Anlita en elektriker!

För familjens säkerhet, elsäkerhet och brandsäkerhet skulle jag byta och troligen bygga ut en hel del kanske allt, av den väldigt gamla installationen. Minsta är att se över ALL el i huset.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Bara att byta, inget problem elektriskt.
Att du inte får göra det är en annan sak.
Lagliga lösningen är ett grenuttag med flera uttag.
Men vi bryr oss inte..
Nej, du får INTE blanda
M Macaki80 skrev:
Jag har flyttat till ett hus där nästan all el är ojordat. Det finns alldeles för få uttag i ena sovrummet. Så det jag undrar om man kan seriekoppla ojordade vägguttag med ojordade vägguttag såklart. Vill byta uttag från ett enkelt till ett dubbelt och där med dra kabel till två nya uttag så att det finns tillräckligt.
Bild 1 gamla uttaget
Bild 2 och 3 de nya som jag vill installera och byta till. [bild][bild][bild]
Du får inte blanda jordad och ojordad utrustning i samma rum.
Du får inte tapetsera över en kulo eller liknande ledning.
Du har troligtvis helt obrukbara kablar som det ser ut, när du börjar jobba med dem är risken att de faller sönder.
Om du byter skall du INTE välja uttag med 2 brunnar utan ett 2v utvändigt uttag (som det nya på bilden). Du får INTE koppla 3 kablarni ett uttag, de är inte gjorda för det och för övrigt får du inte alls utföra jobbet som nämndes tidigare. Som ägare av hus och el anläggning är du ansvarig för skicket på den, tänk över innan du gör någon ändring som inte följer standard.

• Gilla
Macaki80
  • Laddar…
Tapetsera över dylik kabel har man gjort sen det drogs in el i hus så jag har svårt att se varför det skulle vara otillåtet?

• Gilla
Intet och 4 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Tapetsera över dylik kabel har man gjort sen det drogs in el i hus så jag har svårt att se varför det skulle vara otillåtet?
Det var för att använda vokabulären den tidens regler tillåtet så länge den "lätt kan skönjas".

• Gilla
te95mne
  • Laddar…
M Mrstenake skrev:
Du får inte blanda jordad och ojordad utrustning i samma rum.
Va, det var något helt nytt! Får man inte använda den ojordade elvispen i köket där det står en jordad vattenkokare?

M Mrstenake skrev:
Nej, du får INTE blanda
Blanda vaddå?

M Mrstenake skrev:
Du får INTE koppla 3 kablarni ett uttag, de är inte gjorda för det
ABB´s uttag är gjorda för 4 kablar, så det går mycket väl att ansluta fler än 2 kablar.
ABB vägguttag med plats för fyra kablar, visar detalj av anslutningsmöjligheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
useless useless skrev:
Va, det var något helt nytt! Får man inte använda den ojordade elvispen i köket där det står en jordad vattenkokare?
Utrustning i detta fallet var menat jordat/inte jordat uttag. tråden beskriver ju inget om vilka köksmaskiner du skall ansluta. Och NEJ kablar får inte tapetseras över det Strider mot grundkravet i SS 436 40 00 (Elinstallationsreglerna) att ledningar ska vara korrekt förlagda och inspekterbara.

M Mrstenake skrev:
Utrustning i detta fallet var menat jordat/inte jordat uttag. tråden beskriver ju inget om vilka köksmaskiner du skall ansluta. Och NEJ kablar får inte tapetseras över det Strider mot grundkravet i SS 436 40 00 (Elinstallationsreglerna) att ledningar ska vara korrekt förlagda och inspekterbara.
Vad tycker du då om exempelvis en EKK mitt inuti en vägg?

M Mrstenake skrev:
I trådstarten står det ju att det gamla uttaget är ojordat :-)

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
M Mrstenake skrev:
Jag tror att du övertolkar lite, tapetserade/målade/inspacklade ledningar är inga problem. En tapet gör inte att ledningen inte går att inspektera.

• Gilla
Kardan79 och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad tycker du då om exempelvis en EKK mitt inuti en vägg?
Då tror jag inte det är en svensk elektriker som förlagt den. Och om du skall göra så skall den ligga i vp/flexrör. Men det normala är att man drar fq i rör.

M Mrstenake skrev:
Ok. Men TS skriver ju i första inlägget:

"Så det jag undrar om man kan seriekoppla ojordade vägguttag med ojordade vägguttag såklart."

Vart någonstans står det att någon tänker blanda jordat och ojordat???

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
M Mrstenake skrev:
Då tror jag inte det är en svensk elektriker som förlagt den.
Vad har elektrikerns nationalitet med något att göra?

M Mrstenake skrev:
Och om du skall göra så skall den ligga i vp/flexrör.
Skall? Jag påstår att det är fullt tillåtet att förlägga en EKK löst i en väg. Klokt, kanske inte. Vanligt, lyckligtvis inte.

M Mrstenake skrev:
Men det normala är att man drar fq i rör.
Här är vi helt ense. Det diskuterades dock vad som var tillåtet.

nisse123 nisse123 skrev:
ABB´s uttag är gjorda för 4 kablar, så det går mycket väl att ansluta fler än 2 kablar.
[bild]
Trådskaparen visar ett ojordat schneider 2v utv uttag, där finns inte så många plintar. ditt uttag är för infällt montage och då krävs en dosa att montera den i. Skall du då få gott om plats att göra anslutning för 3 kablar bör den vara minst 35mm. hög. Uttaget på din bild är dess utom jordat vilket INTE var aktuellt i denna tråd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.