2 771 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
Separat jordfelsbrytare till 2 fas induktionshäll
Tjena!
Tänkte höra om ni har tips på hur man kopplar en separat jordfelsbrytare till en häll med 2 faser + N.
Funkar det att använda en 4-polig jfb och helt enkelt bara koppla in L1, L2 och N, och lämna L3 tom på in och utgående?
Eller kan man använda 2 st 2-poliga jfb och bygla N på undersidan? Eller blir det snedbelastning då och jfb löser ut pga att N delas upp på 2 brytare och därför kommer ha lägre spänning än faserna?
Mvh
Tänkte höra om ni har tips på hur man kopplar en separat jordfelsbrytare till en häll med 2 faser + N.
Funkar det att använda en 4-polig jfb och helt enkelt bara koppla in L1, L2 och N, och lämna L3 tom på in och utgående?
Eller kan man använda 2 st 2-poliga jfb och bygla N på undersidan? Eller blir det snedbelastning då och jfb löser ut pga att N delas upp på 2 brytare och därför kommer ha lägre spänning än faserna?
Mvh
Försöker dela upp vissa grupper på egna jfb för att det helt enkelt inte ska lösa ut hela huset vid fel.
Detta har diskuterats bl.a. här på forumet extensivt. Jag själv förespråkade uppdelning men aldrig just hällen. Den allmänna uppfattningen verkar vara två JFB, en för viktiga grupper (kyl/frys, uppvärmning, ev dränering/avloppspumpar) och en för riskgrupper (uteel). Resten (allmänuttag, belysning, mm) delas upp mellan de två. Man kan med fördel dela upp belysningen så att det inte blir helt mörkt på något plan om ena JFBn löser.
Att en häll skulle lösa JFB har jag inte hört talas om. Dessutom lär du ju knappast vara borta om det skulle hända, vilket innebär att du kan återställa JFBn.
Att en häll skulle lösa JFB har jag inte hört talas om. Dessutom lär du ju knappast vara borta om det skulle hända, vilket innebär att du kan återställa JFBn.
Ok det är noterat.
Om vi pratar rent teoretiskt då, hur skulle du gå till väga för att koppla 2-fas utrustning mot egen jordfelsbrytare på bästa sätt?
Om vi pratar rent teoretiskt då, hur skulle du gå till väga för att koppla 2-fas utrustning mot egen jordfelsbrytare på bästa sätt?
Jag skulle använda en fyrpolig. Det ska fungera. Utelämna bara sista fasen.
Nu är det ju en väldigt konstig koppling ändå. Till en häll drar man vanligen fram ett fullkopplat perilexuttag och då får naturligtvis tredje fasen också gå via JFB.
Teorietiskt, i fallet med just en häll, så borde två tvåpoliga JFB också fungera då de flesta hällar elektriskt är två separata enfaskretsar. Då får du separera nolledarna som kommer ut från hällen också och lista ut vilken som hör till vilken fasledare. Denna lösning är dock mycket sämre än en fyrpolig JFB.
Förresten, välkommen till forumet!
Nu är det ju en väldigt konstig koppling ändå. Till en häll drar man vanligen fram ett fullkopplat perilexuttag och då får naturligtvis tredje fasen också gå via JFB.
Teorietiskt, i fallet med just en häll, så borde två tvåpoliga JFB också fungera då de flesta hällar elektriskt är två separata enfaskretsar. Då får du separera nolledarna som kommer ut från hällen också och lista ut vilken som hör till vilken fasledare. Denna lösning är dock mycket sämre än en fyrpolig JFB.
Förresten, välkommen till forumet!
Att tänka på om man kopplar en 4P JFB med bara två faser är att kolla så att testknappen funkar med de ingångar man har valt.
Lägg uteelen på en separat JFB, resten av huset på samma. Jordfelsbrytare löser inte ut för skojs skull eller för att djävlas med dig.
Lägg uteelen på en separat JFB, resten av huset på samma. Jordfelsbrytare löser inte ut för skojs skull eller för att djävlas med dig.
Jag tackar så mycket för svaren, tror jag har blivit något visare 
Jag tror den kopplingen t.o.m är olaglig eftersom det bara är en enda kabel till själva hällen.tommib skrev:Teorietiskt, i fallet med just en häll, så borde två tvåpoliga JFB också fungera då de flesta hällar elektriskt är två separata enfaskretsar. Då får du separera nolledarna som kommer ut från hällen också och lista ut vilken som hör till vilken fasledare. Denna lösning är dock mycket sämre än en fyrpolig JFB.
Jag svarade bara på vad som är teoretiskt/elektriskt möjligt, inte vad som är lagligt. För att teoretisera mera, är det fortfarande olagligt om det hela föregås av en trepolig dvärgbrytare? Då blir det ju samma "grupp". Att det är en otroligt dålig idé kan jag absolut hålla med om.Demmpa skrev:
Btw, Man kan inte heller bygla nollan på det sättet som TS föreslår (på undersidan, jag förutsätter nu att matningen är från ovansidan) utan den ska i detta teoretiska och dåliga resonemang byglas på matande sida.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Tvåpolig till två faser lär ju inte fungera. Hur tänkte du gör med nollorna?
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Att sätta in en mängd jordfelsbrytare innebär ju vissa risker. Det gäller att hålla isär vilken nolla som hör till vilken jordfelsbytare. Det räcker med en felkopplad nolla, och lite otur, så riskerar du att få flytande nolla med 400V i uttagen och akut brandrisk.
Jo, i just detta fall fungerar det troligen. Eftersom hällar vanligen är två separata enfasapparater invändigt kan man, om man delar på nolledarna också ansluta den som sådan. Då har man två fasledare och två nollor (och en PE) i samma kabel som går till de två separata delarna av hällen. Nollan på matningen delar man innan JFBerna. Det är naturligtvis en otroligt dålig ide (vilket jag skrev) varför jag rekommenderade en fyrpolig JFB om man överhuvudtaget ska ha en separat sådan till hällen (vilket jag inte rekommenderar, bl.a. av den anledningen du tar upp).hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
OK, jag missade att du skrev TVÅ tvåpoliga. Jo med det så kanske det skulle fungera elektriskt. men det vore en väldigt dålig lösning som sagt.
Klicka här för att svara