Det är väl nästan mer troligt att grannen ifråga inte var medveten om att TS även köpt den remsan där brunnen låg. Om jag förstår omständigheterna rätt avstyckades denna bit efter att TS köpte fastigheten med boningshus. Tror grannen då att den fortfarande hör till stamfastigheten gör han kanske antagandet att TS bara är där och snyltar (alltså grannen var inte införstådd med att det nu var TS som var ägare).

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 5 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Det kan vara en god idé att bemöta just den här grannen med den gamla bespottade fika-metoden. 🙂
OT: på detta forum håller det på att utvecklas ett alternativ, vi kan helt enkelt kalla det "14 LB på fredag"

Att bjuda över grannen på en pilsner (eller fika), och sätta sej ner i lugn och ro och prata kan hjälpa till att reda ut oklarheter utan att det behöver kosta många tiotals tusen kronor (som anlitande av Lantmäteri eller jurist riskerar att göra)

• Gilla
Agge571 och 5 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Detta stämmer inte, ett lokaliserat servitut som lantmäteriet känner till ska följa med automatiskt med den avstyckning som har den plats som avses. Det framgår av tråden att detta avtalsservitut var inskrivet redan på 70 talet så det bör funnits tillgängligt för lantmäteriet.
Om det är ett officialservitut ja, men ett avtalsservitut följer bara om det finns angivet i köpekontraktet. Det gamla avtalsservitutet från 1976 är upprättat mellan ägare och inte fastighet så därför måste det uppdateras vid ägarbyte.

Kontakta Lantmäteriet, och gör en fastighetsreglering, begär att servitutet upphävs, då det har spelat ut sin roll.

• Gilla
Agge571
  • Laddar…
M Megaforce skrev:
Om det är ett officialservitut ja, men ett avtalsservitut följer bara om det finns angivet i köpekontraktet. Det gamla avtalsservitutet från 1976 är upprättat mellan ägare och inte fastighet så därför måste det uppdateras vid ägarbyte.
TS har klippt in texten från Lantmäteriet enligt nedan, finns initialt i tråden, och utifrån det bör den följa fastigheten och registrerad redan 1958.

Undertecknade [REDACTED PERSON 1] och [REDACTED PERSON 2], ägare till fastigheten [REDACTED 12:4] i [REDACTED KOMMUN], upplåter härmed till ägaren av lägenheten [REDACTED 12:33] i [REDACTED KOMMUN] rätt att såsom Servitut nyttja en brunn, belägen i nordlig riktning cirka 100 meter från min lägenhet, samt att från densamma framdraga vattenledning, och vid behov reparera nämnda ledning, och rensning av brunn, och medgiver vi rätt till utsättning härav i vederbörandes fastighet.
[REDACTED PLATS] den 23-4 1958
[REDACTED SIGNATURER]

• Gilla
oxxen
  • Laddar…
Gonjer Gonjer skrev:
Vi köpte vår tomt år 2019 för att bygga nytt hus. Efter lite vändor och pandemiförseningar kom vi fram till att vi behövde köpa loss en liten marksnutt på ca 123 kvm från en större markägare i området för att få bygga vårt hus som vi önskade.

Den lilla marken utgjorde en gammal gång, ca 2–3 meter bred, som ledde ner till en liten plätt. På den plätten står det en gammal grävd brunn. När brunnen grävdes vet vi inte exakt, men troligtvis någon gång mellan 1930- och 1950-talet.

När vi köpte marken (som tidigare tillhörde fastighet [REDACTED 12:4]) så skrevs den över på oss 12:22 och vi fick även ta över ett befintligt servitut på brunnen.

Situationen idag​

Nu några år senare, när huset och trädgården är färdiga, tänkte vi nyttja brunnen för att vattna våra rabatter m.m. Vi köpte en enklare Gardena-automatpump och kopplade in den.

Efter bara en dag dök vår granne på 12:33 (som är den som har servitut på brunnen) upp, rejält irriterad, och började gorma vid tomtgränsen. Han hävdade bestämt att vi absolut inte får använda brunnen, då den enligt honom är hans egendom.

Jag hävdar att eftersom vi äger marken där brunnen står så får vi nyttja den, så länge vi inte hindrar honom från att använda brunnen enligt servitutet.
Vi frågade vad han använder brunnen till, men fick bara till svar:

Vi vet att han har kommunalt vatten och avlopp, så nyttjandet av brunnen känns mer som en gammal hävd från hans sida.

Servitutsavtalet​

För att undvika missförstånd och dålig grannsämja begärde jag ut servitutet som registrerades 1976. Efter 1 dygn och 5 kr till Riksarkivet fick vi det digitalt.

Här är den ordagranna texten, med personnamn, platsnamn och kommun anonymiserade:

Min tolkning och fråga till er​

Min tolkning är:
  • Servitutet ger grannen rätt att ta vatten ur brunnen, dra vattenledning, och underhålla både ledning och brunn.
  • Det finns inget i texten som säger att rätten är exklusiv.
  • Eftersom vi äger marken och brunnen står på vår tomt 12:22, borde vi också ha rätt att använda den, så länge vi inte hindrar grannen att nyttja den.
Jag har även skicka detta till Lantmäteriet för att få ett mer officiellt utlåtande att visa grannen.

Fråga:
  • Håller ni med om denna tolkning, eller finns det något i avtalet som skulle kunna tolkas som att grannen har ensamrätt till brunnen?
  • Behöver vi säkerställa att det finns vatten i brunnen? T.ex. om vi skulle tömma brunnen då ev. pool fylls på?
  • Och om det är som jag tror – hur hanterar man bäst en granne som tvärvägrar acceptera att vi också kan använda brunnen?

Som svar på frågan, ja det är en äldre herre.
Det står att han ska underhålla ledning och brunn
Och han har antagligen inte gjort det.

F fsn skrev:
Det märks nog att det inte var fullt så klart som man kan tro den dagen en pool fylls med brunnsvatten.

Det man tjänar på vattentaxan förlorar man i kemikalier.
Ja, använd inte brunnsvatten till poolen! Använd kommunalt, mycket billigare och bättre.

S sommarlängtan skrev:
Ja, använd inte brunnsvatten till poolen! Använd kommunalt, mycket billigare och bättre.
Fullkomligt idiotiskt att fylla pooler med kommunalt renat dricksvatten om det finns alternativ, vilket det i princip alltid finns.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
M Mårten Levin1 skrev:
Det står att han ska underhålla ledning och brunn
Och han har antagligen inte gjort det.
Det står att han får/har rätt att göra det vid behov, inte att han måste.

• Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Fullkomligt idiotiskt att fylla pooler med kommunalt renat dricksvatten om det finns alternativ, vilket det i princip alltid finns.
Av ren nyfikenhet, om man inte har egen brunn eller tillgång till brunn, vilka alternativ finns då?

Ytterligare bakgrund
Dagen efter grannen uttryckt sitt missnöje över häcken kring sitt missnöje att vi nyttjat "hans" brunn så kom han med ett brev och räckte över det fysiskt och sa "bara så vi är överens".

Jag skummade snabbt igenom brevet och tolkade det fortsatt som att vi har rätt att nyttja vårt eget fastighetstillbehör. Jag bemötte grannen med den informationen och sa att om han har servitutet så kan vi gemensamt sätta oss ner och gå igenom vad som gäller. Han gick och hämtade den fysiska kopian från när det registrerades på LM, 1976, och då belyste jag för honom att här finns det inget som styrker det du skriver i brevet eller din hävd om att det är din egendom och att vi inte får nyttja brunnen. När jag försökte förklara termerna Last, Tjänande, Härskande så fick jag känslan av att han försökte pudla något. Efter lite mummel och tankegång från hans sida så sa att det hade inte varit några konstigheter om vi hade frågat om vi fick nyttja hans brunn.

Jag bemötte det med att jag tar på mig att kontakta både kommun och LM för att få klarhet i detta då han var inte intresserad av det, antingen för att han inte orkar (ålder) eller för att han eventuellt insåg att han kanske har fel. Oavsett nu står vi här idag med en lite halvdålig relation med grannen där vi försökt att vara så tillmötesgående och sakliga som möjligt.

Grannens brev
Rubrik: Angående brunnen på er fastighet
Datum: 2025-08-10

Jag vill härmed klargöra att brunnen som är belägen på er fastighet 12:22 är anlagd av min fastighet 12:33 och det finns ett servitut inskrivet till förmån för min fastighet.
Detta servitut ger min fastighet rätt att använda brunnen, men ger ingen rätt för den tjänande fastigheten att ta vatten ur brunnen utan mitt uttryckliga tillstånd.
Jag ber er därför att omedelbart upphöra med att ta vatten från brunnen, eftersom detta utgör ett olovligt nyttjande av min anläggning.
Jag hoppas att vi kan lösa detta i samförstånd, men om nyttjandet fortsätter förbehåller jag mig rätten att vidta juridiska åtgärder.
Med vänlig hälsning,
XXXX

Vad servitutet faktiskt säger

Servitutet är från 1958 (LM registrerades 1976) och registrerat som:
”Rätt att nyttja brunn på fastigheten 12:4 (numera 12:22) och ledning till brunnen. Ägaren till 12:33 ska underhålla brunn och ledning.”
Detta är ett så kallat avtalsservitut. I juridikspråket kallas den fastighet som ger rättigheten för tjänande fastighet (last), och den som får nyttjanderätten för härskande fastighet (förmån). Det betyder inte att den härskande fastigheten har ensamrätt – det betyder att den har en rättighet som följer fastigheten oavsett ägare. Fullt förståeligt om det misstolkas, Juridiksvenska är underbart.

Markägaren (tjänande fastighet) behåller äganderätten till brunnen om den inte uttryckligen avtalats bort. I det här fallet finns inget i varken lantmäteriförrättningen eller köpekontraktet som undantar brunnen som fastighetstillbehör.

Varför grannens påstående inte stämmer
Grannens tolkning – att vi måste ha hans uttryckliga tillstånd för att använda brunnen – saknar stöd i både servitutets formulering och gällande rätt. Som ägare till fastigheten där brunnen står har vi rätt att använda den så länge vi inte hindrar honom från att utöva sin servitutsrätt.

Det grannen påstår är i princip att servitutet skulle ge honom exklusiv rätt – något som inte framgår av avtalet.

Frågetecken kring 12:4
En sak som förbryllar mig är att det i Lantmäteriets “Min Fastighet” står att även 12:4 är “last” i samma servitut. Det skulle i teorin kunna tyda på att brunnen historiskt har legat delvis inom 12:4 eller att flera fastigheter har varit tjänande. Det kan vara värt att reda ut med 12:4:s ägare, men inget i köpeavtalet eller förrättningshandlingarna antyder att vi inte skulle äga brunnen i sin helhet idag.

Detta står registrerat på Lantmäteriet under "Min Fastighet".
Rättsförhållande: Last
Rättighetstyp: Avtalsservitut
Akt: ***********
Beskrivning: Brunn mm

Förmån​

12:33

Last​

12:4, 12:22

Åtgärder​

Berörkrets ändrad, Fastighetsreglering
Datum 2021-10-05

Om pool och större vattenuttag
Alla verkar överens om att både fylla och tömma en pool i brunnen är en dålig idé, så den tanken lägger vi ner. Vår plan är i endast bevattning, särskilt vid bevattningsförbud.

Min ståndpunkt
Brunnen är vår, servitutet ger grannen nyttjanderätt men inte ensamrätt. Vi får använda brunnen, han får använda brunnen, och vi får inte hindra varandra. Det är i mina ögon ganska enkelt.

Jag har skickat dessa frågor och historik både till kommunen och Lantmäteriet. Deras svarstider ger lite att önska, tillsvidare får tråden utgöra någon form av vägledning.

• Gilla
  • Älska
Jonaspfb och 12 till
  • Laddar…
Du hanterar det seriöst så avvakta nu de svar du får.👍

• Gilla
Dortmunder DAB och 9 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Jag har läst igenom tråden, men kan inte se om själva utrustningen är er eller grannens? Har ni kopplat in egen pump när ni tog vatten från brunnen? Eller kopplade ni in er på befintlig utrustning?
TS post #1, under ”situationen idag”

• Gilla
Maxitupla och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Det intressanta är väl brunnens kapacitet.
Varför skulle kapaciteten spela roll? Grannens servitut innebär väl inte att han har företräde till vattnet? Om TS aktivt skulle se till att brunnen alltid var tom kan man kanske hävda att han obstruerat grannen från att använda servitutet, men om de bägge belastar brunnen till dess fulla kapacitet så kan det knappast vara fel av TS.

• Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.