7 312 läst ·
98 svar
7k läst
98 svar
Seriekoppla ojordade vägguttag med ojordade vägguttag.
Anlita en elektriker!
För familjens säkerhet, elsäkerhet och brandsäkerhet skulle jag byta och troligen bygga ut en hel del kanske allt, av den väldigt gamla installationen. Minsta är att se över ALL el i huset.
För familjens säkerhet, elsäkerhet och brandsäkerhet skulle jag byta och troligen bygga ut en hel del kanske allt, av den väldigt gamla installationen. Minsta är att se över ALL el i huset.
Nej, du får INTE blandaD Dilato skrev:
Du får inte blanda jordad och ojordad utrustning i samma rum.M Macaki80 skrev:Jag har flyttat till ett hus där nästan all el är ojordat. Det finns alldeles för få uttag i ena sovrummet. Så det jag undrar om man kan seriekoppla ojordade vägguttag med ojordade vägguttag såklart. Vill byta uttag från ett enkelt till ett dubbelt och där med dra kabel till två nya uttag så att det finns tillräckligt.
Bild 1 gamla uttaget
Bild 2 och 3 de nya som jag vill installera och byta till. [bild][bild][bild]
Du får inte tapetsera över en kulo eller liknande ledning.
Du har troligtvis helt obrukbara kablar som det ser ut, när du börjar jobba med dem är risken att de faller sönder.
Om du byter skall du INTE välja uttag med 2 brunnar utan ett 2v utvändigt uttag (som det nya på bilden). Du får INTE koppla 3 kablarni ett uttag, de är inte gjorda för det och för övrigt får du inte alls utföra jobbet som nämndes tidigare. Som ägare av hus och el anläggning är du ansvarig för skicket på den, tänk över innan du gör någon ändring som inte följer standard.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Tapetsera över dylik kabel har man gjort sen det drogs in el i hus så jag har svårt att se varför det skulle vara otillåtet?
Utrustning i detta fallet var menat jordat/inte jordat uttag. tråden beskriver ju inget om vilka köksmaskiner du skall ansluta. Och NEJ kablar får inte tapetseras över det Strider mot grundkravet i SS 436 40 00 (Elinstallationsreglerna) att ledningar ska vara korrekt förlagda och inspekterbara.useless skrev:
Vad tycker du då om exempelvis en EKK mitt inuti en vägg?M Mrstenake skrev:
I trådstarten står det ju att det gamla uttaget är ojordatM Mrstenake skrev:
Jag tror att du övertolkar lite, tapetserade/målade/inspacklade ledningar är inga problem. En tapet gör inte att ledningen inte går att inspektera.M Mrstenake skrev:
Ok. Men TS skriver ju i första inlägget:M Mrstenake skrev:
"Så det jag undrar om man kan seriekoppla ojordade vägguttag med ojordade vägguttag såklart."
Vart någonstans står det att någon tänker blanda jordat och ojordat???
Vad har elektrikerns nationalitet med något att göra?M Mrstenake skrev:
Skall? Jag påstår att det är fullt tillåtet att förlägga en EKK löst i en väg. Klokt, kanske inte. Vanligt, lyckligtvis inte.M Mrstenake skrev:
Här är vi helt ense. Det diskuterades dock vad som var tillåtet.M Mrstenake skrev:
Trådskaparen visar ett ojordat schneider 2v utv uttag, där finns inte så många plintar. ditt uttag är för infällt montage och då krävs en dosa att montera den i. Skall du då få gott om plats att göra anslutning för 3 kablar bör den vara minst 35mm. hög. Uttaget på din bild är dess utom jordat vilket INTE var aktuellt i denna tråd.nisse123 skrev: