20 084 läst ·
85 svar
20k läst
85 svar
Separat jordfelsbrytare utanför badrummet
"För mig låter det inte som om du har koll på skyddsjorden"
Enlig manualen till dosan skall jorden in, precis som fas och nolla. Jorden skall också vidare till samtliga uttag, förbi JFB.
Hur det kan göras på mer än ett sätt förstår jag inte.
Jag har kollat runt lite och inser att alla JFB inte har ingång för jord. Denna har dock det och kopplingsplinten kan användas för att koppla vidare jorden till andra uttag.
Min fråga var från början en aning dum, jag inser det nu. Varför skulle det inte vara ok att göra som jag tänkt mig? Dessa infällda JFB säljs ju av en anledning?
Jag var mest nyfiken på huruvida en IP20 dosa fick användas för våtrum (när dosan är placerad på andra sidan väggen). Den frågan är också dum eftersom de JFB som sitter i proppskåp knappast är IP44
Jag kör på. Jag är ingen elektriker och inte utbildad. Däremot har jag en elkompis som jag bollar en del med. Efter några samtal med honom har jag full instruktion om hur jorden kopplas vidare (förbi JFB och även in i JFB).
Jag kommer köra enligt följande.
3 tåtar från taket (matningen), varav jorden skarvas ihop med en torex och en jordkabel som går in i JFB, andra tåten får gå med till apparatdoseuttag där jag kopplar in resterande tåtar med en kopplingsplint. Från plinten går sedan 4 EKK, en till varje uttag. Varje uttag förses med apparatdosa i grunden och plint med dragavlastning till handdukstork. I övriga fall körs kopplingsdosor eller direkta eluttag med korrekt IP-klassning.
Halva huset består av torexskarvningar i uttagen. De apparatdosor som jag hittat kopplingsplintar i har lossnat i vissa fall eller suttit väldigt löst. Torex verkar fortfarande sitta bra efter drygt 30 år.
Enlig manualen till dosan skall jorden in, precis som fas och nolla. Jorden skall också vidare till samtliga uttag, förbi JFB.
Hur det kan göras på mer än ett sätt förstår jag inte.
Jag har kollat runt lite och inser att alla JFB inte har ingång för jord. Denna har dock det och kopplingsplinten kan användas för att koppla vidare jorden till andra uttag.
Min fråga var från början en aning dum, jag inser det nu. Varför skulle det inte vara ok att göra som jag tänkt mig? Dessa infällda JFB säljs ju av en anledning?
Jag var mest nyfiken på huruvida en IP20 dosa fick användas för våtrum (när dosan är placerad på andra sidan väggen). Den frågan är också dum eftersom de JFB som sitter i proppskåp knappast är IP44
Jag kör på. Jag är ingen elektriker och inte utbildad. Däremot har jag en elkompis som jag bollar en del med. Efter några samtal med honom har jag full instruktion om hur jorden kopplas vidare (förbi JFB och även in i JFB).
Jag kommer köra enligt följande.
3 tåtar från taket (matningen), varav jorden skarvas ihop med en torex och en jordkabel som går in i JFB, andra tåten får gå med till apparatdoseuttag där jag kopplar in resterande tåtar med en kopplingsplint. Från plinten går sedan 4 EKK, en till varje uttag. Varje uttag förses med apparatdosa i grunden och plint med dragavlastning till handdukstork. I övriga fall körs kopplingsdosor eller direkta eluttag med korrekt IP-klassning.
Halva huset består av torexskarvningar i uttagen. De apparatdosor som jag hittat kopplingsplintar i har lossnat i vissa fall eller suttit väldigt löst. Torex verkar fortfarande sitta bra efter drygt 30 år.
Redigerat:
Lägsta kapslingsklass kopplingsdosor i badrum & duschrum:
IP44 område 1
IP24 område 2
IP21 område 3
IP2X eller IPXXB infälld i tak område 3
Angående JFB: Vad har du för jordfelsbrytare som ska anslutas till skyddsjord
Har aldrig någonsin sett en JFB med anslutning för skyddsjord.
IP44 område 1
IP24 område 2
IP21 område 3
IP2X eller IPXXB infälld i tak område 3
Angående JFB: Vad har du för jordfelsbrytare som ska anslutas till skyddsjord
Har aldrig någonsin sett en JFB med anslutning för skyddsjord.
Jag tror att TS har köpt något som liknar den här:snaggletooth skrev:
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=348602
Det förklarar i så fall varför det finns en anslutning för skyddsjord.
/Hasse
Det material jag har stämmer IP-klassmässigt med din lista ovan(det som sitter inuti badrummet). Förutom att jag ex kör IP44 på område 3 osv.
JFB jag köpt är:
http://www.schneider-electric.se/Downloads/PDF/monteringsanvisningar/Plan jordfelsbryt.pdf
Där finns kopplingsschemat som visar jordningen in/vidare. Tidigare länk högst upp i denna tråd fungerar inte längre. Den refererar till fel produkt nu av någon anledning.
Länken visar den JFB jag alltså tänkt koppla barummets el till (förutom lampor som redan har JFB genom proppskåp nummer 2)
JFB jag köpt är:
http://www.schneider-electric.se/Downloads/PDF/monteringsanvisningar/Plan jordfelsbryt.pdf
Där finns kopplingsschemat som visar jordningen in/vidare. Tidigare länk högst upp i denna tråd fungerar inte längre. Den refererar till fel produkt nu av någon anledning.
Länken visar den JFB jag alltså tänkt koppla barummets el till (förutom lampor som redan har JFB genom proppskåp nummer 2)
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Om matningen går till JFB och sedan vidare till kopplingsdosa så bör man inte koppla in skyddsjorden i JFB det är ju bara en kopplingsklämma. Låt skyddsjorden bara gå förbi.
Protte, jag fortsätter med "lägg ner detta proj"
Protte, jag fortsätter med "lägg ner detta proj"
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Troligen finns där en plint för att man skall kunna koppla jorden förbi brytaren. Tänk fallet att du i princip klipper en befintlig kabel och stoppar in en jfb mellan.
Det man egetligen ser på bilden du skickade med att det finns en plint för vidarekoppling av jord. Man ser klart och tydligt på bilden att den absolut inte har något med själva funktionen att göra då den går utanför det som jordfelsbrytaren mäter. Tycker mest det låter besvärligt att dra ner jord till jordfelsbrytaren.
Varför jorden är ritad på bilden är väl för att vägguttaget/aparaten man ansluter efter jordfelsbrytaren ska vara jordat.
Varför jorden är ritad på bilden är väl för att vägguttaget/aparaten man ansluter efter jordfelsbrytaren ska vara jordat.
Redigerat:
Jag är helt enig. Däremot kommer ju alla tre kablar ner från taket, i väggen in i den apparatdosa där JFB skall sitta. Att trycka i jorden, nollan, och fasen och sen koppla vidare jorden från den plinten gör varken eller i jobb. Allt går ju ändå genom den apparatdosan.
Dock ser jag nu att det element som sitter i lilla toalettrummet har ett eget vp rör till det rummet och det lär bli lite trångt. Kanske enklare lösa det med en torex och bara dra det vidare då.
Mina egna tankar om denna JFB är väldigt ljusa. Den är snygg och enkel att hantera om den löser ut. Enkel att koppla in.
Jag är övertygad om att min EKK-kabeldragning i väggen inte kommer bli vacker. Å andra sidan får man ju lägga EKK löst i väggarna idag och detta tänker jag utnyttja till fullo till andras förtret
. Det gäller att ta ljuspunkterna från EU-reglerna...med eller utan hjälp av elen.
. Jag lär för övrigt kapsla in EKK i flexrör på de flesta ställena ifall man skulle behöva byta ledningar någon gång eller få för sig något annat.
Dock ser jag nu att det element som sitter i lilla toalettrummet har ett eget vp rör till det rummet och det lär bli lite trångt. Kanske enklare lösa det med en torex och bara dra det vidare då.
Mina egna tankar om denna JFB är väldigt ljusa. Den är snygg och enkel att hantera om den löser ut. Enkel att koppla in.
Jag är övertygad om att min EKK-kabeldragning i väggen inte kommer bli vacker. Å andra sidan får man ju lägga EKK löst i väggarna idag och detta tänker jag utnyttja till fullo till andras förtret
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Nu kan jag inte alla moderna förskrifter men det är inte förbjudet att dra EKK i rör men finessen med FK i rör är att det oftast klarar en genomspikning. EKK i rör och ännu värre flexslang så blir det väldigt lite utrymme för ledningarna att glida undan.
Protte
Protte
Bara en liten detalj, hoppas detta stämmer i ditt fall?
Strömmen kommer från centralen --> JFB --> kopplingsdosa i taket.
Strömmen kommer från centralen --> JFB --> kopplingsdosa i taket.
Lämna till baka JFB, köp en "vanlig 2-polig" + kapsling, då hade du sparat 400 kr.henlin431 skrev:
Fast hempulare/svensson´s vill ju inte fippla i centralen, det finn otäcka saker där i. (kanske samma monster som ligger under sängen ?)
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Ja, och säkert med dubbla rader tänder.
Protte
Protte