Gonjer Gonjer skrev:
Vi köpte vår tomt år 2019 för att bygga nytt hus. Efter lite vändor och pandemiförseningar kom vi fram till att vi behövde köpa loss en liten marksnutt på ca 123 kvm från en större markägare i området för att få bygga vårt hus som vi önskade.

Den lilla marken utgjorde en gammal gång, ca 2–3 meter bred, som ledde ner till en liten plätt. På den plätten står det en gammal grävd brunn. När brunnen grävdes vet vi inte exakt, men troligtvis någon gång mellan 1930- och 1950-talet.

När vi köpte marken (som tidigare tillhörde fastighet [REDACTED 12:4]) så skrevs den över på oss 12:22 och vi fick även ta över ett befintligt servitut på brunnen.

Situationen idag​

Nu några år senare, när huset och trädgården är färdiga, tänkte vi nyttja brunnen för att vattna våra rabatter m.m. Vi köpte en enklare Gardena-automatpump och kopplade in den.

Efter bara en dag dök vår granne på 12:33 (som är den som har servitut på brunnen) upp, rejält irriterad, och började gorma vid tomtgränsen. Han hävdade bestämt att vi absolut inte får använda brunnen, då den enligt honom är hans egendom.

Jag hävdar att eftersom vi äger marken där brunnen står så får vi nyttja den, så länge vi inte hindrar honom från att använda brunnen enligt servitutet.
Vi frågade vad han använder brunnen till, men fick bara till svar:

Vi vet att han har kommunalt vatten och avlopp, så nyttjandet av brunnen känns mer som en gammal hävd från hans sida.

Servitutsavtalet​

För att undvika missförstånd och dålig grannsämja begärde jag ut servitutet som registrerades 1976. Efter 1 dygn och 5 kr till Riksarkivet fick vi det digitalt.

Här är den ordagranna texten, med personnamn, platsnamn och kommun anonymiserade:

Min tolkning och fråga till er​

Min tolkning är:
  • Servitutet ger grannen rätt att ta vatten ur brunnen, dra vattenledning, och underhålla både ledning och brunn.
  • Det finns inget i texten som säger att rätten är exklusiv.
  • Eftersom vi äger marken och brunnen står på vår tomt 12:22, borde vi också ha rätt att använda den, så länge vi inte hindrar grannen att nyttja den.
Jag har även skicka detta till Lantmäteriet för att få ett mer officiellt utlåtande att visa grannen.

Fråga:
  • Håller ni med om denna tolkning, eller finns det något i avtalet som skulle kunna tolkas som att grannen har ensamrätt till brunnen?
  • Behöver vi säkerställa att det finns vatten i brunnen? T.ex. om vi skulle tömma brunnen då ev. pool fylls på?
  • Och om det är som jag tror – hur hanterar man bäst en granne som tvärvägrar acceptera att vi också kan använda brunnen?

Som svar på frågan, ja det är en äldre herre.
Sååå, grannen som sålde de 123kvm är avundssjuk på vad ni gjort med fastigheten nu när ni är klara och tycker säkert att han fått för lite betalt för marken givet det värde det gett er. Han tycker att "mycket vill ha mer" när ni skall ta "hans" vatten oxå. Det här har grannen med all säkerhet gått och väntat på... Grannen har tänkt att han skall minsann klämma till er när dagen kommer och ni nyttjar brunnen, det här är en plan han har haft och gått och smånjutit av.

Du nämner pool och nybyggda hus... antar att det skiljer väldigt mycket på er och grannens standard och tillgångar?

Min poäng är att det här är en relation ni borde vårdat bättre för detta kan inte varit första tecknet på att det kommer gnissla. Det ni måstefråga er, givet läget som det är nu, är vad kostnaden för en havererad relation med grannen kommer bli för er i längden. Många har flyttat för mindre. Det kan bli ett rakt helvete att ha en 80-årig gubbe som gör det sin mission att jävlas till granne.

Lista ut vad grannen vill ha, eller skulle uppskatta generellt och arbeta på relationen. Så skall du se att vattnet löser sig. För jag tror att du har rätt att nyttja brunnen och eventuellt kan häva servitutet. Men jag tror att vattnet inte är värt det om du går fel fram.

Lycka till!

(och för sakens skull så är det första jag skulle gjort är att, utan att blanda in grannen, ta reda på hur det ser ut med nyttjanderätten via en jurist, på egen bekostnad. Det kostar några tusen men är väl värda pengar, då kan man bygga en strategi för att hantera grannen därefter. Vad jag inte skulle gjort är att väcka den björn som sover i grannen, alla varningsklockor ringer)

• Gilla
Agge571
  • Laddar…
Claes Sörmland
H Husdrömmar2030 skrev:
Vad gäller om sommargrannen har brunn och pumphus utan servitut (!) på min mark och förbjuder mig att använda brunnen om jag inte köper in mig i utrustningen?

Obs! Det var den tidigare sommargrannen som borrade brunnen och satte dit pump. Då ägdes hade även min fastighet av en annan ägare.
Då har ni ett löpande avtal om användningen som ger grannen rätt att nyttja din mark för ändamålet för nuet. Avtalet är mellan er som privatpersoner och följer inte med om grannen eller du säljer era fastigheter utan då får de nya parterna komma överens om nya spelregler för ett nytt avtal. Det som i praktiken hände när du köpte fastigheten och lät det hela bero, du accepterade den fortsatta användningen av din mark.

Avtal kan sägas upp men det måste finnas skälighet här, särskilt vad gäller tidsramarna. För grannfridens skulle är det nog enklast att lämna det som det är. Men vi har ju t ex en tråd om rättsfallet där en fastighetsägare hade kommunalt VA via ledningar hos grannen utan rätt i servitut (den hade förlorats vid en fastighetsöverlåtelse). Och grannen sa upp avtalet om att ha ledningarna där efter att en läcka aktualiserade att de skulle underhållas genom uppgrävning av grannens trädgård. Fastighetsägaren gick till rätten men förlorade, helt enligt regelverket i jordabalken när rätt saknas. Här:

https://www.byggahus.se/forum/threads/staemde-grannen-servitut-foer-roerledningar-fanns.533509/

• Gilla
Jan Bz
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då har ni ett löpande avtal om användningen som ger grannen rätt att nyttja din mark för ändamålet för nuet. Avtalet är mellan er som privatpersoner och följer inte med om grannen eller du säljer era fastigheter utan då får de nya parterna komma överens om nya spelregler för ett nytt avtal. Det som i praktiken hände när du köpte fastigheten och lät det hela bero, du accepterade den fortsatta användningen av din mark.

Avtal kan sägas upp men det måste finnas skälighet här, särskilt vad gäller tidsramarna. För grannfridens skulle är det nog enklast att lämna det som det är. Men vi har ju t ex en tråd om rättsfallet där en fastighetsägare hade kommunalt VA via ledningar hos grannen utan rätt i servitut (den hade förlorats vid en fastighetsöverlåtelse). Och grannen sa upp avtalet om att ha ledningarna där efter att en läcka aktualiserade att de skulle underhållas genom uppgrävning av grannens trädgård. Fastighetsägaren gick till rätten men förlorade, helt enligt regelverket i jordabalken när rätt saknas. Här:

[länk]
Grannfriden är redan borta, då jag (den sk bonden som en markägare ofta kallas även i detta forum) ställt krav på att de sommarboende bör bidra till vägunderhållet av vår gemensamma infartsväg.

Men tillbaka till brunnen. Något avtal finns inte och har aldrig funnits, däremot finns servitut på annan brunn som redan fanns när tomten avstyckades på 50-talet.

Mvh Marianne

Claes Sörmland
H Husdrömmar2030 skrev:
Men tillbaka till brunnen. Något avtal finns inte och har aldrig funnits, däremot finns servitut på annan brunn som redan fanns när tomten avstyckades på 50-talet.
Du har ett avtal med grannen. Ett avtal är inte bara ett skriftligt papper ett avtal är en överenskommelse.

Nej ett servitut är mellan två fastigheter inte mellan personer.

Men en viss typ av servitut, de som upprättas genom civilrättsligt avtal och ej skrivs in i fastighetsregistret av tjänande fastighets ägare kan sluta gälla om tjänande fastighets ägare säljer fastigheten till en tredje part och inte informerar om servitutet.
Var med i nytt servitut ang vatten gemensamhetsanläggning .
Allt sånt med servitut blir akter hos Lantmäteriet, så inga privatpersoner för upp om rätt till brunn

Claes Sörmland
A555 Annn555 skrev:
Var med i nytt servitut ang vatten gemensamhetsanläggning .
Allt sånt med servitut blir akter hos Lantmäteriet, så inga privatpersoner för upp om rätt till brunn
En ägare av en fastighet kan upplåta en servitutsrätt åt annan fastighet helt för egen maskin och utan att Lantmäteriet alls blandas in eller känner till det. Det kallas för ett avtalsservitut. Du kan läsa hur du som fastighetsägare gör i 14 kap. jordabalken - den är nästan skriven som en handledning hur du ska göra, så lättläst:

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...gssamling/jordabalk-1970994_sfs-1970-994/#K14

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Du har ett avtal med grannen. Ett avtal är inte bara ett skriftligt papper ett avtal är en överenskommelse.
Ok! Då är vi tillbaka till frågan om de kan hindra mig från att få tillgång till den?

Claes Sörmland
H Husdrömmar2030 skrev:
Ok! Då är vi tillbaka till frågan om de kan hindra mig från att få tillgång till den?
Ja du äger den ju inte så du har ingen rätt till den. Samma som om någon parkerar en släpkärra med en vedklyv på din mark. Det ger dig ju inte rätten att börja klyva ved och köra runt med släpkärran. Men du kan kräva av ägaren att grejerna ska bort.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
H Husdrömmar2030 skrev:
Du skriver ju att du har erbjudits att köpa in dig i utrustning som krävs för att använda den?
Så då vill du inte betala för att kunna använda?

Ja du äger den ju inte så du har ingen rätt till den. Samma som om någon parkerar en släpkärra med en vedklyv på din mark. Det ger dig ju inte rätten att börja klyva ved och köra runt med släpkärran. Men du kan kräva av ägaren att grejerna ska bort.
Fast det kommer dom ju att vägra att göra.

Claes Sörmland
H Husdrömmar2030 skrev:
Så är det ofta i civilrättsliga relationer. Och för sådan konflikter det finns ju kronofogden och rättsystemet. Och grannen kan ansöka om att få officialservitut för den nya brunnen.

H Husdrömmar2030 skrev:
Ja, det har de ju skrivit papper på som ger dem rätt att ha.

köp in dig i brunnen om det legat på bordet. Enklast och säkert rimligt. Lite som att du kräver sommarboende på underhåll av väg. Goes both ways lixom.

[länk]
H Husdrömmar2030 skrev:
Grannfriden är redan borta, då jag (den sk bonden som en markägare ofta kallas även i detta forum) ställt krav på att de sommarboende bör bidra till vägunderhållet av vår gemensamma infartsväg.

Mvh Marianne
Då skulle jag säga så här:
- du har inte rätt till tillgång till brunnen och dess vatten för det är ju inte din ägodel
MEN
Om du skriver brev till den som nyttjar brunnen och säger upp rätten att använda din mark för den om du inte får rätt att ta vatten ur den så kanske? du kan hamna i en bättre förhandlingsposition.
Utan vare sig officialservitut eller avtalsservitut har inte grannen så mycket att sätta emot....
De kan å andra sidan begära officialservitut om brunnen verkligen behövs för de som nyttjar den.
Har de möjlighet att få vatten på annat sätt? Tex genom att borra brunn på egen mark?
Kravet för att få ett officialservitut är enligt lagen att
"Ett officialservitut bildas genom ett beslut från en lantmäterimyndighet i en fastighetsreglering, och kräver att det är av väsentlig betydelse för den härskande fastighetens ändamålsenliga användning. Det innebär att servitutet måste vara nödvändigt för att fastigheten ska kunna användas på ett ändamålsenligt sätt. "

Pär Sköld Pär Sköld skrev:
Ja, det har de ju skrivit papper på som ger dem rätt att ha.

köp in dig i brunnen om det legat på bordet. Enklast och säkert rimligt. Lite som att du kräver sommarboende på underhåll av väg. Goes both ways lixom.
Det finns inget skrivet angående brunnen och beträffande vägen så, i min värld, det rimligt att man betalar för det man använder men du tycker tydligen att jag skall fortsätta subventionera de tre sommargästernas vistelse.

H hempularen skrev:
Ett servitut upphör inte att gälla per automatik. Man kan begära att det skall hävas om det kan anses ha spelat ut sin roll. Men det krävs en förrättning hos lantmäteriet. Tar tid och kan bli väldigtr dyrt, framförallt om parterna inte är överens om att det skall upphöra.
Båda fastigheterna
måste vara överens om att servitut ska kunna upphöra. Annars fortlöper servitut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.