I andra trådar om servitut läser jag ibland att servitut gäller personligen och inte följer med köp av fastighet, stämmer det? För i så fall borde servitutet inte längre vara giltigt eftersom det är skrivet mot ägarna till 12:4.

• Gilla
Graffen
  • Laddar…
Ja alltså var det min brunn o någon kom och ylade mot mig så hade jag ju direkt klarlagt att servitutet gällde att han får nyttja brunnen inte att han äger den eller har någon ensamrätt till den. Vill han förövrigt inte förklara varför han behöver den hade jag ansökt om att annullera servitutet.
Mest bara för att jag inte uppskattar när någon börjar med att vara otrevlig.

• Gilla
unki och 44 till
  • Laddar…
K Karin Svensson5 skrev:
I andra trådar om servitut läser jag ibland att servitut gäller personligen och inte följer med köp av fastighet, stämmer det? För i så fall borde servitutet inte längre vara giltigt eftersom det är skrivet mot ägarna till 12:4.
Det beror på om det är ett avtalsservitut (och huruvida det är inskrivet i fastighetsregistret eller i alla fall att köparen informerats om det innan) eller ett officialservitut. Ett avtalsservitut som inte är inskrivet eller förmedlat till köpare slutar att gälla vid överlåtelse.

• Gilla
Finnpucko och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
K Karin Svensson5 skrev:
Nej ett servitut är mellan två fastigheter inte mellan personer.

Men en viss typ av servitut, de som upprättas genom civilrättsligt avtal och ej skrivs in i fastighetsregistret av tjänande fastighets ägare kan sluta gälla om tjänande fastighets ägare säljer fastigheten till en tredje part och inte informerar om servitutet.

• Gilla
pacman42 och 10 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej ett servitut är mellan två fastigheter inte mellan personer.

Men en viss typ av servitut, de som upprättas genom civilrättsligt avtal och ej skrivs in i fastighetsregistret av tjänande fastighets ägare kan sluta gälla om tjänande fastighets ägare säljer fastigheten till en tredje part och inte informerar om servitutet.
Tack! Då förstår jag.

• Gilla
TechChad
  • Laddar…
Tack för alla inspel – mycket intressant att läsa hur ni resonerar.

För att summera läget:
  • Fastigheten 12:22 som vi äger idag var tidigare en del av 12:4. När 12:22 styckades av lämnades den lilla markplätten med brunnen (123 kvm) kvar i 12:4:s ägo.
  • År 2021 köpte vi markplätten från 12:4, och brunnen står därmed idag på vår fastighet.
  • Servitutet är tydligt: ägaren till 12:4 upplåter rätt att nyttja brunnen till 12:33. Det är alltså ett fastighetsservitut mellan två fastigheter, inte ett personligt avtal, och det ger nyttjanderätt – inte ensamrätt.
  • Att brunnen skulle ha varit lös egendom tillhörande 12:33 känns osannolikt med tanke på både historiken och formuleringen i servitutet.
Kapacitet & användning
Brunnens exakta kapacitet och djup är ännu inte uppmätt. Varken vi eller grannen har gjort tester, men uppskattningen är att den är ca 7 meter djup med vattennivån runt 3 meter från markytan. Det vatten vi tagit upp har varit klart och luktfritt. Huruvida grannen använder det som dricksvatten vet jag inte – det kanske kräver en flaska whisky som muta för att få veta.

Vår primära tanke är att använda brunnen för trädgårdsbevattning, särskilt under bevattningsförbud. Poolfyllning är ett tänkbart framtida scenario (ca 10 m³, temporär pool), men det ligger långt fram i tiden. En liten fundering till er andra – om man i ett sådant scenario pumpar tillbaka vattnet i brunnen efter säsongen, ser ni något som talar emot det ur ett servitutsperspektiv? (Förutsatt att man inte avser använda vattnet som dricksvatten förstås.)

”Servitutet har spelat ut sin roll”-argumentet
Visst, man kan försöka driva en linje mot kommun, lantmäteri och granne om att servitutet inte längre fyller sitt syfte när kommunalt vatten finns. Men då krävs en förrättning hos Lantmäteriet, vilket tar tid, kostar pengar och kräver att man orkar ta striden. Just nu finns det ingen sådan ambition från min sida – viktigast är att klargöra för grannen att vi har rätt att nyttja brunnen på vår fastighet utan att inskränka på hans servitutsrätt.

Relation till grannen
Vi har bott här i två år och aldrig pratat med grannen förrän han, på vår sista semesterdag, dök upp vid häcken och med hög röst frågade varför vi ”nyttjar hans brunn”. Om vi säger så – första intrycket är stabilt.

Så min ståndpunkt:
  • Brunnen står på vår fastighet och är ett fastighetstillbehör.
  • Servitutet ger 12:33 nyttjanderätt, inte ensamrätt.
  • Vi får använda brunnen, så länge vi inte inskränker på grannens rätt.
  • Att brunnen skulle ha varit lös egendom tillhörande grannen är både osannolikt och motsägs av avtalet.

Med andra ord – vi tänker vattna våra rabatter och kanske en och annan framtida pool utan att göra livet surt för grannen. Han får fortsätta använda brunnen precis som innan, och vi tänker inte bråka om varje droppe. Men ensamrätt? Nej, den finns inte – och det står svart på vitt. Resten får vi väl ta över en kaffe (eller en whisky) den dagen han är på det humöret.

• Gilla
MichelleW och 30 till
  • Laddar…
Gonjer Gonjer skrev:
Poolfyllning är ett tänkbart framtida scenario (ca 10 m³, temporär pool), men det ligger långt fram i tiden. En liten fundering till er andra – om man i ett sådant scenario pumpar tillbaka vattnet i brunnen efter säsongen, ser ni något som talar emot det ur ett servitutsperspektiv? (Förutsatt att man inte avser använda vattnet som dricksvatten förstås.)
Du ska inte pumpa tillbaka vattnet. Du riskerar att förorena brunnen. Dessutom har det ingen effekt på vattentillgången när du tar vattnet, vilket är vad som möjligen har betydelse.

• Gilla
Anna_H och 31 till
  • Laddar…
Bra plan!

Men det verkar onödigt att pumpa tillbaka vatten i en brunn. Hur ska ni få plats med 10 kubik i den? Vattnet tränger nog lika lätt ned i marken om ni bara "vattnar" tomten med det, eller tömmer det på marken nära brunnen, i lagom takt. Mottrycket av vattnet som fyller brunnen är nog minst lika stort som de max 3 meter som ni kan fylla brunnen med, innan den flödar över kanten (så den kommer nog att bli överfull). Brunnen bör vara öppen endast i ett sandlager i botten, men tät i väggarna, om den ger klart och fint vatten.

• Gilla
MichelleW och 5 till
  • Laddar…
Gonjer Gonjer skrev:
Så min ståndpunkt:
Framfört den till grannen?

//

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
F
Spikbjörn Spikbjörn skrev:
Bra plan!

Men det verkar onödigt att pumpa tillbaka vatten i en brunn. Hur ska ni få plats med 10 kubik i den? Vattnet tränger nog lika lätt ned i marken om ni bara "vattnar" tomten med det, eller tömmer det på marken nära brunnen, i lagom takt. Mottrycket av vattnet som fyller brunnen är nog minst lika stort som de max 3 meter som ni kan fylla brunnen med, innan den flödar över kanten (så den kommer nog att bli överfull). Brunnen bör vara öppen endast i ett sandlager i botten, men tät i väggarna, om den ger klart och fint vatten.
Det märks nog att det inte var fullt så klart som man kan tro den dagen en pool fylls med brunnsvatten.

Det man tjänar på vattentaxan förlorar man i kemikalier.

• Gilla
Diggler och 4 till
  • Laddar…
Gonjer Gonjer skrev:
Tack för alla inspel – mycket intressant att läsa hur ni resonerar.

För att summera läget:
  • Fastigheten 12:22 som vi äger idag var tidigare en del av 12:4. När 12:22 styckades av lämnades den lilla markplätten med brunnen (123 kvm) kvar i 12:4:s ägo.
  • År 2021 köpte vi markplätten från 12:4, och brunnen står därmed idag på vår fastighet.
  • Servitutet är tydligt: ägaren till 12:4 upplåter rätt att nyttja brunnen till 12:33. Det är alltså ett fastighetsservitut mellan två fastigheter, inte ett personligt avtal, och det ger nyttjanderätt – inte ensamrätt.
  • Att brunnen skulle ha varit lös egendom tillhörande 12:33 känns osannolikt med tanke på både historiken och formuleringen i servitutet.
Kapacitet & användning
Brunnens exakta kapacitet och djup är ännu inte uppmätt. Varken vi eller grannen har gjort tester, men uppskattningen är att den är ca 7 meter djup med vattennivån runt 3 meter från markytan. Det vatten vi tagit upp har varit klart och luktfritt. Huruvida grannen använder det som dricksvatten vet jag inte – det kanske kräver en flaska whisky som muta för att få veta.

Vår primära tanke är att använda brunnen för trädgårdsbevattning, särskilt under bevattningsförbud. Poolfyllning är ett tänkbart framtida scenario (ca 10 m³, temporär pool), men det ligger långt fram i tiden. En liten fundering till er andra – om man i ett sådant scenario pumpar tillbaka vattnet i brunnen efter säsongen, ser ni något som talar emot det ur ett servitutsperspektiv? (Förutsatt att man inte avser använda vattnet som dricksvatten förstås.)

Visst, man kan försöka driva en linje mot kommun, lantmäteri och granne om att servitutet inte längre fyller sitt syfte när kommunalt vatten finns. Men då krävs en förrättning hos Lantmäteriet, vilket tar tid, kostar pengar och kräver att man orkar ta striden. Just nu finns det ingen sådan ambition från min sida – viktigast är att klargöra för grannen att vi har rätt att nyttja brunnen på vår fastighet utan att inskränka på hans servitutsrätt.

Relation till grannen
Vi har bott här i två år och aldrig pratat med grannen förrän han, på vår sista semesterdag, dök upp vid häcken och med hög röst frågade varför vi ”nyttjar hans brunn”. Om vi säger så – första intrycket är stabilt.

Så min ståndpunkt:
  • Brunnen står på vår fastighet och är ett fastighetstillbehör.
  • Servitutet ger 12:33 nyttjanderätt, inte ensamrätt.
  • Vi får använda brunnen, så länge vi inte inskränker på grannens rätt.
  • Att brunnen skulle ha varit lös egendom tillhörande grannen är både osannolikt och motsägs av avtalet.

Med andra ord – vi tänker vattna våra rabatter och kanske en och annan framtida pool utan att göra livet surt för grannen. Han får fortsätta använda brunnen precis som innan, och vi tänker inte bråka om varje droppe. Men ensamrätt? Nej, den finns inte – och det står svart på vitt. Resten får vi väl ta över en kaffe (eller en whisky) den dagen han är på det humöret.
Det kanske bara är ett missförstånd ?

Ponera att grannen inte är ursprungsgrannen, alternativt har glömt (är ju gammal) att det är ett servitut och nu, sen många decennier, sett brunnen som hans.

Så dyker den nya grannen upp och börjar ta vatten ur hans brunn helt plötsligt !?
Det kanske kan förklara om han blir förbannad ? Kanske räcker att prata lite med honom om hur det ligger till...

• Gilla
MichelleW och 6 till
  • Laddar…
Gonjer Gonjer skrev:
Det hade jag berättat för honom blir nästa steg om han är fortsatt otrevlig.

• Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det man tjänar på vattentaxan förlorar man i kemikalier.
Om det inte är så att det kommunala vattnet kommer från en ytvattentäkt och brunnsvattnet från en bergborrad brunn.

Gonjer Gonjer skrev:
Vi köpte vår tomt år 2019 för att bygga nytt hus. Efter lite vändor och pandemiförseningar kom vi fram till att vi behövde köpa loss en liten marksnutt på ca 123 kvm från en större markägare i området för att få bygga vårt hus som vi önskade.

Den lilla marken utgjorde en gammal gång, ca 2–3 meter bred, som ledde ner till en liten plätt. På den plätten står det en gammal grävd brunn. När brunnen grävdes vet vi inte exakt, men troligtvis någon gång mellan 1930- och 1950-talet.

När vi köpte marken (som tidigare tillhörde fastighet [REDACTED 12:4]) så skrevs den över på oss 12:22 och vi fick även ta över ett befintligt servitut på brunnen.

Situationen idag​

Nu några år senare, när huset och trädgården är färdiga, tänkte vi nyttja brunnen för att vattna våra rabatter m.m. Vi köpte en enklare Gardena-automatpump och kopplade in den.

Efter bara en dag dök vår granne på 12:33 (som är den som har servitut på brunnen) upp, rejält irriterad, och började gorma vid tomtgränsen. Han hävdade bestämt att vi absolut inte får använda brunnen, då den enligt honom är hans egendom.

Jag hävdar att eftersom vi äger marken där brunnen står så får vi nyttja den, så länge vi inte hindrar honom från att använda brunnen enligt servitutet.
Vi frågade vad han använder brunnen till, men fick bara till svar:

Vi vet att han har kommunalt vatten och avlopp, så nyttjandet av brunnen känns mer som en gammal hävd från hans sida.

Servitutsavtalet​

För att undvika missförstånd och dålig grannsämja begärde jag ut servitutet som registrerades 1976. Efter 1 dygn och 5 kr till Riksarkivet fick vi det digitalt.

Här är den ordagranna texten, med personnamn, platsnamn och kommun anonymiserade:

Min tolkning och fråga till er​

Min tolkning är:
  • Servitutet ger grannen rätt att ta vatten ur brunnen, dra vattenledning, och underhålla både ledning och brunn.
  • Det finns inget i texten som säger att rätten är exklusiv.
  • Eftersom vi äger marken och brunnen står på vår tomt 12:22, borde vi också ha rätt att använda den, så länge vi inte hindrar grannen att nyttja den.
Jag har även skicka detta till Lantmäteriet för att få ett mer officiellt utlåtande att visa grannen.

Fråga:
  • Håller ni med om denna tolkning, eller finns det något i avtalet som skulle kunna tolkas som att grannen har ensamrätt till brunnen?
  • Behöver vi säkerställa att det finns vatten i brunnen? T.ex. om vi skulle tömma brunnen då ev. pool fylls på?
  • Och om det är som jag tror – hur hanterar man bäst en granne som tvärvägrar acceptera att vi också kan använda brunnen?

Som svar på frågan, ja det är en äldre herre.
Att ha servitut innebär att få nyttja något som inte egentligen är ditt. Så naturligtvis är brunnen din, men du kan inte/ får inte hindra honom från att använda den.

• Gilla
maarten70 och 1 till
  • Laddar…
F
F fribygg skrev:
Om det inte är så att det kommunala vattnet kommer från en ytvattentäkt och brunnsvattnet från en bergborrad brunn.
Tveksamt.

Och nu handlade det om en grävd 7m djup brunn.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.