattna sina fotbollsplaner gör ju inte att det känns särskilt seriöst.)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Jag odlar en hel del själv och skulle jag inte ha tillgång till annat än kommunalt vatten så hade i princip allt dött denna sommar eftersom det råder bevattningsförbud.
Du har aldrig funderat på att ha en buffert med regnvatten?
Jag har 5 st 1000L IBC tankar just för att slippa ta av mitt brunnsvatten ( jag har enskilt vatten).
Man kan då också vara proaktiv och bunkra vatten i dom om det inte kom tillräckligt med regn.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Jag tolkar grannens brev som att det är denne som anlagt brunnen på egen bekostnad. Stämmer det här jag ännu mer förståelse för grannens inställning.

• Gilla
adron och 2 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Jag tolkar grannens brev som att det är denne som anlagt brunnen på egen bekostnad. Stämmer det här jag ännu mer förståelse för grannens inställning.
Om det är så kan ju brunnens ägare bara låsa den så det inte går att ta vatten ur den.

• Gilla
Agge571
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Fullkomligt idiotiskt att fylla pooler med kommunalt renat dricksvatten om det finns alternativ, vilket det i princip alltid finns.
Har du erfarenhet av att fylla pool med brunnsvatten? Jag har, därav min rekommendation. Absolut inte idiotiskt utan slöseri med både vatten och pengar med brunnsvatten då det krävs mycket kemikalier för att få rätt värden på vatten från en brunn med okänd vattenstatus.

Angående detta med att fylla pool, vi har en borrad brunn med (vad vi upplever som) bra vatten, lite högt järn (0.17), i övrigt rätt normalt.

Det var inga problem för oss att använda detta vatten till en ovanmarkpool, fick chockklorera ett par gånger i början men sedan har det varit klart och fint vatten.

Har en grävd brunn generellt sämre vatten eller varför verkar alla vara så skeptiska till att använda brunnsvatten till poolen?

• Gilla
MichelleW
  • Laddar…
K Karin Svensson5 skrev:
I andra trådar om servitut läser jag ibland att servitut gäller personligen och inte följer med köp av fastighet, stämmer det? För i så fall borde servitutet inte längre vara giltigt eftersom det är skrivet mot ägarna till 12:4.
Hej,
Vi hade förr två sådana grannar, äldre män, som var sura på alla som flyttat till området senare än dom. Många påståenden om rättigheter de skulle haft om de två privata vägarna, häckar de anlsgt utanför sina tomter, fiskerätt utanför deras fastigheters vattenområden, allemansrätt in på andras tomter mm. Påståenden utan grund som slutade i lantmäteriförrättningar och en förhandling i mark och miljödomstolen. Nu är bpda borta.

• Ledsen
Claes Sörmland
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Ja men av trådstarten framgår det ju att servitutet gäller att nyttja och underhålla en befintlig brunn, som nu TS äger. Det är ju dock möjligt att grannen underhållit brunnen till den grad att han bytt ut alla delar två gånger men det gör fortfarande inte att han äger den, bara att TS skulle vara glad över skicket.

Skulle det vara så att grannen faktiskt byggt brunnen med och de bara uttryckt det dåligt i servitutet har han nog förlorat sin rätt till den i alla fall. Jag kan inte de lagliga detaljerna men utlägget i denna förklaring belyser möjligheten, då en brunn inte utan problem kan tas bort från fastigheten. https://lawline.se/answers/vad-utgo...mal-som-tillfors-av-annan-an-fastighetsagaren

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
S sommarlängtan skrev:
Har du erfarenhet av att fylla pool med brunnsvatten? Jag har, därav min rekommendation. Absolut inte idiotiskt utan slöseri med både vatten och pengar med brunnsvatten då det krävs mycket kemikalier för att få rätt värden på vatten från en brunn med okänd vattenstatus.
De flesta kan väl dricka vattnet i den egna brunnen. Så varför skulle det då vara problem med det vattnet i poolen? Handlar det om en brunn med ljusbrunt vatten vilket kan förekomma så kan jag förstå problemet.

Där jag bor avråder kommunen att fylla pooler med dricksvatten även under tider utan bevattningsförbud (Bevattningsförbudet innebär även förbud mot poolfyllning). Finns andra ställen att hämta vatten till poolen.

• Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
TS post #1, under ”situationen idag”
Tack. Det första man blir blind på är ögonen ...

• Gilla
elpaco
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du har aldrig funderat på att ha en buffert med regnvatten?
Jag har 5 st 1000L IBC tankar just för att slippa ta av mitt brunnsvatten ( jag har enskilt vatten).
Man kan då också vara proaktiv och bunkra vatten i dom om det inte kom tillräckligt med regn.
Jag har ett antal tunnor som jag samlar regnvatten i (Inte 5 kbm, men kanske 2,5), det räcker tyvärr inte särskilt länge när solenn steker i några veckor utan en droppe regn. Men jag har en gammal grävd brunn som antagligen varit till djuren i lagården bredvid en gång i tiden. Så jag tar knappast något dricksvatten då detta vatten är gravt missfärgat och luktar apa, men det är säkert bra näring för växterna ;)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.