5 601 läst ·
9 svar
6k läst
9 svar
Klippa två separate ytor. Kan robot ledas till andra ytan utanför med guidekabel?
Jag har en tomt med två gräsytor som separeras av stenplattor och lite kantsten. Funderar på att köpa robotklippare.
Kan man lägga avgränsningskabel (gul) så här och sen ha två guidkablar (blå) som kan leda ut robotten till de två gräsytorna? Robotten skulle kunna åka över stenplattorna till den lilla gräsytan. Eller måste guidekabeln ligga innanför begränsningskablarna?
Eller måste jag göra så här (guidekabeln innanför)?
Kan man lägga avgränsningskabel (gul) så här och sen ha två guidkablar (blå) som kan leda ut robotten till de två gräsytorna? Robotten skulle kunna åka över stenplattorna till den lilla gräsytan. Eller måste guidekabeln ligga innanför begränsningskablarna?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller måste jag göra så här (guidekabeln innanför)?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, åtminstone vad gäller Automower. Den vägrar köra utanför begränsningsområdet.K Klicka skrev:
Jag skulle öppna upp en korridor över stenplattorna mellan områdena upptill i bild och sedan endast använda en guidekabel som går som ett U runt huset. Du kan fortfarande skapa flera områden på olika punkter längs guiden.
Ja det är nog den bästa lösningen.C cpalm skrev:Ja, åtminstone vad gäller Automower. Den vägrar köra utanför begränsningsområdet.
Jag skulle öppna upp en korridor över stenplattorna mellan områdena upptill i bild och sedan endast använda en guidekabel som går som ett U runt huset. Du kan fortfarande skapa flera områden på olika punkter längs guiden.
Som Cpalm skrev och min bild visar så behöver du förresten inte 2 guide. Du ställer bara in att den ska följa guide ut x meter. Och sen guide ut y meter så hamnar den på olika ställe.
Men om det ens behövs en guide är ju nästa fråga...
Men om det ens behövs en guide är ju nästa fråga...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Det är inga problem i sig så länge du kan hålla gången öppen. Klipparen kommer gå in där ibland och ”klippa” men det gör inget.K Klicka skrev:
Gräsmattan är också så enkel att du klarar dig med en guide. Det du måste tänka på är att guiden bara kan dras mellan begränsningskablar, så begränsningen mellan ytorna måste också ha en öppning längs gången. Men inte heller det är ju något tekniskt problem.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Klicka här för att svara