Jag har en tomt med två gräsytor som separeras av stenplattor och lite kantsten. Funderar på att köpa robotklippare.

Kan man lägga avgränsningskabel (gul) så här och sen ha två guidkablar (blå) som kan leda ut robotten till de två gräsytorna? Robotten skulle kunna åka över stenplattorna till den lilla gräsytan. Eller måste guidekabeln ligga innanför begränsningskablarna?

Skiss av en tomtplan med hus, laddstation för robotklippare och föreslagen rutt för avgränsnings- och guidkablar över stenplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller måste jag göra så här (guidekabeln innanför)?

Illustration av tomt med hus, indikerade avgränsnings- och guidkablar för robotklippare på gräsytor.
Skapa konto

Guiden måste ligga inom beg.kabeln.
Ett alternativ kan vara att du gör den mindre ytan till biyta. Du får då själv bära dit klipparen (och hämta hem den.)

C
K Klicka skrev:
Eller måste guidekabeln ligga innanför begränsningskablarna?
Ja, åtminstone vad gäller Automower. Den vägrar köra utanför begränsningsområdet.
Jag skulle öppna upp en korridor över stenplattorna mellan områdena upptill i bild och sedan endast använda en guidekabel som går som ett U runt huset. Du kan fortfarande skapa flera områden på olika punkter längs guiden.

• Gilla
etompau
  • Laddar…
Kan du göra så här?
Det kan fungera

• Schematisk illustration av ett hus med angiven placering för en laddare och stenplattors layout.
    Skapa konto
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ja, åtminstone vad gäller Automower. Den vägrar köra utanför begränsningsområdet.
Jag skulle öppna upp en korridor över stenplattorna mellan områdena upptill i bild och sedan endast använda en guidekabel som går som ett U runt huset. Du kan fortfarande skapa flera områden på olika punkter längs guiden.
Ja det är nog den bästa lösningen.

Som Cpalm skrev och min bild visar så behöver du förresten inte 2 guide. Du ställer bara in att den ska följa guide ut x meter. Och sen guide ut y meter så hamnar den på olika ställe.
Men om det ens behövs en guide är ju nästa fråga...

A Alexn72 skrev:
Kan du göra så här?
Det kan fungera
Jag har en hög kant just där så den skulle inte kunna passera där. Bäst är det om den kan åka den längre vägen över stenplattorna.

Har du en bild över gången

K Klicka skrev:
Jag har en hög kant just där så den skulle inte kunna passera där. Bäst är det om den kan åka den längre vägen över stenplattorna.
Det är inga problem i sig så länge du kan hålla gången öppen. Klipparen kommer gå in där ibland och ”klippa” men det gör inget.

Gräsmattan är också så enkel att du klarar dig med en guide. Det du måste tänka på är att guiden bara kan dras mellan begränsningskablar, så begränsningen mellan ytorna måste också ha en öppning längs gången. Men inte heller det är ju något tekniskt problem.

Jag skulle för övrigt dra ungefär såhär (orange guide) enligt TS sista förslag. Tänk på att roboten går till vänster om guiden sett mot laddstationen.
Skiss över trädgård med orange linje som visar förslag på väg för robotgräsklippare till laddstation.
Skapa konto

• Gilla
Klicka
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.